مقابله تیم حقوقی ترامپ با دادستان ویژه پرونده ارتباط با روسیه؛

تلاش برای گریز از استیضاح
بر اساس گفته سه منبع آگاه، تیم حقوقی رییس‌جمهور آمریکا به دنبال مقابله به مثل با تحقیقات تحت رهبری رابرت مولر درباره ارتباط کارمندان و نزدیکان ترامپ با روسیه است.
این افشاگری در حالی مطرح شده که به نظر می‌رسد تیم تحقیقاتی مولر، بازپرس ویژه تعیین شده برای تحقیقات مربوط به مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا، مامور شده‌اند درباره روابط تجاری برخی از اعضای خانواده ترامپ تحقیقات انجام دهند. یکی از اعضای تیم حقوقی رییس‌جمهور آمریکا به اسوشیتدپرس گفت: وکلای ما به طور مداوم در حال ارزیابی مساله تعارض منافع بوده و در موقعیتی مناسب آنها را مطرح خواهند کرد.
دو منبع آگاه نیز گفته‌اند این تلاش‌ها شامل بررسی وابستگی‌های سیاسی بازرسان تیم مولر و سوابق کاری گذشته آنهاست. این در حالیست که ترامپ طی روزهای اخیر مستقیما مولر را به چالش کشیده و گفت اگر وارد فاز تحقیق درباره روابط تجاری شخصی رییس‌جمهور آمریکا شود از خط قرمز گذر کرده است.


برخی منابع خبری آمریکا گفته‌اند دونالد ترامپ در نظر دارد افراد مرتبط با ماجرای ارتباط مبارزات انتخاباتی خود با روسیه را مشمول عفو قرار دهد.
واشنگتن‌پست در گزارشی نوشته است که ترامپ از مشاوران خود خواسته تا اختیارات قانونی رییس‌جمهور‌ برای عفو افراد مرتبط با ماجرای ارتباط با روسیه از جمله دستیاران، اعضای خانواده و حتی شخص او را بررسی کنند. این روزنامه می‌افزاید که بعضی منابع نزدیک به رییس‌جمهور‌ گفته‌اند که مشاوران حقوقی رییس‌جمهور‌ راسا موضوع عفو را مورد بررسی قرار داده‌اند.
حق رییس‌جمهور‌ آمریکا برای اعطای عفو به محکومان یا مرتکبان جرایم، با محدودیت‌هایی، در قانون اساسی این کشور و تفاسیر قضایی آن به رسمیت شناخته شده است. در صورت درست بودن گزارش واشنگتن‌پست، هدف مشاوران حقوقی ترامپ مشخص کردن این موضوع است که در صورت صدور فرمان عفو رییس‌جمهور‌، پیگیری و تحقیقات در مورد ماجرای ارتباط با روسیه توسط رابرت مولر، مامور ویژه تحقیق هم متوقف خواهد شد یا نه و چه چالش‌های حقوقی در این زمینه ممکن است بروز کند. در صورتی‌که تحقیقات جاری پیرامون ارتباط ستاد انتخاباتی ترامپ مشخص کند که افرادی مرتکب اقدامات خلاف قانون شده‌اند، در هر موقعیتی که باشند تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
واشنگتن‌پست همچنین به نقل از منابعی که از آنها نام نبرده، نوشته است که مشاوران حقوقی ترامپ تلاش می‌کنند تا با یافتن ایرادات قانونی، مانع از ادامه کار مولر شوند. آنان از جمله موضوع تضاد منافع وی را مورد توجه قرار داده‌اند.
در واکنش به انتشار این گزارش، سناتور مارک وارنر، رهبر جناح حزب دموکرات در سنای آمریکا، نگرانی خود را از احتمال صدور فرمان عفو رییس‌جمهور‌ ابراز داشته است. وارنر در بیانیه‌ای نوشته است که اتهام دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٢٠١۶ تهاجمی علیه دموکراسی ما بوده و افزوده است که کمیته‌های اطلاعاتی و قضایی سنا و بازپرس ویژه مولر در حال حاضر در این باره تحقیق می‌کنند که آیا بین روسیه و افراد مرتبط با ستاد انتخاباتی ترامپ هماهنگی‌هایی صورت گرفته بود یا نه.
سناتور وارنر، که نایب‌رییس کمیته اطلاعات مجلس سناست، در ادامه گفت که این احتمال که رییس‌جمهور‌ ممکن است موضوع عفو افراد را در این مراحل اولیه تحقیق مد‌نظر قرار داده باشد، بسیار نگران‌کننده است زیرا عفو افرادی که ممکن است در این زمینه مسوول بوده باشند عبور از خط و مرزهای اساسی ماست.
همزمان، برخی منابع خبری آمریکا نوشته‌اند که مارک کورالو، سخنگوی گروه مشاوران حقوقی دونالد ترامپ در مورد ماجرای ارتباط با روسیه، از سمت خود کناره‌گیری کرده است. وی معمولا بیانیه‌های مارک کاسوویتس، مشاور حقوقی شخصی ترامپ در مورد ماجرای ارتباط با روسیه را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌داد.
براساس این گزارش، کورالو گفته است که دیگر به پول دریافتی از این محل نیازی ندارد و افزوده که کارکنان کاخ سفید و مشاوران حقوقی ترامپ دائما درگیر جنگ و جدل بین خود هستند.
رسانه‌ها و منابع اطلاعاتی آمریکا گفته‌اند که در جریان مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٢٠١۶ در آمریکا، ولادیمیر پوتین دستور داد تا نهادهای دولتی روسیه به منظور جلوگیری از انتخاب هیلاری کلینتون، که موضعی خصمانه‌تر نسبت به روسیه داشت، در این انتخابات مداخله کنند. دولت روسیه این اتهام را به شدت تکذیب کرده است. در همان حال، گزارش‌هایی از تماس و ارتباط برخی از اعضای ستاد انتخاباتی و اعضای خانواده دونالد ترامپ با افراد و اشخاص روسی و مرتبط با روسیه منتشر شده است. در حال حاضر، کنگره، پلیس فدرال و وزارت دادگستری ایالات متحده تحقیقاتی را در این زمینه دنبال می‌کنند.
انتقاد ترامپ از کنار کشیدن از وزیر دادگستری آمریکا
از طرفی رییس‌جمهور آمریکا در صحبت‌های تندی گفت، اگر می‌دانست جف سشنز، وزیر دادگستری خود را از تحقیقات درباره روسیه کنار می‌کشد، او را برای این سمت انتخاب نمی‌کرد.
ترامپ به نیویورک‌تایمز گفت: رفتار سشنز نسبت به رییس‌جمهور کشورش بسیار غیرمنصفانه بود. سشنز بعد از تایید آنکه با سفیر روسیه ملاقات داشته، خود را از تحقیقات درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا کنار کشید.
جف سشنز دومین مقام بلندپایه کابینه دونالد ترامپ بود که به واسطه تماس با مقام‌های روس درگیر این رسوایی سیاسی شد. پیشتر مایکل فلن، مشاور سابق امنیت ملی ترامپ هم به دلیل تماسش با سفیر روسیه مجبور به استعفا شد. در حال حاضر پسر دونالد ترامپ هم در ارتباط با ملاقاتش با یک وکیل روس تحت فشار است. دونالد ترامپ همچنین گفت، جف سشنز در نشست بررسی صلاحیتش در سنا جواب‌های بدی داد.
سشنز یکی از اولین حامیان ترامپ در کمپین انتخاباتی 2016 و مشاور ارشد او درامور سیاسی و امنیت ملی بود. سشنز قاعدتا باید در کنار تحقیقات کنگره، تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا درباره ادعای دخالت روسیه در انتخابات را هدایت می‌کرد اما کناره‌گیری او نهایتا به انتصاب رابرت مولر به عنوان بازپرس ویژه این پرونده منجر شد.
ترامپ در مصاحبه با نیویورک‌تایمز خشم خود را از این مساله نشان داد و گفت: نباید یک مامور ویژه در این خصوص منصوب می‌شد. سشنز نباید کنار می‌کشید، و اگر می‌خواست استعفا دهد، قبل از اینکه مقام وزارت دادگستری را بگیرد باید به من می‌گفت تا من فرد دیگری را برمی‌گزیدم.
ترامپ همچنین به حضور سشنز در جلسه بررسی صلاحیتش در سنا پرداخت، که در آن سشنز هر گونه ملاقات با هر شخص روسی را انکار کرده بود، اما او بعدتر فاش کرد که سرگئی کیسلیاک سفیر روسیه را ملاقات کرده است.
او گفت که تحقیقات دادگستری در مورد ادعای دخالت روسیه در انتخابات پر از تعارض وظایف با منافع شخصی بود، خصوصا که مولر خواسته بود، جایگزین جیمز کومی شود که از ریاست اف‌بی‌آی اخراج شده بود. ترامپ گفت: تعارض‌های زیادی وجود داشتند که من نگفته‌ام اما در زمان دیگری خواهم گفت. ترامپ به مولر در مورد انحراف از وظایفش هشدار داد اما دوباره گفت فکر نمی‌کند شخصا مورد تحقیق قرار بگیرد.
وزیر دادگستری آمریکا در واکنش به انتقادهای تند دونالد ترامپ گفت، عاشق شغلش است و قصد دارد به خدمت در این سمت ادامه دهد. جف سشنز در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که آیا قصد استعفا از وزارت دادگستری را ندارد، گفت: معتقدم خدمت در وزارت دادگستری مایه افتخار است. قصد دارم هر زمان که صلاح باشد به خدمت در این شغل ادامه دهم.
از طرفی اعضای کمیته قضایی مجلس سنای ایالات متحده روز پنجشنبه به اتفاق آرا صلاحیت کریستوفر ری را برای ریاست پلیس فدرال آمریکا تایید کردند. تمام ۲۰ عضو کمیته قضایی سنا صلاحیت معاون دادستان پیشین آمریکا در دولت جرج دبلیو بوش را برای تصدی این مقام تایید کردند.
به دنبال برکناری جیمز کومی از ریاست اف‌بی‌آی، ترامپ کریستوفر ری را برای جانشینی او در مقام ریاست پلیس فدرال به مجلس سنا معرفی کرد. پرونده کریستوفر ری برای رای‌گیری نهایی به صحن سنا ارسال خواهد شد.
احضار پسر ترامپ به کمیته قضایی مجلس سنا
از طرفی، کمیته قضایی مجلس سنای ایالات متحده پسر رییس‌جمهور این کشور و پل منافورت، رییس ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ را برای شفاف‌سازی در زمینه ارتباطاشان با روسیه احضار کرد.
کمیته قضایی مجلس سنای آمریکا از دونالد ترامپ جونیور و پل منافورت، رییس ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ خواست که روز چهارشنبه ۲۶ ژوئیه (۴ مرداد) به پرسش‌‌های اعضای این کمیته درباره ارتباط آن دو با ناتالیا وسلنیتسکایا، وکیل روس پاسخ دهند.
دونالد ترامپ (پسر) پیش‌تر ملاقات با سلنیتسکایا را در ژوئن ۲۰۱۶ تایید کرده بود. دولت روسیه متهم است از راه هک کردن ایمیل‌های حزب دموکرات و انتشار اخبار نادرست در آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دخالت کرده است. دولت روسیه هم تاکنون اتهام دخالت در انتخابات ایالات متحده را رد کرده است. رییس‌جمهور آمریکا نیز گفته است که ناتالیا وسلنیتسکایا یک وکیل عادی است و ربطی به دولت روسیه ندارد.
سایر اخبار این روزنامه
طبیب تورم می‌رود انتخاب وزیر کشور نتیجه یک معامله بود؛ این اتفاق نباید تکرار شود واکنش کشورها به کارشکنی های آمریکا مقابله تیم حقوقی ترامپ با دادستان ویژه پرونده ارتباط با روسیه؛ شرکت ملی مس به بالاترین میزان تولید خود رسید؛ بررسی انتقال دارایی‌های بانکی به سمت بازار مسکن‌؛ فرماندار شهرستان ری خبرداد؛ رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان مرودشت: بوق زدن با ماشین امیر قطر! بررسی عملکرد زنگنه در دولت یازدهم؛ در گفت‌وگو با رییس اتحادیه لوازم خانگی مطرح شد؛ بررسی «جهان صنعت» از وضعیت اسفناک کودکان مطلقه استقبال چشمگیر استارت آپ ها از بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ تهران؛ لزوم تغییر سیاست‌های اقتصادی ضمانت اجرای بیمه‎های جبران خسارات هوایی جدال بانک مرکزی و سازمان بورس بر سر بانک‌ها سرمایه‌گذاران آماده ورود به صنعت گردشگری ایران لزوم تغییر سیاست‌های اقتصادی رای مردم در سهمیه بندی دولت دوازدهم پیامدهای بحران دیپلماتیک ایران و کویت پیامدهای بحران دیپلماتیک ایران و کویت پیامدهای بحران دیپلماتیک ایران و کویت