شرکت ملی مس به بالاترین میزان تولید خود رسید؛

«جهان‌صنعت»- شرکت ملی مس ایران یکی از شرکت‌های خوب در سطح کشور و بین‌المللی است و اعتبارش را دوباره به دست آورده و این در شرایطی است که برای حفظ توسعه پایدار مراقبت سهامداران را می‌خواهد.
احمد مرادعلیزاده، مدیرعامل شرکت ملی مس ایران در مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت که با حضور92 درصدی سهامداران حقیقی و حقوقی برگزار شد با بیان مطلب فوق خطاب به سهامداران این شرکت گفت: افزایش تولید، کنترل شدید نیروی انسانی، کاهش هزینه‌های انرژی، کیفیت‌بخشی به تولید در طول سال‌های 1394 و 1395، رشد فروش محصولات مختلف در پی توافقات برجام، حرکت به سمت توسعه پایدار با پروژه‌های مطمئن و نهایی‌سازی روند حرکتی شرکت با چشم‌انداز 400 هزار تن مس محتوا از مهم‌ترین عوامل موثر بر رشد این شرکت در سال 1395 بود.
دستاورد‌های کلیدی سال 95
مدیرعامل شرکت مس با اشاره به دستاوردهای کلیدی شرکت ملی صنایع مس ایران در سال 1395 در جلسه مجمع عمومی عادی سالانه شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: در سال گذشته به بالاترین رکورد تولید کنسانتره مس به میزان یک میلیون و 77 هزار و 262 تن و بالاترین تولید مس به میزان 282 هزار و 500 تن از زمان راه‌اندازی شرکت تاکنون دست یافته‌ایم.


مرادعلیزاده با اشاره به اینکه شرکت ملی صنایع مس ایران در سال 1395 با فروش هفت هزار و 14 میلیارد تومانی رکورد فروشش را شکست، افزود: همچنین در سال 95 بیش از 100 هزار تن کاتد مس، 500 هزار تن کنسانتره مس و در حدود 1300 تن اکسید مولیبدن به کشورهای مختلف دنیا صادر کرده‌ایم که دستاورد شگرفی در این زمینه است.
وی تصریح کرد: یک اتفاق مهم در زمینه صادرات، آغاز دوباره صادرات ته پاتیل مس پس از آخرین فروش آن در سال 1392 بود که موفق شده‌ایم بیش از 100 هزار تن از این محصول را در سال گذشته صادر کنیم. علاوه بر این، صادرات 170 هزار تن کنسانتره فلزات گرانبها (لجن آندی) پس از سال‌ها توقف صادرات این محصول، آغاز شد.
مدیرعامل شرکت مس با اشاره به شروع صادرات برای اولین‌بار به کشورهای روسیه و کانادا گفت: حفظ و ادامه فعالیت در بازارهای هدف صادراتی از طریق انعقاد قراردادهای فروش با کشورهای چین، ترکیه، حوزه خلیج‌‌فارس، فیلیپین، هند و استرالیا یکی دیگر از دستاوردهای ما در حوزه فروش بود.
کیفیت‌بخشی به تولید
مرادعلیزاده با اشاره به اینکه قیمت جهانی مس از 8500 دلار بر تن در سال 1390 به 5130 دلار بر تن در سال 1395 رسید، گفت: در سال گذشته با کف قیمتی مس هفت هزار میلیارد تومان فروش داشته‌ایم که از این میزان 1700 میلیارد تومان آن سود بوده است.
وی با تاکید بر اینکه این میزان سود با کنترل هزینه‌ها و کیفیت‌بخشی به تولید به‌دست آمده است، گفت: در سال 2014 قیمت تمام‌شده مس محتوا در بیشتر شرکت‌های معدنی دنیا در حدود 2700 دلار بود. این میزان در سال 2015 و در اوج کاهش قیمت‌ها به 2400 دلار بر تن رسید.
مدیرعامل شرکت مس با بیان اینکه تقلیل هزینه‌های قطعات و مواد مصرفی و مهم‌تر از همه کاهش نیروی انسانی از مولفه‌های اصلی و تاثیرگذار بر کاهش هزینه‌ واحدهای معدنی بود، تصریح کرد: در این راستا شرکت مس همگام با شرکت‌های معدنی قیمت تمام‌شده محصولات خود را بین سال 93 تا 95 کاهش داد به‌طوری‌که قیمت تمام‌شده کنسانتره مس محتوا شرکت مس از 3244 دلار بر تن به 2570 دلار بر تن رساند.
وی افزود: همچنین قیمت تمام‌شده کاتد پالایشگاه و لیچینگ از 4657 دلار بر تن در سال 93 به 3900 دلار بر تن در سال گذشته رسید.
پروژه‌های مطمئن ضامن توسعه پایدار
مرادعلیزاده با تاکید بر اینکه سیاست شرکت در سال‌های گذشته حرکت به سمت توسعه پایدار با اجرای پروژه‌های مطمئن و تاثیرگذار بر افزایش ارزش‌افزوده شرکت بود، اظهار داشت: مجموع هزینه‌های توسعه شرکت از ابتدای سال 85 تا نیمه نخست سال 92 معادل 2996 میلیارد تومان و از نیمه دوم سال 92 تا پایان سال 95 معادل 3251 میلیارد تومان برآورد شده است که این میزان سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد روند توسعه شرکت مس با وجود کاهش قیمت‌ و تحریم‌ها در طول چهار سال گذشته متوقف نشده است.
مدیرعامل شرکت مس در ادامه به 10 پروژه قابل افتتاح شرکت ملی مس با سرمایه سه هزار میلیارد تومان در سال 96 اشاره کرد و گفت: تغییر تکنولوژی ذوب سرچشمه از تکنولوژی ریورب به فلش با ظرفیت 282 هزار تن مس آند که در حال حاضر، فرآیند پیش گرم کوره در حال انجام است و احداث کارخانه پالایشگاه خاتون‌آباد با ظرفیت 200 هزار تن مس کاتد دو پروژه بسیار مهم شرکت مس است که در سال‌جاری افتتاح خواهند شد.
مدیرعامل شرکت مس تصریح کرد: احداث نیروگاه سیکل ترکیبی سیرجان به ظرفیت 500 مگاوات تولید برق، طراحی، ساخت و نصب سیستم جدید انتقال گاز خروجی کوره‌های کنورتر سرچشمه، احداث انبار کنسانتره جدید خاتون‌آباد به ظرفیت 60 هزار تن کنسانتره مس، نصب و راه‌اندازی ماشین کاتد شویی، استریپینگ و بسته‌بندی اتوماتیک پالایشگاه سرچشمه (CSM) و پروژه احداث کارخانه آبگیری و بشکه پرکنی مولیبدن به ظرفیت خشک‌کنی 2700 تن کنسانتره مولیبدن در ماه از دیگر پروژه‌های توسعه‌ای شرکت مس است که تا پایان سال 96 به بهره‌برداری می‌رسد.
مرادعلیزاده در ادامه افزود: طرح احداث کارخانه‌های اسید کرمان، طرح تجهیز معدن و احداث کارخانه تغلیظ درآلو، طرح تجهیز معدن و احداث کارخانه تغلیظ دره‌زار، طرح تجهیز معدن و احداث کارخانه تغلیظ چاه فیروزه و توسعه زیرساخت‌های کارخانه‌های تغلیظ مس سرچشمه از طرح‌های مهم توسعه‌ای شرکت مس هستند که برخی‌ از آنها تا پایان سال 98 و برخی دیگر تا پایان سال 99 افتتاح خواهند شد.
وی افزود: طرح احداث سه کارخانه تغلیظ دره‌زار، درآلو و چاه‌فیروزه باعث تولید پایدار شرکت برای سال‌های متمادی خواهد شد و طرح احداث کارخانه‌های اسید در سرچشمه و خاتون‌آباد منجر به تبدیل شرکت مس به یک صنعت سبز با اقتصاد سبز خواهد شد.
پیش به سوی اقتصاد سبز
مرادعلیزاده با بیان‌ اینکه هم‌اکنون به اذعان موسسه‌‌های بین‌المللی، شرکت مس جزو 15 شرکت برتر در حوزه انرژی و محیط‌زیست است، بیان کرد: میزان آب مصرفی به ازای هر تن خاک ورودی به واحدهای تغلیظ در شرکت ملی مس در حالی به 43/0 مترمکعب رسیده است که میانگین این مصرف در دنیا 45/0 و در کشورهای پیشرفته 4/0 تا 45/0 مترمکعب است.
وی تصریح کرد: همچنین میزان و هزینه مصرف حامل‌های انرژی برای تولید هر تن مس محتوا معدنی در شرکت مس کاهش چشمگیری داشته است به‌طوری‌که میزان مصرف گاز برای تولید هر تن مس محتوا معدنی از 154 مترمکعب در سال 93 به 115 مترمکعب در سال 95 رسید که موفقیت چشمگیری محسوب می‌شود.
مدیرعامل شرکت مس با بیان اینکه درمجموع طی سه سال گذشته کاهش شدت مصرف انرژی در دستور کار این شرکت قرار گرفت، گفت: نتیجه این مدیریت باعث شد مصرف انرژی از 8/42 گیگاژول بر تن در سال 93 به 38 گیگاژول بر تن در سال 95 کاهش یابد. همچنین هزینه شدت مصرف انرژی نیز از 616 هزار تومان به 562 هزار تومان طی این مدت کاهش یافت.
سهامداران باید مراقب شرکت مس باشند
مرادعلیزاده در پایان سخنانش با طرح این پرسش که در آینده شرکت مس چه اتفاقاتی باید بیفتد تا مسیر توسعه پایدار شرکت حفظ شود، خطاب به سهامداران گفت: نکاتی که در این زمینه می‌خواهم مطرح کنم نه از جایگاه مدیرعامل شرکت مس بلکه از جایگاه یک کارشناس و فردی است که سال‌ها در صنعت و معدن کار کرده است.
وی تاکید کرد: شرکت اکنون به نقطه‌ای‌ رسیده است که به زمانی سه، چهارساله نیاز دارد تا به لحاظ سیستمی و سازمان به سطحی برسد که تغییرات سیاسی و مدیریتی اثری در مسیر توسعه مس نگذارد. باید به مدیران آینده فرصت بدهید تا شرکت از یک سازمان سنتی به یک سازمان جاافتاده بین‌المللی تبدیل شود.
سایر اخبار این روزنامه
طبیب تورم می‌رود انتخاب وزیر کشور نتیجه یک معامله بود؛ این اتفاق نباید تکرار شود واکنش کشورها به کارشکنی های آمریکا مقابله تیم حقوقی ترامپ با دادستان ویژه پرونده ارتباط با روسیه؛ شرکت ملی مس به بالاترین میزان تولید خود رسید؛ بررسی انتقال دارایی‌های بانکی به سمت بازار مسکن‌؛ فرماندار شهرستان ری خبرداد؛ رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان مرودشت: بوق زدن با ماشین امیر قطر! بررسی عملکرد زنگنه در دولت یازدهم؛ در گفت‌وگو با رییس اتحادیه لوازم خانگی مطرح شد؛ بررسی «جهان صنعت» از وضعیت اسفناک کودکان مطلقه استقبال چشمگیر استارت آپ ها از بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ تهران؛ لزوم تغییر سیاست‌های اقتصادی ضمانت اجرای بیمه‎های جبران خسارات هوایی جدال بانک مرکزی و سازمان بورس بر سر بانک‌ها سرمایه‌گذاران آماده ورود به صنعت گردشگری ایران لزوم تغییر سیاست‌های اقتصادی رای مردم در سهمیه بندی دولت دوازدهم پیامدهای بحران دیپلماتیک ایران و کویت پیامدهای بحران دیپلماتیک ایران و کویت پیامدهای بحران دیپلماتیک ایران و کویت