مطالبات مردم معیار چینش کابینه است

نوبخت: معیار چینش کابینه، مطالبات مردم است

تردید نداریم اگر برادر رئیس قوه قضائیه یا رئیس قوه مقننه هم باشد، قوه قضائیه مستقل،  همان طور که با برادر رئیس جمهوری برخورد کرد، با آنان برخورد می‌کند



تأیید قرارداد با توتال در مراجع قانونی، انتقاد از نحوه بازداشت حسین فریدون و تأکید رئیس جمهوری بر کارآمد و اعتدالی بودن کابینه دوازدهم، اصلی‌ترین محورهای نشست خبری روز گذشته سخنگوی دولت بود. محمدباقر نوبخت باتوجه به طی مراحل قانونی قرارداد با توتال، از منتقدان خواست که اگر هنوز ادعا و ابهامی دارند، مدارک خود را به قوه قضائیه ارائه کنند. او همچنین درباره بازداشت حسین فریدون نیز با اشاره به اینکه قرار نبود او فرار کند که چنین وثیقه‌ای تأمین شد، اظهار کرد که مطابق استقلال قوه قضائیه تردید نداریم اگر درباره برادر رؤسای قوه قضائیه و مقننه نیز بحثی مطرح باشد، با همین جدیت و صراحت برخورد می‌شود.
 تأیید قرارداد با توتال در مراجع قانونی
به گزارش «ایران» سخنگوی دولت با بیان اینکه راه برخورد با قرارداد توتال طرح سه فوریتی نیست، از تأیید قرارداد با توتال در شورای اقتصاد خبر داد و اظهار کرد: بیش از یک سال طول کشید تا همه مراجع از صدر تا ذیل نظام اظهار نظر کنند که قراردادهای جدید نفتی درست است یا خیر؟ همچنین در مصوبه مرداد و شهریور سال 95 هیأت وزیران مقرر شد هیأتی، قرارداد بسته شده را بررسی کند تا مشکلی نداشته باشد. این هیأت هم بررسی و اعلام کرد که مشکلی وجود ندارد.
نوبخت با اشاره به ماده 3 قانون نفت که مطابق آن «هیأت عالی نظارت بر منابع نفتی» برای نظارت بر ابعاد حجم مالی، متن، تعهدات و میزان محصول قراردادهای نفتی پیش‌بینی شده است، اضافه کرد: در جلسات این هیأت باید حتماً دادستان کل و یکی از رؤسای کمیسیون‌های برنامه و بودجه یا انرژی مجلس حضور داشته باشد و گزارش خود را به مجلس و رهبر معظم انقلاب بدهند.
وی با بیان اینکه متن فارسی و انگلیسی قرارداد در اختیار دادستان کل کشور به عنوان نماینده مدعی‌العموم و نمایندگان حاضر در این هیأت قرار داده شد، گفت: این هیأت در هفته گذشته و جاری، دو جلسه تشکیل داد و قرار شد یک جلسه دیگر هم برگزار شود تا نهایتاً در قالب بیانیه‌ای اعلام نظر کند. بنابراین از سه مرجعی که قرارداد را بررسی کردند، دو مرجع نظر خودش را داد و یک مرجع همچنان در حال بررسی است.
سخنگوی دولت درباره بحث محرمانگی، این موضوع را مربوط به مراحل بررسی شرکت مورد نظر و پیش از امضای قرارداد دانست و تصریح کرد: هم پیش از امضای قرارداد و در مراحل تحقیقات و هم در خود قرارداد، چارچوب محرمانگی و رازداری از سوی شورای عالی امنیت ملی بررسی شده است.
نوبخت پس از این توضیحات، از همه کسانی که فکر می‌کنند در عقد قرارداد با توتال اقدام غیرقانونی صورت گرفته است، خواست مسامحه نکنند و هر مدرکی دارند، به قوه قضائیه ارائه دهند. وی افزود: همان طور که رشوه جرم است، تشویش اذهان عمومی هم جرم است، ضمن اینکه همان طور که من و شما نمی‎توانیم درباره موشک نظر دهیم چون باید کارشناسان نظر دهند؛ درباره این مسأله هم باید کارشناسان نظر دهند، اما اگر یک نماینده دلسوزی سخنی گفته است، نباید حرف‌هایش را تقطیع کرد و گفت خارج از منافع ملی حرف زده است.
وی در پایان این بخش از سخنان خود با بیان اینکه در این قرارداد، سرمایه‌گذاران تنها 12 میلیارد دلار از درآمد سهم دارند و جمهوری اسلامی ایران 73 میلیارد دلار سهم دارد، افزود: با این قرارداد که در تاریخ ایران بویژه بعد از برجام بی نظیر است، به دنبال سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال تکنولوژی هستیم.
 توضیح درباره بازداشت فریدون
علت تعیین وثیقه سنگین برای حسین فریدون، باوجود احضار چندباره او به مراجع قضایی، پرسش خبرنگاران از سخنگوی دولت بود. نوبخت با تأکید بر اینکه مطابق نظر رئیس جمهوری همه افراد باید به قانون پایبند باشند، اظهار کرد: آقای فریدون در مورد موضوعات مختلف مرتب به مرجع قضایی مراجعه می‌کرد و به سؤال‌ها پاسخ می‌گفت و این بار هم مثل گذشته رفت، اما برای ایشان قرار صادر شد که در آن موقع امکان تأمین چنین قراری میسر نبود.
وی با اشاره به اینکه نمی‌توانم درباره بالا بودن قرار وثیقه داوری کنم، افزود: اما ایشان که نمی‌توانست فرار کند یا جایی برود بنابراین علت بالا بودن وثیقه را نمی‌دانم و اینکه زندان برود و رسانه‌ای بشود. اگر انسان محترمی یک ساعت هم به زندان برود یا بازداشت شود و بعد بازگردد، نکته‌ای قابل تأمل است.
نوبخت با بیان اینکه از برادران‌مان در قوه قضائیه انتظار قضاوت عادلانه داریم، اضافه کرد: رئیس جمهوری نیز در این موضوع همان طور که مرام‌شان بود، بسیار صبور و خویشتندار بودند اما از اینکه برادر رئیس جمهوری احضار و بازداشت می‌شود، نشان دهنده استقلال قوه قضائیه و قوت ماست، اما تردید نداریم اگر برادر رئیس قوه قضائیه یا برادر رئیس قوه مقننه باشد، قوه قضائیه مستقل ما همان طور که با برادر رئیس جمهوری برخورد کرد، با آنان نیز برخورد می‌کند و این مایه مباهات ماست که در نظامی باشیم که نسبت به همه اینها عدالت به طور یکسان اجرا شود. بنابراین احترام می‌گذاریم و امیدواریم عدالت درباره همه یکسان ساری و جاری شود.
سخنگوی دولت درباره نحوه تأمین وثیقه فریدون نیز گفت: بخشی از طریق ملک شخصی ایشان و بخشی نیز قطعاً ایشان دوستانی دارد که در این زمینه تلاش کردند و مردم ما نشان دادند در چنین مواقعی اگر لازم باشد، کمپین‌هایی را تشکیل می‌دهند. نوبخت درباره علت بروز مشکل قلبی فریدون هنگام بازپرسی خاطرنشان کرد: اینکه فرد سالمی به زندان برود و به چنین وضعیت جسمی عارض شود، باید پزشک اظهار نظر کند اما باید دید چه اتفاقی افتاده است و انتظار داریم چیزی غیر از عدالت و انصاف در ایام بازداشت صورت نگرفته باشد و فشارهای ویژه‌ای نبوده و ما نمی‌توانیم چنین اظهارنظری بکنیم.
 روحانی از اعتدال و هدف خود
خارج نمی‌شود
سخنگوی دولت درباره نحوه تشکیل کابینه دوازدهم و ملاک‌های رئیس جمهوری برای انتخاب همکاران در دور دوم فعالیت خود، بار دیگر بر تأکید رئیس جمهوری مبنی بر تحقق مطالبات مردم تأکید کرد و افزود: از یکسو مردم با رأی خود رئیس جمهوری را انتخاب کردند و از سوی دیگر جریان‌های سیاسی هم کمک کردند، اما کنشگران و جریان‌های سیاسی به نیابت، رضایت مردم و پیشرفت کشور به آقای روحانی کمک کردند و اصالت در این زمینه با مطالبات مردم است.
نوبخت با توجه به شرایط اقتصادی، سیاسی، منطقه‌ای و بین المللی خاطرنشان کرد: باید همه اقدامات در زمینه انتخاب وزیران به گونه‌ای باشد که منافع مردم تأمین شود و افرادی در دولت آینده حضور یابند که بتوانند منافع مردم را تأمین کنند و یاری دهنده به رئیس جمهوری باشند. با توجه به چنین شرایطی رئیس جمهوری باید قوی‌ترین افراد را برگزیند تا پاسخگوی مطالبات مردم باشد و ایشان علاقه‌مند است تا فضایی را ایجاد کند که در تاریخ از وی به نیکی یاد شود. وی با بیان اینکه در انتخاب کابینه دو گروه قرار دارند؛ یک گروه افرادی که در دولت یازدهم هستند و رئیس جمهوری از آنان ارزیابی دقیق دارد و گروه دیگر عده‌ای که در بیرون هستند و از آنان استفاده خواهد شد، تأکید کرد: البته ممکن است عده‌ای از وزرای فعلی به دلایلی آمادگی ادامه خدمت را نداشته باشند که این موضوع در حال بررسی است. ضمن اینکه حتماً جریان‌های سیاسی هم افرادی را معرفی می‌کنند و رئیس جمهوری پس از بررسی افراد را انتخاب می‌کند تا بتواند بار سنگینی را که بر دوشش قرار داده شده، بکشد و در این زمینه هیچ مضایقه‌ای نخواهد کرد.
سخنگوی دولت با بیان اینکه رئیس جمهوری معتقد است باید افراد معتدل از اصولگرایی هم به کار گرفته شود، گفت: یکی از شاخص‌ها همراهی، همدلی و هم‌عقیده بودن است که به اهداف اصلی کمک خواهد کرد. نوبخت با بیان اینکه فهرست وزرای آینده هنوز کامل نشده است، درباره فشار به رئیس جمهوری برای کابینه دوازدهم هم گفت: با شناختی که از ایشان دارم، وی انسانی مقاوم است و در برابر فشارها و پاسخگویی به مطالبات مردم هیچ یک از این فشارها مؤثر نخواهد بود. اگر برخی اتفاقات این روزها با هدف فشار به رئیس جمهوری برای ترکیب کابینه باشد، معتقدم ایشان هر آنچه را که لازم باشد انجام خواهند داد و همواره بر تعامل با قوا، با خویشتنداری و صبوری عمل خواهد کرد. وی با بیان اینکه رئیس جمهوری بسیار زیرک است و اقدامی را که ممکن است در جهت برهم زدن آرامش باشد  می‌فهمد، اضافه کرد: رئیس جمهوری هیچ گاه از اعتدال و هدف خود خارج نخواهد شد و امیدوارم کابینه آینده بدون هیچ گونه فشار و فقط براساس مطالبات مردم صورت گیرد و هیچ یک از حرف‌ها، اقدامات و کنش‌های سیاسی و غیرسیاسی و قضایی در آن تأثیری نخواهد داشت.