نمی‌توان سروصدا راه انداخت و مانع ایجاد قرارداد شد

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت: معاون‌اول رئیس‌جمهوری، روز گذشته پس از افتتاح فرودگاه و بندرگاه جزیره هندورابی با اشاره به اهداف تعیین‌شده در ایجاد مناطق آزاد گفت: «مناطق آزاد باید پایگاه اصلی جذب سرمایه خارجی، افزایش صادرات کالا‌های تولیدی و صادرات مجدد به کشور‌های همسایه باشند. در سال‌های گذشته تلاش‌های بسیاری انجام شده تا زیرساخت‌های لازم در مناطق آزاد به منظور فعالیت بخش خصوصی و جذب سرمایه‌های خارجی ایجاد شود». اسحاق جهانگیری افزود: «در همه زمینه‌های پیش‌بینی‌شده مناطق آزاد موفقیت‌های نسبی کسب کرده‌اند و باید در خلیج‌فارس به صورت جدی به وضعیت سایر جزایر رسیدگی شود و این موضوع از اولویت‌های دولت دوازدهم است. خوشبختانه منطقه آزاد کیش کار توسعه جزیره هندورابی را در دست گرفته است، به‌طوری‌که ما شاهد اقدامات زیربنایی نظیر احداث فرودگاه، بندرگاه و هتل در هندورابی هستیم که می‌تواند بستر مناسبی برای جذب گردشگران و پرکردن اوقات فراغت علاقه‌مندان باشد».
برای روبه‌روشدن با ابرچالش‌ها نیازمند اجماع ملی هستیم
همچنین به گزارش ایسنا، معاون‌اول رئیس‌جمهوری، شامگاه دوشنبه، در آیین افتتاح 9 پروژه بزرگ صنعتی، عمرانی و گردشگری با اعتبار بیش از هشت‌هزار‌میلیارد ریال در جزایر کیش و هندورابی گفت: «ما در دولت دوازدهم به دنبال رشد اقتصادی بالا، مستمر و اشتغال‌زا در چهار سال پیاپی هستیم و قطعا توسعه گردشگری می‌تواند تأثیر بسزایی در دستیابی به این مهم داشته باشد». اسحاق جهانگیری، با بیان اینکه دولت یازدهم در ابتدای کار به دنبال ایجاد ثبات و آرامش در شاخص‌های کلان اقتصادی نظیر تورم و رشد منفی اقتصادی و نرخ ارز بود، افزود: «در چهار سال گذشته تلاش کردیم تا محیط اقتصادي کشور، محیطی باثبات، آرام و قابل پیش‌بینی برای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران باشد. ما تلاش کردیم تا با تعامل و ایجاد فضای گفت‌وگو با دنیا و برطرف‌کردن تحریم‌های ظالمانه علیه ملت، فضایی باثبات ایجاد کنیم. خوشبختانه همه جریان‌های سیاسی با وجود سلایق متفاوت برای اداره کشور اشتراک‌نظر دارند که باید برای سربلندی ایران و رفع دغدغه‌های مردم تلاش کنند». او با بیان اینکه امروز آرامش به اقتصاد کشور بازگشته، اما شرایط جدیدی پیش‌روی نظام باز شده که مهم‌ترین آن در حوزه اقتصادی و اجتماعی مسئله بی‌کاری است، گفت: «ایجاد اشتغال جز با سرمایه‌گذاری و تولید برطرف نخواهد شد و باید تلاش کنیم تا با بزرگ‌شدن ظرف و کیک اقتصاد کشور شرایط را برای اشتغال جوانان تحصیل‌کرده کشور، به‌ویژه زنان تحصیل‌کرده که چشم‌انتظار تحول هستند فراهم کنیم». جهانگیری، ضرورت مدیریت مصرف و منابع آب و نیز رسیدگی به وضعیت بودجه و صندوق‌های بازنشستگی را خاطرنشان کرد و گفت: «وضعیت معیشت مردم و قدرت و سفره خرید آنها در سال‌های گذشته با وجود افزایش درآمد نفت در یک مقطع زمانی کاهش یافت و باید با برنامه‌ریزی تلاش کرد تا سطح رفاه و قدرت خرید مردم را افزایش داد».
او ادامه داد: «دولت دوازدهم باید با مدیریتی قوی و مدبرانه به صحنه بیاید. ما برای روبه‌روشدن با این ابرچالش‌ها نیازمند اجماع ملی هستیم و امکان ندارد دولت به‌تنهایی بتواند از این موانع عبور کند و همه دستگاه‌ها باید با توجه به رهنمود و تکلیف رهبر معظم انقلاب در این زمینه‌ها دست به دست هم بدهند». جهانگیری مهم‌ترین ابزار در حل چالش‌های اقتصادی را اتکا به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: «این سیاست‌ها که مورد پذیرش دولت است، به اجماع اقتصاددانان و سایر دستگاه‌ها و قوا نیز رسیده، اما باید این اجماع از مرحله حرف خارج شده و به صحنه عمل‌ آید. قطعا ایجاد بحران‌های صوری و تنش در جامعه مانع تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌شود».


او گفت: «هرکس به‌طور خواسته و ناخواسته در این مسیر حرکت می‌کند، در مسیر توسعه کشور مانع تراشیده و سنگ‌اندازی می‌کند. نباید فراموش کنیم که این چالش‌ها می‌تواند کشور را با بحران روبه‌رو کند».
جهانگیری با اشاره به ویژگی‌های برون‌گرایی و درون‌زایی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، عنوان کرد: «همه سرمایه‌گذاران باید احساس کنند می‌توانند منابعشان را در ایران به صحنه بیاورند و کسی نه‌تنها مزاحم آنها نخواهد شد، بلکه مورد حمایت واقع می‌شوند تا توسعه و اشتغال در کشور شکل بگیرد».
معاون‌اول رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه یکی از اولویت‌های اصلی کشور در جذب سرمایه، بخش نفت و گاز است، گفت: «ما در این حوزه نیازمند بیش از 200‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری هستیم و نمی‌توان با انعقاد نخستین قرارداد سروصدا راه انداخت و مانع ایجاد قراردادهای دیگر شد».
جهانگیری گفت: «مسئله گردشگری از اولویت‌های محوری دولت دوازدهم است، زیرا گردشگری می‌تواند به‌سرعت ایجاد اشتغال کرده و رشد اقتصادی به وجود آورد. کیش می‌تواند به‌عنوان کانونی مهم گردشگران داخلی و خارجی را جذب کند و باید مدیران این مجموعه با کشورهای شرق آسیا که سالانه ‌میلیون‌ها گردشگر به نقاط دیگر دنیا می‌فرستند مذاکره کنند تا جزیره کیش مقصد آتی آنها باشد».