رقابت 6 نامزد نهایی برای شهرداری تهران؛

لابی‌ها به نفع مهرعلیزاده است
گروه جامعه- انتخاب شهردار تهران در مدت کمی که تا شروع شورای شهر پنجم باقی مانده، به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های کشور تبدیل شده است‌. پس از اعلام اسامی هفت نفر از کسانی که کاندیدای شهردار شدن بودند، رفته‌رفته دو نفر از آنها انصراف داده و حتی مشخص شد فردی همچون بیطرف و ستاری‌فر بدون هماهنگی و بدون تمایل خودشان وارد لیست منتخبان شورا و در رای‌گیری شرکت داده شده‌اند‌. از سوی دیگر نام علیرضا جاوید معاون قالیباف در لیست شهرداری دیده شد و معماری‌نیوز گزارش داد زهرا نژادبهرام، فرد پیشنهاددهنده معاون قالیباف برای شهرداری بوده است‌. این خود یعنی خطر وجود الهه راستگویی دیگر در لیست اصلاح‌طلبان‌. هنوز هیچ یک از اعضای شورا توضیح نداده‌اند علت حضور نام او در لیست منتخبان شهردار تهران چه بوده است‌. اما در سایر نام‌ها نیز جز محمدعلی نجفی که اگر شهردار شود، گزینه بسیار خوب و کارآمدی خواهد بود و حتی به زعم بسیاری از افراد، شهرداری برای او کوچک است و وی شایسته وزیر علوم یا وزیر آموزش و پرورش شدن است تا شهردار اما سایر گزینه‌ها چطور با سابقه‌ای که دارند و برخی هم سابقه مدیریت اجرایی به هیچ عنوان ندارند، قرار است از پس فسادهای پرشمار مجموعه شهرداری، 80 هزار نفر پرسنل، مشکلات متعدد شهری از مصائب زیست‌محیطی گرفته تا ترافیک و آلودگی هوا و مشکلات مترو و‌.‌.‌. و بدهی 60 هزار میلیارد تومانی برآیند؟ همچنین زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه مهرعلیزاده تلاش زیادی برای شهردار شدن می‌کند و لابی با رسانه‌های اصلاح‌طلب را نیز آغاز کرده است‌. با توجه به اینکه احتمال بسیاری دارد محدودیت‌ها و فشارها اجازه حضور نجفی و مرعشی بر مسند شهرداری تهران را ندهد و از تنها گزینه باقی مانده منتخبان شورا که روی او اجماع بالایی وجود دارد، مهرعلیزاده باقی می‌ماند که نه سابقه درخشانی در دولت اصلاحات داشته و نه مدیریت اجرایی قوی داشته است‌. همچنان شورای شهر از اظهار نظر شفاف درخصوص نوع ساز و کار و دلیل انتخاب این افراد برای شهرداری طفره می‌رود و مشخص نیست چرا مهرعلیزاده باید گزینه اکثریت اعضا باشد؟ بر اساس کدام برنامه ارائه شده و کدام سابقه درخشان و به‌خصوص مبارزه با فساد؟
بیطرف چطور کنار کشید
همچنین به گزارش اصلاحات‌پرس، یک روز بعد از انتخاب هفت گزینه اصلی شهرداری تهران حبیب‌الله بیطرف از گزینه‌های محتمل شهرداری تهران و یکی از گزینه‌های هفت‌گانه از کاندیداتوری شهرداری تهران انصراف داد‌. به گزارش معماری‌نیوز، متاسفانه مشخص نیست با چه مکانیسمی برخی اعضای شورا به این جمع‌بندی رسیدند که نام این گزینه توانمند را بنویسند در حالی که نتوانسته بودند وی را مجاب کنند‌. این نگرانی وقتی بیشتر می‌شود که شایعات مشابهی درباره نجفی و شریعتمداری به گوش می‌رسد در کنار اینکه احتمال این می‌رود که مرعشی نیز با مخالفت‌ نهادهای حاکمیتی روبه‌رو شود‌. این یعنی نقص طراحی مهم‌ترین فعالیت شورای پنجم و هدر رفتن بخشی از تلاش‌های منتخبان شورای پنجم در این شرایط حساس.


به نظر می‌آید مسیری که برای انتخاب شهردار تعیین شده، ناقص است و احتمال دارد شورای پنجم را با چالش جدی مواجه کند که شاید بتوان دلیل آن را در فقدان هیات‌رییسه موقت دانست‌.
در حال حاضر شورا هیات‌رییسه سنی دارد که شان آن عرفا فقط تعیین هیات‌رییسه موقت در جلسه اول است و متعارف نیست که هیات‌رییسه سنی بیش از یک جلسه فعالیت داشته باشد‌. همین موضوع سبب شده نقش هیات‌رییسه شورا از هدایت شورا، تعامل با بزرگان، هماهنگی با دولت، اطلاع‌رسانی صحیح و پاسخگویی به افکار عمومی و رایزنی با نهادهای بالادستی، به اداره جلسات فروکاسته شود‌.
در واقع قضیه بیطرف دومین آسیب این پروسه ناقص است‌. پیش از او نیز محمود حجتی دیگر گزینه محتمل شهرداری نیز که تعدادی از اعضا روی او اجماع داشتند، به دلیل ضعف ارتباط شورا با دولت و سایر نهادها از بین گزینه‌ها حذف شد‌. در حالی که اگر منتخبان شورای پنجم یک هیات‌رییسه مبتنی بر آرا داشتند، ارتباط با حاکمیت، دولت و بزرگان نهادمند می‌شد و دیگر شورا اسیر شنیده‌ها و نشنیده‌ها نمی‌شد‌.
انتخاب شهردار باید علنی باشد
علی اعطا، منتخب پنجمین دوره شورای شهر تهران نیز درخصوص شفاف بودن عملکرد شورا در انتخاب شهردار عنوان کرده‌: قطعا موافق شفاف‌سازی بودم که لیست منتخبان خود را منتشر کردم‌. اما این شفاف‌سازی فقط با اعلام اسامی میسر نمی‌شود، مساله شفاف‌سازی زمانی اهمیت پیدا می‌کند که جلسات ارائه برنامه کاندیداها علنی باشد‌. در واقع انتخاب شهردار باید علنی و بر اساس مکانیسمی باشد تا همه‌ شهروندان در جریان انتخاب شهردار قرار گیرند‌. شهروندان باید بدانند هرکدام از کاندیداهای تصدی‌گری اداره شهرشان چه برنامه‌ای پیشنهاد می‌دهند و اعضای شورای شهر نسبت به آن برنامه‌ها چه بحث و نقطه نظری دارند‌. التزام به شفافیت فقط یک شعار برای دوره انتخابات نبود، از این رو بر اساس یک رویکرد کلی اقدام به این کار کردم‌. اما در جواب پرسش شما به‌طور کلی فشار افکار عمومی را نمی‌توان در این‌گونه مسایل بی‌تاثیر دانست‌.
ستاری‌فر‌: مخالف شهردار شدن بودم، چرا اسم مرا در لیست گذاشتید
از سویی دیگر محمد ستاری‌فر، اقتصاددان و رییس سابق سازمان برنامه و بودجه به مطرح شدن اسمش به عنوان گزینه شهرداری با وجود مخالفتش اعتراض کرد و خطاب به الویری گفت‌: نشستی را برپا کردید و در آنجا اعلام کردم درخواست آشکار و پنهانی ندارم و قصدم کمک برای پی‌ریزی گفتمانی کاری برای اداره شهر و برای سربلندی شوراست و حرفی نیز در رابطه با شهردار نداشتم‌. در آخرین نشست که آقای فراهانی با چند نفر دیگر آمدند دانشکده و اصرار داشتند، باز مخالفت خود را اعلام کردم‌.
تلفن‌باران شده‌ام که چرا رای نیاورده‌ام و چرا کاندیدا شده‌ام؟ آیا درست است کسی که اخلاقی برخورد و با خضوع رفتار می‌کند، اعضای شورا او را کاندیدا کنند با وجود اینکه خود مخالفت داشته و بعد ار رای‌گیری چنان وانمود شود که رای نیاورده است؟
آیا این روش‌ها اخلاقی و ارزشی است؟ آیا این رویه به حفظ وحدت و یکپارچگی و ارتقای سرمایه انسانی و اجتماعی جمع ما اضافه می‌کند یا ریزش؟