«آفت» در باغ كتاب

هنوز چند هفته بيشتر از افتتاح باغ كتاب تهران در اراضي عباس آباد تهران نگذشته كه حاشيه‌هاي اين پروژه خبرساز شده است. اين باغ با مساحتي بالغ بر 110 هزار متر مربع، بزرگ‌ترين پرديس علمي و فرهنگي كشور به شمار مي‌رود كه قرار است فرصتي تازه در حوزه كتاب و كتاب‌خواني كشور ايجاد كند. اما در همين ابتداي مسير با ابهاماتي در چگونگي بهره برداري از اين مجموعه مواجه شده است. چنانكه موضوع چگونگي بهره برداري يا واگذاري باغ كتاب، از جمله مباحثي بود كه ديروز در جلسه شوراي شهر تهران مطرح شد و «محمد حقاني» عضو شوراي شهر تهران با انتقاد از واگذاري اين پرو‍‌ژه به موسسه نشر شهر، خواستار بازنگري در چگونگي بهره برداري از فضاهاي شهري شد. وي با بيان اينكه ساخت باغ کتاب به جای دو سال ۱۰ سال طول کشید، گفت: «در بهمن سال ۸۵ قرارداد ساخت باغ کتاب برای دو سال تدوین شد که به جایی نرسید و مجددا در اسفند ۸۸ در الحاقیه‌ای با شرکت توسعه فضای فرهنگی، قراردادی به ارزش ۷۹ میلیارد برای اتمام این پروژه منعقد شد. اكنون هم باغ کتاب که برای تهیه آن ۳۲۰ میلیارد تومان هزینه شده است، به صورت غیرقانونی به موسسه نشر شهر واگذار شده است». عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا با اشاره به طرح ویژه اراضی عباس‌آباد گفت كه بر اساس این طرح قرار بود در این زمین ۱۴۰هزار متری، فقط ۱۰درصد ساخت و ساز شود که در عمل از این میزان فرا‌تر رفته شد. از سوی دیگر پروژه باغ کتاب برای رویداد‌های بین‌المللی تهیه شده اما شاهد هستیم که در این زمینه با مسئولان مربوطه هماهنگی لازم صورت نگرفته است. اين اظهارات حقاني اما در صحن شوراي شهر بدون پاسخ نماند و ناصر اماني، معاون برنامه ريزي و امور شوراهاي شهرداري تهران با بيان اينكه باغ کتاب یک پروژه فرهنگی در خاورمیانه است و به ناحق بر روی آن ناخن نکشیم ،گفت: «مشکلات را با ما در میان بگذارید، اما پروژه باغ کتاب یک پروژه بزرگ فرهنگی است که همه اهل فرهنگ از آن راضی هستند. بر اساس اساسنامه سازمان فرهنگی و هنری، اداره اماکن فرهنگی شهری به عهده سازمان فرهنگی و هنری شهرداری است و باغ کتاب نیز بر همین اساس برای بهره‌برداری به این سازمان تحویل داده شد که نشر شهر تنها بهره‌برداری این مجموعه را برعهده دارد».
اقدامات عمراني همراه با دردسر
ديروز در جلسه شوراي شهر تهران، مشكلات بزرگراه ارتش نيز در شمال تهران كه در آستانه تكميل شدن است، مطرح شد و محسن سرخو، عضو اصلاح طلب شوراي شهر خواستار رسيدگي شهرداري به مشكلات بزرگراه شد. وي با اشاره به سردرگمی مردم در بزرگراه ارتش گفت: «باید تقاطع غیرهم‌سطح این بزرگراه هر چه زودتر اصلاح شود. با توجه به پایان فعالیت دوره مدیریت فعلی شهرداری بهتر است هر کدام از معاونان ، علاوه بر گزارش مدیریت ۱۲ سال گذشته، گزارشی را نیز از وضعیت گذشته ارائه کند تا مقایسه‌ای در این زمینه صورت بگیرد».وي با بيان اينكه امیدواریم در ارائه گزارش‌ها از سوی معاونان شهردار، توجه ویژه‌ای به هزینه‌ها و اعلام اعداد شود و این کار با دقت صورت بگیرد».سرخو با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی مدیریت شهری در حوزه بزرگراه‌سازی در شهر تهران گفت: «پیشرفت‌های قابل توجهی در شهر تهران در این بخش انجام شده است». عضو شورای شهر تهران در ادامه در خصوص بزرگراه ارتش گفت: «تقاطع غیرهم‌سطح این بزرگراه نیاز به اصلاح دارد که باید مورد توجه مسئولان مدیریت شهری قرار بگیرد.متاسفانه در این بخش از بزرگراه شاهد سردرگمی مردم هستیم. ضمن اینکه باید علايم راهنمایی و رانندگی در این بخش از بزرگراه نصب شود. خوشبختانه پروژه‌های قابل توجهی در شهر تهران در این مدت احداث شده است که از آن جمله می‌توان به پروژه امام علی(ع)، صیاد شیرازی و همچنین دریاچه خلیج‌فارس اشاره کرد که این دریاچه از پروژه‌های مهم شهر تهران محسوب می‌شود که احداث این پروژه ضرورت داشت».سرخو همچنین با تاکید بر اینکه نگرانی‌هایی نیز برای دریاچه خلیج‌فارس وجود دارد، افزود: «امیدواریم به این نگرانی‌ها رسیدگی و در نهایت برطرف شوند».
اتفاق عجيب در شهرداري منطقه 22


اما در جلسه ديروز شوراي شهر تهران موضوع ساخت و سازهاي منطقه 22 نيز خبر ساز شد. ريیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر در اين باره از اتفاقي عجيب در صدور پروانه ساخت براي ساختمان هاي اين منطقه خبر داد. محمد سالاري با بيان اينكه خبردار شدیم شهردار منطقه ۲۲ برای پروژه‌ای که یک سال و نیم پیش شروع شده، تازه ۴۰ روز پیش پروانه صادر کرده است، اظهاركرد: «شهردار تهران در جریان برخی از تخلفات روي داده در شهرداري نيست و اين اتفاق در شرايطي رخ داده كه ساختماني تا ۱۷طبقه ساخته شده و تازه پروانه ساخت براي آن صادر شده است. عوارض ساخت نيز براساس پروانه تازه صادر شده دريافت مي شود كه خلافي آشكار است».