با حضور معاون اول رئیس‌جمهور چندین طرح بزرگ صنعتی،عمرانی، گردشگری و اقتصادی در جزیره کیش به بهره‌برداری رسید

ازچند طرح بزرگ صنعتی،عمرانی، گردشگری و اقتصادی با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری در جزیره کیش بهره‌برداری شد.
به گزارش ایسنا، جزیره کیش میزبان معاون اول رئیس‌جمهور و هیاتی شامل دبیر عالی شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و وزیر راه و شهرسازی بود که برای بهره‌برداری رسمی از طرح‌های عمرانی، گردشگری و اقتصادی به این منطقه سفر کردند.
طرح تعریض موج‌شکن شرقی و احداث 24 پست اسکله رورو بتنی در بندر تجاری کیش، واحد صنعتی تولیدی تجهیزات پزشکی و دارویی مهان مد میمه، پارک آبی اوشن، نیروگاه شماره 2، هتل 5 ستاره ویدا، مرکز تفریحات دریایی مارینا و مجموعه فرهنگی و تفریحی آوای خلیج فارس طرح‌هائی بودند که با حضور جهانگیری به طور رسمی در جزیره کیش به بهره‌برداری رسیدند.
واحد صنعتی تولیدی تجهیزات پزشکی و دارویی مهان مد میمه دومین طرحی است که با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و هیات همراه، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و جمعی از مسئولان محلی به بهره‌برداری رسید.


این واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری ارزی 20 میلیون یورو وسرمایه ریالی 700 میلیارد ریال در فاز 3 شهرک صنعتی کیش و در زمینی به وسعت 32000 هزار متر مربع ساخته شده است و با ظرفیت تولید سالانه 8 میلیون ست همودیالیز وریدی و شریانی، 6 میلیون سوزن فیستولا وریدی، 2 میلیون صافی دیالیز، 12 میلیون کیلومتر هالو فایبرممبران یا فیبردیالیز، یکی از مهم‌ترین واحدهای تولیدی دانش‌بنیان در جزیره کیش است.
پارک آبی اوشن هم طرح گردشگری دیگری است که با حضور جهانگیری در کیش به طور رسمی به بهره‌برداری رسید. پارک آبی اوشن اولین تم پارک آبی رو باز با بلندترین رایدرهای کشور است که در زمینی به مساحت 56 هزار متر مربع مدنظر قرار گرفته است.
این طرح با سرمایه‌گذاری 1800میلیارد ریالی بخش خصوصی در کیش ساخته شده است که برای 400 نفر اشتغالزایی داشته و با ظرفیت پذیرش روزانه 3 هزار نفر دارای 17 راید پارک (راه آبی) از انواع مختلف است که به یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری کیش تبدیل شده است.
چهارمین طرحی که در کیش به بهره‌برداری رسید، نیروگاه و آب‌شیرین‌کن شماره 2 در جنوب جزیره کیش است.
این نیروگاه در زمینی به مساحت 2500 متر مربع واقع شده و مرحله نخست آن با اعتبار 500 میلیارد ریال در جزیره کیش اجرا شده است. در افق طرح روزانه تولید 100 مگاوات برق و 20 هزار متر مکعب آب شیرین در این نیروگاه پیش‌بینی شده است. توربین‌های گازی این واحد نیروگاهی 20 و 30 مگاواتی هستند که خروج گاز از اگزوز آنها دو دستگاه بویلر بخار را جهت تولید بخشی از ظرفیت آب شیرین تغذیه می‌کند.
هتل 5 ستاره ویدا و مجموعه فرهنگی و تفریحی آوای خلیج فارس دو طرح گردشگری دیگری هستند که به طور رسمی در جزیره کیش فعالیت خود را آغاز می‌کنند.
هتل 5 ستاره ویدا با زیربنای 17 هزار و 800 متر مربع در زمینی به مساحت 7 هزار و 500 متر مربع ساخته شده است. این هتل 5 ستاره با معماری زیبا و با هدف افزایش ظرفیت پذیرش مسافر و ارتقاء سطح خدمات گردشگری در جزیره کیش ساخته شده و دارای 144 اتاق و 320 تخت اقامتی است. لازم به ذکر است که هتل ویدا با سرمایه‌گذاری 1700 میلیارد ریالی بخش خصوصی در مدت‌زمان 48 ماه ساخته شده است.
مجموعه آوای خلیج فارس با بزرگترین آبنمای موزیکال دریایی در کشور با قابلیت‌های متنوعی از جمله لیزر شو، ویدئو پروجکشن، پرده‌های آبی، افکت آتش و ربات‌های پیشرفته که این آبنما را از سایر آبنماهایی که تاکنون در منطقه خاورمیانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس ساخته شده پیشرفته‌تر و کامل‌تر می‌سازد آخرین طرحی است که با حضور جهانگیری در کیش به بهره‌برداری رسید.
مجموعه آوای خلیج فارس، با هزینه‌ای بالغ بر 120 میلیارد تومان در فضایی به وسعت 35 هزار متر مربع در ساحل شرقی کیش ساخته و تجهیز شده است. بزرگ‌ترین آمفی تئاتر ساحلی کشور با ظرفیت 1500 نفر جهت اجرای نمایش‌ها و کنسرت‌های موسیقی، همچنین ویژه برنامه‌های نوروزی و تورهای روزانه، مرکز بازی کودکان، رستوران وفودکرت ازجمله بخش‌های مهم این مجموعه فرهنگی و گردشگری است. علاوه بر این مرکز تفریحات دریایی مارینا هفتمین طرحی بود که توسط معاون اول رئیس‌جمهوری افتتاح شد.
معاون اول رئیس‌جمهور و هیات همراه همچنین در این سفر از کشتی اقیانوس‌پیمای سانی و روند اجرایی شدن طرح اسکله 35 هزار تنی در بندر تجاری کیش بازدید کردند.
معاون اول رئیس‌جمهور در آیین افتتاح چند طرح بزرگ صنعتی، عمرانی و گردشگری:
نمی‌توان با سرو صدا مانع از انعقاد قرارداد و جذب سرمایه خارجی در بخش نفت و گاز شد
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: ما در دولت دوازدهم به دنبال رشد اقتصادی بالا، مستمر و اشتغالزا در طی چهار سال پیاپی هستیم و قطعا توسعه گردشگری می‌تواند تاثیر بسزایی در دستیابی به این مهم داشته باشد.
دکتر اسحاق جهانگیری در آیین افتتاح چندین طرح بزرگ صنعتی، عمرانی و گردشگری با اعتبار بیش از 8 هزار میلیارد ریال در جزایر کیش و هندورابی گفت: ایران با چالش‌های بسیار جدی در حوزه بیکاری، محیط زیست و آب روبرو است و برای حل این بحران‌ها نیازمند اجماع ملی میان همه دستگاه‌ها، نخبگان فکری و مردم هستیم.
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت یازدهم در ابتدای کار به دنبال ایجاد ثبات و آرامش در شاخص‌های کلان اقتصادی نظیر تورم و رشد منفی اقتصادی و نرخ ارز بود گفت: در چهار سال گذشته تلاش کردیم تا محیط اقتصاد کشور محیطی با ثبات، آرام و قابل پیش‌بینی برای فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران باشد. ما تلاش کردیم تا با تعامل و ایجاد فضای گفتگو با دنیا و برطرف کردن تحریم‌های ظالمانه علیه ملت فضایی با ثبات ایجاد کنیم. خوشبختانه همه جریان‌های سیاسی با وجود سلایق متفاوت برای اداره کشور اشتراک نظر دارند که باید برای سربلندی ایران و رفع دغدغه‌های مردم تلاش کنند.
وی با بیان اینکه امروز آرامش به اقتصاد کشور بازگشته اما شرایط جدیدی پیش روی نظام باز شده که مهمترین آن در حوزه اقتصادی و اجتماعی مسئله بیکاری است گفت: ایجاد اشتغال جز با سرمایه‌گذاری و تولید برطرف نخواهد شدو باید تلاش کنیم تا با بزرگ شدن ظرف و کیک اقتصاد کشور شرایط را برای اشتغال جوانان تحصیلکرده کشور به ویژه زنان تحصیلکرده که چشم انتظار تحول هستند فراهم کنیم.
دکتر جهانگیری از مسائل زیست محیطی بعنوان چالش دیگر پیش روی کشور یاد کرد و افزود: وضع مردم در سیستان و بلوچستان و خوزستان در مواجهه با ریزگردها و ساکنان کلان شهرهای کشور در مواجهه با آلودگی هوا ناخوشایند است و باید برای برطرف کردن این مشکلات همه مساعی خود را بکار بگیریم.
معاون اول رئیس‌جمهور ضرورت مدیریت مصرف و منابع آب و نیز رسیدگی به وضعیت بودجه و صندوق‌های بازنشستگی را خاطر نشان ساخت و گفت: وضعیت معیشت مردم و قدرت و سفره خرید آنها در سال‌های گذشته با وجود افزایش درآمد نفت در یک مقطع زمانی کاهش یافت و باید با برنامه ریزی تلاش کرد تا سطح رفاه و قدرت خرید مردم را افزایش داد.
وی ادامه داد: دولت دوازدهم باید با مدیریتی قوی و مدبرانه به صحنه بیاید. ما برای روبرو شدن با این ابر چالش‌ها نیازمند اجماع ملی هستیم و امکان ندارد دولت به تنهایی بتواند از این موانع عبور کند و همه دستگاه‌ها باید با توجه به رهنمود و تکلیف رهبر معظم انقلاب در این زمینه‌ها دست به دست هم بدهند.
دکتر جهانگیری مهمترین ابزار در حل چالش‌های اقتصادی را اتکا به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: این سیاست‌ها که مورد پذیرش دولت است به اجماع اقتصاد دانان و سایر دستگاه‌ها و قوا نیز رسیده است اما باید این اجماع از مرحله حرف خارج شده و به صحنه عمل آید. قطعاً ایجاد بحران‌های صوری و تنش در جامعه مانع تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌شود.
فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی گفت: هر کس به طور خواسته و ناخواسته در این مسیر حرکت می‌کند، در مسیر توسعه کشور مانع تراشیده و سنگ اندازی می‌کند.نباید فراموش کنیم که این چالش‌ها می‌تواند کشور را با بحران روبرو سازد.
دکتر جهانگیری با اشاره به ویژگی‌های برون گرایی و درون زایی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: همه سرمایه گذاران باید احساس کنند می‌توانند منابع شان را در ایران به صحنه بیاورند و کسی نه تنها مزاحم آنها نخواهد شد بلکه مورد حمایت واقع می‌شوند تا توسعه و اشتغال در کشور شکل بگیرد.
معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه یکی از اولویت‌های اصلی کشور در جذب سرمایه بخش نفت و گاز است گفت: ما در این حوزه نیازمند بیش از 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری هستیم و نمی‌توان با انعقاد نخستین قرارداد سر و صدا راه انداخت و مانع ایجاد قراردادهای دیگر شد.
دکتر جهانگیری یکی از مهمترین استعدادهای کشور را صنایع متکی به دریا و اقتصاد دریا محور توصیف کرد و با اشاره به هزاران کیلومتر ساحل در جنوب کشور گفت: باید با اتکای به نعمت دریا صنایع مرتبط نظیر کشتیرانی، شیلات و حمل و نقل دریایی را محور توسعه قرار دهیم. در این زمینه جزایر نعمت‌های بزرگی هستند که می‌توانند کانون توسعه کشور شوند.
وی با اشاره به حمایت دولت از مناطق آزاد کشور و تلاش برای ایجاد 7 منطقه آزاد دیگر خاطر نشان ساخت: این مناطق بدون تردید قطب توسعه کشور خواهند شد اما باید تلاش کرد تا تولیدی در این مناطق انجام شود که صادرات محور باشد. البته باید آسیب شناسی کرد که چرا این مناطق در سال‌های گذشته نتوانستند با وجود رفع قوانین دست و پاگیر سرمایه خارجی جذب کنند. باید دید چه بخشی نتوانسته به این موضوع کمک کند.
دکتر جهانگیری با یادآوری این نکته که امیدواریم لایحه مناطق جدید آزاد در مجلس شورای اسلامی سریعتر تصویب شود گفت: همه مناطق آزاد مستقر در کنار دریا باید توسعه دریا محور را در دستور کار قرار دهند. ما باید تلاش کنیم تا گرد فقر و محرومیت را از سواحل مکران با توجه به دستورات رهبر معظم انقلاب بزداییم و همه جزایر نظیر جزیره هندورابی را متحول کنیم. البته نمی‌خواهیم این جزایر به کارگاه صنعتی مبدل شود بلکه باید برنامه‌ای متناسب تدوین کنیم تا جزایر متحول شوند. دولت در این زمینه کمک خواهد کرد و از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استقبال می‌کند.
دکتر جهانگیری گفت: مسئله گردشگری از اولویت‌های محوری دولت دوازدهم است زیرا گردشگری می‌تواند به سرعت ایجاد اشتغال کرده و رشد اقتصادی بوجود آورد. کیش می‌تواند بعنوان کانونی مهم گردشگران داخلی و خارجی را جذب کند و باید مدیران این مجموعه با کشورهای شرق آسیا که سالانه میلیون‌ها گردشگر به نقاط دیگر دنیا می‌فرستند مذاکره کنند تا جزیره کیش مقصد آتی آنها باشد.
معاون اول رئیس‌جمهور افزود: بر اساس آمارها سالانه جمعیت زیادی از کشور برای کسب آرامش و تفریح به کشورهای اطراف ایران می‌روند. خوشبختانه ما مناطق زیبا و ارزشمندی در جنوب و شمال کشور داریم که می‌توانند فرصت‌های خوبی برای مردم باشد. حق مردم بزرگ ایران است که از امکانات تفریحی و رفاهی مناسب در کشور برخوردار شوند و ما امیدواریم سرمایه گذاران این بخش‌ها در نقاط مختلف ایران نیز از فعالیت خود رضایت داشته باشند.
وی با اشاره به افتتاح طرح‌های مختلف زیربنایی و زیر ساختی در جزیره کیش گفت: ایجاد صنایع دانش بنیان می‌تواند آغاز کاری بزرگ در این جزیره باشد.
دکتر جهانگیری در پایان سخنرانی خود با اشاره به مصرف بسیار انرژی و هدر رفت منابع انرژی در کشور گفت: تصمیمات خوبی در دولت یازدهم در زمینه مصرف بهینه انرژی و بهره بری از انرژی اتخاذ شد که باید در دولت دوازدهم بطور جدی پیگیری شود تا در حوزه حمل و نقل، ساختمان شاهد تحولات خوبی باشیم. قطعاً اجرایی شدن این تصمیمات زمینه خوبی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم خواهد کرد.
وی همچنین از همه سرمایه گذارانی که در جزیره کیش و سایر مناطق کشور به صحنه آمده‌اند قدردانی کرد و گفت: عملکرد مدیر عامل جدید منطقه آزاد کیش منشا تحولات خوبی در این جزیره بوده است.
پیش از سخنان معاون اول رئیس‌جمهور علی اصغر مونسان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به افتتاح ترکیبی از طرح‌های صنعتی، خدماتی و گردشگری گفت: منطقه آزاد کیش از استقرار صنایع دانش بنیان و صنایع‌های تک حمایت کرده زیرا این بخش می‌تواند کمک بسیاری به توسعه صادرات کند.
وی همچنین ظرفیت‌ها و دستاوردهای منطقه آزاد در بخش‌های مختلف را برشمرد و گفت: جذب سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه اماکن رفاهی، بهداشتی و اقامتی منجر به افزایش تولید و اشتغال زایی در جزیره کیش شده و این خط مشی با قوت ادامه خواهد یافت.
با حضور دکتر جهانگیری انجام شد؛
بهره‌برداری از بندرگاه جزیره هندورابی
دکتر اسحاق جهانگیری بندرگاه جزیره هندورابی را برای استفاده شناورهای مسافری و باری افتتاح کرد.
این بندرگاه دارای یک بازوی اصلی به طول 1030 متر و یک بازوی فرعی به طول 340 متر است. عرض دهانه ورودی بندرگاه 120 متر و عمق آن 10 متر است.
در بندرگاه هندورابی شناورهای مسافری «‌ کروز» با طول 150 متر می‌تواند پهلو بگیرد همچنین یک تست اسکله شناور با ظرفیت 400 هزار مسافر در سال طراحی شده است.
ایجاد اسکله سوختی به ظرفیت 5000 تن و پیش‌بینی مخازن بنزین، گازوئیل و مازوت از مشخصه‌های دیگر این بندرگاه است.
در طرح این بندرگاه که با هزینه 565 میلیارد ریال احداث شده، پیش‌بینی شده است تا در آینده دو اسکله رورو با ظرفیت باربری و مصالح به میزان 5000 تن ایجاد شود.
اشتغال زایی مستقیم بندرگاه هندورابی 140 نفر بوده و مساحت حوضچه آن 20 هکتار می‌باشد.
افتتاح فرودگاه جزیره هندورابی با حضور معاون اول رئیس جمهور
معاون اول رئیس‌جمهور در دومین روز سفر کاری خود به جزیره کیش در آیین افتتاحیه فرودگاه جزیره هندورابی شرکت کرد.
این فرودگاه که در پی دستور دکتر روحانی رئیس جمهوری برای توسعه هندورابی در جریان سفر وی به این جزیره احداث شده است، دارای باندی به طول 1480 متر است.
حجم سرمایه‌گذاری در فرودگاه هندورابی 515 میلیارد ریال بوده و به طور مستقیم برای 150 نفر اشتغال زایی ایجاد کرده است.
در فرودگاه هندورابی هواپیماهای تازه خریداری شده « ATR 72 » و هواپیماهای « F50 » نشست و برخاست می‌کنند و از این پس ساکنان جزیره و گردشگران می‌توانند از خدمات خطوط هوایی استفاده کنند.
معاون اول رئیس‌جمهور در جزیره هندورابی:
رسیدگی و توسعه همه جزایر خلیج فارس در برنامه دولت دوازدهم است
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اهداف تعیین شده در ایجاد مناطق آزاد گفت: مناطق آزاد باید پایگاه اصلی جذب سرمایه خارجی،‌ افزایش صادرات کالاهای تولیدی و صادرات مجدد به کشورهای همسایه باشد.
دکتر اسحاق جهانگیری دیروز پس از افتتاح فرودگاه و بندرگاه جزیره هندورابی در جمع خبرنگاران گفت: در طی سالهای گذشته تلاش‌های بسیاری انجام شده تا زیرساخت‌های لازم در مناطق آزاد به منظور فعالیت بخش خصوصی و جذب سرمایه‌های خارجی ایجاد شود.
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه هدف‌گذاری اصلی در منطقه آزاد کیش افزایش گردشگری و تا حدودی رشد تجارت است گفت: در همه زمینه‌های پیش‌بینی شده مناطق آزاد موفقیت‌های نسبی کسب کرده‌اند و باید در خلیج فارس به صورت جدی به وضعیت سایر جزایر رسیدگی شود و این موضوع از اولویت‌های دولت دوازدهم است.
وی با اشاره به سرمایه‌گذاری 100 میلیارد تومانی منطقه آزاد کیش در جزیره هندورابی گفت: خوشبختانه منطقه آزاد کیش در این موضوع پیش قدم شده و کار توسعه جزیره هندورابی را در دست گرفته است به طوری که ما شاهد اقدامات زیربنایی نظیر احداث فرودگاه، بندرگاه و هتل در هندورابی هستیم که می‌تواند بستر مناسبی برای جذب گردشگران و پر کردن اوقات فراغت علاقمندان داشته باشد.
دکتر جهانگیری اظهار امیدواری کرد این اقدام آغازی برای توسعه در سایر جزایر خلیج فارس باشد تا ایران بتواند از فرصت بزرگی که برای توسعه در جزایر و سواحل جنوبی خود دارد به خوبی بهره‌مند شود.
معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: توسعه سواحل مکران یکی از مهمترین برنامه‌های دولت یازدهم بوده و به صورت جدی در دولت دوازدهم پیگیری خواهد شد تا شاهد استقرار جمعیت و واحدهای بزرگ صنعتی که نیازمند آب هستند در این سواحل باشیم.
وی ادامه داد: طراحی خوب و جامعی در ستاد توسعه سواحل مکران انجام شده و ما امیدواریم بیشتر از دریا و سواحل برای توسعه کشور استفاده کنیم.
دکتر جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و آثار آن در توسعه مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی موجب شده تا ما در توسعه صادرات غیرنفتی ارتقاء بخش نفت و گاز و بهره وری جهت گیری‌های درستی داشته باشیم.
وی در پایان خاطر نشان ساخت: منطقه آزاد کیش در دستیابی به اهداف تعیین شده در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی موفق بوده و توانسته دو برابر بیش از پیش بینی‌ها پیشرفت کند. دولت از عملکرد این منطقه راضی است و برای سال 96 نیز طرح‌های جدیدی در دست اقدام دارد.
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی دولت در نشست خبری: توتال یک قرارداد بی‌سابقه که حاصل برجام و دستاورد دولت است با حضور معاون اول رئیس‌جمهور چندین طرح بزرگ صنعتی،عمرانی، گردشگری و اقتصادی در جزیره کیش به بهره‌برداری رسید مراسم سالگرد شهادت امام صادق(ع) در مدرسه فیضیه قم برگزار می‌شود تشدید نسل کشی در یمن دکتر ظریف: آمریکا واقع بین باشد، سیاست تحریم و تغییرحکومت برای ایران جواب نمی‌دهد مجلس یک فوریت طرح مقابله با اقدامات تروریستی آمریکا را تصویب کرد هشدار شدیداللحن پاکستان به هند: کاری نکنید جنگ شود قطر: مردم ما تصمیم می‌گیرند در شورای همکاری خلیج فارس بمانیم یا نه پرنده سبک بال دوران دولت آمریکا ملزم شد سه ماه دیگر به برجام پایبند باشد دکتر ظریف: آمریکا واقع بین باشد، سیاست تحریم و تغییرحکومت برای ایران جواب نمی‌دهد دکتر ظریف: آمریکا واقع بین باشد، سیاست تحریم و تغییرحکومت برای ایران جواب نمی‌دهد دکتر ظریف: آمریکا واقع بین باشد، سیاست تحریم و تغییرحکومت برای ایران جواب نمی‌دهد دکتر ظریف: آمریکا واقع بین باشد، سیاست تحریم و تغییرحکومت برای ایران جواب نمی‌دهد دکتر ظریف: آمریکا واقع بین باشد، سیاست تحریم و تغییرحکومت برای ایران جواب نمی‌دهد