ایران به برجام پایبند است

گزارش جمع بندی 90  روزه وزیر خارجه ترامپ به کنگره:
ایران به برجام پایبند است

نیم نگاه


کمیسیون مشترک برجام 30 تیر در وین تشکیل جلسه می‌دهد
دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از برگزاری جلسه 30 تیرماه کمیسیون مشترک برجام برای بررسی اجرای توافق هسته‌ای ایران و همچنین موضوعات مرتبط با آن خبر داده است. به گزارش ایرنا، در بیانیه دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آمده است: «کمیسیون مشترک به ریاست هلگا اشمیت قائم مقام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد و در آن نمایندگان سه کشور عضو اتحادیه اروپا به همراه سه کشور(چین روسیه و امریکا) و ایران حضور خواهند یافت». مجید تخت‌روانچی و سیدعباس عراقچی، دو عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در این مذاکرات حضور خواهند داشت.

کاخ سفید در آستانه موعد تمدید مجدد تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران در گزارشی به کنگره امریکا  یک بار دیگر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرد، اما مدعی شد که تهران به روح برجام عمل نمی‌کند.‏  شامگاه دوشنبه بود که اعلام شد «رکس تیلرسون»، وزیر امور خارجه امریکا، در نامه‌ای به کنگره تصدیق کرده است که ایران به توافق هسته‌ای عمل کرده و به آن پایبند بوده است.‏ این نامه بر اساس قانونی نگاشته شد که ‏ دولت امریکا را موظف می‌کند هر 90 روز یکبار به کنگره درباره پایبندی ایران به برجام گزارش دهد.‏ دولت ترامپ با وجود حملاتش به برجام برای دومین بار ناگزیر شد بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران  به تعهداتش ‏در توافق هسته‌ای مهر تأیید بگذارد.
با  وجود این به گزارش ایسنا، «شان اسپایسر»، سخنگوی کاخ سفید گفت: «رئیس‌جمهوری امریکا به طور واضح گفته است که از دید وی، توافق هسته‌ای توافقی بد برای امریکا است. اما بررسی این مسأله به وزارت خارجه سپرده شده است و وزیر امور خارجه در این‌باره موضعگیری می‌کند.» موضعگیری که روزنامه واشنگتن پست با اشاره به آن نوشت: «ترامپ پایبندی ایران به برجام را با اکراه تأیید کرده و مایل است تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به دلیل آنچه واشنگتن فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران می‌خواند و به علاوه توسعه موشک‌های بالستیک وضع کند.»
تحریم‌های جدید، همزمان با اعلام پایبندی ایران به برجام
تیلرسون در گزارش خود به کنگره همچنین گفت که دولت امریکا برای اجرای سفت و سخت‌تر این توافق فشار می‌آورد و تحریم‌های تازه‌ای را به ادعای آنچه «حمایت ایران از تروریسم» خواند، بر این کشور اعمال می‌کند. بر همین اساس. کاخ سفید همزمان با ارسال نامه تأیید پایبندی ایران به برجام، هفت نهاد دولتی و پنج فرد ایرانی را به بهانه‌ فعالیت‌های تروریستی یا همکاری‌های موشکی با ایران به لیست تحریم‌هایش افزود. وبگاه «باز فید» نوشت که  این اقدام برای تأمین نظر مدافعان تغییر برجام بوده است. بر اساس این گزارش، دولت ترامپ از تلاش ایران برای توسعه برنامه موشکی، حمایت از تروریسم و دولت سوریه به عنوان «فعالیت‌های مخرب» نام برده و مدعی شده که این اقدام‌ها، تهران را به «یکی از خطرناک‌ترین تهدیدها علیه منافع امریکا» تبدیل می‌کند. به گزارش فارس، ادعاهایی همچون «حملات سایبری علیه امریکا، اسرائیل و متحدان و شرکای امریکا  در خلیج فارس»، «تهدید مستمر علیه آزادی کشتیرانی» و «بازداشت‌های خودسرانه خارجی‌ها، از جمله شهروندان ایالات متحده، با اتهام‌های عجیب و غریب و بدون محاکمه» از جمله دلایل این تحریم‌های جدید ذکر شده است.
دولت ترامپ همچنین روز گذشته 16شهروند و نهاد ایرانی و دو سازمان زیرمجموعه سپاه را به خاطر «حمایت از توسعه موشک‌های بالستیک ایران» تحت تحریم قرار داد.
 ترامپ در دومین آزمون تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران
سخنگوی کاخ سفید روز گذشته همچنین با وجود خودداری از پاسخ به سؤالی درباره تحریم‌های جدید علیه ایران گفت که وزارت خزانه‌داری در وقت مناسب در این‌باره اعلام نظر خواهد کرد. این موضعگیری در حالی بود که روز گذشته مطابق با 18 جولای (26 تیرماه) موعد زمانی تعلیق 180 روزه تحریم‌های هسته‌ای ایران به سررسید و امضای «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری امریکا پای فرمان تمدید آن به معنای  پایبندی او به تفاهماتی است که باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین امریکا در چارچوب توافق هسته‌ای با ایران پذیرفته است. او دو ماه پیش (30 اردیبهشت ماه) و در شرایطی که زمان تمدید برخی از تحریم‌هایی که موعد زمانی سه ماهه‌اش فرا رسیده بود،  حکم به پذیرش آن داد.  
ترامپ ۱۷ آوریل گذشته فرمان اجرایی تعلیق تحریم‌های 90 روزه را امضا کرده و هم گزارش مثبتی از عملکرد ایران در چارچوب برجام به کنگره ارائه داده بود. اقدامی که این گونه  تعبیر شد که چون دولت او سیاست مشخصی در مورد برجام و ایران ندارد، حاضر به قبول تعهدات برجامی اوباما شده است. با این حال ترامپ، همزمان با این کار دستور بازنگری در برجام را صادر کرد و تیلرسون وزیر خارجه‌اش اعلام کرد که دولت امریکا در حال بررسی توافق هسته‌ای برای ارزیابی این موضوع است که آیا ادامه تعلیق تحریم‌ها در راستای منافع ملی امریکا قرار دارد یا نه. دستوری که نتایج آن تاکنون اعلام نشده است.
گمانه‌زنی محافل سیاسی امریکا
درباره بازنگری برجام
فارغ از اینکه امضای ترامپ پای تمدید تعلیق تحریم‌ها بنشیند یا نه، تصمیم نهایی او بعد از بازنگری در برجام به مهم‌ترین موضوع مورد بحث در محافل سیاسی داخلی و خارجی امریکا تبدیل شده است.
 از یک سو برخی از چهره‌های سیاسی و نظامی امریکا پایبندی کاخ سفید به برجام و اجرای آن را در چارچوبی برای تأمین امنیت امریکا و متحدانش تعریف کرده و از دولت و کنگره خواسته‌اند تا شانس کافی به مسیر دیپلماتیک داده شود و از سوی دیگر برخی از سناتورهای تندرو کنگره در نامه‌ای به وزیر خارجه این کشور خواستار کناره‌گیری دولت امریکا از برجام شده‌اند. این در حالی است که سایر کشورهای طرف توافق هسته‌ای و در رأس آنها فدریکا موگرینی به نمایندگی از اتحادیه اروپا به عواقب احتمالی خروج امریکا از برجام هشدار داده‌اند و ترامپ را متوجه این رویکرد احتمالی اروپایی‌ها کرده‌اند که چه با امریکا و چه بدون آن به راه خود در مسیر اجرای برجام ادامه خواهند داد.