واکنش کشورها به کارشکنی های آمریکا

گروه سیاسی- هشتمین کمیسیون مشترک ایران و 1+5 در حالی دیروز در وین برگزار شد که لزوم بررسی بدعهدی آمریکا در اجرای برجام به ویژه در روزهای گذشته یکی از مهم‌ترین مسایل قابل طرح در آن بود.
برپایه توافق هسته‌ای، رییس‌جمهور آمریکا باید هر سه ماه یکبار گزارشی از پایبندی ایران به اجرای توافق در اختیار مجلس نمایندگان ایالات متحده قرار دهد. این در حالی است که دونالد ترامپ در ماه‌های منتهی به انتخابات، توافق هسته‌ای میان 1+5 و ایران را بدترین توافق تاریخ ایالات متحده می‌دانست و وعده پاره کردن آن را در صورت موفقیت در انتخابات می‌داد‌ اما پس از مدتی ترامپ رویکردش را تغییر داد و به جای پاره کردن برجام از بازنگری در توافق هسته‌ای سخن گفت. به باور تحلیلگران، ناتوانی از اجماع‌سازی علیه ایران، فشارهای خارجی و همچنین مشورت‌ها و مواضع مشاوران ترامپ نقش به سزایی در تغییر نگاه رییس‌جمهور‌ آمریکا داشت و ترامپ ناگزیر شد تا پایبندی ایران به برجام را مورد تایید قرار دهد. این را رسانه‌های آمریکایی فاش می‌کنند، که از جلسه یک ساعته ترامپ و مشاوران ارشد امنیتی دولتش، ۵۵ دقیقه بر اصرار ترامپ برای خروج از برجام گذشته و تمام مشاورانش به او تاکید کرده‌اند، این امر ناشدنی است و همین باعث شد تا ترامپ خود را در ظاهر هم که شده متعهد به توافق نشان دهد.
اواخر فروردین ماه امسال، ترامپ در نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس این کشور بر پایبندی ایران به اجرای برجام مهر تایید زد و سپس تعلیق تحریم‌ها‌ علیه ایران را برای سه ماه دیگر تمدید کرد.
هر چند که در این نامه، وی مدعی حمایت دولت ایران از تروریسم شد. ترامپ اخیرا نیز در نامه‌ای به کنگره، پیروی ایران از تعهدات برجام را تایید و اقدام به تمدید توقف تحریم‌های کنگره آمریکا علیه ایران کرد‌ ولی در عین حال دولت این کشور اقدام به افزودن نام 18 شخص حقیقی و حقوقی ایران و خارجی به فهرست تحریم‌های یکجانبه غیرهسته‌ای به بهانه کمک به برنامه‌ موشکی ایران کرد که این اقدام واکنش وزارت خارجه ایران را در پی داشت. از هرسو ترامپ از یک سو پایبندی ایران به اجرای توافق را پذیرفته و از طرفی، تحریم‌هایی را به کشورمان تحمیل می‌کند تا اجرای برجام را با مشکل مواجه سازد.


آمریکا و سیاستمدارانش، ناگزیر به فشار بر ایران از راه‌هایی غیر از برجام و مسایل هسته‌ای است تا هزینه‌های ناکامی و شکست خود را از مخالفت با توافق جبران کنند؛ موضوع مهمی که در هشتمین نشست کمیسیون مشترک مورد توجه و بررسی قرار گرفت.
انتقاد عراقچی از بدعهدی آمریکا در اجرای برجام
عراقچی پس از دیدار با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: مساله مهم این است که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات برجامی خود پایبند بوده و این در گزارش‌های مختلف آژانس هم به خوبی منعکس شده است و این نقطه قوت جمهوری اسلامی ایران در مقابل همه بدعهدی‌هایی که آمریکا و دیگران‌ ممکن است کرده باشند. ایران در عرصه بین‌المللی بنا به گواهی آژانس کاملا به تعهدات خود پایبند است و این تا حدی هم نتیجه همکاری خوبی است که میان ما و آژانس وجود دارد.
عراقچی در خصوص مسایل مطرح شده با آمانو گفت: جلسات مستمری میان کارشناسان ما و سازمان انرژی اتمی و آژانس وجود دارد و برخی موارد هست که نیاز به تصمیمات در سطح سیاسی دارد و من در سفرهایی که به وین دارم در این زمینه گفت‌وگو می‌کنم و این مسایل هم حل‌و‌فصل می‌شود. وی افزود: تصمیمات فنی این جلسات درباره نحوه کار آژانس در ایران نسبت به برجام است؛ ما قواعد و ضوابطی داریم که آژانس حتما باید با آنها هماهنگ شود. وی تصریح کرد، همکاری میان ایران و آژانس در سطح بسیار خوبی است و بدون اشکال پیش می‌رود.
عراقچی درباره جلسه کمیسیون مشترک و پاسخ ایران به نقض برجام به وسیله آمریکا گفت: بررسی آخرین وضعیت اجرای برجام و گلایه‌هایی که ایران از آمریکا دارد در جلسه روز جمعه کمیسیون مشترک برجام مطرح شد. وی خاطرنشان کرد: کمیسیون مشترک برجام محیط مناسبی فراهم می‌کند برای اینکه دیدگاه‌های کشورهای مختلف در آنجا مطرح و سوء‌تفاهمات رفع و اعتراضات و اشکالات در آنجا بحث و بررسی شود.
وی افزود: در طول یک سال و نیمی که از اجرای برجام گذشته است ایران به گواهی آژانس همواره به تعهدات خود پایبند بوده اما طرف مقابل به خصوص دولت آمریکا در عملکرد خود بدعهدی، پیمان‌شکنی‌، تاخیر‌ و تعلل‌‌ زیادی داشته و ما همواره اینها را در کمیسیون مشترک بحث کردیم که برخی از آنها جبران شده است. رییس ستاد پیگیری اجرای برجام افزود: البته جمهوری اسلامی ایران خودش در خصوص اینکه بدعهدی آمریکا و در نهایت نقض برجام توسط آمریکا با چه عکس‌العملی مواجه شود، تصمیم می‌گیرد و برجام چنین اختیاری به ایران داده است. عراقچی تصریح کرد: اگر از مکانیسم‌های حل اختلاف در برجام نتیجه نگیریم، گزینه‌هایی در مقابل خود داریم که در‌باره ابعاد آنها بررسی‌های لازم را کرده‌ایم و با توجه به شرایط تصمیم می‌گیریم. نقض برجام و عدم پایبندی آمریکا به برخی از تعهداتش در برجام روشن است درمورد اینکه این عدم پایبندی با چه عکس‌العملی باید مواجه شود و اینکه اولا نقض صورت گرفته یا نه و چه درجه‌ای داشته و آیا نقض فاحش بوده یا نه مواردی است که هیات نظارت بر برجام درباره آن تصمیم‌گیری می‌کند.
تحریم‌های جدید فضا را مسموم می‌کند
همچنین سیدعباس عراقچی در گفت‌وگو با پرس‌تی‌وی در وین گفت: متاسفانه عادت بدی برای آمریکا شده است که هر زمان که به تعهدات خود عمل می‌کند و برای مثال معافیت‌های ایران از تحریم‌ها را تمدید می‌کند که البته تعهد و مسوولیت آنها طبق برجام است، با اضافه کردن اسامی جدید به فهرست تحریم‌ها علیه ایران، عملا فضا را مسموم می‌کند. وی افزود: ما خود را برای هر سناریویی که آنها داشته باشند، آماده کرده‌ایم. در برجام راهکارهایی برای این منظور وجود دارد و ما نیز برنامه‌هایی برای دفاع از حقوق و منافع خود در برجام داریم.
سایر اخبار این روزنامه
طبیب تورم می‌رود انتخاب وزیر کشور نتیجه یک معامله بود؛ این اتفاق نباید تکرار شود واکنش کشورها به کارشکنی های آمریکا مقابله تیم حقوقی ترامپ با دادستان ویژه پرونده ارتباط با روسیه؛ شرکت ملی مس به بالاترین میزان تولید خود رسید؛ بررسی انتقال دارایی‌های بانکی به سمت بازار مسکن‌؛ فرماندار شهرستان ری خبرداد؛ رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان مرودشت: بوق زدن با ماشین امیر قطر! بررسی عملکرد زنگنه در دولت یازدهم؛ در گفت‌وگو با رییس اتحادیه لوازم خانگی مطرح شد؛ بررسی «جهان صنعت» از وضعیت اسفناک کودکان مطلقه استقبال چشمگیر استارت آپ ها از بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ تهران؛ لزوم تغییر سیاست‌های اقتصادی ضمانت اجرای بیمه‎های جبران خسارات هوایی جدال بانک مرکزی و سازمان بورس بر سر بانک‌ها سرمایه‌گذاران آماده ورود به صنعت گردشگری ایران لزوم تغییر سیاست‌های اقتصادی رای مردم در سهمیه بندی دولت دوازدهم پیامدهای بحران دیپلماتیک ایران و کویت پیامدهای بحران دیپلماتیک ایران و کویت پیامدهای بحران دیپلماتیک ایران و کویت