گزارش «ابتکار» از اقدام ضربتی بانک مرکزی درباره وام ازدواج 20 میلیون تومانی زوج های جوان تا آخر شهریور به وامشان می رسند

بانک مرکزی در طول سال غالبا انواع طرح‌های مختلفی را برای ارائه وام به زوج‌های جوان ارائه می‌دهد که در آخرین مدل این وام، طرح ضربتی وام ازدواج 20 میلیون تومانی است که قرار بر این است 500 هزار فقره تسهیلات ازدواج از ابتدای مردادماه به متقاضیان ارائه شود. بررسی این نوع وام‌ها معمولا از چند جنبه قابل توجه است؛ نکته اول اینکه شرایط برخی بانک‌ها از لحاظ مطالبات آنها، مساعد نیست که در این زمینه بانک مرکزی ضامن تمام بانک‌هایی که وام ازدواج ارائه می‌دهند، شده است. نکته بعدی اینکه در گذشته، فرآیند دریافت وام طولانی تر بود که هم اکنون به گفته متقاضیان این وام‌ها، شرایط سهل شده و زمانی که افراد برای دریافت وام باید صبر کنند، به حداقل رسیده است.
درواقع وام ازدواج یکی از انواع تسهیلات قرض الحسنه در نظام بانکی است که سال‌هاست با وجود اندک بودن اعتبار آن اما برای بسیاری از زوج‌های جوان، کورسوی امیدی برای آغاز یک زندگی مشترک شده است. پرداخت وام ازدواج در ابتدا با تسهیلات دو میلیون تومانی به هر زوج آغاز شد و امسال سقف این تسهیلات به 10 میلیون تومان افزایش یافت. ازسویی حدود ۱۵ ماه از زمان مصوبه جدید مجلس برای افزایش وام ازدواج می‌گذرد و در فروردین‌ماه سال گذشته مجلس مصوب کرد تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوجین از ۳ میلیون تومان به ۱۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۴ ساله افزایش یابد. همچنین بانک مرکزی موظف شد اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را به ‌نحوی مدیریت کند که تعداد جوانان در صف وام ازدواج در پایان هر ماه کمتر از ۵۰ هزار نفر باشد.
طرح ضربتی وام ازدواج
براساس توافق انجام شده بین بانک مرکزی و ١١ بانک قرار بر این شده تا از ابتدای مرداد تا پایان شهریورماه حدود ۵٠٠ هزار فقره تسهیلات ازدواج به منظور کاهش صف متقاضیان در انتظار پرداخت قرار گیرد.


آنطور که مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی عنوان کرد، قرار بر کاهش صف وام ازدواج در قالب طرحی از اول مردادماه تا پایان شهریور است، این تصمیم در قالب طرح ضربتی اعطای وام ازدواج انجام می‌شود.
بنابر توضیحات میرمحمد صادقی در این طرح ١٠ بانک و یک صندوق قرض الحسنه حضور دارند که سهمیه‌ای بیش از ۵٠٠ هزار فقره را تقبل کرده‌اند. بانک‌های ملی، صادرات، تجارت، ملت، سپه، رفاه، کشاورزی، مسکن، توسعه تعاون، قرض الحسنه مهر ایران و صندوق قرض الحسنه پارسیان مجموع بانک‌هایی هستند که برای این طرح با بانک مرکزی به توافق رسیده‌اند.
وی بر اهمیت نظارت بر اجرای طرح ضربتی پرداخت وام ازدواج تاکید کرد و گفت که به کلیه بانک‌ها تاکید شده تا وجود تنها یک ضامن را مدنظر قرار داده و در این باره سخت گیری غیرمعمول نداشته باشند. مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی همچنین درباره اولویت اجرای این طرح توضیح داد که مناطق محروم و کم برخوردار در اولویت قرار دارد. در مرحله افرادی هستند که زمان بیشتری در صف قرار داشته‌اند.
میرمحمد صادقی درباره تامین منابع پرداخت حدود ۵٠٠ هزار فقره طی دو ماه آینده نیز گفت که قرار نیست هیچ مبلغی از منابع بانک برای این طرح اختصاص پیدا کند و تامین مالی آن از منابع داخلی بانک‌ها و منابع قرض الحسنه جاری و پس انداز انجام خواهد شد. به گفته میرمحمدصادقی سهمیه تعیین شده برای بانک‌ها بین ٣٠ هزار تا ٩٠ هزار فقره است که کمترین سهم با ٣٠ هزار فقره برای بانک قرض الحسنه مهر ایران و بیشترین به ٩٠ هزار سهم و بانک ملی اختصاص دارد.
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی همچنین در این باره توصیه‌هایی نیز داشت. وی از زوجین خواست که با دریافت این تسهیلات نسبت به خرید کالای ایرانی اقدام کنند تا موجب رونق تولید شده باشد. همچنین به تولیدکنندگان توصیه کرد تا با افزایشی که ممکن است در تقاضا از اول مردادماه ایجاد شود نسبت به ایجاد طرح فروش ویژه اقدام کنند.
آمارها از پرداختی‌های وام ازدواج
نگاهی به آمارهای بانک مرکزی در زمینه وضعیت پرداخت وام ازدواج در سال‌های اخیر نشان می‌دهد تعداد بانک‌های عضو سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج از ۱۲ بانک در پایان خردادماه سال ۹۲ به ۳۱ بانک و موسسه اعتباری در پایان اسفندماه سال ۹۵ افزایش یافته است.
طبق این گزارش، از ابتدای سال ۱۳۸۸ تا پایان سال ۱۳۹۱ تعداد ۴ میلیون و ۵۴۵ هزار و ۹۳۱ فقره وام ازدواج به مبلغ ۱۱۱ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال پرداخت شده بود که این میزان از ابتدای سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۵ به تعداد ۴ میلیون و ۶۹ هزار و ۱۸۹ فقره، به مبلغ ۱۹۱ هزار و ۳۲۲ میلیارد ریال رسید.
درحال حاضر، زوجین می‌توانند با اقدام از طریق بانک‌های خصوصی، دولتی، قرض الحسنه‌ها و برخی موسسات معرفی شده در سامانه ثبت نام، تقاضای دریافت ۲۰ میلیون تومان (هر یک از زوجین ۱۰ میلیون تومان) با نرخ سود ۴ درصد را داشته باشند. یکی از مسائلی که در سال‌های اخیر درباره پرداخت وام ازدواج مطرح بوده، رقم تسهیلات پرداختی و همچنین مدت زمان انتظار برای دریافت وام است که در این زمینه از سال گذشته تدابیری در بانک‌ها اندیشیده شده است.
علاوه بر اینکه در قالب بودجه سال ۹۵ کل کشور، مصوبه ای از مجلس به منظور افزایش تسهیلات وام ازدواج به ۱۰ میلیون تومان ارائه شد، بانک مرکزی نیز از مردادماه سال گذشته به منظور تسریع در روند تسهیلات دهی بانک‌ها بخشنامه ای را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد.
در این بخشنامه بانک مرکزی مقرر کرده بود شبکه بانکی از مردادماه سال ۹۵ نسبت به پرداخت ماهانه ۱۵۰ هزار فقره وام ازدواج با یک ضامن معتبر اقدام و هر ۱۵ روز آمار و عملکرد خود را در این خصوص به بانک مرکزی ارسال کنند؛ در عین حال نیز بانک مرکزی مطرح کرد نسبت به تعیین سهمیه استانی برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج اقدام خواهد کرد.
سایر اخبار این روزنامه
علی لاریجانی: علاقمندیم کابینه از توانمندی متناسب با شرایط کشور برخوردار باشد چرا چهره های شاخص و محوری اصولگرایی تغییر کرده اند؟ تغییر صف اول اصولگرایان علی رویین تن و پولاد کیمیایی از یاد خسرو شکیبایی می گویند «عمو خسرو » و بستنی خوردن با فرشته ها رضا دهکی خشونتِ نقد «سازمان برنامه و بودجه» در معرض تغییری جدید قرار خواهد گرفت؟ همه چالش های وزارتخانه شدن یک سازمان «ابتکار» درباره دلایل افزایش تمایل استفاده از اسامی خاص توسط والدین گزارش می دهد چهارمین جلسه محاکمه دو متهم پرونده فساد نفتی برگزار شد تایید زنجیره‌ای بردن اموال نفتی گزارش «ابتکار» از اقدام ضربتی بانک مرکزی درباره وام ازدواج 20 میلیون تومانی زوج های جوان تا آخر شهریور به وامشان می رسند سخنگوی دولت در نشست خبری: دستگیری فریدون تاثیری بر چینش کابینه نخواهدداشت ظریف دیپلماسی پسابرجامی ایران را در نیویورک تشریح کرد توپ بدعهدی‌ها در زمین آمریکا از سوی رئیس بازرسی نیروی زمینی ارتش جزئیات حادثه تیراندازی در آبیک قزوین اعلام شد محمدرضا عارف: خود را نسبت به مردم متعهد می‌دانیم مجلس از نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تفحص می‌کند