وزارت نفت وقت <ال سی>‌های زنجانی را تأیید کرد

شمس‌زاده، متهم نفتی در دادگاه:
وزارت نفت وقت «ال‌سی»های زنجانی را تأیید کرد

تحریم، همه بانک‌ها را قفل کرده بود و جز سپاه، «ناجا» و بابک زنجانی کسی نمی‌توانست نفت بگیرد



خسرو مبشر

روز گذشته چهارمین جلسه محاکمه مهدی شمس‌زاده و حمید فلاح هروی (دو نفر از شرکای بابک زنجانی) به اتهام افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور با تشکیل و رهبری سازمان یافته به منظور ارتکاب جرایمی مانند جعل سند، پولشویی با علم به مؤثر بودن در ضرر به کشور، کلاهبرداری در سطح گسترده از شرکت نفت، سازمان تأمین اجتماعی و بانک مسکن، در شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه برگزار شد. به گزارش «ایران»، در ابتدای جلسه رئیس دادگاه از متهم خواست با قرار گرفتن در جایگاه دفاعیات خود را ادامه دهد. مهدی شمس‌زاده گفت: هدف بنده کمک برای شکستن تحریم‌ها بوده است و چرخه خرید و فروش و حمل کالا به صورت زنجیره‌ای از عوامل مختلف بوده و قائم به شخص نبوده است.قاضی مقیسه پرسید: پس شما قبول دارید که این موضوع یک زنجیره بوده و افراد مختلفی در بردن اموال ملت دست داشته‌اند.مهدی شمس پاسخ داد: برخی از مسئولین قبل و مراجع ذیصلاح، بابک زنجانی را تأیید کردند. خود وزارت نفت هم ال‌سی‌های این شخص را تأیید کرد. کسان دیگر هم بودند چرا که سه وزیر و رئیس بانک مرکزی تأکید کردند؛ شراکت بانک ملت خود یکی از عوامل اصلی بوده است، قرارگاه خاتم و قرب نور در این مشارکت نقش داشتند. پس قرارگاه خاتم‌الانبیا و بانک ملت هم می‌توانند در این کار شریک باشند.وی افزود: وظیفه پرداخت پول برعهده من نبود، این کارها هم سازمان یافته نبود، یکسری از ارگان‌ها و افراد در این کار شرکت داشتند و دخیل بودند. اگر وزارت نفت این ال‌سی‌ها را تأیید نمی‌کرد، اصلاً این اتفاقات نمی‌افتاد، اینکه طرفین قرارداد پول نفت را به کشور باز نگرداندند به کارگزار ربطی ندارد، من فقط یک کارگزار بودم. اگر قصد کلاهبرداری داشتم این قرارداد را که مقدم بر فروش نفت است، امضا نمی‌کردم. محموله نفت به صورت امانی در دست من بود.
قاضی مقیسه گفت: امانی بودن به چه معناست؟ امانی بودن به معنی فروش نفت نیست؟
شمس‌زاده پاسخ داد: من مسئول بودم و مسئولیت خود را انجام دادم، قصد من کلاهبرداری نبود و وحدت قصدی با زنجانی نداشتم. به خاطر این موضوع هم خیلی غصه خوردم.
قاضی مقیسه خطاب به وی اظهار کرد:  شما تمام محموله‌های نفت را تحویل گرفتید و پول آن را برنگرداندید. غصه خوردن برای نان درآوردن بود.
نماینده دادستان با حضور در جایگاه گفت: در بند ۱۲ کیفرخواست در صفحه ۲۱۹ مفاد کامل قراردادی که در تاریخ ۱۵/۹/۹۱ منعقد شده آمده است که شرکت هواپیمایی «اونور ایر» توسط بابک زنجانی به مبلغ ۲۵۵ میلیون دلار خریداری شود و بند «د» قرارداد جهت فروش نفت و محصولات است.متهم  نفتی گفت: تمام فروش‌ها از جانب زنجانی بوده است. کیفرخواست گزینشی انتخاب شده است. اگر سوء نیت داشتم، توافق را امضا نمی‌کردم. من مصداق آش نخورده و دهان سوخته شدم.نماینده دادستان  پاسخ داد: همان ۵ درصد سهام  هواپیمایی «اونو ایر» برای شما کافی است.متهم پاسخ داد: می‌گویم شرکت فال پول هواپیمایی «اونور ایر» را پرداخت کرده، اما اینکه چک به نام من بوده قبول ندارم، من اسناد را آورده امضای تمام پرداخت‌ها موجود است. جشن‌ساز- یکی از مدیران قبلی شرکت نفت- به من گفت خانم «یو» نماینده ارتش چین است، ظاهراً زنجانی نفت به او فروخته یا باید پولش را بدهد یا ما نفت را برگردانیم، آقای جشن‌ساز به من گفت کمک کنم و من کاره‌ای نبودم.وی افزود: در زمان تحریم بانک‌ها همه قفل بودند. در آن زمان به جز نیروی انتظامی و سپاه کسی نمی‌توانست نفت بگیرد. بخش خصوصی هم نمی‌توانست نفت بگیرد اما زنجانی این کار را کرد. در این 4 سال اخیر این حرف که شما کاسبان تحریم بوده‌اید مانند پتک به سر من زده می‌شود. در صورتی که قصد من کمک بوده است.قاضی مقیسه اظهار کرد: شما در اظهارات خود گفته‌اید که بابک زنجانی گفته است که شرکت نفت پول خود را می‌خواهد من چکار کنم؟ بابک زنجانی گفته است که ول کن این حرف‌ها را و شما به جای اینکه قبول نکنید و پول‌ها را پس بدهید، رفته‌اید دنبال خرید هواپیما و هتل و مسائل دیگر.شمس پاسخ داد: ذهنیت شما فقط براساس کیفرخواست است و به اسنادی که من در این دادگاه ارائه می‌دهم، هیچ توجهی نمی‌کنید و باز حرف خود را می‌زنید.قاضی مقیسه گفت: اعتماد بین آقای بابک زنجانی و وزیر نفت را شما ایجاد کردید.
شمس‌زاده اما گفت: در سال 90 وزیر نفت- وقت -  از بابک زنجانی تقدیر و تشکر کرده و اسناد آن هم موجود است. این یعنی وزیر به زنجانی اعتماد داشته است. بنابراین با اعتماد شخص وزیر، نفت به زنجانی فروخته شده است و وزیر نفت بخوبی با زنجانی آشنا بوده است وقتی همه آقایان تأیید کرده‌اند، شما می‌گویید من معرفی کردم؟  براساس صفحه 31 گزارش دیوان محاسبات زنجانی و جشن‌ساز به تبانی محکوم شده و اطلاعات سپاه نیز تأیید کرده است. با اعتماد وزیر نفت به زنجانی نفت فروخته شده است.مقیسه پاسخ داد: نیاز نیست گزارش دیوان را بخوانی. اگر بخواهی نظر دیوان را بخوانی، 200 صفحه می‌شود. من هم نظر دیوان را خوانده‌ام.شمس مدعی شد: معاونت اقتصادی اطلاعات سپاه سردار «ن»، همواره زنجانی را به طور کامل تأیید کرده و گفته که هیچ نکته منفی در ارتباط با زنجانی وجود ندارد.مقیسه تصریح کرد: اعتماد رستم قاسمی و جشن‌ساز را شما به فردی جلب کردید که دو سال سابقه زندان دارد.
شمس‌زاده ادامه داد: من اصلاً تا حالا آقای رستم قاسمی را ندیدم. چگونه اعتماد او را جلب کردم؟اصلاً در فروش نقش نداشتم. حتی خود زنجانی در کیفرخواست اقرار کرده با وزیر نفت آشنایی قبلی داشته و از طریق همین آشنایی به بحث خرید نفت ورود کرده است. حتی آقای پورمختار هم اخیراً گفته که از طریق زنجانی 12 میلیارد نفت فروخته شده است.قاضی مقیسه اظهار کرد: اینکه وزیر نفت گفته چانه‌زنی نکنید و نفت را بدهید، به خاطر اعتمادی است که شما ایجاد کردید. به یک فرد عادی کشتی نفت تحویل نمی‌دهند. قرار بود شما بفروشید و پول‌ها را برگردانید.
شمس زاده اظهار کرد: شما اصلاً به اظهارات ما توجه ندارید.رئیس دادگاه گفت: من می‌گویم اعتماد وزیر نفت به زنجانی، اعتمادی است که شما ایجاد کردید. اعتماد به زنجانی ربطی به همکاری قبلی او با قرارگاه خاتم و صدرا ندارد.متهم نفتی ادامه داد: در رابطه با عنصر مادی و معنوی مشارکت دو نکته وجود دارد: یکی مربوط به حق‌الزحمه من بوده (13 میلیون دلار) که چیزی دریافت نکردم این در حالی است که سهام شرکت انورایر را نیز پس دادم.
قاضی مقیسه گفت: دنبال حاشیه نروید. آیا فروختن 18 میلیون بشکه نفت و 10 کشتی نفت و یک میلیارد و 200 میلیون یورو مسأله‌ای جزئی است و اخلال در نظام اقتصادی کشور محسوب نمی‌شود؟ این پول‌ها باید به پارس جنوبی می‌رفت و تولید ملی انجام می‌شد.شمس‌زاده ادامه داد: آقای جهانگیری معاون اول دولت، گفتند که 950 میلیارد دلار در 8 سال نفت فروخته شده بود و 4 سال قبل‌تر از آن هم به قول خود آقایان ما بحران نفتی داشتیم، اما سؤال اینجاست که چرا تا سال 86 پیشرفت پارس جنوبی خوب بوده است. مشخص است که در اینجا بحث مدیریتی است من به عنوان یک اقتصاددان می‌گویم که تمام بودجه مملکت صرف امور جاری می‌شود و نه امور عمرانی. بنابراین اشکال در سوء مدیریت بوده است. اما آقای زنگنه 60 درصد افزایش و پیشرفت داشته است.
وی افزود: سیاست‌های دولت نهم و دهم سیاست‌هایی بود که همه بودجه صرف مسائل  اجرایی کشور می‌شد وصرف مسائل عمرانی نمی‌شد. شما 7 سال اول آن و یک سال آخر آن را ببینید. نباید موضوع مشکلات کلان آن موقع را به این موضوعات ربط دهید. اگر شما نسبت به من ذهنیت محکوم داشته باشید، من سکوت کنم بهتر است.
قاضی مقیسه گفت: بنده نسبت به شما ذهنیتی ندارم. من می‌گویم مبلغ  یک میلیارد و 200 میلیون یورو که پول زیادی هم هست، چه شده است.شمس‌زاده گفت: می‌خواهم بگویم سیاست‌های دولت نهم و دهم پوپولیستی بود، مسائل و مشکلات تحریم را شاهد بودیم و نمی‌توانستیم اقدامات بانکی و خرید و فروش را براحتی انجام دهیم، متأسفانه شما ذهنیت دارید.
وی افزود: می‌گویم که شرکت فال بدون اجازه نفت را فروخته است. به همین دلیل من از شرکت فال شکایت کرده‌ام. متأسفانه نقش حمل کنندگی من بسیار پررنگ نشان داده شده است، اگر کل اموال من بیش از 5 میلیون بود شما درست می‌گویید. اگر من به جز خانه‌ام درلندن چیزی به اسم خودم یا همسرم یا فرزندانم بود، شما حق دارید. قسم می‌خورم اکنون برای خرج خانواده‌ام دچار مشکل هستم. مصداق من آش نخورده و دهان سوخته است.
قاضی مقیسه اظهار کرد: اگر شما و بابک و فلاح نفروختید و حالا که نفت شما را بدون رضایت فروختند، چرا پول گرفتید؟رئیس دادگاه گفت: طبق محتویات پرونده، فروشنده بودید و شما پول را دریافت کردید.شمس‌زاده بیان کرد که پول را زنجانی دریافت کرده چون او کارفرمای من بود. آقای جشن‌ساز به من گفت الان موقع جهاد است و پشت زنجانی را خالی نکن. من به آقای «ی» معاون وزارت اطلاعات گفتم انحراف وجود دارد و نمی‌خواهم کار کنم، ایشان گفتند کار را ادامه بده، هر جا انحراف دیدی، من را مطلع کن.
ادامه این جلسه به روز دوشنبه دوم مردادماه موکول شد.