جهانگیری : بحران‌سازان در مسیر توسعه ایران سنگ اندازی می‌کنند

جهانگیری در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های جدید در جزیره کیش :
بحران‌سازان در مسیر توسعه ایران سنگ اندازی می‌کنند
«توتال» اول راه است، قراردادهای بزرگ دیگری با خارجی‌ها منعقد می‌شود



گروه اقتصادی/ آیین بهره‌برداری از طرح‌های اقتصادی، عمرانی و گردشگری منطقه آزاد کیش که از دوشنبه عصر با ٧ طرح آغاز شده بود روز گذشته با افتتاح دو طرح مهم دیگر در جزیره هندورابی که منطقه‌ای بکر در اطراف منطقه آزاد کیش است به پایان رسید. بر این اساس، فرودگاه هندورابی با حجم سرمایه‌گذاری ٥١٥ میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم ١٥٠ نفر با حضور معاون اول رئیس جمهوری مورد بهره‌برداری قرار گرفت. از سویی بندرگاه هندورابی که یکی از استراتژیک‌ترین بنادر مشهور در جهت جذب توریست خواهد بود با حجم سرمایه‌گذاری ٥٦٥ میلیارد ریال و اشتغالزایی ١٤٠ نفر قابل بهره‌برداری برای مسافران شد. بدین جهت با بهره‌برداری از ٩ طرح اقتصادی با حجم سرمایه‌گذاری بیش از ٨ هزار میلیارد تومان پرونده افتتاح طرح‌ها در منطقه آزاد کیش بسته شد.
به گزارش خبرنگار «ایران»، دوشنبه شب بعد از بهره‌برداری از طرح‌های مختلف در منطقه آزاد کیش، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در جمع مدیران و سرمایه‌گذاران این منطقه به موضوعات مهمی اشاره کرد و گفت: وقتی نخستین قرارداد نفتی کشورمان با توتال امضا شد برخی‌ها سروصدا کردند تا قرارداد جدیدی بسته نشود و دولت نتواند در آینده راه موفقیت خود را ادامه بدهد. اما این افراد بدانند که امضای این قرارداد به ارزش ٥میلیارد دلار تازه اول راه است و ما می‌خواهیم قراردادهای بزرگ و مهمی را با شرکت‌های خارجی امضا کنیم. ما در این حوزه نیازمند بیش از 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری هستیم و هیچ مجموعه‌ای نمی‌تواند با ایجاد تنش و بحران‌های صوری مانع حل مشکلات کشورمان شود. ایران برای کاهش نرخ بیکاری و توسعه نیازمند همکاری‌های مشترک خارجی است.
وی افزود: ما در دولت دوازدهم به دنبال رشد اقتصادی بالا، مستمر و اشتغالزا در طی چهار سال پیاپی هستیم و قطعاً توسعه گردشگری می‌تواند تأثیر بسزایی در دستیابی به این مهم داشته باشد.
معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه دولت یازدهم در ابتدای کار به دنبال ایجاد ثبات و آرامش در شاخص‌های کلان اقتصادی نظیر تورم و رشد منفی اقتصادی و نرخ ارز بود، گفت: در چهار سال گذشته تلاش کردیم تا محیط اقتصاد کشور محیطی باثبات، آرام و قابل پیش‌بینی برای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران باشد. ما تلاش کردیم تا با تعامل و ایجاد فضای گفت‌و‌گو با دنیا و برطرف کردن تحریم‌های ظالمانه علیه ملت فضایی باثبات ایجاد کنیم. وی تأکید کرد: خوشبختانه همه جریان‌های سیاسی با وجود سلایق متفاوت برای اداره کشور اشتراک نظر دارند که باید برای سربلندی ایران و رفع دغدغه‌های مردم تلاش کنند. وی با بیان اینکه امروز آرامش به اقتصاد کشور بازگشته اما شرایط جدیدی پیش روی نظام باز شده که مهم‌ترین آن در حوزه اقتصادی و اجتماعی مسأله بیکاری است، گفت: ایجاد اشتغال جز با سرمایه‌گذاری و تولید برطرف نخواهد شد و باید تلاش کنیم تا با بزرگ شدن ظرف و کیک اقتصاد کشور شرایط را برای اشتغال جوانان تحصیلکرده کشور بویژه زنان تحصیلکرده که چشم انتظار تحول هستند فراهم کنیم.
معاون اول رئیس جمهوری ضرورت مدیریت مصرف و منابع آب و نیز رسیدگی به وضعیت بودجه و صندوق‌های بازنشستگی را خاطرنشان کرد و گفت: وضعیت معیشت مردم و قدرت و سفره خرید آنها در سال‌های گذشته با وجود افزایش درآمد نفت در یک مقطع زمانی کاهش یافت و باید با برنامه‌ریزی تلاش کرد تا سطح رفاه و قدرت خرید مردم را افزایش داد.
وی ادامه داد: دولت دوازدهم باید با مدیریتی قوی و مدبرانه به صحنه بیاید. ما برای روبه‌رو شدن با این ابرچالش‌ها نیازمند اجماع ملی هستیم و امکان ندارد دولت به تنهایی بتواند از این موانع عبور کند و همه دستگاه‌ها باید با توجه به رهنمود و تکلیف رهبر معظم انقلاب در این زمینه‌ها دست به دست هم بدهند. جهانگیری مهم‌ترین ابزار در حل چالش‌های اقتصادی را اتکا به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: این سیاست‌ها که مورد پذیرش دولت است به اجماع اقتصاد دانان و سایر دستگاه‌ها و قوا نیز رسیده است اما باید این اجماع از مرحله حرف خارج شده و به صحنه عمل آید.
فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی گفت: هر کس به طور خواسته و ناخواسته در مسیر بحران حرکت کند و یا در مسیر توسعه کشور مانع تراشی و سنگ‌اندازی کند برای کشور چالش ایجاد کرده است.
 جهانگیری با اشاره به ویژگی‌های برونگرایی و درون زایی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: همه سرمایه‌گذاران باید احساس کنند می‌توانند منابع‌شان را در ایران به صحنه بیاورند و کسی نه تنها مزاحم آنها نخواهد شد بلکه مورد حمایت واقع می‌شوند تا توسعه و اشتغال در کشور شکل بگیرد.
وی با اشاره به حمایت دولت از مناطق آزاد کشور و تلاش برای ایجاد 7 منطقه آزاد دیگر خاطرنشان ساخت: این مناطق بدون تردید قطب توسعه کشور خواهند شد اما باید تلاش کرد تا تولیدی در این مناطق انجام شود که صادرات محور باشد. البته باید آسیب‌شناسی کرد که چرا این مناطق در سال‌های گذشته نتوانستند با وجود رفع قوانین دست و پاگیر سرمایه خارجی جذب کنند. باید دید چه بخشی نتوانسته به این موضوع کمک کند.
جهانگیری با یادآوری این نکته که امیدواریم لایحه مناطق جدید آزاد در مجلس شورای اسلامی سریعتر تصویب شود، گفت: همه مناطق آزاد مستقر در کنار دریا باید توسعه دریا محور را در دستور کار قرار دهند. ما باید تلاش کنیم تا گرد فقر و محرومیت را از سواحل مکران با توجه به دستورات رهبر معظم انقلاب بزداییم و همه جزایر نظیر جزیره هندورابی را متحول کنیم. البته نمی‌خواهیم این جزایر به کارگاه صنعتی مبدل شود بلکه باید برنامه‌ای متناسب تدوین کنیم تا جزایر متحول شوند. دولت در این زمینه کمک خواهد کرد و از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استقبال می‌کند.
 جهانگیری گفت: مسأله گردشگری از اولویت‌های محوری دولت دوازدهم است، زیرا گردشگری می‌تواند بسرعت ایجاد اشتغال کرده و رشد اقتصادی به وجود آورد. کیش می‌تواند به‌عنوان کانونی مهم گردشگران داخلی و خارجی را جذب کند و باید مدیران این مجموعه با کشورهای شرق آسیا که سالانه میلیون‌ها گردشگر به نقاط دیگر دنیا می‌فرستند مذاکره کنند تا جزیره کیش مقصد آتی آنها باشد.
معاون اول رئیس جمهوری افزود: بر اساس آمارها سالانه جمعیت زیادی از کشور برای کسب آرامش و تفریح به کشورهای اطراف ایران می‌روند. خوشبختانه ما مناطق زیبا و ارزشمندی در جنوب و شمال کشور داریم که می‌توانند فرصت‌های خوبی برای مردم باشند. حق مردم بزرگ ایران است که از امکانات تفریحی و رفاهی مناسب در کشور برخوردار شوند و ما امیدواریم سرمایه‌گذاران این بخش‌ها در نقاط مختلف ایران نیز از فعالیت خود رضایت داشته باشند.
وی با اشاره به افتتاح طرح‌های مختلف زیربنایی و زیرساختی در جزیره کیش گفت: ایجاد صنایع دانش بنیان می‌تواند آغاز کاری بزرگ در این جزیره باشد.
بازپس‌گیری 7 هزار میلیارد زمین
بر اساس صحبت‌های علی اصغر مونسان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، این جزیره در سه سال و نیم گذشته شاهد جذب 93 هزار و 100 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری غیرصنعتی در قالب 75 طرح بوده و در بخش صنعتی نیز با جذب 14 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری، 69 طرح به سرانجام رسیده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش اجرای 37 طرح عمرانی در کیش با اعتبار6 هزار میلیارد ریال و جذب 12 هزار و 650 میلیارد ریال بودجه عمرانی در جزیره کیش را گام بلندی در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی برشمرد. وی همچنین از بهره‌برداری
63 واحد تولیدی و صنعتی و اشتغالزایی مستقیم برای 980 نفر، ساخت شهرک صنعتی شماره 6 برای صنایع کوچک زود بازده به‌عنوان یکی از طرح‌های پایلوت جزیره کیش یاد کرد. به گفته مونسان، در دولت یازدهم بیش از 6 هزار شغل مستقیم در کیش ایجاد شده است. او همچنین از باز پس‌گیری 7 هزار میلیارد تومانی اراضی بدون استفاده در جزیره کیش خبر داد و اعلام کرد: مساحت مربوط به این زمین‌ها معادل ۵.۲ میلیون مترمربع بوده و شامل زمین‌هایی است که هیچ گونه اقدامی در آنها صورت نگرفته و طرح‌هایی بوده‌اند که بیش از ۱۰ سال از طول عمر آنها می‌گذرد.
از فرودگاه هندورابی تا پارک‌های آبی
بندرگاه و فرودگاه جزیره هندورابی، مهم‌ترین طرح‌هایی بود که با حضور اسحاق جهانگیری، افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.
فرودگاه هندورابی نیز به ظرفیت فرودگاه‌های کشور اضافه کرده و مقدمات لازم برای جابه‌جایی توریست‌ها و گردشگران داخلی و خارجی از اصلی‌ترین اولویت‌های ساخت آن بوده است. همچنین این فضا می‌تواند به جابه‌جایی مسافران و ساکنان در جزایر هندورابی و کیش و همچنین بندرعباس کمک کند.
در ادامه سفر جهانگیری، نیروگاه آب شیرین کن جنوب جزیره کیش با ظرفیت تولید ۱۰۰ مگاوات برق و ۲۰ هزار مترمکعب افتتاح شد.
در این سفر، طرح‌های گردشگری از جمله هتل 5 ستاره ویدا و الوند، پارک آبی اوشن و مجموعه آوای خلیج فارس نیز به بهره‌برداری رسیدند.