ترامپ مجبور به تأیید شد

دولت آمریکا در حالی بار دیگر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را مورد تایید قرار داد که مقامات ارشد این کشور می‌گویند رئیس‌جمهور‌ترامپ با اکراه این کار را کرده و قصد وضع تحریم‌های جدید علیه ایران دارد.
روزنامه واشنگتن پست با اشاره به این موضوع طی گزارشی اعلام کرد: ترامپ این تایید را با بی‌میلی و اکراه انجام داده و مایل است تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به دلیل آنچه واشنگتن فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران می‌خواند و به علاوه توسعه موشک‌های بالستیک وضع کند. یک مقام ارشد آمریکایی در این‌باره مدعی شد: ما می‌گوییم که این فعالیت‌های ایران به شدت هدف این توافق برای برقراری ثبات بین‌المللی را تضعیف می‌کند. ایران به طور مسلم بر خلاف روح برجام عمل می‌کند.
به نوشته این روزنامه آمریکایی این در حالی است که بازرسان بین‌المللی و دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای تایید می‌کنند که ایران به تعهدات خود عمل می‌کند. این مساله فضای کمی را برای مانور دولت در نامه تایید پایبندی ایران به کنگره که باید هر 90 روز یک‌بار انجام شود، ایجاد می‌کند. دولت آمریکا در نوبت قبل نیز که در ماه آوریل پایبندی ایران را مورد تایید قرار داد تحریم‌های جدیدی را علیه چند شخص و شرکت ایرانی به بهانه اینکه در آزمایش‌های موشکی بالستیک ایران همکاری داشته‌اند، اعمال کرد. این مقام آمریکایی گفت که انتظار می‌رود تحریم‌های جدیدی در ارتباط با موشک‌های ایران و قایق‌های تندرو این کشور وضع شود، اما مشخص نکرد که این اقدامات چه چیزی خواهد بود. دولت آمریکا مدعی است که ایران با استفاده از قایق‌های نظامی‌اش قوانین دریانوردی آزاد در خلیج فارس را نقض می‌کند.
آمریکا با تایید برجام، وعده تحریم‌ داد


در حالی که دولت آمریکا برای دومین بار در شش ماه گذشته تصدیق کرده است که ایران به توافق اتمی پایبند بوده، رکس تیلرسون وزیر خارجه این کشور با تهدید ایران به تحریم‌های جدید و هرچه بیشتر تحت فشار قرار دادن کشورمان گفت: دولت برای اجرای سفت و سخت‌تر این توافق فشار می‌آورد و تحریم‌های تازه‌ای را در ارتباط با ‌حمایت از‌تروریسم‌ بر این کشور اعمال می‌کند.  تیلرسون به کنگره اعلام کرد که ‌براساس اطلاعاتی که دولت آمریکا به آنها دسترسی دارد‌ ایران همچنان به شرایط برجام پایبند است. ‌ترامپ بارها توافق هسته‌ای با ایران را یک معامله ‌خیلی بد‌ توصیف کرده است. با این حال دولت او اکنون برای دومین بار پیروی ایران از مفاد آن توافق را تایید می‌کند و می‌گوید آمریکا هم به آن وفادار خواهد بود.
توافق هسته‌ای بد برای آمریکا
گفتنی است از سوی دیگر، سخنگوی کاخ سفید توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی را توافقی بد برای آمریکا توصیف کرد. شان اسپایسر تاکید کرد: رئیس جمهوری آمریکا به طور واضح گفته است که از دید وی، توافق هسته‌ای توافقی بد برای آمریکا است.
سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سؤالی دیگر درباره واکنش آمریکا به حکم 10 سال حبس برای یک چینی - آمریکایی در ایران به جرم جاسوسی، با ابراز تاسف در این باره گفت: واشنگتن از نزدیک این موضوع را دنبال می‌کند. وی همچنین از پاسخ به سؤالی درباره تحریم‌های جدید ضدایران خودداری کرد و گفت: وزارت خزانه داری در این باره اعلام نظر خواهد کرد. اسپایسر در بخش دیگری از این سخنان در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات آمریکا درباره تامین نظر اسرائیل در ارتباط با آتش بس در سوریه با توجه به اظهارات اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: ما نیز همانند اسرائیلی‌ها می‌خواهیم مطمئن شویم که ایران به پایگاه نظامی در جنوب سوریه دست پیدا نمی‌کند. از این رو به گفت‌وگو با بنیامین نتانیاهو درباره نگرانی‌های اسرائیل ادامه می‌دهیم اگرچه به گمان من هدف مشترکی در منطقه داریم.
 در واکنش به این اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به این‌که آمریکا روح توافق هسته‌ای را نقض کرده است، هشدار داد: اگر پای یک نقض عمده به میان بیاید، گزینه خروج از توافق را روی میز داریم. ظریف گفت: ما مسیری را در پیش گرفتیم که در چارچوب توافق هسته‌ای تعیین شد. به کمیسیون مشترک رجوع کرده و در آن بحث خواهیم کرد تا اطمینان یابیم این کوتاهی‌های آمریکا چاره‌اندیشی خواهد شد. این مساله موضوع یکی از مباحث پیش رو در نشست کمیسیون مشترک نه تنها در دوران دولت‌ترامپ بلکه در دوران دولت پیشین یعنی رئیس‌جمهور اوباما بوده است.
تحریم‌ جدید موشکی آمریکا علیه ایران
 دولت ترامپ در تازه‌ترین اقدام خود ۱۸ شهروند و گروه ایرانی دیگر را تحت تحریم خود قرار داد.به گزارش آسوشیتدپرس، آمریکا 18 شهروند، گروه و شبکه‌ ایرانی را به خاطر «حمایت از توسعه موشک‌های بالستیک ایران» تحت تحریم قرار داد. این اقدام تنها یک روز پس از آن صورت گرفت که دولت آمریکا به کنگره اعلام کرد که ایران به توافق هسته‌ای هسته‌ای پایبند بوده و کاهش تحریم‌های هسته‌ای را همچنان می‌توان ادامه داد.
وزارت خزانه‌داری آمریکا در تازه‌ترین اقدام خود 7 گروه و 5 فرد را به خاطر کمک نظامی به ایران یا سپاه پاسداران هدف تحریم‌های خود قرار داده است.
این تحریم‌ها همچنین شامل آن‌چیزی است که به گفته آمریکا یک گروه جنایی بین‌المللی مستقر در ایران و 3 فرد مرتبط با آن است.وزارت خارجه آمریکا نیز دو گروه دیگر مرتبط با برنامه موشک‌های بالستیک ایران را تحت تحریم قرار داده است. براساس این تحریم‌ها، هر گونه دارایی این افراد و گروه‌ها در آمریکا مسدود شده و آمریکایی‌ها از هرگونه تجارت با آن‌ها منع می‌شوند.