روایت قاضی پرونده از شگرد باند متهمان نفتی موجه‌سازی بابک زنجانی برای فریب نظام

همدلی| چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان ردیف دوم و سوم پرونده نفتی با حضور متهمان، وکلای آنها، نماینده دادستان و وکلای وزرات نفت در شعبه ۲۸دادگاه انقلاب در حالی برگزار شد که متهم ردیف دوم این پرونده جنجالی همکاری برخی از نهادهای نظام با بابک زنجانی را از دلایل خود برای همکاری با وی اعلام کرد که قاضی رسیدگی کننده به پرونده موضوع را به خود این متهم و همکارانش برگرداند و سخنی با این مضمون گفت که شما با صحنه‌سازی و ایجاد شرکت‌های جعلی بابک زنجانی را فرد مهمی جا زدید تا نظام را فریب دهید و اعتماد نهادهای نظام را برای همکاری با او جلب کنید. در ابتدای جلسه چهارم رسیدگی به اتهامات متهمان ردیف دوم و سوم پرونده فساد نفتی در شعبه ۲۸دادگاه انقلاب، پس از آنکه قاضی مقیسه علنی بودن جلسه را اعلام کرد، از «م.ش» متهم ردیف دوم خواست با حضور در جایگاه از خود دفاع کند. مشروح چهارمین جلسه دادگاه متهمان نفتی به نقل از ایلنا در ادامه می‌آید.
زنجیره‌ای از افراد در کار دست داشتند
متهم ردیف دوم گفت: هدف بنده شکستن ساختار تحریم بود و هرکجا که انحرافی دیدند گزارش دادند. من وحدت قصد با بابک زنجانی نداشتم. اعمال انجام شده به دست یک نفر نبوده است و زنجیره‌ای از افراد در این کار دست داشتند. قاضی مقیسه در واکنش به حرف‌های این متهم اعلام کرد: شما پس قبول دارید که یک کارگزار نبوده‌اید و یک زنجیره افراد در بردن اموال ملت دست داشته‌اند.
قرارگاه خاتم‌الانبیا و بانک ملت می‌توانند در کار شریک باشند


«م.ش» در ادامه دفاعیات خود گفت: مراجع ذی‌صلاح بابک زنجانی را تایید کردند. وزارت نفت ال‌سی‌های این شخص را تایید کرد. اگر این کار‌ها نمی‌شد اصلا چنین اتفاقی نمی‌افتاد. قرارگاه خاتم‌الانبیا و بانک ملت هم می‌توانند در این جرم شریک باشند.
قاضی مقیسه گفت: با بابک زنجانی یک قرارداد همکاری داشتید که در آن تعهد می‌دهید نفت را تحویل بگیرید، بفروشید و پول آن را به بابک زنجانی تحویل دهید. این یک کارگزاری ساده نیست. از نماینده محترم دادستان خواهش می‌کنم آن قسمت از کیفرخواست را که مربوط به تفاهم‌نامه شما و بابک زنجانی است قرائت کند.
نجفی نماینده دادستان با قرائت بخشی از کیفرخواست بیان داشت: در بند ۱۲ کیفرخواست به قرارداد که بین بابک زنجانی و مهدی شمس منعقد شده اشاره شده است که در تاریخ ۱۵ آذر 91 این قرارداد فی‌مابین «م.ش» و زنجانی منعقد شده و در آن قید شده است که شرکت هواپیمایی اونورایر که یک شرکت هواپیمایی ترک است توسط زنجانی خریداری شود. بند «د» این قرارداد راجع به فروش نفت است. در بند یک از بخش «د» مقرر شده زنجانی نفت را در کشورهایی که «م.ش» توان فروش آن را در آن کشور‌ها دارد به او تحویل دهد و به قیمت روز و مصوب بابک زنجانی بفروشد و قید شده است که «م.ش» از بابت فروش و حمل نفت بشکه‌ای یک دلار کمیسیون بگیرد. نماینده دادستان تصریح کرد: در بند۵ این قرارداد که از همه مهم‌تر است قید شده است که مسئولیت حفظ نفت در خارج از کشور به عهده «م.ش» می‌باشد و بابک زنجانی این مسئولیت را از خود رفع کرده است.
محموله‌های نفت به صورت امانی در دست من بود
متهم ردیف دوم مجدد در جایگاه حاضر شد و گفت: من راجع به تفاهمنامه صحبت دارم که اولاً قرارداد نیست و اگر من قصد کلاهبرداری داشتم اصلا این قرارداد را که مقدم بر فروش نفت است امضا نمی‌کردم. محموله‌های نفت به صورت امانی در دست من بود. قاضی مقیسه در واکنش به صحبت‌های شمس گفت: امانی بودن به معنی فروش نفت نیست.
در ادامه روند رسیدگی نماینده دادستان گفت: چرا به گونه‌ای ادعا می‌کنید که انگار پولی نصیب شما نشده است. پس 5درصد شرکت هواپیمایی اونور ایر چه بود؟ آن را که باید برگردانید. شمس گفت: آن را که برگرداندم. قاضی مقیسه نیز گفت: همه باید پول‌ها را برگردانند. «ح.ف.ه» هم باید پول‌ها را برگرداند.
به توصیه وکیل‌تان برای کش‌دادن دادرسی توجه نکنید
قاضی رسیدگی کننده ادامه داد:‌ توصیه می‌کنم به حرف وکیل خود که گفته است تا می‌توانید دادرسی را کش دهید توجه نکنید. «م.ش» در ادامه دفاعیات خود با اشاره به کیفرخواست صادره از سوی دادسرا گفت: شبکه‌ای کار کردن یک موضوع ساختگی است که دادسرا در کیفرخواست آن را درست کرده است. نماینده دادستان در واکنش به این ادعای متهم ردیف دوم گفت: یعنی دادسرا بیکار است که بیاید و شبکه‌سازی کند؟ متهم ردیف دوم پاسخ داد: شکی در عالمیت و صداقت دستگاه قضایی نیست اما من با دلیل و مدرک می‌گویم که این شبکه ساختگی است و من مدارک آن را مستنداً ارائه می‌کنم. قاضی مقیسه گفت: ما هم می‌گوییم این شبکه ساختگی است برای بردن اموال مردم. نماینده دادستان به اظهارات متهم واکنش نشان داد و گفت: حتی دیوان عالی کشور هم در رای خود به شبکه‌ای بودن اذعان داشته است.
«م.ش» گفت: دادستانی هم یک بار به این شبکه‌ای بودن ایراد گرفته و پرونده را برگردانده است. فلاح وکیل متهم ردیف دوم در واکنش به سخنان نماینده دادستان و قاضی دادگاه گفت: جناب آقای قاضی اگر جرم برای شما محرز است چرا محاکمه می‌کنید؟ قاضی مقیسه گفت: متهم شما در حال دفاع کردن از خود است. همین که جلسه پیش ایشان را حزب‌اللهی خواندید کافی است.
من بابک زنجانی را معرفی نکرده‌ام
متهم در ادامه دفاعیات خود گفت: شبکه‌ای ساختند تا من را متهم کنند و شما به عنوان قاضی مرکز قضاوت هستید. نمی‌شود هر حرف و جوابی را که من می‌گویم بگویید افترا است و آن را رد کنید. من نقشی در تهیه اسناد مجهول نداشتم. تمام خرید‌ها و فروش‌ها توسط طرفین بوده است و من از کسی کلاهبرداری نکردم. جلسه‌ای که با وحید دستجردی داشتیم بعد از فروش چند محموله نفتی بود. این بدین معناست که من بابک را معرفی نکرده‌ام. قاضی مقیسه به اظهارات متهم واکنش نشان داد و گفت: بابک زنجانی بحث وام ۳۰۰ میلیون را در جلسه با وحید مطرح کرد که برای جذب اعتماد ایشان برای انجام اقدامات آینده بود. نماینده دادستان گفت: تاریخ‌ها اهمیتی ندارد در بحث شراکت در جرم هر کسی ممکن است در یک قسمت وارد عملیات اجرایی جرم شود.
متهم: قرارگاه خاتم به خاطر کارهای بابک زنجانی از او تقدیر کرده است
متهم ردیف دوم با اشاره به صرافی ترک گفت: شما یک مدرک به من نشان دهید که ثابت کند که من یک قران پول از صرافی ترک و رضا ضراب گرفتم. قاضی مقیسه خاطرنشان کرد: نفت ایران هرکجا که باشد نفت ایران است. شما در تهران قرارداد بستید نفت را جای دیگر به شما تحویل دادند. شما از موقعیت تحریم استفاده کردید تا مال مردم را ببرید. متهم ردیف دوم به این گفته واکنش نشان داد و گفت: قرارگاه خاتم هم در رابطه با کارهایی که بابک زنجانی انجام داده است از او تقدیر کرده است. قاضی مقیسه در واکنش به این اظهار متهم افزود: آن‌ها به خاطر مسئله نفت نبود. شما الان به خاطر مسئله نفت اینجا هستید.
متهم تاکید کرد: من با مستندات ثابت می‌کنم که معرف اصلی بابک زنجانی چه کسی است. خود زنجانی شرکت فال را کاملا می‌شناسد و اینکه می‌گوید من این شرکت را معرفی کرده‌ام کاملا دروغ است. نجفی نماینده دادستان گفت: پول نفت برای خرید شرکت هواپیمایی اونور ایر رفته است، روز روشن را شب نشان ندهید.
متهم پاسخ داد: امکان دارد چک به نام شخص ثالث باشد؟ باید چک بانکی باشد نه به نام شخص، شما اگر خواستید از کار‌شناسان بانکی هم بپرسید. من می‌گویم شرکت فال پول شرکت اونور ایر را پرداخت کرده اما اینکه چک به نام من بوده را قبول ندارم. من اسناد را آورده‌ام تمام پرداخت‌ها موجود است. من اصلا وساطت مالی نداشتم، امکان ندارد بتوانند این حجم از پول را به حساب من بریزند.
او افزود: آقای جشن‌ساز به من گفت خانوم یو نماینده ارتش چین است، ظاهرا زنجانی نفت به او فروخته یا باید پولش را بده یا ما نفت را برگردانیم. آقای جشن‌ساز به من گفت کمک کنم اما من کاره‌ای نبودم.
متهم: به‌جز زنجانی، ناجا و سپاه کسی نمی‌توانست نفت بگیرد
«م.ش» ادامه داد: خود برادران فهیم باید امکان سنجی می‌کردند که زنجانی می‌تواند پول را بدهد یا نه، من در این زمینه وظیفه‌ای نداشتم. سیستم بانکی به دلیل تحریم‌ها قفل شده بود، به جز زنجانی، نیروی انتظامی و سپاه کسی دیگر نمی‌توانست نفت بگیرد، ما برای خرید هواپیما هم ۵ دست می‌چرخاندیم تا خرید انجام شود. این پتکی که نزدیک ۴ سال است بر سر ما کوبیده شده که ما کاسب تحریم بوده‌ایم دردآور است.
این متهم اظهار کرد: همه می‌خواستند کمک کنند، برای خود آبروی جهادی درست کنند اما خود را کنار کشیدند، اما وزیر نفت با شجاعت این تصمیم را گرفت. محل ورود من به ماجرای زنجانی سال ۸۹ برای خرید هواپیما بوده است، لذا تحصیل مال نامشروع که اسناد آن هم به نام زنجانی است به من ارتباطی ندارد.
او ادامه داد: در آن زمان اگر می‌خواستید هواپیما بخرید باید یک قرارداد صوری تهیه می‌کردید می‌فرستادید یک کشور دیگر، ۵ دست می‌چرخید که متوجه نشوند برای ایران است. آدم‌هایی بودند که یک میلیارد و دو میلیارد برای خرید هواپیما می‌گرفتند اما من برای این کار هم هزینه‌ای نگرفتم. هنگامی که نیکو می‌خواست اولین محموله نفتی را از زنجانی تحویل بگیرد از من کمک گرفت، من پیگیری کردم و آقای «ی» گفتند زنجانی مورد اعتماد است و هر کمکی می‌توانی انجام بده.
در زمان تحریم کوچک‌ترین حمل نفت کمک به نظام محسوب می‌شد
متهم ردیف دوم با بیان اینکه من هیچ منفعتی نبرده‌ام اظهار کرد: در آن زمان حتی کوچک‌ترین حمل نفت قطعا کمک به نظام به حساب می‌آمد و از قصد و غرض زنجانی اطلاعی نداشتم. به اندازه خودم آبرو و امکانات مالی داشتم و نیازی نداشت خیانت کنم. تاجر و استاد موفقی بودم و اگر می‌خواستم خیانت کنم به ایران نمی‌آمدم.
قاضی مقیسه گفت: می‌گویید از قصد زنجانی اطلاع نداشتید اما در پرونده ادعا کردی به بابک گفتم شرکت نفت پولش را می‌خواهد؟ چه کار کنم؟ زنجانی می‌گوید ولش کن و شما او را رها می‌کنی. متهم گفت: این مسئله در اواخر کار بود. من وظیفه خودم را انجام دادم. قاضی مقیسه ادامه داد: چه وظیفه‌ای؟ می‌گفتی تعهد کردی پول نفت را برگردانی.
متهم پاسخ داد: زمانی که این اتفاق افتاد و من تذکر دادم اوایل مشکلات با شرکت فال بود. حتی در زندان هم قسم جلاله می‌خورد که من پول دارم. این‌ها را که خودش می‌گوید که پول دارد به من ارتباطی ندارد. در صفحه ۷۶ دادنامه آمده جشن‌ساز ادعا کرده هیچ گونه اسناد حمل و باربری به زنجانی داده نشده در حالی که طبق مدارک و اسناد مالکیت محرز شده است.