سیاست تغییر رژیم در ایران مضحک و بی‌نتیجـه است

برگزاری مجمع عالی‌رتبه سیاسی سالانه سازمان ملل، فرصتی شد تا وزیر امور خارجه کشورمان علاوه بر گفت‌وگو با برخی رسانه‌های نوشتاری و تصویری پر مخاطب امریکا، رو در روی اعضای شورای روابط خارجی ایالات متحده به انتقاد از سیاست‌های واشنگتن در قبال ایران بپردازد. محمدجواد ظریف روز دوشنبه به وقت محلی در نشست اندیشکده شورای روابط خارجی با حضور «ریچارد ‌هاس»، رئیس این اندیشکده سخنرانی کرد و به پرسش‌های برخی از حاضران پاسخ گفت.
به گزارش ایسنا، ظریف در پاسخ به پرسشی درباره تعاملات با دولت ترامپ خاطرنشان کرد که با رکس تیلرسون، وزیر خارجه امریکا گفت‌وگویی نداشته‌ است اما این بدین معنا نیست که احتمال تعامل در آینده وجود ندارد.
وی در پاسخ به پرسش «ریچارد ‌هاس» درباره اظهارات اخیر تیلرسون مبنی بر حمایت از عناصری در داخل ایران برای تحقق گذار مسالمت‌آمیز و تغییر حکومت در ایران، با بیان اینکه «امریکا از تاریخ و نتیجه کودتای 1953 در ایران عبرت نمی‌گیرد»، گفت: «امریکا از زمان انقلاب سیاست تغییر رژیم را دنبال می‌کند. این روند در دوره اوباما رسماً متوقف شد؛ هرچند به اعتقاد ما درعمل این نبود.»
ظریف با اشاره به حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری و ایستادن  10 ساعته آنها در صفوف رأی‌گیری، افزود:«تفاوت میان ایران و همپیمانان امریکا در منطقه این است که ما مشروعیت و قدرت خود را از مردم می‌گیریم. واقعیت این است که ما در ۳۸ سال گذشته تحت فشار بوده‌ایم. همه کشورهای منطقه ما نوعی چتر خارجی دارند؛ یا از طریق ناتو یا پشتیبانی مستقیم امریکا. ایران ندارد. ما چطور بدون هیچ حمایت خارجی قادر به ادامه بوده‌ایم؟ علت این است که به مردم خود متکی هستیم.» برش


تحریم ها علیه ایران بی فایده است

وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگو با یک رسانه عربی گفت:‌ تحریم‌های امریکا علیه ایران بی فایده است و بهتر است واشنگتن در مواضعش تجدید نظر کند. به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت:‌ اظهارات امریکا درباره وضع تحریم های جدید علیه ایران غیرقابل قبول است و توافق هسته‌ای را تهدید می‌کند. وی افزود:‌ تحریم‌های امریکا علیه ایران بی فایده است و واشنگتن باید در مواضعش تجدید نظر کند. اگر واشنگتن به توافق هسته‌ای پایبند نباشد ما نیز سناریوهای مختلفی داریم. ظریف در واکنش به سخنان جیمز ماتیس، وزیر دفاع امریکا که گفته بود «ایرانی‌ها حق انتخاب ندارند»، گفت: «مردم ۱۰ ساعت در صف می‌ایستند که رئیس ‌جمهوری را انتخاب کنند که از قبل انتخاب شده است؟! شاید مردم داخل ایران شست‌وشویی مغزی شده‌اند! ایرانی‌ها در لس‌آنجلس چهار ساعت در صف می‌ایستند که رئیس‌ جمهوری را انتخاب کنند که از قبل مشخص است؟! خودتان را مسخره نکنید! به واقعیت‌ها بنگرید. تغییر رژیم در ایران جواب نمی‌دهد زیرا کشوری نیست که برای بقا و مشروعیت به امریکا وابسته باشد.»
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در این نشست که با محوریت تحولات خاورمیانه و راه‌حل‌های پیشنهادی ایران برای حل بحران‌های جاری در منطقه برگزار شده بود، با ابراز امیدواری نسبت به اینکه مناقشه ایران و عربستان سعودی به جنگ نینجامد، افزود: «ایران و عربستان لازم نیست یکدیگر را در منطقه خاورمیانه نادیده بگیرند. هر چند دو کشور در مورد یمن و سوریه توافق نظر ندارند، اما می‌توانند برای پایان این مناقشه‌ها با هم همکاری کنند.» وی در ادامه با یادآوری کمک‌های ایران به مبارزه با افراط‌ گرایی در افغانستان، عراق و سوریه، گفت: «این همپیمانان امریکا بودند که از افراط‌ گرایی در افغانستان حمایت کردند. به یاد بیاورید فقط سه کشور طالبان را به عنوان یک حکومت به رسمیت شناختند: پاکستان یکی از همسایگان ما، عربستان سعودی و امارات متحده عربی. اینها همان کشورهایی‌ هستند که از افراط‌ گرایی در سوریه و عراق حمایت کردند. آنها انتخاب‌های اشتباهی کرده‌اند و حالا گله دارند که چرا دارند نتیجه آن را می‌بینند. تقصیر ما نیست که انتخاب درست کرده‌ایم.»
گزینه خروج ایران از برجام پیش روی نقض عهد امریکا
محمدجواد ظریف همچنین در گفت‌وگو با نشریه امریکایی نشنال اینترست با اشاره به اینکه امریکا روح توافق هسته‌ای را نقض کرده است، هشدار داد: «اگر پای یک نقض عمده به میان بیاید، گزینه خروج از توافق را روی میز داریم.»
ظریف در این باره با بیان اینکه ما در چارچوب توافق هسته‌ای به کمیسیون مشترک رجوع کرده و در آن بحث خواهیم کرد تا اطمینان یابیم این کوتاهی‌های امریکا چاره‌ اندیشی خواهد شد، توضیح داد: «یکی از مباحث پیش رو در نشست کمیسیون مشترک نه تنها در دوران دولت ترامپ بلکه در دوران دولت پیشین یعنی رئیس‌جمهوری اوباما بوده است. به عنوان مثال زمانی که چندین ماه طول کشید امریکا مسیر خرید هواپیماها را هموار کند. بسیار زمان برد تا امریکا وضعیت خرید هواپیماهای ایرباس و به علاوه هواپیماهای بوئینگ را مشخص کند. برای ایرباس 9 ماه و بوئینگ 4 ماه زمان برد که از نظر ما بسیار طولانی بود. بنابراین این موضوع را در کمیسیون مشترک مطرح کردیم. البته بخشی از آن چاره‌اندیشی شد اما بخش‌های دیگر نه. این مسیری است که پیش روی ما قرار دارد. اگر مسأله نقض عمده یا آنچه درمتن توافق هسته‌ای «اجرا نکردن قابل توجه» تعریف شده است، باشد ایران گزینه‌های دیگری را شامل خروج از توافق هسته‌ای پیش رو دارد.»
وی با تصریح اینکه «ایران به طور قطع (با توافق هسته‌ای) نه فقط با امریکا، بلکه با گروه 1+5 که به تأیید شورای امنیت نیز رسید، در مسیر تفاهم قدم برداشت، گفت: «همان‌طور که در گذشته گفته‌ایم می‌خواهیم این توافق یک زیربنا باشد، نه سقف اما برای اینکه این توافق یک بنای محکم باشد ما می‌خواهیم اطمینان یابیم که تمام طرف‌ها به تعهدات‌شان به طور کامل و با حسن نیت عمل می‌کنند. اگر به این مرحله برسیم سپس راهی به سوی پیشرفت بیش‌تر باز خواهد شد.»