تأیید پایبندی ایران به برجام با وعده تحریم‌های جدید

با رسیدن موعد دومین تعلیق شش‌ماهه تحریم‌ها از سوی دولت ترامپ، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در نامه‌ای به کنگره آمریکا، پایبندی ایران را به تعهداتش در برجام تأیید کرد. این نامه در آخرین ساعات روز دوشنبه به وقت محلی آمریکا ارائه شد. بااین‌حال رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، گفته است دولت برای اجرای سفت‌وسخت‌تر این توافق فشار می‌آورد و تحریم‌های تازه‌ای را در ارتباط با آنچه «حمایت از تروریسم» می‌نامید بر ایران اعمال می‌کند. تیلرسون به کنگره نوشت که «براساس اطلاعاتی که دولت آمریکا به آنها دسترسی دارد» ایران همچنان به شرایط برجام پایبند است. این در حالی است که در نوبت پیشین تمدید تعلیق تحریم‌ها (18 می - 29 اردیبهشت) دونالد ترامپ، شورایی را موظف کرد تا موضوع تمدید تعلیق تحریم‌ها و مطابقت آن با منافع ملی آمریکا را بررسی کند. در این مدت دولت آمریکا تلاش کرد موضع‌گیری موافق یا مخالفی درباره برجام اتخاذ نکند. 
اگرچه ترامپ بارها توافق هسته‌ای با ایران را یک معامله «خیلی بد» توصیف کرده بود، اما اکنون دولت او برای دومین‌بار پیروی ایران از مفاد آن توافق را تأیید می‌کند و می‌گوید آمریکا هم به آن وفادار خواهد بود. بااین‌حال قول اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را داده است. همان‌طور که به نظر می‌رسید، آمریکا اجرای سخت‌گیرانه همراه با فشار برجام را در دستور کار خود قرار داده است. براساس قوانین آمریکا، وزارت خارجه باید هر ۹۰ روز یک بار کنگره را از پایبندی ایران به برجام مطلع کند که این مهلت دوشنبه به سر آمد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفت گزارشی که بعد از توافق هسته‌ای ارائه کرده، پایبندی ایران به تعهداتش براساس برجام را تأیید کرده است. 
نشریه «بازفید» روز دوشنبه گزارش داده بود وزارت دارایی آمریکا قصد دارد تحریم‌هایی را بر هفت نهاد ایرانی و پنج شهروند این کشور اعمال کند که بخشی از تلاش دولت آمریکاست که می‌خواهد عزم خود را در تنبیه ایران به خاطر آنچه «فعالیت‌های بدخواهانه» می‌نامد، نشان دهد. این نشریه نوشت: «دولت ترامپ که در آستانه تصدیق مجدد توافق اتمی ایران قرار دارد با به‌کارگرفتن زبانی تند در روز دوشنبه به هوادارانش قول می‌دهد که همچنان در جست‌وجوی راه‌هایی برای اصلاح این توافق است». مقام‌های آمریکایی دوشنبه گفتند که «ادامه توسعه برنامه موشک‌های بالستیک، حمایت از تروریسم، همدستی با دولت بشار اسد، خصومت با اسرائیل و حملات سایبری به آمریکا، اسرائیل و متحدان آمریکا در منطقه خلیج‌فارس «توافق اتمی را» به‌شدت تضعیف می‌کند». به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن‌پست نیز دراین‌باره نوشته است: «دولت آمریکا در حالی بار دیگر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را مورد تأیید قرار داد که مقامات ارشد این کشور می‌گویند رئیس‌جمهور ترامپ با اکراه این کار را کرده و قصد وضع تحریم‌های جدیدي را علیه ایران دارد. مقامات ارشد دولت تصریح کردند ترامپ این تأیید را با بی‌میلی و اکراه انجام داده و مایل است تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به دلیل آنچه واشنگتن فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران می‌خواند و به‌علاوه توسعه موشک‌های بالستیک، وضع کند». یک مقام ارشد آمریکایی دراین‌باره مدعی شد: ما می‌گوییم این فعالیت‌های ایران به‌شدت هدف این توافق برای برقراری ثبات بین‌المللی را تضعیف می‌کند. ایران به طور مسلم برخلاف روح برجام عمل می‌کند. پیش از این محمد‌جواد ظریف بارها تأکید کرده که آمریکا خلاف روح برجام عمل کرده و به تعهداتش مبنی بر بهبود فضای تجاری با ایران عمل نکرده است. بااین‌حال تحریم‌های جدیدی که از سوی دولت ترامپ وعده داده شده، در حوزه‌های غیرهسته‌ای و تکرار تحریم‌های پیشین ایران است.  روز جمعه هشتمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین برگزار می‌شود. به نظر می‌رسد بدعهدی‌های آمریکا یکی از موضوعات محوری این نشست باشد. اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مطبوعاتی خبر داده که در این نشست، هلگا ماریا اشميت ، معاون فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا؛ رئیس کمیسیون مشترک خواهد بود و نمایندگان ایران و 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان) در آن حضور خواهند داشت.