پول 10 کشتی نفت را صرف خرید هتل و هواپیما کردند

وحید حاجی‌پور

چهارمين جلسه رسيدگي به اتهامات متهمين نفتي در شرايطي برگزار شد كه مهدي شمس در جايگاه مدعي حاضر شد و به شكل جالبي از عملكرد بيژن نامدار زنگنه در وزارت نفت دفاع كرد.
در بخشي از دادگاه، قاضي مقيسه مواردي را درباره عدم واريز پول نفت و پيمانكاران نفتي مطرح كرد و افزود كه با اين اقدامات ضربات مهلكي به اقتصاد ايران وارد شد زيرا توسعه فازهاي پارس جنوبي به سختي پيش رفت.


   تحلیل متهم از اوضاع اقتصادیمهدي شمس در واكنش به گفته‌هاي قاضي مقيسه گفت كه اين موضوع ارتباطي به ما ندارد و يك مشكل مديريتي در آن زمان بود.
وي گفت: چرا پروژه‌ها در زمان زنگنه پيشرفت مي‌كند اما بعد از آن پيشرفت نمي‌كند. بنابراين بحث مديريتي است. البته آقاي رستم قاسمي هم يك‌سال آخر خيلي تلاش كرد و حتي مجلس نيز تقدير كرد. من مي‌گويم كه سياست‌هاي دولت‌هاي نهم و دهم سياست‌هاي پوپوليستي بود و پول‌ها به‌جاي مسائل عمراني صرف مسائل جاري مي‌شد. البته اين را هم بايد در نظر گرفت كه هفت سال كشور درگير تحريم بود و هيچ بانكي يك دلار سرمايه‌گذاري نمي‌كرد.
وي در ادامه دفاعيات خود گفت: مراجع ذيصلاح بابك زنجاني را تأييد كردند. وزارت نفت ال‌سي‌هاي اين شخص را تأييد كرد. اگر اين كارها نمي‌شد اصلاً چنين اتفاقي نمي‌افتاد. قاضي مقيسه گفت: شما عضو اصلي تشكيلات بوديد. شركت‌هاي جعلي را شما ايجاد كرديد ولي به گونه‌اي وانمود كرديد كه بابك زنجاني فرد مهمي است و توانايي فروش نفت را دارد و با اين حساب مقامات به وي اعتماد كردند. شما زنجيره‌اي بودن را قبول داريد اين خوب است. شما 2/1 ميليارد دلار را به جاي اينكه به كشور برگردانيد صرف كارهايي كرديد كه به نفع خودتان بود.
مهدي شمس خاطرنشان كرد: وظيفه پرداخت پول به عهده من نبود. اينكه طرفين قرارداد به تعهدات خود عمل نكردند و پول فروش نفت به كشور بازنگشته به كارگزار ربطي ندارد. من فقط كارگزار بودم. در اين بين بود كه نجفي نماينده دادستاني ورود كرد و گفت: بند «د» قرارداد زنجاني و شمس راجع به فروش نفت است. در بند يك از بخش «د» مقرر شده زنجاني نفت را در كشورهايي كه توان فروش در آن كشورها وجود دارد به شمس تحويل دهد و به قيمت روز و مصوب بابك زنجاني بفروشد و قيد شده است كه شمس از بابت فروش و حمل نفت بشكه‌اي يك دلار كميسيون بگيرد. در بند 5 اين قرارداد كه از همه مهم‌تر است قيد شده است كه مسئوليت حفظ نفت در خارج از كشور به عهده شمس است و بابك زنجاني اين مسئوليت را از خود رفع كرده است.  شمس هم گفت: من راجع به تفاهمنامه صحبت دارم كه اولاً قرارداد نيست و اگر من قصد كلاهبرداري داشتم اصلاً اين قرارداد را كه مقدم بر فروش نفت است امضا نمي‌كردم. محموله‌هاي نفت به صورت اماني در دست من بود.
قاضي مقيسه در واكنش به صحبت‌هاي شمس گفت: اماني بودن به چه معنا است. اماني بودن به معني فروش نفت نيست. شمس گفت: من در مقابل كارفرماي خود مسئول بودم كه مسئوليت خود را انجام دادم. تفاهمنامه بعد از شروع عمليات اجرايي فروش نفت نوشته شد. من نمي‌خواستم كلاهبرداري كنم و وحدت قصدي با بابك زنجاني نداشتم به خاطر اين موضوعات بسيار غصه خوردم.
مقيسه گفت: شما تمام محموله‌هاي نفت را تحويل گرفتيد و پول آن را برنگردانديد. غصه خوردن براي نان در آوردن بود. شما شركت‌هاي جعلي را ايجاد كرديد، پس زنجيره‌اي بودن را قبول داريد، شما بايد پول را به پيمانكاران مي‌داديد نه اينكه صرف خريد هواپيما كنيد. شما جز شركت اصلي هستيد و تنها كارگزار حمل نبوديد.
   خريد هواپيماييمقيسه در بخش ديگري از دادگاه وقتي با حاشيه رفتن شمس روبه رو شد گفت: دنبال حاشيه نرويد؛ 10 كشتي نفت را بردن و فروختن و يك ميليارد و 200 ميليون يورو را بردن، ضربه به اقتصاد اين نظام نيست. قطعاً اين اخلال است و به نظام اقتصادي كشور ضربه وارد كرده است. وكيل متهم گفت: اگر نفت‌ها آتش مي‌گرفت خوب بود؟ مقيسه پاسخ داد: هيچ گاه آتش نمي‌گرفت.
شمس دوباره وارد شد و ادامه داد: بحث اقتصاد در زمان تحريم، بحث مهمي است. در زمان تحريم تمام فعاليت‌هاي خارجي ايران متوقف شد و نفتي هم كه صادر مي‌شد، پولش عودت نمي‌شد يا به جاي پول آن، جنس بنجل وارد مي‌كردند.
مقيسه: شما آمديد كه نجات بدهيد ولي اينطوري شد.
متهم: تا سال 86 چرا پيشرفت پارس جنوبي خوب بود؟ بنابراين بحث مديريتي است چون آن موقع آقاي نعمت‌زاده رئيس پتروشيمي بود.
مقيسه: اگر پول‌ها بازمي‌گشت، قطعاً پيشرفت مي‌كرد اما شما با پول‌ها هتل و هواپيما خريديد.
   تحويل نفت شمس در اين جلسه باز هم تأكيد داشت ارتباط خاصي با زنجاني نداشته و حتي وي را دروغگو خطاب كرد و گفت: من اصلاً در فروش نقش نداشتم، حتي زنجاني در كيفرخواست اقرار كرده با وزير نفت آشنايي قبلي داشته و از طريق همين آشنايي به بحث خريد نفت ورود كرده، حتي پورمختار هم اخيراً گفته كه از طريق زنجاني ۱۲ ميليارد نفت فروخته شده است. من اصلاً وساطت مالي نداشتم. زنجاني حتي همين الان قسم جلاله مي‌خورد كه پول دارد و آقايان هم با او قرارداد بستند كه پول‌ها را برگرداند.
مقيسه: اينكه وزير نفت گفته چانه‌زني نكنيد و نفت را بدهيد، به خاطر اعتمادي است كه شما ايجاد كرديد. به يك فرد عادي كشتي نفت تحويل نمي‌دهند. قرار بود شما بفروشيد و پول‌ها را برگردانيد.
   متهم: یک جلسه غیرعلنی برگزار کنید تا بگویمشمس: نهادهاي نظارتي همواره زنجاني را به طور كامل تأييد كرده و گفته كه هيچ نكته منفي در ارتباط با زنجاني وجود ندارد. اين چرخه عملياتي قائم به فرد نبوده بلكه مجموعه‌‌اي از عوامل و شركت‌ها و ارگان‌ها دخيل بوده و هيچ گونه سوء‌نيت در وحدت قصد وجود ندارد. تقاضا دارم دادگاه يك جلسه غيرعلني برگزار كند تا مواردي كه در جلسه علني نمي‌شود گفت را توضيح بدهم.
قاضي: شما مسئوليت فروش نفت را بر عهده گرفتيد و پول هم گرفتيد.
مقيسه گفت: شما پذيرفتيد و پول گرفتيد. متهم پاسخ داد: من پول نگرفتم. اگر هم رضايتي براي فروش وجود داشته از سوي زنجاني بوده است. از بحث «فال» بود كه با آقاي «ج» ارتباط گرفتم. آقاي «ي» معاون وزارت اطلاعات هم به من گفت كه كمك كن نفت‌ها عودت شود.
مقيسه: در نهايت شما پذيرفتيد كه تمام محموله‌هاي نفتي را تحويل گرفتيد. شما اقرار كرديد كه كل محموله‌هاي نفتي را تحويل گرفتيد و فروختيد، ديگر اظهارات بقيه را چرا مي‌خوانيد.
با موشكافي مقيسه و فرارهاي شمس از پاسخگويي، جلسه چهارم به پايان رسيد تا در اين جلسه هم شمس همه اتهامات را در فروش نفت رد كند. قرار است جلسه پنجم رسيدگي به اتهامات مطروحه در اين پرونده جنجالي روز دوم مرداد برگزار شود.