افشای ابعاد جدیدی از ارتباط تیم ترامپ با روسیه همزمان با استعفای سخنگوی کاخ سفید؛

همه مردان کرملین!
از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ، موجی از استعفا در کابینه به راه افتاده است که یا به دلیل اختلاف‌نظر با رییس‌جمهور آمریکا بوده یا ارتباط با روسیه‌. آمریکا و روسیه از دهه‌ها پیش تاکنون رفتاری رقابتی و حتی تنازعی را تجربه کرده‌اند؛ از جنگ سرد و بلوک‌بندی جهانی گرفته تا اختلاف‌های کنونی همچون آنچه بر سر اوکراین شکل گرفت و به تیرگی روابط دو کشور و تحریم روسیه انجامید‌. طبیعی است که تفکر ضدروسی در ‌اندیشه و عمل آمریکایی‌ها جا خوش کند‌.
در دوره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، مساله نفوذ و تاثیرگذاری روسیه مطرح شد که کرملین هر بار این اخبار را تکذیب می‌کرد، اما هر روز که می‌گذرد، پرده‌ای جدید از این بازی کنار می‌رود‌، تا جایی که دامنه این رسوایی‌ها به نزدیکان درجه یک دونالد ترامپ و پسر ارشد او رسید، مهم‌ترین اسناد موجود در این زمینه ایمیل‌های پسر بزرگ‌تر ترامپ با یک وکیل روس، ناتالیا وسلنیتسکایاست‌. در یگ نگاه اجمالی به کابینه ترامپ در هفت ماه گذشته ردپای روسیه به خوبی در انتخابات آمریکا مشهود است و چیدمان کابینه ترامپ را مردانی از کرملین تشکیل داده‌اند‌.
در آخرین موج استعفاها، جمعه گذشته ‌شان اسپایسر، سخنگوی جنجال‌برانگیز کاخ سفید استعفا کرد‌. گفته می‌شود این کناره‌گیری در مخالفت با انتصاب آنتونی اسکاراموچی به سرپرستی روابط عمومی کاخ سفید صورت گرفته است‌.


تنها پس از گذشت یک ماه از عمر دولت جمهوریخواه ترامپ، انتشار برخی اسناد به استعفای مشاور امنیت ملی دولت وی انجامید؛ پرونده‌ای که حتی می‌تواند تا استعفا و حتی استیضاح دولتمردان جدید آمریکا پیش رود‌. در مدت اندکی که از روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رییس‌جمهور ایالات متحده می‌گذرد، چند استعفا در دولت وی به وقوع پیوسته است‌. نخستین شوک به دولت نوپای ترامپ را گروهی از دیپلمات‌ها و مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا وارد کردند‌. آنها به‌طور جمعی استعفای خود را اعلام کردند و به‌دلیل تعارض دیدگاه، حاضر به همکاری با دولت جدید نیستند اما با استعفای مایکل فلین، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ موضوع استعفاها در کابینه دولت آمریکا به خاطر روابط پنهانی و نزدیک با مقام‌های روسی، شکل دیگری به خود گرفت‌. عمر حضور مشاور امنیت ملی ترامپ در دولت کنونی جمهوریخواه آمریکا به یک ماه نرسید که با استعفا پایان یافت‌.
پس از آن مایک دابکی، مدیر ارتباطات کاخ سفید از سمت خود کناره‌گیری کرد‌. دونالد ترامپ دابکی را که از او به عنوان یکی از استراتژیست‌های باتجربه حزب جمهوریخواه نام برده می‌شد، به این سمت منصوب کرد‌. هدف از انتصاب او بازسازی و بهبود نحوه ارتباط رسانه‌ای کاخ سفید عنوان شد‌.
از آن زمان انتقادهای زیادی از آشفتگی در گروه مسوول خبررسانی و ارتباطات دفتر رییس‌جمهور شده و به همین دلیل انتظار می‌رفت تغییراتی در این گروه صورت گیرد‌. گفته می‌شد ترامپ از نحوه انتشار پیام‌ها و اخبار کاخ سفید ناراضی است و پیشنهاد کرده بود که نشست‌های مطبوعاتی کاخ سفید را به‌طور کلی لغو کند و شخصا هر 15 روز یک بار یک نشست خبری تشکیل دهد‌.
در ادامه موج استعفا در دولت ترامپ، رییس دفتر ملاحظات اخلاقی دولت آمریکا در پی اختلاف با دونالد ترامپ استعفا داد‌. این دفتر که نهادی مستقل در بدنه دولت آمریکاست، دیده‌بان مقام‌های دولتی در ارتباط با رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای و پیشگیری از بروز تضاد میان منافع شخصی آنها با وظایف دولتی‌شان است‌. شوئب در سال ۲۰۱۳ برای یک دوره پنج ساله به ریاست این دفتر انتخاب شده بود‌.
خبر کناره‌گیری اسپایسر نخست از سوی گزارشگر شبکه ای‌بی‌سی توئیت شد‌. این شبکه نوشت ترامپ خواهان کناره‌گیری سخنگوی مطبوعاتی خودش نبود و از او خواسته بود به کارش ادامه دهد‌. بسیاری از رسانه‌ها سرگرم بحث در این باره هستند که علت استعفای اسپایسر، مخالفت او با انتخاب مدیر جدید روابط‌عمومی کاخ سفید بوده است‌. به نوشته نیویورک‌تایمز، اسپایسر به ترامپ گفته تصمیم روی کار آوردن آنتونی اسکاراموچی یک خطای بزرگ است‌.
آنتونی اسکاراموچی که به این سمت منصوب شده، ۵۳ ساله و مدیر یک شرکت سرمایه‌گذاری است‌. او جایگزین مایکل دابکی شده که وی هم پیشتر از سمت خود استعفا داد‌.
شان اسپایسر از نخستین روز شروع کار در تیم انتقال قدرت ترامپ فردی مناقشه‌آفرین بود و با حرارت و وفاداری تمام درصدد توضیح و توجیه اظهارات و مواضع بحث‌انگیز ترامپ برمی‌آمد‌. او در روز تحلیف ترامپ، با خبرنگاران بر سر تعداد شرکت‌کنندگان در مراسم بگومگویی شدیدی به راه‌انداخت‌.
طی شش ماهی که از کار اسپایسر می‌گذشت، او همواره با روزنامه‌نگاران در کشمکش بود تا آنجا که بسیاری از برنامه‌های طنز تلویزیونی در آمریکا، کاراکتر و مواضع اسپایسر را دست می‌انداختند‌. غالبا نیز بحث می‌شد که ترامپ از کار او ناراضی و درصدد اخراج اوست‌.
اسپایسر اخیرا کمتر در انظار عمومی ظاهر می‌شد و سخنگویی را به معاون خودش، سارا ساندرز واگذار کرده بود‌. یکی از جنجالی‌ترین حرف‌های او وقتی بود که در میانه آوریل، بشار اسد را به خاطر کاربست سلاح شیمیایی محکوم کرد و گفت حتی آدلف هیتلر هم چنین کاری در جنگ جهانی دوم نکرد‌. یک بار هم به جای پاسخ دادن به سوالات خبرنگاران حاضر در باغچه کاخ سفید، فرار را بر قرار ترجیح داد‌.
اسپایسر که ۴۵ سال دارد پیش از سخنگویی کاخ سفید، در دبیرخانه حزب جمهوریخواه شاغل بود‌. او قبلا در زمان جورج دبلیو بوش نیز به عنوان معاون فرستاده بازرگانی دولت در امور رسانه‌ها و خدمات عمومی کار می‌کرد‌.
اسپایسر در نخستین توئیت خود بعد از کناره‌گیری خدمت به رییس‌جمهور و آمریکا در این مدت را مایه افتخار خود توصیف و ابراز امیدواری کرده به خدمتگزاری به کشورش ادامه دهد‌. آنتونی اسکاراموچی که حالا به ریاست روابط عمومی کاخ سفید رسیده مانند برخی دیگر از شخصیت‌های کلیدی کاخ سفید از موسسه مالی گلدمن‌ساکس آمده و از کمک‌کنندگان قدر به کارزار انتخاباتی ترامپ به شمار می‌آید‌.
خبرنگار ارشد بی‌بی‌سی در آمریکا با اشاره به فشارهای ناشی از اتهام همکاری نزدیکان دونالد ترامپ با روسیه، می‌گوید مقام‌ها و کارکنان کاخ سفید زندگی سخت و نفس‌گیری دارند، استعفای سخنگوی کاخ سفید حاکی از آن است که ترک‌ها در بنای دولت کنونی کم‌کم به چشم می‌آیند‌. آنتونی اسکاراموچی اعلام کرد در پی استعفای شان اسپایسر از سمت خود، سارا سندرز را به عنوان جانشین وی انتخاب کرده است‌.
شان اسپایسر اعلام کرد از اینکه دولت دونالد ترامپ را ترک می‌کند، به هیچ‌وجه پشیمان نیست‌.
او در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز اعلام کرد: می‌دانم که پس از آنکه رییس‌جمهور ترامپ، آنتونی اسکاراموچی را به عنوان مدیر جدید ارتباطات کاخ سفید استخدام کرد، تصمیم درست چه بود‌. تصمیمی گرفتم که هم به نفع خودم بود و هم برای رییس‌جمهور و دولتش منفعت داشت‌. بهترین تصمیم، کناره‌گیری بود و اینکه اجازه دهم آنتونی اسکاراموچی و سارا سندرز، سخنگوی جدید کاخ سفید، این مسیر را ادامه دهند‌.
شان اسپایسر افزود: اما می‌دانم که این برای رییس‌جمهور، کشور و دولت آمریکا بهتر است و می‌خواهم بگویم به هیچ عنوان از اینکه استعفا دادم پشیمان نیستم‌. از رییس‌جمهور به‌خاطر افتخاری که به من داد، سپاسگزارم و همیشه قدردان او خواهم بود‌.
او در ادامه خاطرنشان کرد: رییس‌جمهور ترامپ یک فرد بسیار مهربان است و می‌خواست مرا متقاعد کند که این کار به نفع خودم هم هست‌. او همیشه به دیگران می‌اندیشد‌. من هم به او اطمینان دادم که حالم خوب است و تا چند هفته آینده در همین سمت خدمت خواهم کرد‌.
دونالد ترامپ هم در پیامی در توئیتر نوشت: شان اسپایسر فرد خارق‌العاده‌ای بود که رسانه‌های جعلی به شدت وی را آزار و اذیت کردند اما آینده‌اش روشن است‌.
او در بیانیه‌ای- که سخنگوی جدید کاخ سفید آن را قرائت کرد- اعلام کرده است: از کارهایی که‌ شان از طرف دولت و مردم آمریکا انجام داده، سپاسگزارم‌. رییس‌جمهور آمریکا ابراز امیدواری کرد که سخنگوی مستعفی کاخ سفید در بهره‌گیری از فرصت‌های پیش روی خود موفق باشد‌.
ارتباط جف سشنز با سفیر روسیه
دادستان کل آمریکا بارها ادعا کرده بود که هیچ گفت‌وگویی با سفیر روسیه درباره انتخابات آمریکا و ترامپ نداشته است‌ اما بنا به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست محتوای مکالمات تلفن‌های او مدارکی را درباره این تماس به دست داده است‌.
چند روز پیش جف سشنز مجددا تاکید کرد می‌خواهد در مقام خود بماند اما اکنون فشار بر او افزایش یافته است‌. واشنگتن‌پست به نقل از یک مقام دولت آمریکا نوشت سازمان‌های اطلاعاتی این کشور مکالمات سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه را شنود کرده‌اند‌. براساس این شنود، سفیر روسیه سال ۲۰۱۶ و در جریان رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا به روسای خود در مسکو گفته است که با سشنز گفت‌وگو‌هایی کرده که برای دولت روسیه از اهمیت برخوردار هستند‌.
نهادهای اطلاعاتی آمریکا اطمینان دارند که روسیه در مسیر انتخابات آمریکا اعمال نفوذ کرده است تا به پیروزی دونالد ترامپ کمک کند‌. از این گذشته این گمان نیز وجود دارد که میان مقام‌های دولت روسیه و همکاران ترامپ هماهنگی‌ها و قرارهایی وجود داشته است‌.
جف سشنز در دوران رقابت‌های انتخاباتی سال گذشته میلادی به عنوان مشاور امور خارجی از ترامپ حمایت کرده بود‌. هنگامی که او برای پست دادستانی کل آمریکا (که سمت وزیر دادگستری را نیز برعهده دارد) از سوی ترامپ برگزیده شد، در مقابل سنا سوگند یاد کرد که با هیچ‌یک از مقام‌های رسمی دولت روسیه تماسی نداشته است‌.
زمانی که دیدار سشنز با سفیر روسیه برملا شد، او مجبور شد به گفت‌وگو با سرگئی کیسلیاک اذعان کند، اما تاکید کرد که این مکالمات هیچ ارتباطی به انتخابات آمریکا نداشته است‌.
انتقاد ترامپ از دادستان کل
جف سشنز خود را از مدیریت تحقیقات اف‌بی‌‌آی در پرونده روسیه کنار کشید و علت آن را درگیر بودن خود در این ماجرا هم به خاطر گفت‌وگوهایش با سفیر روسیه و هم به دلیل حضور در ستاد انتخاباتی ترامپ بیان کرد‌. موضوعی که باعث انتقاد شدید ترامپ از او شد تا جایی که ترامپ به شدت از انتصاب جف سشنز به سمت دادستان کل آمریکا، ابراز پشیمانی کرد‌.
رییس‌جمهور آمریکا به نیویورک‌تایمز گفت که اگر از ابتدا می‌دانست که جف سشنز خود را از تحقیقات مربوط به روسیه معاف می‌کند، هیچ‌گاه او را برنمی‌گزید‌. ترامپ گفته است که چگونه کسی می‌تواند عهده‌دار پست دادستانی کل شود، زمانی که خود را از چنین تحقیقاتی کنار می‌کشد‌.
رسوایی دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، ترامپ را تحت فشار زیادی قرار داده است و هر روز ابعاد اطلاعاتی که منتشر می‌شوند افزایش می‌یابد‌. مهم‌ترین اسناد موجود در این زمینه ایمیل‌های پسر بزرگ‌تر ترامپ با یک وکیل روس، ناتالیا وسلنیتسکایا است‌. جمعه گذشته روشن شد که ناتالیا وسلنیتسکایا پیش‌تر به عنوان وکیل برای سازمان اطلاعات روسیه کار کرده است‌. همچنین حضور داماد ترامپ و یک فرد دیگر به نام پل منافورت، از اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ در این دیدار روشن شده است‌.
ترامپ جونیور پس از بالا گرفتن جنجال این دیدار اعتراف کرده که به امید دستیابی به اطلاعات و مدارکی علیه هیلاری کلینتون در ملاقات حاضر شده است‌ اما او در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه‌ خبری فاکسنیوز، این دیدار را «بی‌اهمیت» خواند و پس از آن مجموعه‌ی ایمیل‌های رد و بدل شده با روزنامه‌نگار بریتانیایی، باب گلداستون را منتشر ساخت‌.