گزینه خروج از برجام را روی میز داریم

آرمان: ترامپ گرچه برخلاف ادعاهای نخستین روزهای ورودش به کاخ سفید برجام را پاره نکرد، اما با تحریم‌های مختلف علیه ایران درصدد نابودی تدریجی برجام است. درواقع رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم دارد با اعمال تحریم‌های جدید مانند حقوق‌بشر و تحریم‌های موشکی، ایران را تحت فشار قرار دهد تا این تحریم‌ها تاثیرات خاص خود را بر موضوع برجام بگذارد و درنهایت پنج کشور بزرگ جهان را در مقابل ایران قرار دهد. در حالی‌که اتحادیه اروپا بارها به دولت ترامپ هشدارهای لازم را در مورد اقدامات ضدبرجامی او و لزوم پایبندی آمریکا به برجام داده است. از سوی دیگر، مقامات کشورمان به‌ویژه وزیر امورخارجه همواره اعلام کرده است که با اقدامات آمریکا مقابله به مثل خواهد شد. بر این اساس، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه که به نیویورک سفر کرده است، در این سفر طی روزهای اخیر با شبکه سی‌ان‌ان درباره اقدامات ضدبرجامی آمریکا و منطقه به مصاحبه پرداخت و روز گذشته نیز وزیر امورخارجه کشورمان در گفت‌وگو با نشریه آمریکایی نشنال‌اینترست با اشاره به اینکه آمریکا روح توافق هسته‌ای را نقض کرده است، هشدار داد: اگر پای یک نقض عمده به میان بیاید، گزینه خروج از توافق را روی میز داریم.
کوتاهی‌های آمریکا
محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه، طی مصاحبه‌ای با نشریه آمریکایی نشنال‌اینترست، در پاسخ به این پرسش که شما دولت ترامپ را به نقض روح توافق هسته‌ای متهم کردید، در مقابل اقدامات ترامپ چه خواهید کرد، گفت: ما مسیری را در پیش گرفتیم که در چارچوب توافق هسته‌ای تعیین شد. به کمیسیون مشترک رجوع کرده و در آن بحث خواهیم کرد تا اطمینان یابیم این کوتاهی‌های آمریکا چاره‌‌اندیشی خواهد شد. این مساله موضوع یکی از مباحث پیش رو در نشست کمیسیون مشترک نه‌تنها در دوران دولت ترامپ، بلکه در دوران دولت پیشین یعنی رئیس‌‌جمهور اوباما بوده است. برای مثال، بسیار زمان برد تا آمریکا وضعیت خرید هواپیماهای ایرباس و به‌علاوه هواپیماهای بوئینگ را مشخص کند. برای ایرباس 9ماه و بوئینگ 4ماه زمان برد که از نظر ما بسیار طولانی بود. بنابراین، موضوع مذکور را در کمیسیون مشترک مطرح کردیم. البته بخشی از آن چاره‌اندیشی شد، اما بخش‌های دیگر نه. این مسیری است که پیش روی ما قرار دارد. اگر مساله نقض عمده یا آنچه در متن توافق هسته‌ای عدم اجرای قابل توجه تعریف شده است، باشد، ایران گزینه‌های دیگری را شامل خروج از توافق هسته‌ای پیش رو دارد.
ترامپ محتاط‌تر باشد


وزیر امورخارجه در پاسخ به این پرسش نشنال‌اینترست مبنی بر اینکه ترامپ را فردی ارزیابی می‌کنید که می‌توانید با او تجارت کنید یا او را شخصی می‌دانید که در تعاملاتش با ایران در لحن و غیره به‌ طرز خطرناکی بی‌‌اعتدال بوده است، اظهار کرد: لفاظی هرگز به ایجاد فهم بیشتر در تعامل با ایران یا هر کشور دیگری منجر نخواهد شد. ما باید در ارسال پیام محتاط‌تر باشیم، چراکه طی هفته‌های پیش در منطقه همین انتقال پیام اشتباه، به‌ویژه پس از برگزاری نشست ریاض به واکنش شدید در این منطقه، نه میان متحدان آمریکا و ایران، بلکه میان خود متحدان آمریکا منجر شد. بنابراین معتقدم باید پیچیدگی‌های منطقه را بفهمیم و آن را در نظر داشته باشیم. وزیر امورخارجه کشورمان افزود: ایران به‌طور قطع با توافق هسته‌ای نه فقط با آمریکا، بلکه با گروه 1+5 که به تایید شورای امنیت نیز رسید، در مسیر تفاهم قدم برداشت. در این مرحله ما با اجرای این توافق راضی خواهیم شد. همان‌طور که در گذشته گفته‌ایم می‌خواهیم این توافق یک زیربنا باشد، نه سقف، اما برای اینکه این توافق یک بنای محکم باشد ما می‌خواهیم اطمینان یابیم که تمام طرف‌ها به تعهداتشان به‌طور کامل و با حسن‌نیت عمل می‌کنند. اگر به این مرحله برسیم سپس راهی به سوی پیشرفت بیشتر باز خواهد شد.
آینده روابط
ظریف درباره آینده روابط ایران و آمریکا و دیدار احتمالی مقامات این دو کشور گفت: این مساله کاملا به رویکردی که آمریکا و آنچه دولت کنونی در قبال ایران اتخاذ می‌کند، بستگی دارد. آمریکا باید به ایران به عنوان تنها کشوری در منطقه نگاه کند که مردم کشورش 10ساعت برای رای دادن در صف می‌ایستند. آمریکا باید فرض خود را مبنی بر اینکه می‌تواند در منطقه هرج‌ومرج ایجاد کند و از آن بهره مالی ببرد، کنار بگذارد. من معتقدم که منافع مالی کوتاه‌مدت هستند، در حالی‌که تفرقه در منطقه همان‌طور که اکنون در میان متحدان آمریکا در منطقه خلیج‌فارس اتفاق افتاده، به‌شدت دوام بیش‌تری خواهد داشت و تبعات آن برای امنیت منطقه و امنیت جهانی گسترده خواهد بود.