تشدید نسل کشی در یمن

بسم‌الله الرحمن الرحیم
سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد به علت وخامت اوضاع امنیتی در یمن بر اثر تشدید حملات هوائی ائتلاف سعودی، امکان اعزام کارشناسان تحت پوشش این سازمان به یمن برای انجام عملیات واکسیناسیون اتباع یمنی در برابر شیوع وبا وجود ندارد. این سازمان اعلام کرد فعلاً هرگونه طرح اعزام کارشناسان به یمن را به حال تعلیق درآورده و برنامه مشخصی را هم برای آینده نزدیک دردست بررسی ندارد.
بدین ترتیب این سازمان بین المللی، مردم مظلوم یمن را در برابر شیوع وبا به حال خود رها کرده و برای تشدید جنایات جنگی هم به ائتلاف سعودی چراغ سبز داده است. این برای نخستین بار نیست که بر اثر جنایات عربستان، برنامه‌های کمک رسانی به مردم جنگ زده یمن به حال تعلیق در می‌آید. پیش از این هم حتی طرح‌های امدادی و پزشکی درحال اجرا نیز بر اثر حملات وحشیانه سعودی‌ها متوقف شده و کارشناسان، پزشکان و امدادگران از یمن خارج شده‌اند که بارزترین نمونه آن توقف کمک‌های پزشکی تحت پوشش سازمان پزشکان بدون مرز بوده است.
در واقع سازمان‌های بین‌المللی با اراده سعودی‌ها عمل می‌کنند و به محض تشدید جنایات ریاض در برابر آنها تسلیم شده و تماشاچی صحنه‌های جنایت و کشتار در یمن باقی می‌مانند. درحالی که از یکطرف مراکز بیمارستانی، امدادرسانی و محل استقرار سازمان‌های خدماتی خارجی با دقت به ائتلاف جنایتکار سعودی اعلام شده تا از تعرض هوائی مصون بمانند ولی ائتلاف سعودی از همین اطلاعات برای حملات هوائی علیه این مراکز، سوءاستفاده کرده است.


نکته مهم در این میان آن است که مستشاران نظامی آمریکا و انگلیس در اتاق جنگ ائتلاف سعودی حضور دارند و حتی نقاط استراتژیک مورد نظر برای تمرکز حملات هوائی، موشکی و توپخانه‌ای را آنها تعیین و به مزدوران سعودی دستور بمباران می‌دهند. این بدان معنی است که نه تنها جنایات سعودی‌ها علیه سازمان‌های کمک رسان در یمن، از دید مستشاران نظامی آمریکا و انگلیس مخفی نمانده بلکه به عکس، این آنها هستند که چنین رفتار وحشیانه‌ای را عالما عامداً به ائتلاف سعودی دیکته می‌کنند. سعودی‌ها در فعالیت‌های سیاسی – تبلیغاتی خود، به حضور مستشاران نظامی آمریکا و انگلیس استناد کرده و صرف حضور آنها از نشانگر دقت در رعایت قوانین بین‌المللی معرفی می‌کنند و بارها مدعی شده‌اند که اگر خلافی صورت گیرد، قطعاً مستشاران آمریکائی و انگلیسی تذکر می‌دهند که چنین امری تاکنون روی نداده و در نتیجه تمامی معیارهای انسانی در جنگ یمن رعایت شده و می‌شود!
تعلیق واکسیناسیون اتباع یمنی از آن جهت اهمیت دارد که واگیری وبا تاکنون 20 هزار قربانی در یمن داشته که بخش اعظم آنها را کودکان و زنان تشکیل داده‌اند. موضوع مهم‌تر آنکه با تشدید محاصره زمینی، دریائی و هوائی یمن به ویژه در پرتو استمرار جنگ، ذخیره غذائی و داروئی یمن به شدت کاهش یافته و همین امر باعث قحطی و مرگ ناشی از گرسنگی و سوءتغذیه شده است.
مطابق آمارهای رسمی سازمان ملل حداقل 19 میلیون نفر در معرض قحطی در یمن قرار گرفته‌اند که جان (هفت) میلیون یمنی در معرض تهدید فوری قرار دارد و اگر کمک‌های غذائی فوری به آنها نرسد، مرگ زودرس آنها چندان دور از انتظار نیست.در همین حال، ائتلاف سعودی بر شدت و دامنه حملات خود علیه بنادر یمنی افزوده و مشخصاً بندر الحدیده را آماج بمباران‌های مداوم و پرتعداد هوائی قرار داده است.
در چنین شرایطی اسماعیل شیخ محمد نماینده سازمان ملل در یمن به صدور بیانیه‌های تکراری و بدون پشتوانه ادامه می‌دهد و صرفاً از تمامی طرف‌ها می‌خواهد که جنگ را متوقف و به میز مذاکره باز گردند. وی عواقب احتمالی شیوع وبا و توقف واکسیناسیون را «بزرگترین بحران جهانی» توصیف نموده و از همگان می‌خواهد که به یاری مردم یمن بشتابند لکن در مقطع کنونی، در پرتو تعلیق کمک‌های غذائی – داروئی و همچنین تعلیق واکسیناسیون علیه وبا، جهان معاصر به شاهد ساکت جنایات ائتلاف شرور سعودی تبدیل شده و تشدید نسل کشی در یمن را بدون واکنش قابل ذکری، تماشا می‌کند.
مغازله آمریکای ترامپ با سعودی‌ها در شرایط کنونی، نشانگر اصرار جنون آمیز واشنگتن برای ادامه بحران کنونی در یمن است و حتی گزارش‌هائی در اختیار است که موید اصرار تیم دستیاران ترامپ به آل سعود برای استفاده ائتلاف سعودی از فضای سیاسی – تبلیغاتی کنونی در منطقه است. این گروه معتقد است بحران قطر، اذهان عمومی جهان را به سمت و سوی دیگری منحرف کرده و جنگ یمن تحت الشعاع قرار گرفته است در نتیجه سعودی‌ها فرصت دارند با خیال راحت در یمن به جنایت و تشدید فشارها ادامه دهند تا بلکه کار را یکسره کنند. لکن آل سعود حتی آن زمانی که حمایت نسبی دیگران را در اختیار داشت، نتوانست در یمن کاری از پیش ببرد. طبعاً در اوج انزوای مرگبار سعودی‌ها، دربار آل سعود ناچار است در باتلاق همچنان دست و پا بزند.
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی دولت در نشست خبری: توتال یک قرارداد بی‌سابقه که حاصل برجام و دستاورد دولت است با حضور معاون اول رئیس‌جمهور چندین طرح بزرگ صنعتی،عمرانی، گردشگری و اقتصادی در جزیره کیش به بهره‌برداری رسید مراسم سالگرد شهادت امام صادق(ع) در مدرسه فیضیه قم برگزار می‌شود تشدید نسل کشی در یمن دکتر ظریف: آمریکا واقع بین باشد، سیاست تحریم و تغییرحکومت برای ایران جواب نمی‌دهد مجلس یک فوریت طرح مقابله با اقدامات تروریستی آمریکا را تصویب کرد هشدار شدیداللحن پاکستان به هند: کاری نکنید جنگ شود قطر: مردم ما تصمیم می‌گیرند در شورای همکاری خلیج فارس بمانیم یا نه پرنده سبک بال دوران دولت آمریکا ملزم شد سه ماه دیگر به برجام پایبند باشد دکتر ظریف: آمریکا واقع بین باشد، سیاست تحریم و تغییرحکومت برای ایران جواب نمی‌دهد دکتر ظریف: آمریکا واقع بین باشد، سیاست تحریم و تغییرحکومت برای ایران جواب نمی‌دهد دکتر ظریف: آمریکا واقع بین باشد، سیاست تحریم و تغییرحکومت برای ایران جواب نمی‌دهد دکتر ظریف: آمریکا واقع بین باشد، سیاست تحریم و تغییرحکومت برای ایران جواب نمی‌دهد دکتر ظریف: آمریکا واقع بین باشد، سیاست تحریم و تغییرحکومت برای ایران جواب نمی‌دهد