انتظار به اندازه امكانات باشد

شناگران آسیایی، قدرت‌های شنا در جهان هستند
چاووشی‌فر، بدشانسی آورد و نمی تواند به مجارستان بیاید
برای نخستين بار بازی‌های داخل سالن آسیا را تجربه خواهم كرد
شنا در ایران برای پیشرفت، بیش از هرچیز نیازمند به تجهیزات و امكانات سخت‌افزاری است


در حال حاضر پنجاه درصد آمادگی دارم و برای بازی‌های داخل سالن به آمادگی صددرصد می‌رسم
مسابقات ورزش‌های آبی قهرمانی جهان در سال 2017 به میزبانی كشور مجارستان در حال برگزاری است و تیم ملی شناي ایران تنها با یك نماینده پروانه‌رو در این دوره از مسابقات شركت خواهد كرد. پیش از این قرار بود «جمال چاووشی‌فر» در ماده كرال پشت و «مهدی انصاری»در ماده پروانه، كه موفق به كسب سهمیه حضور در این نبرد جهانی شناگران شده بودند، راهی مجارستان شوند و به نمایندگی از كشورمان به آب بزنند اما شكستگی دست چاووشی‌فر موجب شد تا این ورزشكار مسابقات جهانی بوداپست را از دست بدهد تا تیم ملی شنا ایران تنها با یك شناگر راهی مجارستان شود. «مهدی انصاری» شناگر ملی‌پوش ایران در ماده پروانه به همراه «خشایار حضرتی» مربی تیم‌ملی شنا، فردا (پنج‌شنبه) تهران را به مقصد بوداپست ترك خواهند كرد؛هر چند به گفته حضرتی، سرمربی تیم ملی شنا، هدف انصاری از حضور در این نبرد جهانی تنها كسب تجربه و آمادگی بیشتر و بهتر برای مسابقات داخل سالن تركمنستان است. این شناگر جوان ملی‌پوش ایران این روزها تمرینات خود را پیگیری می‌كند و امیدوار است بتواند در جهان ركورد خودش را جابه‌جا كرده و در جمع برترین شناگران جهان به تجربیات بزرگ دست پیدا كرده و از این تجربیات در نبرد آسیایی پیش‌رو بهره ببرد. به بهانه اعزام «مهدی انصاری» جوان شناگر كشورمان به مسابقات جهانی ورزش‌های آبی، گفت‌وگویی با او ترتیب دادیم كه حاصل آن را در زیر می‌خوانید:
شما تنها شناگر ایراني در مسابقات جهانی ورزش‌های آبی مجارستان هستید. از وضعیت تمرینات‌تان چقدر رضایت دارید و میزان آمادگی شما برای این رقابت‌ها چقدر است؟
تمرینات با نشاطی را پشت سر گذاشته‌ام و تلاش كردم بتوانم درصد آمادگی‌ام را رفته رفته افزایش دهم. البته هنوز به آمادگی صددرصد نرسیدم و تقریبا تا پنجاه درصدآماده هستم. هدف اصلی من ، عملكرد خوب در مسابقات داخل سالن آسیاست و تا زمان برگزاری آن رقابت‌ها به آمادگی صددرصدی می رسم.
جمال چاووشی‌فر نتوانست شما را در مجارستان همراه كند. این برای شما ناراحت‌كننده نبود؟
جمال بدشانسی آورد و ناراحت كننده است كه از بین ما دو نفر، یك نفر نمی‌تواند به مجارستان بیاید. او خارج از استخر و در خیابان زمین خورد و دستش شكست. دست جمال در گچ است و نمی‌تواند شنا كند. امیدوارم زود بهبودی برای این شناگر حاصل شود و بتواند به تمریناتش ادامه دهد.
مسابقات جهانی 2017 مجارستان را چگونه‌ ارزيابي مي‌كنيد؟
این مسابقات، بسیار معتبر هستند و بهترین شناگران جهان در آن با يكديگر رقابت می‌كنند. با این حال رقابت‌های مجارستان برای من جنبه تداركاتی دارد و به چشم كسب آمادگی بیشتر به آن نگاه می‌كنم. از آنجایی كه ما در طول سال به مسابقات كمی اعزام می‌شویم، نمی‌توان انتظار داشت در همه این مسابقات و تورنمنت‌ها با صددرصد آمادگی شركت كنیم. همه شناگران خوب دنیا در سال نزدیك به 25 مسابقه را برگزار می‌كنند و بدن‌شان همیشه آماده است. اما برای ما امكان حضور در مسابقات متعدد فراهم نیست و به همین دلیل باید تمركز خود را روی یك مسابقه كه در آن امكان مدال‌آوری داریم، بگذاریم و به چشم دیدار تداركاتی و آمادگی به سایر مسابقات نگاه كنیم.
شناي ایران سال‌هاست كه در سطح جهان نتوانسته به موفقیت‌‌های مهم دست پیدا كند. به نظر شما شناي ایران چه پروسه‌ای را بايد برای تبدیل شدن به تیم‌های خوب جهان طی كند؟
اعتقاد من این است شنا در ایران بیش از هرچیز به تجهیزات نیازمند است. شنا با ورزش‌های دیگر متفاوت و رشته‌ای است كه نیاز به استخرهای استاندارد دارد. یك شناگر اگر استخر نداشته باشد، نمی‌تواند شنا كند و این در حالی است كه در كشور ما تعداد استخرهای استاندارد به انگشت‌های یك دست نيز نمی‌رسد. به نظر من شنا برای اینكه به سطح تیم‌های جهان برسد، نیاز به طی كردن پروسه‌ای حداقل هشت ساله دارد. این رشته در مدت زمان طولانی جواب می‌دهد. این شناگرانی كه امروز در سطح یك جهان هستند، همه از دوران كودكی حرفه‌ای تمرین و شنا می‌كنند.این موفقیت‌ها البته در صورتی در طولانی ‌مدت جواب می‌دهد كه امكانات مناسب نیز وجود داشته باشد. در كل كشور ما یك استخر استاندارد وجود دارد و آن استخر قهرمانی آزادی است و همه شناگران امكان تمرین در این استخر را ندارند. برای مثال خود من اهل شهرستان میانه هستم كه تنها یك استخر 33 متري دارد كه استخر خصوصی نيز هست؛ در شرایطی كه استخر استاندارد قهرمانی باید 25 متر یا 50 متر باشد. از طرفی سكوهای استارت نيز در كشور ما استاندارد نیست. سكوهایی كه شناگران جهان از سال 2010 استفاده می‌كنند، برای اولین بار و تنها در استخر آزادی چند ماه قبل نصب شد. در كل ایران این سكو فقط در استخر آزادی است. ما در همان ابتدای كار شنا كه استارت زدن است، امكانات كافی نداریم و این ناراحت كننده است. امیدوارم به مرور زمان و پله پله بتوانیم امكانات را فراهم كنیم تا پروسه پیشرفت را به طور حرفه‌ای طی كنیم.
برای چندمین بار قرار است در بازی‌های داخل سالن آسیا شركت كنید؟
امسال نخستین بار است كه به این مسابقات می‌روم. البته هنوز نيز مشخص نیست كه من در جمع شناگران اعزامی به این رقابت‌ها باشم. در حال حاضر 10 شناگر برای حضور در اردوی تیم ملی دعوت شده‌اند كه از بین این نفرات ، دو شناگر خط می‌خورند و هشت شناگر، راهی تركمنستان می‌شوند. تمام تلاشم را می‌كنم كه در تمرینات، خوب ظاهر شوم و بتوانم در لیست نهایی شناگران قرار بگیرم.
پیش‌بینی شما از نتایج شنا در این مسابقات چیست؟
بسياري از شناگرانی كه در این مسابقات حضور خواهند داشت، شناگران برتر جهان و المپیك هستند. برای مثال در ماده پروانه كه من شنا می‌كنم، یك شناگر سنگاپوری كه در المپیك نيز قهرمان شد، حضور دارد و این كار را سخت می‌كند.كشورهایی مانند ژاپن و چین نيز در المپیك درخشیدند و روی سكو رفتند. قاره آسیا، یكی از قدرت‌های برتر شنای جهان است و كار آسانی مقابل این حریفان نداریم.