پرونده تخلفات نظام مهندسی از 84 تا 90 تعیین تکلیف شد؛

گروه مسکن- تخلفات نظام‌مهندسی تهران در صدور مجوز لوله‌کشی گاز در ساختمان که نتایج بررسی‌ها و رسیدگی‌های دستگاه قضایی در مورد آن چندی پیش منتشر شده بود، سرانجام تعیین تکلیف شد‌. این تخلفات که توسط برخی اعضای نظام‌مهندسی استان تهران انجام شده بود پس از بررسی وزیر راه و شهرسازی با دستور بازبینی مجدد فنی و رفع عیوب احتمالی لوله‌کشی گاز بیش از ۲۴ هزار واحد مسکونی در تهران ختم به خیر شده بود‌. با این اوصاف رییس سازمان نظام‌مهندسی تهران از شش هزار مورد تخلف در این مورد خبر داده است‌. این تخلفات از ابتدای سال ۹۰ مطرح شده بود اما دولت دهم چه در آن زمان که سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان تحت نظارت وزارت مسکن و شهرسازی بودند و چه زمانی که با ادغام در وزارت راه‌وترابری، مسوولیت نظارت بر آنها به وزارت راه‌وشهرسازی منتقل شد، کوچک‌ترین نظارتی بر بداخلاقی‌های حرفه‌ای، تخلفات و قانون‌شکنی‌های عدیده برخی اعضای هیات‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی استان تهران نداشت، حالا با پیگیری دولت یازدهم نتیجه این بررسی‌ها اعلام شده است‌.
عضو هیات‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران در یک نشست خبری از اتمام بررسی پرونده تخلفات فروش امضای لوله‌کشی گاز در واحدهای مسکونی استان تهران از سوی وزارت راه‌وشهرسازی خبر داده است‌. رامین کرمی با بیان اینکه شهرداری‌ها هنگام صدور پروانه به واحدهای زیر ۱۵۰۰ متر، مهندس مکانیک نمی‌دهند، گفت: این در حالی است که مبحث 2 مقررات ملی ساختمان و وجود مهندس ناظر ذی‌صلاح در چهار رشته از جمله مکانیک و تاسیسات را در هر متراژی اجباری کرده است‌. نتیجه عدم حضور مهندسان مکانیک در نظارت بر ساخت و سازها، افت فشار آب در سطح کلانشهرها و هدررفت بالای انرژی و راندمان پایین ساختمان‌ها در این زمینه را شاهد هستیم‌.
کرمی در پاسخ به پرسشی درخصوص مشکلات لوله‌کشی گاز ساختمان‌ها اظهار داشت: بخش مهندسی گاز و نظارت بر لوله‌کشی گاز واحدهای مسکونی در استان تهران از سال ۸۴ به سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران واگذار شد که در ۱۱ سال گذشته، سوانح گازی کشور ۵۰ درصد کاهش یافته است‌. این به معنی بهبود نقشه و لوله‌کشی گاز منازل از زمان آغاز نظارت نظام‌مهندسی بر لوله‌کشی گاز است. به همین دلیل شرکت گاز استان تهران بخش مهندسی خود را به سازمان نظام‌مهندسی استان تهران واگذار کرده و این سازمان دو هزار و ۷۰۰ مهندس به شرکت آب و فاضلاب استان تهران برای ارتقای شبکه آب و فاضلاب ساختمان‌ها واگذار کرده است‌.
عضو هیات‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی استان تهران در پاسخ به پرسش دیگری درباره نتایج بررسی پرونده امضافروشی اعضای هیات‌مدیره دوره قبل این سازمان تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی پرونده‌های امضافروشی را در بخش گاز به‌طور کامل بررسی کرده که از اعداد و ارقام ذکرشده قبلی، این موارد بسیار کمتر بوده است‌. در حال حاضر تعداد متخلفان این پرونده کمتر از پنج تا شش هزار فقره امضافروشی است‌.


وی با بیان اینکه ۴۰ درصد مصرف انرژی کشور در بخش ساختمان است، خاطرنشان کرد: خروجی دیگ‌های موتورخانه‌های ساختمان‌ها در بسیاری از موارد بالای ۲۰۰ درجه است که مصرف بالای انرژی و راندمان پایین موتورخانه‌ها را نشان می‌دهد‌. به همین دلیل طرح تغییر ۶۰۰ هزار موتورخانه از محل بیع متقابل مذکور در ماده ۱۲ قانون مصرف سوخت با همکاری سازمان بهینه‌سازی مصرف انرژی را در دست اجرا داریم تا به وضعیت راندمان شوفاژها و موتورخانه‌ها ساماندهی کنیم‌.
مصرف تجهیزات دهه ۶۰ در تاسیسات ساختمانی
عضو سازمان نظام‌مهندسی استان تهران با بیان اینکه در حال حاضر آب‌های سطحی شهرهای کشور به تصفیه‌خانه‌ها هدایت می‌شود که یک معضل بسیار جدی است، گفت:‌ تجهیزاتی که در تاسیسات ساختمان استفاده می‌شود، مربوط به ۳۰ سال قبل است‌. رامین کرمی درخصوص وضعیت تاسیسات ساختمان‌ اظهار کرد: تاسیسات ساختمان یک حلقه مفقوده در ایران بوده که البته در چند سال اخیر روند کیفیت آن رو به بهبود بوده است‌.
وی ادامه داد:‌ به عنوان مثال در کلانشهر تهران شهرداری به ساخت و ساز متراژهای زیر1500 متر امکان استفاده از مهندس برق و مکانیک را نداده است‌. کرمی با بیان اینکه قانون تاکید کرده که در ساخت و سازها باید از مجری ذی‌صلاح استفاده شود،‌ تصریح کرد:‌ در مباحثی مانند شبکه آبرسانی ساختمان‌ها، با افت فشار مواجه هستیم‌ ضمن آنکه در بحث فاضلاب، آب‌های سطحی به جای هدایت به آب‌های زیرزمینی، به تصفیه‌خانه هدایت می‌شود که یک معضل بسیار جدی است‌.
عضو سازمان نظام‌مهندسی با اشاره به اینکه از شش ماه پیش با هماهنگی‌های انجام شده با آب و فاضلاب به ساخت و سازهایی که مهندس مکانیک نداشته باشند، انشعاب داده نمی‌شود، اظهار کرد:‌ تجهیزاتی که در ساخت و ساز ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد مربوط به دو تا سه دهه قبل است و هنوز این تجهیزات با استفاده از فناوری‌های نوین جایگزین نشده است‌. کرمی همچنین با اشاره به اینکه کنفرانس ملی نقش مهندسی مکانیک در ساخت و ساز شهری سوم و چهارم مردادماه امسال در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می‌شود، گفت: 30 مقاله با دیدگاه اجرایی در کنفرانس مذکور ارائه شده و مدیریت منابع آبی، آینده‌پژوهی، بهینه‌سازی مصرف انرژی و... در ساخت و سازها از برنامه‌هایی است که در این کنفرانس به آنها پرداخته می‌شود‌.
عابدی‌ترکی، عضو نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران نیز با بیان اینکه در کشور بیش از 400 هزار مهندس در سازمان‌های نظام‌مهندسی سراسر کشور عضو هستند،‌ اظهار کرد: امروز تاسیسات ساختمان ارتباط مستقیمی با بازدهی و بهره‌وری برای ساکنان دارند‌. صنعت تاسیسات، صنعت مبارزه با طبیعت است چون در زمستان گرما و در تابستان سرما ایجاد می‌شود‌. وی تصریح کرد:‌ تاسیسات ساختمان در سال‌های اخیر مغفول مانده است‌.