زنجانی محل نفوذ نظام است

چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات دو نفر از همدستان بابک زنجانی، صبح امروز در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب (شعبه هم عرض) به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.مهدی شمس، متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی در جلسه چهارم دادگاه برای ادامه دفاعیات در جایگاه حاضر شد و گفت: «در جلسات قبل در ارتباط با عنصر مادی و معنوی مشارکت توضیحاتی دادم».وی مدعی شد: «هدف بنده کمک برای شکستن تحریم‌ها بوده است و چرخه خرید و فروش و حمل کالا به صورت زنجیره‌ای از عوامل مختلف بوده و قائم به شخص نبوده است».قاضی مقیسه گفت: «حرف ما هم همین است. تشکیلات سازمان‌یافته‌ای برای رسیدن به مطامع مادی و بردن اموال بوده است».شمس پاسخ داد: «افراد دیگر نیز در این قضیه بوده‌اند که وزیر و ريیس بانک مرکزی آن‌ها را تایید کردند. همچنین شراکت بانک ملت، خود یکی از عوامل اصلی بوده و برخی نهادهای دیگر در این قضیه دخالت داشتند و بنده فقط کارگزار حمل و عضوی از این زنجیره بودم».
بانک مرکزی را من ایجاد نکردم
قاضی مقیسه گفت: «شما شرکت‌های جعلی را ایجاد کردید، پس زنجیره‌ای بودن را قبول دارید. شما باید پول را به پیمانکاران می‌دادید نه اینکه صرف خرید هواپیما کنید».متهم ردیف دوم پرونده پاسخ داد: «وظیفه بنده فروش نفت و برگرداندن پول نبوده است. بانک مرکزی را من ایجاد نکردم و محل ورود من موخر به این قضایاست».قاضی مقیسه گفت: «شما جزو شرکای اصلی هستید و تنها کارگزار حمل نبوده‌اید».شمس پاسخ داد: «این‌گونه نیست و مدارک آن موجود است».قاضی مقیسه گفت:‌ «در قراردادی که بین زنجانی و شما بسته شده است، شما در سه بند متعهد شدید که پول نفت را برگردانید و در اینجا از نماینده دادستان می‌خواهم که قرارداد را قرائت کند».
نجفی، نماینده دادستان گفت: «در بند ۱۲ کیفرخواست در صفحه ۲۱۹ مفاد کامل قراردادی که در تاریخ ۱۵/۹/۹۱ منعقد شده است، آمده است که شرکت هواپیمایی اونور ایر توسط زنجانی به مبلغ ۲۵۵ میلیون دلار خریداری شود و بند (د) قرارداد جهت فروش نفت و محصولات است».وی ادامه داد: «در بند دوم قرارداد ذکر شده که آقای شمس توانایی فروش نفت را دارد و بابت هر بشکه یک دلار کمیسیون بردارد. همچنین در بند پنج قرارداد آمده که مسئولیت حفظ نفت در هر کشوری بر عهده شمس است. بنابراین بر اساس ماده ۱۰ قانون مدنی این توافق نوعی قرارداد است».


بابک زنجانی در حوزه نفت،هيچ سابقه‌ای نداشته است
قاضی مقیسه اظهار کرد: «محموله نفت از خارک به مالزی رفته و بلاتکلیف مانده است. شما گفتید نفت را به قیمت ارزان می‌گیریم و آن را می‌فروشیم و پولش را خرج مطامع خود می‌کنیم. شما با LCهای جعلی نفت را خریداری کرده‌اید».وی ادامه داد: «اعتماد به شما از جایی شروع شد که تصورشد استاد دانشگاه هستید و در این کار می‌توانید کمک موثر داشته باشید. این‌ها باعث شد که به شما اعتماد شود وگرنه بابک زنجانی در حوزه نفت اصلا سابقه‌ای نداشته است».
مهدی شمس در پاسخ گفت: «تاریخ قراردادها کاملا مشخص است. اسناد حمل هم کاملا وجود دارد. نقش من در معرفی زنجانی موثر نبوده و بنده عامل اعتماد سازی نبوده‌ام. حرف وا ظهارات زنجانی دلیل مجرمیت من نیست».وی توضیح داد: «به عنوان مثال امکان اینکه یک چک از دوبی صادر شود و در ترکیه پرداخت شود اصلا وجود ندارد. یعنی اصلا بین دو کشور صادر نمی‌شود. بلکه باید از راه‌های دیگری مثل سويیفت این کار انجام شود».
225 میلیون از پول نفت صرف خرید هواپیما شده است
در ادامه رسیدگی نجفی، نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفته و در دفاع از کیفرخواست گفت: «مبلغ 225 میلیون از پول نفت صرف خرید هواپیما شده است. اينكه پرداخت پول از طریق چک باشد یا نقدی یا راه‌های دیگر زیاد مهم نیست. حرف این است که پولی که از فروش نفت به دست آمده به جای اینکه بازگردد، صرف خرید هواپیما شده است».متهم نفتی در پاسخ به نماینده دادستان گفت: «تمامی پرداخت‌ها به صورت مستقیم و بین شرکت‌ها انجام شده است. یعنی به گونه‌ای نیست که فرد در آن دخالت داشته باشد. همین شرکت فال مستقیما و به دستور زنجانی و «ص» پول‌ها را به شرکت اونور ایر پرداخت کرده است و بنده اصلا دخالتی نداشته‌ام».شمس در توضیح این موضوع گفت: «مدیر عامل شرکت HK قصد فروش نفت را داشته است. در چین فقط سه شرکت می‌توانند خرید نفت را انجام دهند که یکی از این اين ها متعلق به ارتش چین است. در این خصوص یک خانم چینی به عنوان نماینده ارتش چین وارد شد که می‌خواست نفت را خریداری کند. در اینجا من دخالتی نداشته‌ام. باید اعتبار سنجی کنند که یک بانک و یک شرکت چقدر اعتبار دارد. این کار وظیفه من نبوده است» .
برای خرید یک هواپیما باید چند دست معامله وانتقال انجام می شد
شمس گفت: «محل ورود من به ماجرای زنجانی درسال 89 برای خرید هواپیما بوده است. درحالی که موضوع فروش نفت از سال 91 آغاز شده است».وی به روند خریداری هواپیما اشاره کردو بیان کرد: ما برای خرید هواپیما باید با یک فروشنده خارجی یک قرارداد صوری می‌بستیم تا بتوانیم خرید خود را انجام دهیم. سپس باید این هواپیما را به یک جزیره آزاد منتقل می‌کردیم تا کسی متوجه نشد برای ایران است. البته حمل و جابه‌جایی این هواپیماها همه دارای هزینه است. مثلا ما هواپیمایی را خریداری می‌کردیم و می‌بردیم به گرجستان وسپس به تاجیکستان منتقل می‌کردیم ونهایتا این هواپیما را وارد ایران می‌کردیم. یعنی برای خرید یک هواپیما باید چند دست معامله وانتقال انجام می‌شد».متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی افزود: «در این معاملات افرادی بودند که هزینه‌های یک میلیون دلاری می گرفتند ولی من با 30، 40 هزار دلار این کارها را انجام دادم».
من به قصد دورزدن تحریم‌ها وارد این کار شدم
شمس در ادامه دفاعیات خود گفت: «بابک زنجانی به من زنگ زد و گفت ما از شما برای دورزدن تحریم‌ها درخواست کمک داریم. من از طریق دوستانم وآقای «ی» پیگیر این افراد شدم که گفتند زنجانی محل نفوذ نظام است. لذا من به قصد دورزدن تحریم‌ها وارد این کار شدم».
وی بيان کرد: «در آن زمان میزان فروش نفت از چهار میلیون بشکه به 700 هزار بشکه رسیده بود. کسی اجازه نمی‌داد که کشتی ایرانی در بنادرش پهلو بگیرد. حتی کشتی‌های ما را بیمه نمی‌کردند. جناب آقای قاضی، فروش نفت یک کار بسیار پیچیده است چه برسد به اینکه شرایط تحریم هم شامل حال ما شده بود».
اعتماد بین آقای بابک زنجانی و وزیر نفت را شما ایجاد کردید
قاضی مقیسه گفت: «شما موظف بودید نفت را بفروشید و پول‌ها را برگردانید».شمس پاسخ داد: «ذهنیت شما فقط براساس کیفرخواست است و به اسنادی که من در این دادگاه ارائه می‌دهم هیچ توجهی نمی‌کنید و باز حرف خود را می‌زنید». قاضی مقیسه گفت: «اعتماد بین آقای بابک زنجانی و وزیر نفت را شما ایجاد کردید». شمس پاسخ داد: «در سال 90 وزیر از بابک زنجانی تقدیر و تشکر کرد و اسناد آن هم موجود است. این یعنی وزیر به زنجانی اعتماد داشته است. بنابراین با اعتماد شخص وزیر، نفت به زنجانی فروخته شده است و وزیر نفت به خوبی با زنجانی آشنا بوده است. وقتی همه آقایان تایید کرده‌اند، شما می‌گویید من معرفی کردم؟».
دیوان محاسبات تبانی وزیر را تایید کرده است
شمس ادامه داد: «من اصلا وزیر نفت را ندیده بودم که بخواهم اعتماد جلب کنم. آیا من دروغ می‌گویم و کیفرخواست راست می‌گوید. اگر این‌گونه است که دیگر دادگاه معنی‌ای ندارد. ادعای کیفرخواست برای اتهام من کاملا غیرواقعی است».در ادامه شمس گفت: «دیوان محاسبات تبانی وزیر را تایید کرده است». قاضی مقیسه گفت: «جزييات نظر دیوان و مطالبی که دیوان استنتاج کرده را نخوانید چرا که در این صورت حرف وکیل‌تان می‌شود که گفته فرافکنی کن و دادگاه را کش بده».
قاضی مقیسه ادامه داد: «دنبال حاشیه نروید. آیا فروختن 18 میلیون بشکه نفت و 10 کشتی نفت و يك میلیارد و 200 میلیون یورو مساله‌ای جزيی است و اخلال در نظام اقتصادی کشور محسوب نمی‌شود؟ این پول‌ها باید به پارس جنوبی می‌رفت و تولید ملی انجام می‌شد».
فال بدون اجازه، نفت را فروخته است
شمس اظهار کرد: «بنده نفت را به فروش نرسانده‌ام بلکه فال بدون اجازه نفت را فروخته است. به همین خاطر اکنون با شرکت فال دعوا دارند. اگر یک سند وجود داشت که من نفت فروخته‌ام، شما درست می‌گویید. بنده اصلا مجوزی نداده‌ام که فال نفت را بفروشد. در این خصوص من در حال اقامه دعوی عليه شرکت فال بودم که شما من را بازداشت کردید و پیگیری شکایت ناتمام ماند». وی بیان کرد: «حرف من این است که دستور پرداخت‌ها توسط زنجانی بوده است. اصلا سندی نیست که من گفته باشم شرکت فال نفت را بفروش یا فلان پول را پرداخت کن. ما ادعا داریم که فال خیانت درامانت کرده است».
متهم ردیف دوم فساد نفتی اظهار کرد: «این توضیحات برای این بوده است که بگویم هیچ سوءنیتی از طرف من وجود نداشته است. بنده هر جا متوجه شده‌ام که موضوع چیزدیگری است اطلاع دادم و شروع به کمک کردم».
دیگران نفت را فروخته‌اند و پول را گرفته‌اند
قاضی مقیسه گفت: «شما وقتی نفت را دادید به شرکت فال، بخشی از پول آن را گرفته‌اید. این یعنی اینکه شما از فروش نفت توسط فال رضایت داشته‌اید وگرنه برای چه آن پول را گرفته‌اید».شمس افزود: «من می‌گویم که شرکت نفت بدون اجازه نفت را فروخته است. به همین دلیل من از شرکت فال شکایت کرده‌ام». وی بیان کرد: «من می‌گویم که دیگران نفت را فروخته‌اند و پول را گرفته‌اند».شمس گفت: «زنجانی در اعترافات خود دردادگاه نوزدهم گفته است که من همه کارها را انجام داده‌ام وشمس فقط کارگزار است».وی اظهار کرد: «متاسفانه نقش حمل‌کنندگی من بسیار پررنگ نشان داده شده است. همچنین منافع کسب شده توسط من را خیلی بزرگ جلوه دادند. اگر کل اموال من بیش از پنج میلیون بود شما درست می‌گویید. ا گر من به جز خانه‌ام درلندن چیزی به اسم خودم یا همسرم یا فرزندانم بود شما حق دارید. قسم می‌خورم اکنون برای خرج خانواده‌ام دچار مشکل هستم. مصداق من آش نخورده ودهان سوخته است».شمس درا دامه گفت: «اظهارات زنجانی خیلی متناقض است. یک بار گفته است که من 400 میلیون، یک بار گفته است 600 میلیون و یک بار گفته است که من 800 میلیون گرفته‌ام. 51 درصد شرکت اونور ایر به نام یک فرد ترکیه‌ای شده و 49 درصد به نام من به عنوان یک فرد انگلیسی شده است که در این میزان 44 درصد به‌صورت امانی است و موافقت‌نامه امانت‌داری آن هم موجود است».
قدرت تنجل را بعد از بازداشت زنجانی به ایران آوردم
وی افزود:«بنده به زنجانی گفتم خرید اونورایر به مبلغ 225 میلیون دلار گران است اما گفت می‌خواهم قطعه وارد کنم و کالاهایی وارد کنم که بعدها بحث‌هایی پیش آمد وآمریکایی‌ها گفتند برای ایرانی‌هاست و تحریم کردند. کلی زحمت کشیدم تا از تحریم خارج شد. قدرت تنجل را بعد از بازداشت زنجانی به ایران آوردم. آن‌وقت می‌گویند همکاری نکردی».
شمس گفت: «آن اوایل می‌خواستیم اونور ایر را بفروشیم اما آقایان گفتند فروش نرود در حالی‌که اگر به فروش می‌رفت، در نهایت 44 میلیون دلار کسر و 210 میلیون دلار نصیب‌مان می‌شد و به کشور بازمی‌گشت. در حال حاضر هم می‌شود به روش تجاری مشکل را حل کرد و در این خصوص با آقای هندی نیز صحبت کرده‌ام».
با پايان جلسه چهارم رسیدگی به اتهامات متهمان ردیف دوم و سوم پرونده فساد نفتي، ادامه رسیدگی به این پرونده به دوم مرداد موکول شد.