برخورد گشت ارشادی موثر نبوده است

براساس قانون 24دستگاه برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در سطح کشور دارای مسئولیت هستند. همچنین از بین تکالیف مشخص‌شده برای دستگاه‌ها در حوزه عفاف و حجاب، صداوسیما با 34بند مصوب، ازجمله دستگاه‌هایی به شمار می‌رود که بیشترین رسالت را در این حوزه دارد. باید برای صیانت از عفاف و حجاب در جامعه بتوان نسبت به فرهنگسازی این مساله اقدامات لازم انجام داد.
‌ بازنگری در قانون گسترش عفاف و حجاب
روز گذشته معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، درباره قانون «راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» گفت: این قانون نیاز به بازنگری جدی دارد و قانون کامل و به‌روزی نیست. این در حالی است که باید بپذیریم رویکرد سلبی صرف در زمینه عفاف و حجاب جواب نداده است. شهیندخت مولاوردی افزود: این قانون بالغ بر 400بند است و مخاطب آن فقط دولت نیست، بلکه سایر نهادهای فرهنگی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند و درواقع مجموعه حاکمیت و حدود ۲۶دستگاه در مقابل این قانون مسئولیت دارند و دولت نیز جزو آنهاست. او درباره وظایف معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در مقابل قانون «راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» تاکید کرد: معاونت امور زنان و خانواده با شش بند که مربوط به پژوهش و برگزاری همایش در راستای فرهنگسازی، حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد، همکاری با صداوسیما و وزارت ارشاد در ترویج نمادها و الگوهای لباس‌های بومی ایرانی و حمایت از مراکز تولید و توزیع لباس‌های ملی و اسلامی است، اتفاقا در مقایسه با بسیاری از دستگاه‌ها کمترین وظیفه را در مقابل این قانون دارد. معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر آنکه این قانون معطوف به دولت نیست، افزود: چنانچه تمامی دستگاه‌ها به وظایف خود در این حوزه عمل کنند، می‌توانیم ادعا کنیم که تمام‌وکمال این قانون اجرا شده و می‌تواند به سهم خود تاثیرگذار باشد. در مقدمه این قانون هم مشارکت و توجه جدی همه نهادها و دستگاه‌ها به صورت مستمر و هدفمند مورد اشاره قرار گرفته است. مولاوردی ادامه داد: با توجه به اینکه این قانون در سال 1384 به تصویب رسیده است و طی بیش از یک دهه گذشته جامعه ما به دلیل مواجهه با عوامل متعدد و ازجمله انقلاب فناوری ارتباطات و اطلاعات دچار تغییرات محسوس و چشمگیر شده است و تاثیر آن را در سبک زندگی افراد به‌ویژه در نحوه پوشش و مد به وضوح می‌توان مشاهده کرد، نیاز است بازنگری این قانون در دستور کار قرار گیرد. او افزود: از ابتدای دولت یازدهم یکی از موضوعاتی که در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار گرفت، آسیب‌شناسی عملکرد گذشته و وضعیت موجود در حوزه عفاف و حجاب بود که گزارش آن تهیه و پیشنهاداتی ازجمله بازنگری و به‌روز کردن قانون «راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» مطرح شده است.
قانون«عفاف ‌و حجاب» به شورای فرهنگ عمومی واگذار شود


معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان آنکه با توجه به آغاز فصل گرما و متعاقب آن پوشش زنان، فعالیت گشت‌های ارشاد شدت گرفته و نام آن بر سر زبان‌ها می‌افتد، گفت: پیشنهاد کردیم نظارت بر اجرای قانون «راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» از وزارت کشور و ستاد صیانت از حقوق شهروندی به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور بازگردد. این در حالی است که در ابتدای تصویب این قانون نیز نظارت بر اجرای آن در همین شورا وجود داشت، اما در دولت‌های نهم و دهم مسئولیت نظارت بر اجرای آن از دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی به وزارت کشور منتقل شد و از همان زمان مساله عفاف و حجاب و نظارت بر این قانون به‌نوعی جنبه امنیتی و سیاسی پیدا کرد. مولاوردی تصریح کرد: زمانی‌که دبیرخانه نظارت بر اجرای این قانون در وزارت کشور باشد، چه بخواهیم چه نخواهیم نگاه امنیتی به این موضوع هم تسری پیدا می‌کند. این در حالی است که اگر نظارت بر این قانون به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی بازگردد، برخورد با این پدیده متناسب با ماهیت و ذات آن فرهنگی و اجتماعی می‌شود.
پدیده بدپوششی چندوجهی است
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، با اشاره به چندوجهی بودن پدیده بدپوششی گفت:‌ نگاه سیاسی صرف، نگاه سلبی صرف و نگاه فرهنگی صرف، امروزه دیگر پاسخگو نیست. اگر تا به حال از گشت ارشاد نتیجه گرفتیم، می‌توانیم این روند را ادامه دهیم. این در حالی است که معتقدم این روش نتیجه نداده و اگر موثر بود امروز شاهد چنین وضعیتی نبودیم. مولاوردی خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی به عنوان حلقه آخر در قانون «راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» در نظر گرفته شده است و این بی‌انصافی است که نگوییم چرا نیروی انتظامی که حلقه آخر این زنجیره است، امروز به ایستگاه نخست تبدیل شده است؟! و ناکارآمدی سایر دستگاه‌ها این بار سنگین را بر دوش نیروی انتظامی گذاشته است.
صدور بازرسی حجاب زنان کارمند، مصوبه‌ای جدید نبود
به گزارش ایسنا، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، درباره صدور مصوبه‌ای مبنی بر بازرسی حجاب زنان کارمند دولت از سوی وزارت کشور گفت: وزارت کشور دستورالعملی دارد که همه‌ساله در آستانه فصل تابستان که امسال مقارن با آغاز ماه مبارک رمضان بود به دستگاه‌ها ابلاغ می‌کند، اما در سال جاری شاهد آن بودیم که پس از ابلاغ این دستورالعمل به نهادها و دستگاه‌ها واکنش‌هایی ایجاد شد. این در حالی است که این مصوبه جدید نیست و از قدیم وجود داشته است.
حجاب و عفاف به فرهنگ تبدیل شود!
یک عضو فراکسیون زنان مجلس، درباره اقدامات فرهنگی در حوزه حجاب و عفاف در جامعه به «آرمان» می‌گوید: قوانین در زمینه حجاب با رفتارهای انتظامی و بگیر و ببندها اجرا نمی‌شود، بلکه حفاظت از عفاف و حجاب در جامعه باید از خانواده‌ آغاز شود. فاطمه ذوالقدر می‌افزاید: پدیده حجاب و عفاف باید از سنین پیش‌دبستانی و مدارس به کودکان دختر و پسر آموزش داده شود. از سوی دیگر، رسانه ملی نیز به عنوان دانشگاه ملی می‌تواند در ارتقای جایگاه حجاب و عفاف در جامعه نقش داشته باشد. باید دانست که فرهنگ حجاب و عفاف فقط به این شکل در کشور نهادینه و به عنوان یک فرهنگ مورد پذیرش همگان قرار می‌گیرد. این در حالی است که حجاب و عفاف جزو ارزش‌های ایرانی - اسلامی کشور است. به گفته او، براساس پیوست فرهنگی در ادارات باید حجاب اسلامی رعایت شود، اما در برخی مواقع به دلیل نبود نظارت، شاهد اجرا نشدن این قوانین هستیم.