داوطلبان غیرشاغل هلال‌احمر بیمه شدند

حمیدرضا عظیمی|  با مصوبه‌ هیأت دولت جمهوری اسلامی ایران، یکی از مهمترین مشکلات داوطلبان هلال‌احمر که بیمه داوطلبان غیرشاغل بود، برطرف شد. همین چندی پیش وقتی خبرنگار «شهروند» با تعدادی از داوطلبان هلال‌احمر به گپ و گفت نشسته بود، آنها بر این موضوع تأکید داشتند که فقدان حمایت بیمه‌ای داوطلبان هلال‌احمر برای آنهایی که حین عملیات دچار نقص عضو می‌شوند یا دیگر حوادث، مشکلات بزرگی را به وجود آورده است. پیگیری‌های مسئولان هلال‌احمر هم در این زمینه معطل مصوبه هیأت دولت بود که با مصوبه اخیر، موانع پیش روی این موضوع برداشته شده است.
حالا هیأت وزیران با مصوبه‌ روز یکشنبه خود که دیروز رسانه‌ای شد، یکی از مشکلات بزرگ این جمعیت داوطلب محور را حل کرده است. براساس این مصوبه که به تأیید هیأت دولت جمهوری اسلامی ایران رسیده، دو تصمیم مهم اتخاذ شده است.
هیأت دولت روز یکشنبه، برنامه کاهش خطرپذیری فروریزش زمین در شهر تهران را تصویب کرد. مطابق اطلاعات منتشر شده، این مصوبه «با هدف توجه و اهتمام هرچه بیشتر دستگاه‌ها به علل، پیامدها و راهکارهای مبارزه با آن و نیز به منظور افزایش ایمنی در حوزه شریان‌های حیاتی شهر تهران با رویکرد پیشگیرانه»، تصویب شده است.
مهمتر از آن دولت یازدهم که به روزهای پایانی عمر خود نزدیک می‌شود، در جلسه خود آیین‌نامه اجرایی قانون اساسنامه جمعیت هلال‌احمر درباره حضور کارکنان دستگاه‌های اجرایی در امر امدادرسانی داوطلبانه را به تصویب رساند. براساس اخبار منتشر شده، «به موجب این آیین‌نامه، جمعیت هلال‌احمر موظف شد داوطلبان غیرشاغل موضوع این آیین‌نامه را بیمه فوت و حوادث کند تا در صورتی که افراد یاد شده در حین انجام وظیفه دچار آسیب‌دیدگی، نقص عضو یا فوت شوند، مطابق ضوابط بیمه‌ای مربوط خسارات وارده جبران شود.»


تشکر ضیایی از دولت
آن‌طور که اطلاعات منتشر شده حکایت دارد، پیشنهاد اجرای «طرح کاهش خطرپذیری فروریزش زمین در شهر تهران» با برگزاری جلسات متعدد کارشناسی در هلال‌احمر و مکاتبات و پیگیری‌های مستمر رئیس جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران به مرحله طرح در هیأت دولت و نهایتا در جلسه روز یکشنبه هیأت وزیران به تصویب رسیده است.
سیدامیرمحسن ضیایی؛ رئیس جمعیت هلال‌احمر پس از انتشار خبر تصویب این دو مصوبه، به صورت رسمی از اهالی دولت تشکر کرد. دکتر ضیایی ضمن تقدیر از شخص رئیس جمهوری و هیأت وزیران برای تصویب طرح کاهش خطرپذیری فروریزش زمین در شهر تهران، ابراز امیدواری کرد که این طرح در رابطه با سایر شهرهای خطرپذیر کشور نیز اجرایی شود؛ زیرا اجرای طرح کاهش خطرپذیری فروریزش زمین در شهرهای کشور در پیشگیری از حوادث موثر بوده و در زمان بروز حوادث طبیعی نیز منجر به کاهش تلفات و خسارات جانی و مالی آسیب‌دیدگان می‌شود.
بنا به گفته کارشناسان، از مدت‌ها پیش، استفاده از سُفره‌های زیرزمینی و کاهش سطح ذخایر آبی باعث شده است که نشست زمین در مناطق مختلف تجربه شود. تاکنون در پایتخت نیز چند نشست زمین در مناطق شهری، خبرساز شده است.