انتظار داریم پرونده فریدون سیاسی نشود

گروه سیاسی- سخنگوی دولت در نشست خبری دیروز به انتقادات برخی از نمایندگان مجلس درباره قرارداد نفتی توتال پاسخ داد. محمدباقرنوبخت با تشریح کامل نحوه نظارت مسوولان بر اجرای این قرارداد از مخالفان این طرح خواست تا درصورت غیرقانونی بودن آن، مدارک خود را به مراجع قضایی ارائه کنند. وی همچنین با اشاره به استقلال قوه قضاییه و تاکید بر اهمیت این مساله در برخورد عادلانه با مقامات ارشد سیاسی کشور درباره پرونده حسین فریدون و تاثیر آن بر چینش کابینه هم سخن گفت.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه هیاتی متشکل از سه قوه بر اجرای قراردادهای نفتی نظارت دارد، گفت: اگر کسی مدرکی مبنی بر اقدام خلاف قانون در این قراردادها دارد، آن را به قوه‌قضاییه ارائه کند. خود درباره قرارداد توتال و انتقادات مطرح شده به این قرارداد، اظهار کرد: این نکته مطرح می‌شود که چرا سهم ایران کمتر از 20 درصد است؟ در حالی‌که این قرارداد دو طرف دارد که یک طرف آن شرکت ملی نفت ایران و طرف مقابل شرکت‌های توتال، شرکت چینی و پترو‌پارس است. وی افزود: ما دنبال سرمایه‌گذاری خارجی هستیم ولی چون به دنبال انتقال تکنولوژی هم هستیم از شرکت پتروپارس به عنوان شرکت ایرانی خواستیم در کنار شرکت توتال و شرکت چینی باشد. این نیز یک قرارداد کم‌نظیر در تاریخ ایران به ویژه پس از برجام و ثمره فعالیت دولت و همچنین برجام است.سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت به نظر منتقدان به این قرارداد به ویژه نمایندگان دلسوز مجلس احترام می‌گذارد، گفت: راه تامین منافع ملی طرح سه‌فوریتی برای توقف این قرارداد نیست. البته همه کسانی که فکر می‌کنند در این قرارداد رفتار غیرقانونی انجام شده است به جای تشویش اذهان عمومی، هر سند و مدرکی دارند به قوه‌قضاییه ارائه کنند، زیرا تشویش اذهان عمومی جرم است.
نوبخت ادامه داد: ماده 12 قانون رفع موانع تولید تصریح می‌کند شورای اقتصاد نظر دهد که قراردادهای منعقده از نظر اقتصادی نافع است یا خیر که شورای اقتصاد قرارداد نفتی اخیر را تایید کرده است. از سویی براساس ماده 3 قانون نفت، هیاتی متشکل از سه قوه یعنی روسای کمیسیون‌های انرژی و برنامه مجلس، دادستان کل، وزیر اقتصاد، رییس بانک مرکزی و رییس سازمان برنامه و بودجه بر این قرارداد نظارت می‌کنند. در واقع هیچ قرارداد مهم نفتی به تصویب نمی‌رسند مگر این که این هیات بر آن نظارت کنند. متن، حجم مالی، تعهدات، مقدار محصول و زمان اجرای قراردادهای نفتی توسط این هیات بررسی و ارزیابی می‌شود و سپس این هیات گزارش خود را به رهبر انقلاب و مجلس می‌دهد.
نوبخت در پاسخ به این پرسش که آیا بازداشت حسین فریدون تاثیری بر تصمیم روحانی در چینش کابینه دارد، افزود: این مواردی که شما اشاره کردید تاثیری بر اراده روحانی ندارد. رییس‌جمهور بسیار صبور و خویشتندار عمل می‌کند و بسیار هم زیرک است و می‌داند برخی اقدامات برای برهم زدن ثبات انجام می‌شود بنابراین رییس‌جمهور با این اقدامات از مسیر اعتدال خارج نمی‌شود.


نوبخت درباره پرونده حسین فریدون تصریح کرد: از ماه‌ها قبل و حتی سال قبل این بحث‌ها مطرح بود که نظر رییس‌جمهور هم این بود که همه افراد در برابر قانون یکسان بوده و باید در مقابل قانون پاسخگو باشند. فریدون مرتب به مراجع قضایی می‌رفت و پاسخ می‌داد اما این بار قرار وثیقه گذاشتند و چون مبلغ آن بالا بود تهیه وثیقه زمان برد که به کمک برخی دوستان فریدون و سند خانه خودش این وثیقه تامین شد. نمی‌خواهم درباره رقم وثیقه قضاوت کنم ولی او که فرار نمی‌کرد چرا این رقم در نظر گرفته شد.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه اگر یک ساعت هم فرد محترمی را به زندان ببرند به حیثیت او خدشه وارد می‌شود، خاطر‌نشان کرد: از قوه‌قضاییه انتظار قضاوت عادلانه داریم. البته اینکه قوه‌قضاییه مستقل است و برادر رییس‌جمهور را احضار و به زندان می‌برد موجب قوت ماست که اگر برای برادر رییس قوه قضاییه و مقننه هم این موضوع مطرح شود، قوه قضاییه همان‌گونه رفتار می‌کند که برای برادر رییس‌جمهور رفتار می‌کند. این موجب مباهات ماست که عدالت برای همه یکسان اجرا شود. نوبخت در پاسخ به این پرسش که این وثیقه چگونه تامین شد، گفت: بالاخره فریدون دوستانی دارد. چون وثیقه‌ای به این مبلغ ندارد ما به قوه‌قضاییه احترام می‌گذاریم ولی معتقدیم برای تحقق مطالبات مردم نیازمند آرامش هستیم. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چه اتفاقی برای فریدون افتاد که در بیمارستان بستری شد اظهار کرد: اینکه فرد سالمی برود قوه‌قضاییه و بعد چنین وضعیت جسمی پیدا کند و پزشکش اظهار نگرانی کند، شاید من نباید جواب بدهم باید ببینیم چه اتفاقی افتاده است. این را باید دیگران جواب دهند. انتظار داریم هیچ چیزی خارج از عدل، انصاف و رفتارهای غیرقانونی و فشارهای ویژه‌ای به ایشان نیامده باشد. با اعتمادی که به دستگاه قضا داریم، می‌دانیم که هیچ چیزی پیش نمی‌آید. انتظار داریم این موارد جنبه سیاسی پیدا نکند تا قداست کار قضایی مخدوش نشده و ضابطان هم با نگرش غیر‌سیاسی به این موضوع نگاه کنند.