جزييات ديگري از پرونده فساد نفتي در دادگاه

گروه سياسي| در شعبه 28 دادگاه انقلاب، همچنان دفاعيات متهم رديف دوم نفتي جريان دارد. او همچنان در جست‌وجوي برائت خود، از همه كساني مي‌گويد كه حكم تاييد زنجاني را امضا كرده‌ بودند. او اينگونه عنوان مي‌كند «زنجاني»، «نيروي انتظامي» و «سپاه» تنها گزينه‌هايي بودند كه مي‌توانستند نفت را خريده و براي فروش آن اقدام كنند. شمس‌زاده با بيان اينكه پتكي كه نزديك چهار سال بر سر ما كوبيده شده كه ما كاسب تحريم بوديم، دردآور است، باز هم بر اهداف اصلي خود در همكاري با زنجاني اشاره كرد و گفت: «هدفم كمك به شكستن تحريم‌ها بود.» جزييات چهارمين جلسه محاكمه متهمان رديف دوم و سوم پرونده نفتي در ادامه مي‌آيد.
متهم: هدفم كمك به شكستن تحريم‌ها بود
بعد از اظهارات نماينده دادستان، مهدي شمس‌زاده با درخواست قاضي براي ارايه ادامه دفاعيات در جايگاه حاضر و مدعي شد كه همه امور فروش نفت از طرف زنجاني بود و كيفرخواست پرونده به صورت گزينشي انتخاب شده است. وي ادامه داد: موارد مطرح شده بين من و بابك زنجاني توافقنامه بود نه قرارداد امضا شده كه در اين حين رييس دادگاه رو به متهم كرد و گفت: چيزي كه شما و بابك زنجاني امضا كرديد قرارداد است نه توافقنامه. متهم هم در پاسخ به اين اظهارات قاضي مقيسه خود را مصداق ضرب‌المثل آش نخورده و دهن سوخته دانست و گفت: من اصلا سوءنيت نداشتم و اگر چنين بود اين توافق را امضا نمي‌كردم. نجفي نماينده دادستان به دنبال اين اظهارات شمس‌زاده خطاب به او گفت كه ٥ درصد سهام اونوراير براي شما كافي است. شمس‌زاده هدف خود را كمك براي شكستن تحريم‌ها عنوان كرد و گفت: چرخه خريد و فروش و حمل كالا به صورت زنجيره‌‌اي از عوامل مختلف بوده و قائم به شخص نيست كه قاضي مقيسه در واكنش به اين اظهارات او گفت: حرف ما هم همين است؛ تشكيلات سازمان‌‌يافته‌اي براي رسيدن به مطامع مادي و بردن اموال بوده است. شمس‌زاده هم پاسخ داد: افراد ديگري چون وزير و رييس بانك مركزي كه زنجاني را تاييد كرده‌اند هم در اين قضيه بودند، همچنين شراكت بانك ملت خود يكي از عوامل اصلي بوده و برخي نهادهاي ديگر در اين قضيه دخالت داشتند و بنده فقط كارگزار حمل و عضوي از اين زنجيره بودم.
قاضي: طلب پيمانكاران را صرف خريد هواپيما كرديد


به گزارش خبرگزاري ايرنا، رييس دادگاه خطاب به شمس‌زاده عنوان كرد پس شما قبول داريد كه تنها يك كارگزار نبوده و بلكه عضو اين تشكيلات و زنجيره بوده‌ايد. شما شركت‌هاي جعلي را ايجاد كرديد، شما بايد پول را به پيمانكاران مي‌داديد نه اينكه صرف خريد هواپيما كنيد. متهم رديف دوم پرونده گفت: وظيفه بنده فروش نفت و برگرداندن پول نبوده است، بانك مركزي را من ايجاد نكردم و محل ورود من بعد از همه اين قضايا و بعد از گشايش ال‌سي‌ها است. قاضي مقيسه با تاكيد به كارگزار صرف نبودن شمس‌زاده، افزود: در قرارداد بسته شده بين زنجاني و شما، در سه بند متعهد شديد كه پول نفت را برگردانيد. متهم رديف دوم پاسخ داد: اسناد موجود است و صرافي سفير آلتين يك دلار به من پول نداده است. وي خطاب به قاضي ادامه داد: جناب آقاي رييس اگر اصل در محكوم كردن من است پس ديگر دفاعيات من فايده‌اي ندارد. قاضي مقيسه در واكنش به اين اظهارات گفت: براي شما كيفرخواستي صادر شده است كه توسط نماينده دادستان قرائت شده و از آن دفاع مي‌شود لذا در چارچوب اين كيفرخواست دفاعيات خود را انجام دهيد.
متهم: قرارگاه خاتم‌الانبيا هم مي‌تواند شريك باشد
متهم رديف دوم پس از بيان مطالب قاضي و نماينده دادستان، ادامه داد: هدفم شكستن ساختار تحريم بود و اگر هر كجا انحرافي مشاهده شد گزارش دادند؛ با بابك زنجاني وحدت قصد نداشتم. مراجع ذي‌صلاح بابك زنجاني را تاييد كرده بودند؛ وزارت نفت ال‌‌سي‌‌هاي او را تاييد كرد و قرارگاه خاتم‌الانبيا و بانك ملت؛ اينها هم مي‌توانند در اين كار شريك باشند. من اماني نفت را تحويل گرفتم. قاضي هم از او پرسيد اماني بودن يعني چه و آيا به معناي فروش نفت نيست؟
قاضي: غصه خوردن‌تان براي نان بود
شمس‌زاده با بيان اينكه در مقابل كارفرماي خود مسوول بوده‌ام و اين مسووليت خود را انجام داده‌ام، گفت: تفاهمنامه بعد از شروع عمليات اجرايي فروش نفت نوشته شد. من نمي‌خواستم كلاهبرداري كنم و هيچ وحدت قصدي با بابك زنجاني نداشتم و حتي به خاطر اين موضوعات بسيار غصه خوردم. قاضي مقيسه در اين لحظه اظهار كرد كه شما كل محموله‌هاي نفت را تحويل گرفتيد و پول آن را برنگردانديد و اين غصه خوردن‌تان براي نان درآوردن بود نه چيز ديگر.
متهم: پتكي كه به عنوان كاسبان تحريم سرمان كوبيده مي‌شود دردآور است
متهم رديف دوم نفتي در ادامه دفاعيات خود گفت: سيستم بانكي به دليل تحريم‌ها قفل شده بود و به جز زنجاني، نيروي انتظامي و سپاه كسي ديگر نمي‌توانست نفت بگيرد طوري كه براي خريد هواپيما هم پنج دست آن را مي‌‌چرخانديم تا خريد انجام شود. اين پتكي كه نزديك چهار سال است بر سر ما كوبيده شده كه ما كاسب تحريم بوديم، دردآور است. در آن زمان همه قصد كمك داشتند تا براي خود آبروي جهادي درست كنند اما خود را كنار كشيدند؛ اين وزير نفت بود كه با شجاعت اين تصميم را گرفت. آدم‌هايي بودند كه يك ميليارد و دو ميليارد براي خريد هواپيما مي‌گرفتند اما من براي اين هم هزينه‌اي نگرفتم؛ وقتي شركت نيكو مي‌خواست نخستين محموله نفتي را از زنجاني تحويل بگيرد از من كمك گرفت، من پيگيري كردم و آقاي «ي» گفت زنجاني مورد اعتماد است و هر كمكي مي‌تواني انجام بده.
قاضي: اعتماد وزير نفت به زنجاني را شما ايجاد كرديد
متهم رديف دوم درباره فروش نفت و رد كردن آن گفت: من اصلا نفت نفروختم و توضيح مي‌‌دهم؛ حتي خود زنجاني در كيفرخواست اقرار كرده با وزير نفت آشنايي قبلي داشته و از طريق همين آشنايي به بحث خريد نفت ورود كرده و اخيرا آقاي پورمختار هم گفت كه از طريق زنجاني ١٢ ميليارد نفت فروخته شده است. قاضي مقيسه در جواب گفت: اينكه وزير نفت گفته چانه‌زني نكنيد و نفت را بدهيد، به خاطر اعتمادي است كه شما ايجاد كرديد، چون به فرد عادي كشتي نفت تحويل نمي‌دهند. اعتماد وزير نفت به زنجاني، اعتمادي است كه شما ايجاد كرديد و اين اعتماد ربطي به همكاري قبلي او با قرارگاه خاتم و صدرا ندارد كه شمس‌زاده با استناد به راي ديوان محاسبات اظهار كرد: ديوان محاسبات بر اساس صفحه ٣١ ديوان عالي كشور آقاي زنجاني و آقاي «ج» را به تباني محكوم و اطلاعات سپاه نيز اين را تاييد كرد كه با اعتماد وزير نفت به زنجاني نفت فروخته شده است.
متهم: معاونت اقتصادي اطلاعات سپاه، زنجاني را تاييد كرده بود
قاضي مقيسه هم خطاب به متهم گفت كه نيازي به خواندن گزارش ديوان نيست؛ شما اصل كاري بوديد. اما شمس‌زاده ادعا كرد كه معاونت اقتصادي اطلاعات سپاه سردار «ن»، زنجاني را به طور كامل تاييد كرده و گفته بود هيچ نكته منفي در ارتباط با زنجاني وجود ندارد. قاضي مقيسه خطاب به متهم ادامه داد: بعد از فروش نفت، پولش را گرفتيد و در مرحله بعد كه مي‌خواستيد بقيه پول را بگيريد، گفتيد در نفت، آب وجود دارد و پول را نمي‌دهند كه شمس‌زاده گفت كه من نگفتم در نفت، آب وجود دارد و اين را ديگران گفتند؛ من حتي استعفا دادم. رييس دادگاه از او پرسيد كه به چه كسي استعفا را داده و اگر استعفا دادي چرا به كار خود ادامه دادي و شمس‌زاده گفت: آقاي «ج» گفته بود موقع جهاد است و از من خواست پشت زنجاني را خالي نكنم.