امروز به خاطر اقتصاد سیاسی کتک می‌خوریم

وزیر نفت گفت: در بحث قرارداد با توتال محرمانگی مطرح نیست بلکه آنچه برخی را نگران می‌کند اقتصاد سیاسی و آثار آن در ساختار اجتماعی و روابط بین‌الملل است. به گزارش «ایران»، بیژن نامدار زنگنه در سومین همایش مسئولیت‌های اجتماعی که در محل پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد با اشاره به سخنان مجری برنامه مبنی بر اینکه کبوتر از جایی‌که محیط زیست آلوده باشد پرواز می‌کند، اظهار داشت: البته به عقیده بنده کبوتر سمبل آزادی است و از جایی که فشاری برای محدود کردن برای آزادی باشد پرواز می‌کند. وی در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون بین بخش‌های اجتماعی و علوم انسانی با مسائل فنی فاصله بوده ابراز امیدواری کرد بخش‌های اجتماعی در زندگی مردم اثرگذار باشد.
زنگنه تصریح کرد: اقتصاد سیاسی همان چیزی است که امروز ما بابت آن کتک می‌خوریم وگرنه در بحث قرارداد با توتال محرمانگی مطرح نیست بلکه آنچه برخی را نگران می‌کند اقتصاد سیاسی و آثار آن در ساختار اجتماعی و روابط بین‌الملل است که تمامی اینها در ساختار قدرت تأثیر می‌گذارد. وی با اشاره به اینکه اقتصاد سیاسی در کل به معنای تأثیر اقتصاد در ساختار قدرت است، تأکید کرد: آنها به این دلیل بر ما فشار می‌آورند که نگران هستند اقدامات ما از طریق اقتصاد در ساختار سیاسی و اجتماعی و در نتیجه در قدرت تأثیر‌گذار باشد.
زنگنه با اشاره به اینکه طی چهارساله دولت یازدهم مفهوم سی‌اس‌آر در صنعت نفت رشد کرده است خطاب به مدیران نفتی توصیه کرد که پیوند قوی با دانشگاه‌ها استمرار یابد و از مشاورین صاحب صلاحیت بخش اجتماعی بهره ببریم چراکه این رویه در مباحث علمی نتیجه بخش خواهد بود ضمن اینکه آثار آن را در غرب کارون نیز شاهد بوده‌ایم. وزیر نفت با بیان اینکه چهره خشن فقر و بی‌عدالتی برای ما مسأله درست می‌کند، یادآور شد: چنانکه در یک منطقه فاصله طبقاتی زیاد باشد برای ما مسأله ایجاد می‌کند بنابراین، این مسائل هم به‌خاطر مسائل انسانی و هم از نظر اداره کم هزینه و اقتصادی بودن طرح‌ها به ما کمک می‌کند. زنگنه با بیان اینکه ما برای زدودن چهره فقر در دو منطقه عملیاتی غرب کارون و پارس‌جنوبی طبق مطالعاتی که داشته‌ایم دو برنامه پنج ساله طراحی کرده‌ایم، تصریح کرد: این برنامه‌ها با تأمین منابع مالی که خواهیم داشت به مرور اجرا خواهد شد و به این ترتیب 3 درصد ارزش طرح‌ها صرف مسائل سی‌اس‌آر می‌شود یعنی اگر 20 میلیارد دلار طرح داشته باشیم 600 میلیون دلار برای مباحث مربوط به مسائل اجتماعی هزینه خواهد شد و این رقم بودجه غیر از پول‌هایی است که برای اجرای طرح هزینه می‌شود و فقط برای کاهش فاصله‌ها و توانمندسازی مردم است که البته غیر از تأثیری است که بر اشتغالزایی دارد. وی با بیان اینکه توانمند‌سازی جوامع محلی برای سرپا ایستادن مردم مسأله مهمی است، یادآور شد: البته ما به طور مستقیم خودمان را درگیر این مسائل نمی‌کنیم، کار را خود آنها انجام می‌دهند و ما فقط در این رابطه کمک می‌کنیم که نتیجه آن نیز بهبود وضعیت زندگی مردم است. زنگنه ادامه داد: ما همچنین تلاش می‌کنیم مردم به این نتیجه برسند که هرچه بیشتر طرح اجرا شود برای بهبود زندگی آنها آثار بهتری دارد البته هزینه مطالعات را نیز نباید فراموش کنیم و باید از مشاورین استفاده کنیم. وی با تأکید بر اینکه توجه به مسئولیت‌های اجتماعی امر واجب و لازم مدیریتی است، یادآور شد: ما باید از تجربه‌ها استفاده کرده و به غنای این تفکر و دانش بیفزاییم و از این مسیر و ارتباط عمیق با مردم رضایت آنها را جلب کنیم. زنگنه به موضوع انتخابات نیز اشاره و اظهار داشت: در انتخابات حرف‌های زیادی زده شد در هر صورت در تمامی انتخابات‌ها هر چیز کیفی به کمی تبدیل می‌شود یعنی آنچه مهم است فقط رأی است.
وی ادامه داد: در سکوهای نفتی 99 درصد پرسنل، در عسلویه و نخل تقی 87 درصد، در پتروشیمی‌ها 85 درصد، پالایشگاه‌ها 86 درصد و در تمامی شهرهای نفتی خوزستان به نسبت شهرهای غیر نفتی اکثریت مردم به روحانی رأی دادند و این آرا نشان می‌دهد که عملکرد نفت باعث دلزدگی مردم نشده است. البته یک مورد بود که رأی دکتر روحانی نسبت به رقیب کمتر بوده که با حل مسائل اجتماعی این موضوع نیز قابل حل خواهد بود. وزیر نفت در پایان تأکید کرد: رفتار درست علاقه‌مندی مردم را به نظام افزایش داده و به این ترتیب کارها بهتر انجام می‌شود و ما نیز بهتر می‌توانیم در جهت مسئولیت‌های اصلی حرکت کنیم.