سايه «كابينه» در بهارستان

زينب صفري
«اخبار خوب و خوشايندي از بستن ليست كابينه به گوش نمي‌رسد مخصوصا در تيم اقتصادي. اميدوارم اين اخبار درست نباشد.» اين توييت 150 كاراكتري الياس حضرتي، نماينده تهران و عضو كميته تعامل فراكسيون اميد بر سر چينش كابينه خلاصه همه زمزمه‌هايي است كه اين روزها از راهروهاي بهارستان و حرف‌هاي در گوشي نمايندگان به گوش مي‌رسد. صبح ديروز پيش از آغاز جلسه علني نمايندگان يك نشست غيرعلني درباره كابينه دوازدهم داشتند و توييت حضرتي بعد از اين جلسه نشان داد نگراني‌هاي اخير اصلاح‌طلبان درباره كابينه بي‌سبب نبوده است. چند روز پيش محمدرضا عارف گفته بود «در انتخابات ارديبهشت هيچ شكي نيست كه پيروزي روحاني مديون اصلاح‌طلبان است. خواهش ما در آستانه تشكيل دولت دوازدهم همراهي و هماهنگي با فراكسيون اميد است»؛ سخناني كه با هجمه‌اي از سوي برخي چهر‌ه‌هاي دولت همچون حسام‌ا‌لدين آشنا و محمد فاضلي رييس مركز تحقيقات استراتژيك رياست‌جمهوري مواجه شد و آن را سهم‌خواهي عارف از دولت تلقي كردند؛ موضوعي كه البته با واكنش‌هاي بعدي عارف و اعضاي فراكسيون اميد همراه شد كه پاي هيچ سهم خواهي درميان نيست و شاخص‌هايي كه فراكسيون اميد در رايزني‌ها و ديدارهايش بيان كرده خواست مردم و كساني است كه به روحاني راي داده‌اند. حتي بهرام پارسايي، سخنگوي فراكسيون اميد به روحاني توصيه كرد سخنراني‌هايش در ايام انتخابات را يك بار ديگر مرور كند تا وعده‌هاي انتخاباتي‌اش را از ياد نبرد و به ارزيابي فراكسيون اميد از كابينه فعلي در راستاي چينش كابينه دوازدهم توجه كند. فراكسيون اميد خواسته تا از وزراي فعلي 7 وزير در كابينه دوازدهم نباشند، 5 وزير بمانند و در مورد 6 وزير ديگر هم ارزيابي متوسطي داشته و توصيه كرده تا اگر رييس‌جمهور گزينه‌هاي بهتري از آنها پيدا كرد، جايگزين كند.
ساعاتي بعد علي لاريجاني، رييس مجلس در حاشيه مراسم چهلم شهداي تروريستي در پاسخ به سوال خبرنگاري كه درباره «سهم‌خواهي برخي فراكسيون‌ها پيش از معرفي كابينه دولت دوازدهم» از او پرسيد، گفت: امروز در مجلس پيرامون اين موضوع بحث شد و برداشت من اين است كه كليت مجلس علاقه‌مند است تا در اين شرايط حساس كشور، كابينه از توانمندي متناسب با شرايط كشور برخوردار باشد و مسائل ديگر حاشيه بر اين است؛ البته استنباط من از كليت نظر جلسه صبح اينچنين است، اما فراكسيون‌ها مي‌توانند نظرات و ملاحظات ديگري داشته باشند.
چند روز پيش محمدجواد ابطحي، عضو فراكسيون ولايي در گفت‌وگو با «اعتماد» از ارتباط تنگاتنگ علي لاريجاني با دولت بر سر چينش كابينه خبر داده بود. موضوعي كه روز گذشته هم بهروز نعمتي، سخنگوي هيات رييسه مجلس و از نزديكان به لاريجاني در گفت‌وگو با «اعتماد» آن را تاييد كرده اما گفت: رييس مجلس هرگز به صورت مصداقي در مورد وزراي پيشنهادي با دولت وارد گفت‌وگو نشده و صرفا بحث بيان شاخص‌هاي كلي درميان بوده است.
اما در همين حال مسعود پزشكيان، نايب‌رييس مجلس كه به عنوان مسوول ارتباط وزراي پيشنهادي با مجلس هم انتخاب شده است درباره چينش كابينه در جمع خبرنگاران گفت كه تفاهم و وحدت در كابينه‌ تاثيرگذاري اقدامات آنها را بيشتر مي‌كند. به همين دليل وحدت‌نظر و تفاهم بايد محور انتخاب وزرا باشد. به گفته پزشكيان فشارهاي بسياري از سوي جناح‌هاي مختلف وجود دارد. رسانه‌ها، نمايندگان، مسوولان و سخنگوها توقعاتي را ايجاد كرده‌اند و رييس‌جمهور نيز در مقابل همه اين توقعات موظف به انتخاب وزراي خبره و توانمند است. نايب‌رييس مجلس اين را هم گفته است كه رييس‌جمهور تاكنون فرصت برگزاري جلسه با ما به عنوان نايب‌رييس مجلس در مورد تشكيل كابينه جديد را نداشته و با توجه به حجم توقعات و اظهارنظرهاي مختلف فرصت تشكيل اين جلسه پيدا نشده اما اتهام‌زني رسانه‌ها و برخي اظهارات نادرست سبب شده جوي درست شود كه دولت كمتر به سوي افرادي كه با آنها همسو است، برود.
در جلسه عصر ديروز فراكسيون اميد چه گذشت؟


بعدازظهر روز گذشته مجمع عمومي فراكسيون اميد جلسه تشكيل داد تا اعضا هم گزارش عملكرد كميته تعامل را بشنوند و هم ارزيابي فراكسيون درباره كابينه فعلي را نهايي كنند. بعد از جلسه محمدرضا عارف، رييس فراكسيون اميد اين جلسه را مثبت ارزيابي كرد و در گفت‌وگو با پايگاه اطلاع‌رساني فراكسيون اميد مجلس (فام) گفت: در اين جلسه بيش از 30 نفر از نمايندگان به بيان نقطه نظرات خود درباره روند شكل‌گيري دولت دوازدهم و انتظارات موجود از اين دولت پرداختند. در مجموع نظر ما اين است كه دولت آقاي روحاني هم در سال ۹۲ و هم به شكل ملموس‌تر در سال ۹۶، راي خود را از گفتمان اصلاح‌طلبي به دست آورده و ما به عنوان نمايندگان اين گفتمان در مجلس، بايد با اين دولت تعامل كنيم و نگاه ما به اين دولت مثبت است. او با تاكيد بر اينكه اين تعامل و همراهي از ابتدا وجود داشته، گفت: ما مي‌خواهيم در ادامه مسير هم اين تعامل به حداكثر برسد.
عارف به لزوم توجه به سرمايه اجتماعي اصلاح‌طلبان و حاميان دولت اشاره كرد و گفت: در عين حال و ضمن حفظ فضاي تعاملي مثبت بين فراكسيون اميد و رييس‌جمهوري، ما خود را نسبت به مردم متعهد مي‌دانيم و در اين راستا بر انجام وظايف نظارتي خود به عنوان وكلاي ملت نيز تاكيد داريم و معتقديم اين دقت و نظارت، در راستاي كمك به دولت دوازدهم براي تشكيل كابينه‌اي كارآمد، ضروري است.
چينش كابينه قطع شده است؟
اما عليرضا رحيمي، نماينده تهران و از اعضاي فراكسيون اميد هم در گفت‌وگو با «اعتماد» با بيان اينكه در جلسه غير علني صبح ديروز به هيچ‌وجه درباره مصاديق كابينه صحبت نشد در پاسخ به اظهاراتي كه درباره قطعي شدن تركيب كابينه مطرح است، گفت: من بعيد مي‌دانم رييس‌جمهور ليستي را بسته و قطعي كرده باشد. به علاوه خود فراكسيون اميد اين نگاه را دارد كه مشورت كارشناسي به رييس‌جمهور بدهد و بحث سهم‌خواهي در ميان نيست. الان فضاي گمانه‌زني حاكم است و هيچ گمانه زماني قابل اتكا نيست. تا دقيقه نود هم ممكن است هر تغييري اتفاق بيفتد. به اين دليل انتخاب وزرا از اختيارات رييس است و ايشان  تا دقيقه نود مي‌تواند نظرش را تغيير دهد. رحيمي درباره جلسه مجمع عمومي فراكسيون اميد و گزارش كميته تعامل هم گفت: ‌كميته تعامل فراكسيون در چند نوبت موفق شده نظرات خودش را به دولت منعكس كند. اما الان در وضعيتي هستيم كه خود فراكسيون اول بايد به جمع‌بندي درباره وزراي موجود برسد و نظر كارشناسي خودش را درباره وزراي فعلي به آقاي روحاني منعكس كند تا چينش كابينه با ملاحظه اين ارزيابي صورت بگيرد. اما فراكسيون اميد هنوز در فرآيند انجام ارزيابي است و هنوز نتيجه اين نظرسنجي نهايي نشده است. رحيمي تاكيد كرد: ‌انتظار اين است كه وزن كارشناسي فراكسيون اميد بيشتر مورد توجه آقاي روحاني قرار بگيرد. چون هم خيرخواهانه است و هم رو به سوي آينده دارد. رحيمي گفت به احتمال زياد هفته آينده نتيجه قطعي ارزيابي فراكسيون مشخص شده و به اطلاع رييس‌جمهور خواهد رسيد.
پيام مثبت روحاني به فراكسيون نمايندگان ولايي براي ديدار درباره كابينه؟
اما در همين حال از فراكسيون اصولگرايان ولايي خبر مي‌رسد كه آنها هم درخواست ديدار با رييس‌جمهور را به او منتقل كرده‌اند و ظاهرا پاسخ مثبت هم گرفته‌اند. حميدرضا حاجي‌بابايي، رييس اين فراكسيون به تسنيم گفت ما براي اعلام جمع‌بندي و نظرات خود درخواست كرديم كه ديداري با آقاي رييس‌جمهور داشته باشيم. بنده امروز از طرف كساني كه ديدار ما با آقاي روحاني را پيگيري مي‌كنند، پيام مثبت آقاي رييس‌جمهور را دريافت كردم؛ دوستاني كه درخواست ما را براي اعلام نظرمان به رييس‌جمهور درباره كابينه دوازدهم را پيگيري مي‌كنند، گفتند كه آقاي روحاني از اين درخواست استقبال كرده، منتها درباره اينكه اين ديدار چه زماني برگزار خواهد شد، ما اطلاعي نداريم.
هر چه هست دو هفته آينده دو هفته طلايي تعيين كابينه دوازدهم خواهد بود و ماراتن تعيين كابينه به پايان خود خواهد رسيد. بايد ديد حسن روحاني كه با حمايت اصلاح‌طلبان براي دومين بار به رياست‌جمهوري رسيد كابينه‌اي خواهد داشت كه رضايت پايگاه راي او را جلب كند يا خير.