طی نطقی در صحن شورای شهر مطرح شد توصیه‌های شجاع‌پوریان به منتخبان شورای پنجم

دوره چهار ساله فرصت خدمتگزاری به شهروندان فهیم تهرانی به پایان رسید و اینک از آن خرسندم که در عمل به سوگندنامه اعضای شورا، در حفظ امانت، انجام وظایف و خدمت به موکلانم در حد توان کوشیده‌ام. هشتمین و آخرین نطق خود را در چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران با بیان چند نکته تقدیم می‌کنم:
1. حضور کم‌نظیر ملت ایران در انتخابات 29 اردیبهشت، معنادار و عبرت‌آموز بود. مردم کشورمان به عنوان پرچم‌دار مردم‌سالاری دینی در منطقه، این بار نیز انتخابی آگاهانه و سرنوشت‌ساز داشتند و در پاسخ به دم مسیحایی رهبر اصلاحات، سیدمحمد خاتمی، و سفارش فقید سعید آیت الله هاشمی رفسنجانی، با تَکرار انتخاب دکتر روحانی نشان دادند که منش عقلانیت، تساهل و تسامح، شایسته‌سالاری و قانون‌گرایی را بر هر مسلک و سلوکی ترجیح می‌دهند و استوار و مصمم در تداوم این مسیر گام بر می‌دارند. از این رو، شایسته است دولت دوازدهم با انتخاب کابینه و وزرایی همسو با رای و مطالبه مردم، پاسخی درخور و شایسته به اعتماد و انتخاب ملت ایران بدهد. درست است که اصلاح طلبان به دنبال سهم‌خواهی نبوده و نیستند، اما بستن کابینه‌ای کارآمد، قوی، بدون تعارف و رودربایستی، نیز احترام به سرمایه اجتماعی 24 میلیونی، حق مسلم ملت ایران است.
2. متاسفانه با وجود گذشت دو ماه از برگزاری انتخابات، فضای رقابت، اتهام‌پراکنی و تخریب هنوز به پایان نرسیده و دوگانگی در واکنش به برخی پدیده‌ها همچنان دیده و شنیده می‌شود. افرادی که تا چندی پیش حتی اشاره به موضوع لزوم سلامت انتخابات و دعوت به انتخابات آزاد و عادلانه را به مثابه تضعیف نظام و همنوایی با بیگانگان تفسیر می‌کردند، امروز به رغم تایید صحت انتخابات توسط نهادهای مسئول اجرایی و نظارتی، همچنان بر طبل عدم شفافیت و ابهام‌افکنی می‌کوبند! در انتخابات اخیر، علاوه بر آرای 24 میلیونی دکتر روحانی، اصلاح‌طلبان با پیروزی قاطع در بیش از 20 کلانشهر و نیز مراکز استان‌ها و در مجموع با کسب هفتاد درصد آرای انتخاباتی شوراهای کشور، رای اعتماد خود را از مردم آگاه و فهیم دریافت کردند و به روشنی اثبات شد که همه هجمه‌ها و فشارهای سنگین در ده سال گذشته در رسانه ملی و تریبون‌های عمومی، ذره‌ای از اعتماد مردم نسبت به اصلاح‌طلبان نکاسته است.
3. موفقیت مطلق لیست امید در کسب اعتماد شهروندان تهرانی، مایه مباهات و افتخار اصلاح‌طلبان است و انتظار می‌رود با حفظ این سرمایه بزرگ اجتماعی، منتخبان شورای پنجم، از فرصت چهارساله پیش رو، برای حل مشکلات شهر تهران و افزایش رضایتمندیِ زیستن در کلانشهر تهران تا حد ممکن تلاش کنند. انتخاب شهردار به عنوان مهم‌ترین مسئولیت منتخبان جدید، آغاز راهی است که می‌تواند تهران را از شرایط وخیم و ناگواری که در آن گرفتار آمده، نجات دهد. انتخاب شهرداری باتجربه و کارآمد، متخصص و دارای بینش راهبردی، پاکدست و فسادستیز، اهل تعامل با نهادهای مختلف و واجد مشی دموکراتیک، و بدون چشمداشت رسیدن به مناصب دیگری همچون ریاست‌جمهوری، مطالبه بحق شهروندان تهرانی است که بدون شک با توجه و التفات اعضای شورای دوره پنجم که شخصیت‌هایی توانمند، مجرب و ارزنده هستند، محقق خواهد شد.


4. به عنوان عضو کوچکی از جامعه بزرگ اصلاح طلبان کشور، از منتخبان خود در شورای اسلامی شهر تهران می‌خواهم با تکیه بر دانش، تخصص و تعهد، تحولی بزرگ در مدیریت شهری و اداره شورا ایجاد کنند. در این دوره، مدیریت شهری تشنه شفافیت، تخصص، رویکردهای مطالعاتی و پژوهشی، فسادستیزی، قانونگرایی، شایسته‌سالاری، جایگزین کردن ضابطه به جای رابطه، پرهیز از شخص‌محوری و استفاده از خرد جمعی، پاسخگویی، ترجیح منافع ملی و عمومی بر منافع شخصی و جناحی، و انتخاب مسیری عاقلانه برای برون‌رفت از مشکلات فعلی است و جا دارد منتخبان شورای جدید، با مغتنم شمردن چهار سالی که همچون ابر و باد می‌گذرد، قدردان حسن اعتماد و حضور بی‌نظیر شهروندان تهرانی در انتخابات 29 اردیبهشت باشند.
5. چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، آزمونی سخت برای اصلاح‌طلبان بود و گرچه به دلیل قلت عددی، امکان اثرگذاری بر روی بسیاری از تصمیمات شورا و مدیریت شهری ممکن نبود، اما خرسندیم با اصلاح و پایه‌گذاری بسیاری از ساختارها و بسترها در سال اول، به‌ویژه تقویت بدنه کارشناسی شورا، دین و مسئولیت خویش را در عمل به وظایفمان ادا کردیم و در حد توان و امکان و در نهایت تعامل با مدیریت شهری و پرهیز از سیاسی‌کاری، در بررسی طرح‌ها و لوایح از هیچ تلاشی دریغ نکردیم و این تجربه ارزشمند را صادقانه و خالصانه در اختیار منتخبان جدید خواهیم گذاشت.در پایان از کلیه همکاران گرامی در شورای اسلامی شهر تهران، پرسنل و کارکنان شریف شورا، مدیران شهری و کارمندان و کارکنان خدوم شهرداری تهران، اصحاب رسانه، فعالان سیاسی و همه شهروندان تهرانی، بابت همراهی، همیاری، همکاری، مشورت و نقدهای دلسوزانه آنان، بی‌اندازه قدردان و سپاسگزارم و اگر در رفتار یا گفتار اینجانب، ناخواسته و ندانسته، در ادای حق‌الناس اهمال و کوتاهی سر زده، از پیشگاه همگی پوزش و حلالیت می‌طلبم.
وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ اَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ