همراهی با رای 24 میلیونی مردم

رييس‌جمهور با تاکيد بر اينکه مبناي دولت بر دموکراسي، راي مردم و قانون اساسي است گفت: بحث اين و آن جناح نيست، اما شيوه و تفکري که مردم در انتخابات به آن راي دادند بايد در دولت، استاندارها، فرماندارها، مديرکل‌ها و در مسئوليت‌هاي سنگين و حساس حاکم شود.
اين بدان معنا نيست که غير از ۲۴ ميليوني که به دولت تدبير و اميد راي دادند، حق حيات ندارند؛ آنها هم حقوق دارند و حقوق اساسي‌شان محفوظ و مي‌توانند فعاليت کنند، اما امروز در مسئوليت‌هاي رده بالا نوبت اين ۲۴ ميليون است و اگر غير از اين باشد پس براي چه راي داديم و انتخابات برگزار کرديم.
به گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني در جلسه هيات دولت، درباره رفتار ناصحيح آمريکا در قبال تعهدات بين‌المللي‌اش گفت: عظمت و جايگاه سياسي هر کشوري در دنيا، به اعتماد نسبت به آن کشور و احترامي‌که آنان به تعهدات خودشان دارند، مربوط مي‌شود.رييس‌جمهور با بيان اينکه‌امريکايي‌ها در دوران جديد، بسياري از تعهدات‌شان را زير پا مي‌گذارند، اظهار داشت: آنها تعهد پاريس، تعهد با کوبا و بسياري از تعهداتي که در قراردادهايشان با آمريکاي شمالي و نيز بخشي از تعهداتي که نسبت به آسياي شرقي دارند را زيرپا گذاشته‌اند و اين نشان مي‌دهد که‌امريکا نمي‌تواند مروج حقوق‌بشر، قانونگرايي و ثبات و امنيت در جهان باشد.
روحاني تاکيد کرد: کسي که خودش داراي ثبات نبوده، به قوانين و مقررات احترام نگذاشته و به‌امضاي خودش پايبند نيست، نمي‌تواند ديگران را دعوت به ثبات، امنيت و آرامش کند.


رييس‌جمهور با اشاره به اينکه‌امروز يکي از توطئه‌هاي آمريکايي‌ها اين است به گونه‌اي برخورد کنند که ايران بگويد ‌دست از تعهدات خود برداشته و به‌امضاي خود متعهد نيست، خاطرنشان کرد: اين توطئه اخيري است که‌امريکا طراحي کرده و به اعتقاد من هرگز موفق نخواهد بود. روحاني يادآور شد: خوشحاليم که تا امروز شرکاي ما در ۱+۵ با قدرت براي حراست از برجام ايستادگي کردند و آمريکايي‌ها هم مثل هميشه، دوپهلو و دوچهره وارد عمل شدند، اما مطمئنا اگر آمريکايي‌ها بخواهند تحريم‌هايي را تحت هر عنوان و بهانه عليه ما اعمال کنند، ملت بزرگ ايران پاسخ مناسب به آنها داده و نسبت به مصوبات کنگره، مجلس شوراي اسلامي‌نيز متقابلا مصوباتي خواهد داشت.
رييس‌جمهور تاکيد کرد: از تخلفات آمريکا نمي‌گذريم و در برابر آنها مي‌ايستيم اما در عين حال حواسمان جمع است که بايد چگونه از اين فضاي به وجود آمده، بهره‌برداري کنيم.
روحاني اضافه کرد: ملت ايران با رهنمودهاي مقام معظم رهبري و با حمايت‌شان کار بزرگي را در زمينه برجام انجام دادند و توانستند با يک قرارداد چندجانبه و بين‌المللي موفقيت بزرگ و کم‌نظير و حتي بي‌نظيري را در تاريخ سياسي ايران به دست آورده و در برابر قدرت‌هاي بزرگ از حقوق خودشان دفاع کنند. رييس‌جمهور ادامه داد: ملت ايران با برجام توانستند قطعنامه‌هاي ظالمانه شوراي امنيت و مصوبات شوراي حکام را لغو و موضوع PMD را حل و فصل کرده و مساله تحريم‌هاي تسليحاتي را محدود کنند و تحريم‌هايي که نسبت به برنامه موشکي بود را به صورت ديگري درآوردند که تحريم قبلي را از بين ببرند.روحاني با بيان اينکه‌امروز فضاي خوبي براي ما ايجاد شده است که بايد ملت و مسئولان از اين فضا به‌خوبي استفاده کنند گفت: امروز برخي از اينکه مي‌خواهيم از اين فضا به درستي استفاده کنيم، ناراحت مي‌شوند. چرا بايد از بهره‌برداري درست از فضايي که ملت ايجاد کرده ناراحت شويم؟ روحاني با اشاره به تشکيل دولت دوازدهم در آينده نزديک گفت: بنده با افراد مختلف در جناح‌هاي گوناگون اصولگرا، اصلاح‌طلب، ميانه‌رو يا اعتداليون مشورت کرده و نظرات آنها را جويا شده‌ام و اين در حالي است که نظرات برخي افراد در بعضي از روزنامه‌ها، سايت‌ها و رسانه‌ها منعکس شده‌اما در عين حال بايد همه بدانند که دولت دوازدهم مانند دولت يازدهم، دولتي تک‌جناحي نبوده و فراجناحي خواهد بود.رييس جمهور تاکيد کرد: افرادي که در دولت دوازدهم عهده‌دار مسئوليت مي‌شوند بايد خواسته و نظر اکثريت مردم که در انتخابات راي دادند را به طور کامل باور و قبول داشته باشند و اگر کسي اينطور نيست، نمي‌تواند مسئوليت سنگين را برعهده بگيرد.روحاني با اشاره به اينکه همه حق صحبت و انتقاد دارند اما هيچکس حق تخريب ندارد، تصريح کرد: تخريب هيچ کس نسبت به دولتي که از طرف ملت انتخاب شده و نماينده مردم است، قابل قبول نيست. رييس‌جمهور تنها کسي در کشور است که با آراي مستقيم مردم از سراسر کشور انتخاب مي‌شود و ما ديگر چنين انتخاباتي نداريم.رييس‌جمهور با اشاره به موضوع انتخاب کابينه دوازدهم افزود: به عنوان رييس‌جمهور، وزرا را انتخاب و در نهايت به مجلس معرفي مي‌کنم و اين حق نمايندگان مجلس است که به وزرا راي بدهند يا راي ندهند.روحاني همگان را به پرهيز از حاشيه‌سازي فراخواند و تاکيد کرد: در اين ايام از همه دوستان، قواي مختلف و رسانه‌ها خواهش مي‌کنم که لطفا حاشيه نسازند.رييس‌جمهور افزود: خيلي از اقدامات را مي‌توان در موقع خود انجام داد. ما که با قواي ديگر مخالف نيستيم و با همه رابطه خوب داريم. فرض کنيد امروز که نزديک دولت است مجلس طرح سه فوريتي بدهد که دولت را به هم بريزد. البته بهر حال اکثريت مجلس که به سه فوريتي راي نمي‌دهد، اما آيا اين حرکت خوب است؟ معلوم است که پسنديده نيست و ما همه يکي هستيم يا اينکه قوه قضاييه بيايد حاشيه‌سازي کند.