محمدباقر نوبخت خواستار توضیحات مسئولان درباره سلامت جسمانی بعد از بازداشت برادر رئیس‌جمهور شد

روایت سخنگو از بازداشت فریدون
همدلی | سخنگوی دولت دیروز بعد از ارائه توضیحاتی درباره قرارداد نفتی توتال به موضوعاتی از قبیل بازداشت حسین فریدون برادر و دستیار ویژه رئیس جمهور پرداخت. او با اشاره به وضعیت جسمی حسین فریدون گفت: اینکه فرد سالمی موقع بازجویی با مشکل جسمانی رو‌به‌رو می‌شود را باید از مسئولان پرسید. بخش دیگری از سوالات نشست خبری دیروز نوبخت به کابینه جدیدی حسن روحانی مربوط می‌شد. نوبخت اعلام کرد که رئیس جمهور هنوز در مرحله ارزیابی برای کابینه دوم خود است. او همچنین این ادعای مطرح شده را که اصلاح‌طلبان با فشار وارد کردن به دولت به دنبال سهم‌خواهی هستند، تکذیب کرد.
مطمئنیم اگر فریدون، برادر روسای قوای مقننه و قضاییه هم بود، همین‌گونه رفتار می‌شد
معاون رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره احضار حسین فریدون هم اظهار داشت: از سال‌های قبل مطالبی را پیرامون آقای فریدون مطرح می‌کردند، چون رئیس‌جمهور به تمکین قانون معتقد هستند آقای فریدون هم برای پاسخگویی مراجعه می‌کردند، در آخرین مرحله قراری را صادر کردند که رقم بالایی بود و در آن وقت شب امکان مهیا کردن نبود که با کمک دوستان ایشان خانه‌های این افراد وثیقه قرار گرفت و مبلغ وثیقه تامین شد. نوبخت ادامه داد: امیدواریم قضات ما بر پایه عدالت رفتار کنند و وقتی برادر رئیس‌جمهور را مورد بازجویی و تحقیق قرار می‌دهند، موجب قوت ماست که اگر برادر روسای قوه‌قضاییه و مقننه باشند هم این گونه رفتار می‌کنند، چون قوه قضاییه ما مستقل است.


اینکه فرد سالمی با چنین وضعیت جسمانی رو به رو می‌شود را باید از مسئولان پرسید
سخنگوی دولت درباره مبلغ وثیقه هم تصریح کرد: ممکن است سوال شود این چه عددی برای وثیقه است، از من سوال نکنید از کسی که قرار صادر کرده، بپرسید. نوبخت با اشاره به وضعیت جسمی حسین فریدون طی روزهای گذشته خاطرنشان کرد: دولت به قوه قضاییه احترام می‌گذارد اما اینکه فرد سالمی هنگام بازجویی این گونه می‌شود باید از مسئولان سوال شود. ما اعتماد و اطمینان به قوه قضاییه داریم و امیدوارم با نگرش سیاسی به مسئله ورود نکنند. باید مراحل پیگیری مشخص شود تا افراد بدانند که چه باید انجام دهند تا این گونه سلامتی خود را از دست ندهند.
قرار نبود فریدون بازداشت شود
او افزود: بنده به عنوان فردى از دولت به همکاران ضابط در قوه قضاییه اعتماد دارم و هیچ چیز غیرقانونى وجود ندارد و نباید در این باره جریان سیاسی پیش بیاید لذا ضابطان باید فارغ از نگرش سیاسی عمل کنند. به هر حال امیدواریم این اتفاق براى کسی پیش نیاید. او ادامه داد: قرار به بازداشت موقت آقای فریدون نبود، اما این قرار اتفاق افتاد.
فشار به روحانی تاثیر ندارد
سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ادعایی در مورد سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان از کابینه مطرح می‌شود و متاسفانه برخی از مشاوران آقای رئیس‌جمهور هم به این ادعا دامن می‌زنند این را چقدر تایید می‌کنید؟ بیان کرد: تا این لحظه هیچ چیزی قطعی نیست و آقای رئیس‌جمهور در حال ارزیابی هستند. نوبخت با اشاره به آشنایی خود با حسن روحانی یادآور شد: ۳۰ سال است که رئیس‌جمهور را می‌شناسم و در فراز و نشیب‌های سیاسی کنارش بودم. او انسان مقاومی است و مطالبات مردم برایش اولویت دارد و فشار جریان‌های سیاسی بر اقدامات او موثر نخواهد بود.
او تاکید کرد: فشارهایی که گفته می‌شود بر انتخاب رئیس‌جمهور تاثیر ندارد و با سایر قوا همکاری خواهند داشت. آقای روحانی زیرک است و می‌داند اتفاقات چگونه رقم می‌خورد.
ملاک دولت برای حضور جنسیت نیست
معاون رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه برخی از نمایندگان مجلس اعلام کردند که حضور زنان در کابینه منتفی شده آیا این مسئله صحت دارد، عنوان کرد: ملاک ما برای حضور جنسیت نیست، بلکه شایستگی است. گمانه‌زنی‌هایی که گفته می‌شود درست نیست.
نوبخت با بیان اینکه جوانان حتما در کابینه دوازدهم حضور خواهند داشت، اما تجربه هم باید در کنار جوانان باشد، گفت: مردم انتظار دارند کسانی زمام امور را به دست بگیرند که این راه پر پیچ و خم را به درستی طی کند. کابینه دوازدهم باید به دور از نگاه جنسیتی بسته شود. نیروهای جوان به دولت قطعا کمک خواهند کرد اما تجربه بزرگان هم باید در کنار آنان باشد.
فشاری از سوی اصلاح‌طلبان بر دولت نیست
او درباره معرفی وزرا از سوی جریان‌های سیاسی خاطرنشان کرد: حتما این افراد از سوی جریان‌های سیاسی معرفی می‌شوند. رئیس‌جمهور معتقد هستند که افراد معتدل باید حضور داشته باشند؛ چه اصول‌گرایان معتدل و چه اصلاح‌طلبان. آقای رئیس‌جمهور به اصول‌گرایان معتدل اعتقاد دارند. رئیس‌جمهور و مردم نمی‌خواهند کسانی را که از لحاظ فکری قبول ندارند، در کابینه باشند. قطعا دولت دوازدهم معتدل خواهد بود.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی اینکه افرادی مدعی سهم‌خواهی اطلاح‌طلبان هستند و برخی از مشاوران رویس‌جمهور هم به این ادعا دامن می‌زنند. این ادعا را چقدر تایید می‌کنید؟ تاکید کرد: فراکسیون امید نمایندگان مردم در مجلس هستند و هم در دیداری آنها که با رئیس جمهور داشتند و هم افراد دیگر، نکاتی را گفتند. فشاری بر رئیس‌‌جمهور نیست و این سخنان درست نیست. نوبخت در خاتمه گفت: مطمئن باشید کابینه به درستی و بدون فشار بسته خواهد شد؛ همان‌طور که مردم می‌خواهند.
پرونده اتفاقات روز قدس در حال پیگیری است
نوبخت درباره پیگیری تخلفات انتخابی ائمه جمعه و حوادث روز قدس عنوان کرد: در مورد ائمه جمعه باید از معاون حقوقی رئیس جمهور سوال کنم تا پاسخ دقیقی به شما دهم. پرونده اتفاقات روز قدس هم در حال پیگیری است. رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره افزایش نرخ سود بانکی گفت: این سود در دولت ۱۰درصد است و ما آن را اجرایی می‌کنیم.