نمایندگان از پیشنهادهای تغییر در قانون اساسی می‌گویند مجلس ضربدر دو

گروه سیاسی- بهاران آزادی: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران سال 58 تدوین شد؛ لیک از همان ایام بازنگری در آن، مطالبه سیاسیون بسیاری به ویژه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود که از آن زمان تاکنون، تنها یکبار در سال 68 شاهد بازنگری در اصول قانون اساسی بوده‌ایم. در چندماه اخیر نیز آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیش از رحلت، در چهلمین روز درگذشت آیت‌الله موسوی اردبیلی عنوان کرد که همانند دیگر کشورها قانون اساسی ما نیز نیازمند تغییرات است. با این حال روزگار مهلت نداد که رئیس دولت سازندگی در این خصوص توضیحات بیشتری ارائه دهد. اکنون نیز با گذشت نزدیک به یک ماه از فوت هاشمی رفسنجانی، علی اکبر ناطق نوری و محمدرضا باهنر در اظهارنظرهایی جداگانه خواهان تغییراتی در قانون اساسی شده‌اند؛ با این تفاوت که یکی به دنبال بازسازی ساختار سیاسی است و دیگری در پی تغییر قوه مقننه.
محمدرضا باهنر که ید طولایی در نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی دارد و به گفته خود 28 سال از عمرش را به فعالیت در این زمینه پرداخته، ضمن سخنان اخیر خود در باشگاه دانشگاه تهران اعلام کرد که مملکت با یک مجلس اداره نمی‌شود و این مجلس اصولاً منافع ملی را نمی‌تواند تامین کند؛ چرا که تمرکز ندارد. او در ادامه با اشاره به بازنگری در قانون اساسی پیشنهاد داد که اگرچه در اصلاح قانون اساسی نمی‌توانیم به طور کل مجلس را حذف کنیم، اما زمان دوره‌های مجلس را بیشتر کنیم و یا دو مجلس داشته باشیم. برخی سیاسیون معتقدند که با تعدد نماینده و تشکیل شورا کاری پیش نمی‌رود؛ چراکه در ایران به رغم وجود منابع و ثروت، مدیریت تخصصی و درست نداریم. از سویی این مسئله نیز مطرح است که آیا اصلا نیازی به بازنگری در قانون اساسی و ایجاد نهادهای تازه وجود دارد یا بهتر است از راه تعامل و گفت‌و‌گو به مشکلات پایان داد؟
نیازی به تغییر قانون اساسی نیست
احمد مازنی، نماینده مردم تهران در مجلس دهم با اشاره به اینکه باهنر، شخصیت باسابقه و باتجربی است، گفت: یک وجه بازنگری در قانون اساسی است، که با آن موافق نیستم؛ چراکه بحثی انحرافی است. مازنی معتقد است که اگر همین قانون اساسی درست اجرا شود، انتظار و مطالبات مردم و مقاماتی که دغدغه اسلام و انقلاب دارند، محقق می‌شود. به گفته او، بایستی بدون تنازل اجرای قانون اساسی را در اولویت قرار دهیم. مازنی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان اخیر باهنر، به ذکر خاطره‌ای از امام خمینی(ره) پرداخت: شما را به سخنان امام(ره) و نظری که به مجلس سنا داشتند، ارجاع می‌دهم. ایشان گفتند که مجلس سنا، جای پیرمردانی است که کنار یگدیگر نشسته و درباره دارو و خوراک صحبت می‌کنند. مازنی ادامه داد: اگر منظور چنین مجلسی است که قبل از انقلاب نیز وجود داشت و نه تنها مشکل را حل نمی‌کرد بلکه خود معضل بود. احمد مازنی در پایان پیشنهاد داد که براساس قانون اساسی عمل کرده و مسائل عمومی و اجتماعی را که جنبه تخصصی دارند، به شورای شهر محول کنیم؛ به تعبیری شوراهای شهر و روستا نقش پارلمان شهری را ایفا کنند نه پارلمان شهرداری. به گفته او، انحرافی به وجود آمده و آنها به جای پارلمان شهری، پارلمان شهرداری شده‌اند. نماینده مردم تهران معتقد است که باید تمامی مسائل مربوط به شهر، شهروندان و مشکلات عمومی در شورای شهر مطرح شود. در چنین شرایطی نیز مجلس شورای اسلامی در راس امور و مدیریت اقتصادی و سیاسی کلان کشوری قرار خواهد گرفت.


او در پایان تاکید کرد: اگر نخبگان و سیاسیون این امر را جدی بگیرند و در انتخابات آتی مطرح شود، هم خانه تکانی از مجلس شده و هم مسوولیت پذیری شورای شهر بیشتر می‌شود و دو مجلس مورد نظر محمدرضا باهنر عملا تحقق می‌یابد.
چرا باهنر پیش‌تر چنین اظهاراتی نداشت
بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات باهنر، این سخنان را غیرمنطقی وغیرکارشناسی خوانده و این سوال را مطرح کرد که چرا آقای باهنر پس از هفت دوره نمایندگی مجلس، اکنون به این نتیجه رسیده که قوه مقننه کارایی لازم را ندارد. پارسایی همچنین عنوان کرد که شاید بهتر بود محمدرضا باهنر صریح‌تر سخن می‌گفت؛ اینکه واقعا نیاز به تشکیل مجلس دیگری است یا باید مجلس موجود را تقویت کرده و در برخی از سیاست‌های آن تغییراتی ایجاد کرد تا به سطح مطلوب برسد. به اعتقاد بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل 90، اظهارنظراتی بدین شکل و با این سرعت منطقی به نظر نمی‌رسد؛ آقای باهنر 7 دوره و طی 28 سال تجربه نمایندگی مجلس را داشته است، چرا اکنون که بیرون آمده به این نتیجه رسیده است؟ دوره اول حضورش در مجلس نه در دوره دوم تا هفتم چرا این حرف را عنوان نکرد؛ چرا اکنون که اقبال عمومی مردم را به همراه ندارد؟
مجلس فعلی را پویاتر کنیم
فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران در مجلس دهم نیز ضمن مخالفت با سخنان اخیر باهنر، عنوان کرد که بهتر است در همین مجلس فعلی تغییر و تحول داده و آن را پویا‌تر کنیم تا بیشتر در راستای رفع مشکلات مردم باشد و عملی‌تر برخورد کند. به گفته ذوالقدر، اگر مجلس در برخی موارد مشکل دارد یا ناکارآمدی و کوتاهی می‌بینند، مطرح کنند تا تغییرات دهیم. او معتقد است ما اکنون شورای شهر و مجلس شورای اسلامی را در کشور داریم و به نظر من نیازی به یک مجلس دیگر نیست. اگر مشکلاتی هست، می‌توانیم ساختار را اصلاح کنیم تا در جهت رسیدگی به خواسته مردم، نظارت بر قوانین و وضع قوانین باشد؛ در کنار آن، شورای شهر هم برخی از مسائل شهری را برعهده دارد. بنابراین اگر مشکلی هست آقای باهنر که سابقه طولانی دارد و نظرش هم محترم است، نواقص را گوشزد کند که همین مجلس را پویاتر کرده و ساختارش را بهبود دهیم.
سایر اخبار این روزنامه
در 5 هزار نقطه راهپیمایی 22 بهمن در روز جمعه برگزار می‌شود دعوت از مردم برای شرکت در جشن پیروزی انقلاب نمایندگان از پیشنهادهای تغییر در قانون اساسی می‌گویند مجلس ضربدر دو سیدحسن خمینی: اخلاق،آرامش را به جامعه تزریق می‌کند رضا دهکی لقیِ پایه چهارم بیماران در جدال بدهی به بیمارستان ها کجای ماجرا هستند؟ دعوای دولت وتامین اجتماعی به زیان مردم افزایش حقوق کارگران و کارمندان قدرت خرید آن ها را بالا می برد؟ اقتصاد در دوراهی «خط فقر» و «تورم» نگاهی به جایگاه طراحی لباس در تئاترهای ایرانی در گفت‌وگو با زیبا موسوی طراحان لباس خانه‌نشین شده‌اند به مناسبت ایام پیروزی انقلاب اسلامی بررسی شد سرنوشت ساواک نخست وزیر عراق: روابط ما با تهران مهم تر از واشنگتن است نایب رئیس مجلس: در حکومت علی (ع) خط قرمز اقدام مسلحانه است نه انتقاد رحمانی فضلی: نمی‌توانیم انتخابات الکترونیکی را پوشش دهیم وزیر اطلاعات در حاشیه جلسه هیات دولت مطرح کرد: انتخابات 94 از کم حاشیه‌ترین و سالم‌ترین انتخابات بود در 5 هزار نقطه راهپیمایی 22 بهمن در روز جمعه برگزار می‌شود دعوت از مردم برای شرکت در جشن پیروزی انقلاب مدیرکل زندان‌های استان تهران: مهدی هاشمی تا 25 بهمن در مرخصی است