تمدید بیمه برجام

دونالد ترامپ ودولت تازه کارش، یک‌بار دیگر مجبور شدند مطابق گزارش‌های آژانس بین‌المللي انرژی اتمی و گفته‌های بازرسان این آژانس، به وفاداری و تعهد ایران به برجام اذعان کنند .
دولت ترامپ از زمان آغاز به کار خود، بارها و بارها دوست داشته تا بهانه ای برای مقابله با برجام و توقف آن پیدا کند اما این «دلواپسی» راه به جایی نبرده و امضای تصدیقی بازرسان آژانس انرژی اتمی، درعمل جلوی همه بهانه‌ها را گرفته است. حال به راحتی می‌توان گفت که پروژه برجام هراسی در خاک آمریکا شکست خورده و مادامی که آژانس و اروپایی‌ها ، عمل به وظایف و تعهدات از سوی ایران را تایید کنند، ترامپ واطرافيانش، راهی از پیش نخواهند برد.
نامه کاخ سفید به کنگره
دولت ترامپ در آخرین ساعات روز کاری دوشنبه، در نامه‌ای به کنگره نوشت که ایران به توافق هسته‌ای برجام که دو سال پیش به دست آمد، پایبند بوده است.


با این حال رکس تیلرسون، وزیر امورخارجه آمریکا گفته که دولت متبوعش برای اجرای سفت و سخت این توافق فشار می آورد و تحریم‌های تازه ای را در ارتباط با «حمایت از تروریسم» عليه ایران اعمال خواهد کرد. در نامه تیلرسون به کنگره آمده است که «دولت آمریکا به آن‌ها دسترسی دارد. ایران همچنان به شرایط برجام پایبند است».
این دومین بار بود که تعهد ایران به برجام از سوی دولت آمریکا و در دوران ترامپ تایید می‌شود. براساس قوانین آمریکا، وزارت امورخارجه باید هر 90 روز یک بار کنگره را از پایبندی ایران به برجام مطلع کند.
تحریم های وزارت دارایی آمریکا
پیشتر نشریه بازفید گزارش داده بود که وزارت دارایی آمریکا قصد دارد تحریم هایی را عليه هفت نهاد ایرانی و پنج شهروندکشورمان اعمال کند. این تازه‌ترین تلاش آمریکای تحت رهبری ترامپ است که به باور خود می خواهد ایران را کنترل کند!
اما از سوی دیگر، وزارت دادگستری آمریکا دادخواستی علیه دو شهروند ایرانی به اتهام هک کردن یک شرکت نرم افزاری در ایالت ورمانت تنظیم کرده است.گزارش می شود این شرکت، به نام «ارو تک اسوسیتس»، مقاطعه‌کار وزارت دفاع آمریکا بود و نرم افزارهای حساسی برای طراحی گلوله و کلاهک جنگی تولید می کرد.
ظریف: آمریکا ناقض برجام است
وزیر امورخارجه کشورمان در اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در نیویورک گفت:« هیچ گفت‌وگویی بین او و رکس تیلرسون، همتای آمریکایی‌اش صورت نگرفته اما این به‌آن معنا نیست که گفت‌وگویی نمی‌تواند بین این دو نفر اتفاق بیفتد».ظریف همچنین تاکید کرد که ایران همان‌گونه که در توافق هسته‌ای از آن منع شده، در فکر طراحی موشک‌هایی که توانایی حمل کلاهک‌های اتمی دارند، نیست و موشک‌های ایران تنها برای دفاع از این کشور در نظر گرفته ‌شده‌اند.
ظریف همچنین در گفت و گو با نشریه «نشنال اینترست» به بدعهدی آمریکا در اجرای توافق هسته‌ای واکنش نشان داد و تاکید کرد که تهران حق خروج از برجام را برای خود محفوظ می‌داند.
وزیر امورخارجه کشورمان درباره موارد نقض توافق هسته‌ای گفت: «ما مسیری را که در توافق تعیین شده بود، پیموده و اعتراض‌ به نقض برجام را به کمیسیون مشترک ارجاع داده‌ایم. این موضوع را در آینده نيز در کمیسیون به بحث خواهیم گذاشت تا اطمینان حاصل کنیم که برای کوتاهی‌های آمریکا چاره اندیشی خواهد شد».
وی ادامه داد:« این موضوع نه تنها در دولت ترامپ که در دولت قبلی آمریکا نيز در کمیسیون مشترک مورد بحث بوده است.برای نمونه زمانی که تسهیل قرارداد خرید هواپیما، ماه‌ها به طول انجامید، آن را به این کمیسیون ارجاع دادیم». ظریف افزود: «(تایید) قرارداد ایرباس نزدیک به 9 ماه و قرارداد بويینگ نزدیک به چهارماه برای آمریکا زمان برد که از دیدگاه ما، زمانی طولانی است. برای بخشی از این موضوع در کمیسیون مشترک چاره اندیشی شد، برای بخشی نه».
ظریف در پاسخ به سوالی درباره اظهارات و مواضع «دونالد ترامپ» ريیس‌جمهور آمریکا گفت: «اظهارات تصنعی (مقام‌های آمریکایی) موجب دستیابی به تفاهم بیشتر نخواهد شد. ما باید در خصوص سیگنال‌هایی که می‌فرستیم، با دقت بیشتری عمل کنیم. اخیرا دیدیم که سیگنال‌های اشتباه هفته‌های گذشته در منطقه ما، به ویژه پس از نشست ریاض، چه پیامد‌های جدی را نه در روابط ایران با هم‌پیمان‌های آمریکا که در میان خود آن‌ها به همراه داشت».
صحبت های ظریف درباره عربستان
وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با الجزیره، گریزی به چالش با سعودی ها زد و گفت: «عربستان، تروریست‌ها را به پارلمان ما فرستاد؛ جایی که از آن نفرت دارد، چیزی که ما داریم و آن‌ها ندارند و نماد دموکراسی ماست». با این حال ظریف به المیادین گفت: «با همکاری تهران و ریاض می توان بر بحران‌های منطقه فايق آمد». ظریف در باره یمن نیز ابراز امیدواری کرد که در صورت نرسیدن به توافق در یمن و سوریه، با کار و اقدام مشترک به مسائل خاتمه داده شود. ظریف همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص همه‌پرسی استقلال کردستان عراق، آن را انتخابی ناصحیح دانست و گفت: «تاثیر این همه‌پرسی بر امنیت عراق و منطقه فاجعه‌بار خواهد بود».