وزیر ارتباطات از تجربه فیلتر شدن برخی از شبکه‌های اجتماعی در گذشته مطرح کرد‌:

گروه فناوری- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص مدیریت فضای مجازی و فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی گفت: در طول چهار سال گذشته شبکه‌های زیادی را مسدود کردیم که یکی از آنها وی‌چت بود. کاربران در واکنش به این فیلتر شدن به پیام‌رسان دیگری مهاجرت کردند و با توجه به اینکه آن پیام‌رسان آمریکایی بود در واقع از چاله به چاه افتادیم.
محمود واعظی در جمع خبرنگاران ضمن تاکید بر ضرورت تشکیل شبکه ملی اطلاعات، گفت: ما مسوول زیرساخت‌های شبکه مذکور هستیم اما در هیچ جای دنیا وزارت ارتباطات مسوول محتوا نیست. مسوولان وزارت ارتباطات مهندس هستند و نمی‌توان انتظار داشت وارد محتوا شوند. می‌توانیم کانال‌ها و سایت‌ها را ببندیم و باز کنیم.
وی گفت: اگر این چند سال کارهایی در زمینه محتوا انجام دادیم، به این دلیل است که دیدیم در کشور کسی زیر بار مدیریت محتوا نمی‌رود.
واعظی تصریح کرد: بر اساس آنچه شورای عالی فضای مجازی به وزارت ارتباطات ابلاغ کرده است، ما مسوول ایجاد زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات هستیم و در این راستا اقدام کرده‌ایم. دستگاه‌های دیگری باید محتوای بومی تولید کنند.


وی همچنین در مراسم افتتاح پروژه‌های مخابراتی مربوط به فاز سوم شبکه ملی اطلاعات از تشکیل کمیته برای تصمیم‌گیری فروش بسته‌های نامحدود اینترنت و ابلاغ دستور نهایی ظرف دو هفته آینده خبر داد.
« ‌وی‌چت» چینی بهتر از « واتس‌آپ» آمریکایی
وی در خصوص شبکه‌های اجتماعی گفت: آنچه درباره شبکه‌های اجتماعی مردم ما را نگران می‌کند، مردم همه دنیا را نگران کرده است. شبکه‌های اجتماعی انعکاس‌دهنده زندگی واقعی مردم هستند. ما در تلاش هستیم نیازمندی‌های مردم را از طریق تولید محتوای فاخر، اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای داخلی رفع کنیم. و علاقه‌مند نیستیم مردم ایران از شبکه‌های اجتماعی خارجی استفاده کنند.
واعظی خاطرنشان کرد: در طول چهار سال گذشته تعداد زیادی از شبکه‌های اجتماعی را بستیم، بلافاصله مردم به شبکه‌های اجتماعی دیگر منتقل شدند؛ وی‌چت را که چینی بود، بستیم، ظرف ۲۴ ساعت، 5/3 میلیون نفر به واتس‌آپ منتقل شدند این در حالی است که می‌توانستیم با مسوولان وی‌چت ارتباط بگیریم. اما واتس‌آپ آمریکایی بود و در واقع از چاله به چاه افتادیم.
وی ادامه داد: مردم از وایبرنیز به تلگرام منتقل شدند.درحال حاضر با مدیران تلگرام در ارتباط هستیم، اما مدیران تلگرام کانال‌های سیاسی را نمی‌بندند برای مثال «آمدنیوز» بیشترین مطلب را علیه وزارت ارتباطات دارد و ما هم علاقه‌مند هستیم «آمد نیوز» زودتر بسته شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با بیان اینکه پلتفرم چهار شبکه اجتماعی بومی آماده شده است، گفت: برخی از این شبکه‌ها تعداد کاربران‌شان بیش از دو میلیون نفر است که عبارتند از «سلام»، «سروش»، «ویسپی» و «بیسفون پلاس».
وی افزود: منتظریم که کاربران این شبکه‌ها به بیش از سه میلیون نفر افزایش یابد تا اجازه تبلیغات به آنها بدهیم و اگر از پنج میلیون نفر فراتر رفت، اجازه فعالیت مالی به آنها خواهیم داد.
واعظی تاکید کرد: منتظر هستیم تا شبکه‌های اجتماعی بومی به ما اطمینان دهند که می‌توانند فعالیت کنند، بعد از آن با روش‌هایی از شر شبکه‌های اجتماعی خارجی راحت خواهیم شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه وزارت ارتباطات از استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی خارجی ناراضی است، گفت: استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی خارجی به معنای تحقیر وزارت ارتباطات است؛ هیچ‌کدام از همکارانم راضی نیستند که مردم از شبکه‌های اجتماعی خارجی استفاده کنند.
وی اظهار داشت: هیچ کشوری در دنیا شبکه ملی اطلاعات با تعریف متداول ندارد. تنها 5/82 درصد مردم کره‌جنوبی از شبکه ملی استفاده می‌کنند؛ آن هم به دلیل ارزان بودن شبکه ملی و اینکه اکثر مردم کره جنوبی زبان انگلیسی بلد نیستند و در شبکه ملی همه نیازمندی‌هایشان به زبان کره‌ای در اختیار مردم قرار گرفته است.
تصمیم قطعی تا ۲ هفته دیگر
محمود واعظی گفت: کمیته‌ای تشکیل دادیم تا مدل فروش اینترنت نامحدود و توقف اینترنت حجمی را برای مشترکین پرمصرف مورد بررسی قرار دهد.
وی با بیان اینکه کشورهای مختلف جهان با توجه به تحولات بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات مدل‌های مختلفی را برای ارائه اینترنت به کاربران‌شان به کار گرفته‌اند، گفت: راه‌های مختلفی در دست بررسی است تا بتوانیم اینترنت حجمی را برداریم و اینترنت را به صورت نامحدود به کاربران ارائه کنیم.
واعظی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که با آن مواجه شدیم مربوط به کاربران کم‌مصرفی است که هزینه کمی بابت اینترنت پرداخت می‌کنند، اگر بخواهیم اینترنت را نامحدود کنیم هزینه این کاربران چند برابر افزایش می‌یابد، بر این اساس در حال بررسی راه‌حلی برای حل این مشکل هستیم تا مشترکین کم مصرف اینترنت از این تصمیم ضرر‌ نبینند.
وی با بیان اینکه نحوه محاسبه اینترنت نامحدود به گونه‌ای است که سرعت را مبنا قرار می‌دهیم، اضافه کرد: این به این معنی است که دیگر کاربران نیاز به خرید حجم مصرف ندارند و بر اساس سرعتی که نیاز دارند می‌توانند از اینترنت استفاده کنند.
واعظی خاطرنشان کرد: قرار است این سرویس در چند بخش شامل اینترنت زیر یک مگابیت، اینترنت بین دو تا سه مگابیت و همچنین اینترنت بالاتر از سه مگابیت تعریف شود و کاربران با توجه به سرعتی که نیاز دارند سرویس خریداری کنند. بر این اساس باید بسته‌های متعدد برای کاربران تعریف شود تا حتی کاربران کم‌مصرف نیز در این زمینه ضرر نکنند.
وزیر ارتباطات گفت: تا هفته آینده تصمیم قطعی در مورد این مدل فروش اینترنت خواهیم گرفت.
تعرفه ارزان برای استفاده از سایت‌های داخلی
وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال مهر در خصوص دستورالعمل یکپارچه‌سازی تعرفه دسترسی به شبکه ملی اطلاعات گفت: اقدامی که اپراتورهای اینترنتی برای سایت‌های پربازدید انجام می‌دهند و تعرفه آن را به ۵۰ درصد کاهش داده‌اند کافی نیست و اعتقاد داریم این رویه باید برای تمامی سایت‌های داخلی اجرایی شود.
وی گفت: هم‌اکنون این مقدمه‌ای است که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت ترافیک داخلی را به ۵۰ درصد کاهش دهند و مردم نیز از سایت‌های داخلی با یک‌دوم قیمت استفاده کنند.
واعظی گفت: هم‌اکنون این روش برای ۵۰۰ سایت پربازدید کشور در حال اجراست اما قصد داریم با ابلاغ دستورالعملی ارائه سرویس به نحوی تعریف شود که تمام سایت‌های داخلی با تعرفه ۵۰ درصد کاهش نسبت به سایت‌های خارجی در اختیار کاربران قرار گیرد.این تصمیم قطعی است و به زودی آن را اجرا خواهیم کرد.
وزیر ارتباطات با اشاره به اظهارات اخیر دبیر کارگروه تعریف مصادیق فیلترینگ مبنی بر اتوبان‌کشی وزارت ارتباطات برای خارجی‌ها گفت: وزارت ارتباطات اتوبان‌کشی زیرساخت‌های ارتباطی را وظیفه خود می‌داند تا مردم راحت‌تر از خدمات استفاده کنند و نیازمند استفاده از سرویس‌های خارجی نباشند، در همین حال این اتوبان‌کشی باعث افزایش سرعت و کاهش قیمت دسترسی خدمات ارتباطی شده است. به نحوی که هم‌اکنون با افزایش ۱۶ برابری پهنای باند این ظرفیت به ۶۲۴ گیگابیت در ثانیه رسیده است.
واعظی همچنین در مورد اتصال متقابل شبکه مخابرات با تلفن‌های ثابت جدید که از سوی بخش خصوصی ارائه شده است نیز گفت: این اتصال هم‌اکنون برقرار شده و مشکلی از این بابت وجود ندارد، به نحوی که طبق گزارش‌ها تلفن ثابت بخش خصوصی در ۱۶ استان ارائه شده است.
واعظی همچنین درخصوص جلوگیری از قاچاق گوشی‌های تلفن همراه تاکید کرد تا پایان شهریور با ریجستر شدن این دستگاه‌ها معضل پایان می‌یابد.
وی درپایان در خصوص مشکل آنتن‌دهی همراه اول نیز گفت: در آنتن‌دهی رایتل و ایرانسل مشکلی وجود ندارد اما در آنتن‌دهی همراه اول به دلیل وصل کردن نسل ۳ و ۴ مشکلاتی وجود دارد که باید به آنها فرصت داد.