تردید بزرگان اصول‌گرا در احتمال محوریت رئیسی در سال‌های آینده نامزد یک بار مصرف

همدلی| جناح اصول‌گرا اگرچه نمی‌خواهد نشان دهد، اما به نظر می‌رسد از نبود چهره‌های کاریزما و رای‌آور در رنج است و از همین‌روست که فعلا تلاش می‌کند چهره‌های واسطه‌ای میان خود و جمعیت رای‌دهنده ترتیب دهد تا با استفاده از ظرفیت احتمالی هواداران آنها در بازی دمکراسی حاضر شود. از همین‌روست که در میان اعتراض فعالان سیاسی و فرهنگی منتسب به اردوگاه خودی، امیرتتلو را با همه عناصر غیرارزشی‌اش – که خود طرفدار سختگیری در این مورد بوده‌اند – در کنار روحانیون می‌نشانند و تصاویر او را به فضای رسانه‌ای تزریق می‌کنند تا شاید هواداران او را به جرگه بدنه اصول‌گرایی اضافه کنند. درحالی که جنس فعالیت‌های این هنرمند و هوادارانش تناسبی با بدنه اصول‌گرایی حامی ارزش‌های نظام ندارد و عملا این اتفاق نمی‌افتد. هرچقدر که تتلو تلاش کند در موضع‌گیری‌های خود از ادبیات اصول‌گرایان استفاده کند، اما عدم تناسب آن همانند دم خروسی بیرون زده و آن را انکار می‌کند.
در این میان وضعیت نامزدهای این جناح نیز چندان مناسب نیست. در حالی که چهره‌های آماده برای نامزدی همچون محمدباقر قالیباف و محسن رضایی نیز نشان داده‌اند نمی‌توانند اقبال عمومی را جلب کنند، تلاش برای به صحنه آوردن چهره‌های جدید نیز تاکنون موثر نبوده است.
حضور سیدابراهیم رئیسی بدون هیچ گونه سابقه اجرایی و حضور سیاسی و رسانه‌ای در انتخابات گذشته از آن دست تصمیماتی بود که اگرچه همه در برابر آن سکوت کرده بودند، اما پس از انتخابات و پیروزی قاطع حسن روحانی، مشخص شد با آن مخالف بودند.
با این همه برخی از بزرگان اصول‌گرا با طرح تعابیری چون «رای 32میلیونی رئیسی در صورت حضور قبلی در کار اجرایی» که از سوی حسین شریعتمداری صورت گرفت و طرح موضوع «رای حلال» که از سوی بزرگان این جناح اتفاق افتاد، خواسته‌اند که نشان دهند از ارزش‌های رئیسی کم نشده او همچنان می‌تواند ذخیره‌ای برای جریان اصول‌گرا در دوره‌های آینده باشد.


اما به نظر می‌رسد برخی از فعالان سیاسی و تصمیم گیرندگان این جناح این موضوع را تایید نمی‌کنند و با توجه به توانی که جناح اصول‌گرا پشت سر رئیسی گذاشت و رای 16 میلیونی او، در توانایی‌ها و ظرفیت شخصی و سیاسی وی تردید دارند و پرونده او را بسته‌اند.
انتقاد برخی از نزدیکان قالیباف از ماندن رئیسی و مکانیسمی که به کناره‌گیری قالیباف منجر شد، معتقدند رئیسی ظرفیت را نداشته و باید محمدباقر قالیباف به جای وی می‌ماند. این افراد همه 16میلیون را «آرای رئیسی» نمی‌دانند و بخش زیادی از آن را به قالیباف منتسب می‌کنند.
در تازه‌ترین موضع‌گیری در این رابطه محمد دهقان رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف ماندن رئیسی در انتخابات را اشتباه دانست و گفت که ماندن قالیباف به جای رئیسی نتایج بهتری برای جریان اصول‌گرا کسب می‌کرد.
وی در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد: اگر آقای رئیسی به جای آقای قالیباف کنار می‌رفت، نتیجه بهتری رقم می‌خورد. البته این بدان معنا نیست که ما حتما پیروز انتخابات می‌شدیم. بلکه نتیجه تفاوت بیشتری داشت.
اما نظر یک چهره تصمیم‌گیر جناح اصول‌گرا در این که رئیسی بتواند ذخیره‌ای برای جریان اصول‌گرایی باشد، منفی است.
محمدرضا باهنر دبیرکل‌جبهه پیروان خط امام و رهبری و کسی که قرار گرفتن وی به جای مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی برای ایجاد وحدت در جناح اصول‌گرا، تحلیل و بررسی می‌شود، به صراحت به این سئوال که با توجه به آرای رئیسی، آیا او می‌تواند محور اصول‌گرایان قرار گیرد پاسخ منفی می‌دهد و البته می‌گوید: آرای آقای رئیسی اگر بخواهد تحلیل شود باید ببینیم چه مقدار از این آراء برای شخص خود او است.
باهنر در گفت‌وگو با ایلنا، در این باره اضافه کرد:خیلی از عوامل در این آرا دخیل است.
او تاکیدکرد: باید روی این مسئله که رئیسی بتواند جایگزین یک چهره کاریزمای اصول‌گرایان شود بحث و تبادل‌نظر صورت گیرد.
این اظهار نظرها و سخنانی که در زمان انتخابات و کناره‌گیری قالیباف درباره رئیسی مطرح شد، نشان می‌دهد بسیاری از اصول‌گرایان قانع نشده‌اند که ابراهیم رئیسی بتواند جایگاهی برای محوریت اصول‌گرایان به دست آورد. به خصوص که اصول‌گرایان سال‌هاست بسیاری از ملاک‌های خود را کنار گذاشته و «رای‌آوری» را به عنوان یک ظرفیت مهم برای حضور در انتخابات در نظر می‌گیرند و ابراهیم رئیسی، در انتخابات گذشته نتوانست آن را اثبات کند. از همین‌رو پذیرفتن این که یک بار دیگر سیدابراهیم رئیسی در نوک خط حمله اصول‌گرایان برای مبارزه با نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان در انتخابات 1400قرار گیرد از سوی فعالان این جناح فعلا دشوار به نظر می‌رسد و ابراهیم رئیسی نامزد یک بار مصرف اصول‌گرایان در انتخابات گذشته بود و رجوع به او فعلا محتمل نیست. مگر این که هواداران وی در راس هرم اصول‌گرایی بتوانند موضوع «قحط‌الرجال» را به همه بقبولانند که البته چهره‌های در معرض نامزدی زیربار این وضعیت نمی‌روند.