1100 میلیارد تومان هزینه  زیر‌ساخت های مسکن مهر شد

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی از آمار 15 ماه اخیر خبر داد
1100 میلیارد تومان هزینه زیر ساخت های مسکن مهر شد
واحد مسکن مهر بدون آب ، برق و فاضلاب به مردم تحویل نمی شود



واگذاری مسکن مهر به مردم بدون اینکه شرایط زندگی در آن مهیا باشد از مهم‌ترین مشکلات مسکن مهر بود که متقاضیان هنگام تحویل واحدها با آن مواجه می‌شدند اما دولت یازدهم تأکید کرد هیچ واحدی را بدون تکمیل زیرساخت‌های آن واگذار نمی‌کند موضوعی که دولت قبل در واگذاری واحدها به آن توجهی نداشت و بار مالی تکمیل زیرساخت‌ها به دولت بعد منتقل شد. تحویل واحدهای مسکن مهر بدون تکمیل زیرساخت‌های آن راحت‌ترین کاری بود که دولت می‌توانست در مسکن مهر انجام دهد کاری که در دولت قبل انجام گرفت و واحدها بدون داشتن آب و برق... به‌ صورت صوری افتتاح و واگذار شد. چون بیشتر ساختمان‌های مسکن مهر در نقاطی ساخته شده که خارج از شهرها است و به تعبیر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، مسکن در بیابان ساخته شده و تکمیل زیر ساخت‌های مسکن مهر پرهزینه‌ترین بخش از تکمیل این طرح است. تأمین آب، برق، گاز و مدرسه، درمانگاه، بیمارستان، کلانتری و حتی مکان‌های تفریحی لازمه زندگی در هر مکانی است بدون این امکانات نمی‌شود ادعا کرد که مسکن ساخته شده و به متقاضیان تحویل شده است. بد مکانی یکی از عمده‌ترین انتقاداتی است که دولت یازدهم به طرح مسکن مهر داشت. هزینه بالای تأمین زیرساخت‌ها علاوه بر ساخت مسکن بار مالی چندبرابری بر دوش دولت یازدهم گذاشته اما دولت همیشه بر تعهد خود برای واگذاری تمام واحدها به متقاضیان آن تأکید می‌کند.
 هزار میلیارد تومان برای تکمیل زیرساخت‌ها
احمد اصغری‌مهرآبادی، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر در گفت‌و‌گو با «ایران» از نیاز به 1000 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل زیر ساخت‌ها در مسکن مهر خبر داد و گفت: سال گذشته نیز برای همین موضوع دولت ۸۸۰ میلیارد تومان اوراق خزانه اسلامی را مصوب کرد و در اختیار وزارت نیرو قرار داد و برای تأمین منابع مالی ساخت طرح‌ها مشکلی نداریم.
در این خصوص همچنین محمد رضا امیر کمالی مشاور و نماینده وزیر نیرو در مسکن مهر در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: سال گذشته برای تکمیل زیرساخت، دولت 800 میلیارد تومان اعتبار در اختیار وزارت نیرو و 200 میلیارد تومان را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار داد. به گفته امیر کمالی برای امسال نیز دولت تاکنون 125 میلیارد تومان اعتبار را تصویب کرده که 106 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.وی افزود: اختصاص بودجه برای تکمیل آب و برق مسکن مهر در سال 95 نسبت به سال‌های دیگر قابل قیاس نیست و دولت تمام تلاش خود را برای این موضوع انجام می‌دهد.امیر کمالی برآورد کرد تا پایان دولت یازدهم نسبتِ 85 درصدی واحدهای برخوردار از خدمات زیرساخت (یک میلیون و 956 هزار و 959 واحد)، به 90 درصد افزایش پیدا کند به گفته او بر اساس مصوبات دولت یازدهم مقرر شد که هیچ گونه مسکن ساخته شده‌ای در صورتی که آب و برق و فاضلابشان تأمین نشده باشد، به مردم تحویل داده نشود؛ بر این اساس هم تمام مسکن‌هایی که در دولت یازدهم تحویل داده شده با آب و برق است در حالی که آب و برق واحدهایی که در دولت قبل هم تحویل داده شده بود در این دولت تأمین شد.یکی دیگر از مشکلات و افزایش هزینه ساخت مسکن مهر این بود که در ابتدا این طرح ساخت حدود یک و نیم میلیون مسکن را در برنامه داشت اما در جهشی بدون برنامه‌ریزی این واحدها به حدود 2میلیون و 300 هزار واحد افزایش یافت و بار مالی ساخت و تکمیل زیر بناها چند برابر شد.در خصوص بودجه اختصاص یافته به مسکن مهر، مهرآبادی گفت: مسکن مهر در بخش ساخت ۵۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مصوبه دارد، که تاکنون ۴۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌ها پرداخت شده و مابقی نیز متناسب با پیشرفت فیزیکی پرداخت می‌شود.
اعلام برنامه زمان‌بندی تحویل واحدهای مسکن مهر شهر جدید پردیس
شهر جدید پردیس یکی از شهرهایی است که بیشترین متقاضیان مسکن مهر را دارد و واحدهای مسکن مهر در این شهر در چندین فاز در حال آماده شدن است. ساخت مسکن مهر در این شهر در برخی فازها در خارج از شهر و حتی در میان کوه و زمین‌های بیابانی قرار دارد و از این‌رو تأمین آب و برق آنها هزینه و مشکلات زیادی برای دولت و متقاضیان ایجاد کرده است. اما ساخت و ساز همراه با تکمیل زیربناها در این شهر ادامه دارد. بر اساس آخرین گزارش از شرکت عمران این شهر برنامه زمان‌بندی تکمیل و تحویل واحدهای مسکن مهر فازهای ۵، ۸، ۹ و ۱۱ اعلام شد.
براساس این برنامه، زمان افتتاح واحدهای فاز ۵ در هفته سوم و چهارم مردادماه، فاز ۸ هفته اول مرداد تا پایان شهریورماه، فاز ۹ در هفته دوم مردادماه و فاز ۱۱ در هفته اول تا چهارم مردادماه اعلام شده است.پیش از این محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در مراسم افتتاح ۶۵۰ واحد مسکونی مسکن مهر محله مهران واقع در فاز ۵ شهر جدید پردیس اعلام کرده بود: طی ۴ ماه اخیر شاهد ۴ مرحله افتتاح بودیم که طی این مراسم‌ موفق به تحویل بیش از ۵ هزارو ۷۰۰ واحد به متقاضیان شدیم. به بیانی دیگر می‌توانیم بگوییم که در این مدت برای بیش از ۲۰ هزار نفر سرپناه ایجاد کردیم.
نریمان در ادامه با بیان اینکه واحدهای مذکور از نظر ساخت و خدمات زیربنایی مشکلی ندارند، گفت: انجام مراسم‌ افتتاح در فازهای مختلف شهر جدید پردیس در مدت زمان اخیر نشان می‌دهد که ما موفق شدیم مهم‌ترین مشکل این طرح‌ها در ساخت زیرساخت را رفع کرده و طرح‌های روبنایی را تا حد زیادی پیش ببریم. مواردی که قطعاً از حقوق شهروندی ساکنان این مناطق به شمار می‌رود. مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از برگزاری مراسم افتتاح و واگذاری واحدها در ماه‌های آتی در این منطقه خبر داد و گفت: بدون شک این مراسم‌ به صورت نمایشی نخواهد بود، همکاران ما در شرکت عمران پس از انجام طرح‌های عظیم و دشوار در جهت ساخت دیوارهای حائل و سایر خدمات زیربنایی و روبنایی این شرایط را برای تحویل واحدها فراهم کرده‌اند.