فرمان جذب 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی

شهروند|  «برخی تلاش می‌کنند تا با ایجاد تنش و بحران‌های صوری مانع از حل مشکلات شوند.»، «نمی‌توان با سروصدا مانع از انعقاد قرارداد و جذب سرمایه خارجی در بخش نفت و گاز شد» و «حق ملت ایران است که از امکانات کشور خود، با یک سرمایه‌گذاری مناسب استفاده کنند.» این جملات کلیدی است که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری دیروز در جزیره کیش به زبان آورد. او تأکید کرد که هر کس به‌ طور خواسته و ناخواسته در مسیر بحران‌سازی صوری حرکت می‌کند، در مسیر توسعه کشور مانع تراشیده و سنگ‌اندازی می‌کند.
معاون اول رئیس‌جمهوری در آیین افتتاح 9 پروژه بزرگ صنعتی، عمرانی و گردشگری با اعتبار بیش از 8‌هزار‌ میلیارد ریال در جزایر کیش و هندورابی حضور پیدا کرده بود، گفت: ایران با چالش‌های بسیار جدی در حوزه بیکاری، محیط‌زیست و آب روبه‌رو است و برای حل این بحران‌ها نیازمند اجماع ملي میان همه دستگاه‌ها، نخبگان فکری و مردم هستیم.
به گفته جهانگیری، دولت دوازدهم همیشه به دنبال ثبات اقتصادی در کشور بوده است؛
چرا که محیط اقتصادی با ثبات در ایران برای فعالان اقتصادی اهمیت بسیاری دارد. با همین رویکرد بود که دولت یازدهم همه توان خود را به کار بست و توانست تورم 40‌درصدی را کنترل و ثبات اقتصادی را به کشور بازگرداند.


مناطق آزاد و اشاره به پتانسیل اقتصادی آنها، هم یکی دیگر از مهمترین نکاتی بود که در سفر معاون اول ریاست‌جمهوری به کیش مطرح شد و جهانگیری گفت که نه‌تنها یک سرمايه‌گذاري 100 ميليارد توماني منطقه آزاد كيش در جزيره هندورابي در دولت یازدهم صورت گرفته بلکه توسعه همه جزاير خليج‌فارس در برنامه دولت دوازدهم است.
مسائل اقتصادی و مدیریت
 چالش‌های دولت دوازدهم
امروز آرامش به اقتصاد کشور بازگشته است و فضای تعامل و همکاری با جهان ایجاد شده است. معاون اول رئیس‌جمهوری با اعلام این نکته گفت: رشد اقتصادی اگر به سمت مثبت حرکت کند و فضای اقتصادی برای فعالان این حوزه قابل پیش‌بینی باشد، مانند امروز می‌توانیم با دنیا وارد گفت‌وگو و تعامل ‌شویم و تحریم‌ها را از پیش روی مردم کشور برداریم.
به گفته جهانگیری، در دولت دوازدهم ما با یک شرایط جدیدی روبه‌رو هستیم و مهمترین موضوعی که پیش رو داریم چالش‌هایی است که پیش روی اقتصاد و مدیریت کشور قرار دارد.
تنها راه اشتغالزایی سرمایه‌گذاری است
جهانگیری معتقد است که ایجاد اشتغال جز سرمایه‌گذاری و تولید راهکار دیگری ندارد. او روز گذشته گفت: باید زمینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری فراهم کنیم تا منجر به افزایش تولید و ایجاد اشتغال شود.
معاون اول رئیس‌جمهوری یادآورشد: شرایطی که ما امروز در خصوص بیکاری با آن روبه‌رو هستیم، کشور در هیچ مقطعی با آن مواجه نبوده و مشکل پیچیده‌ای است؛ ظرف اقتصاد کشور بزرگ نشده و محدود مانده اما تعدادی که بر سر این ظرف نشسته‌اند افزایش یافته است.
اگر از این ظرف اقتصاد در بهترین دوران 600‌هزار شغل ایجاد می‌شد، امروز جمعیتی که کنار این ظرف نشسته‌اند چند‌میلیون نفرهستند و چشم امید دارند که از آن معجزه‌ای ببینند و هر سال یک‌میلیون تن به این تعداد اضافه می‌شود.
ویژگی این افراد با نفرات گذشته متفاوت است، آنها تحصیلکرده هستند و انتظار دارند کشور از توان آنها استفاده کند و هم خودشان انتظار دارند شغلی متناسب با تحصیلات خود پیدا کنند.
او بخش وسیعی از جمعیت جویای کار را از قشر بانوان تحصیلکرده دانست و افزود: بیکاری امروز یک ابرچالش پیش روی اقتصاد کشور است.
نفت و گاز بهترین بخش
برای سرمایه‌گذاری
«یکی از بهترین بخش‌ها برای سرمایه‌گذاری بخش نفت و گاز است؛ نمی‌توان با نخستین قرارداد سروصدا کرد و مانع قراردادهای بعدی شد.»
جهانگیری روز گذشته گفت که حرکت دولت دوازدهم نیازمند کمک همگان است؛ برای مقابله با مشکلات و چالش‌ها باید مسیر درستی ترسیم کنیم که پیش‌نیاز آن سرمایه‌گذاری و افزایش تولید است.
او به اولویت‌های سرمایه‌گذاری در کشور با توجه به مزیت‌ها اشاره کرد و گفت: به تعبیر رهبری معظم انقلاب باید در سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز 200‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کنیم، این یک قرارداد 5‌میلیارد دلاری بوده که باید از این نوع قراردادها بسته شود.
همه سرمایه‌گذاران باید احساس کنند می‌توانند منابع‌شان را در ایران به صحنه بیاورند و کسی نه‌تنها مزاحم آنها نخواهد شد بلکه مورد حمایت واقع می‌شوند تا توسعه و اشتغال در کشور شکل بگیرد.
مردم سیستان اوضاع مناسبی ندارند
محیط‌زیست و بحران‌های پیش‌رو یکی دیگر از مهمترین بخش‌های سخنان اسحاق جهانگیری بود. او به موضوع محیط‌زیست به‌عنوان چالشی دیگر اشاره کرده و افزود: وضع مردم در استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان، خوزستان در مواجهه با گردوغبار و آلودگی زیست محیطی مناسب نیست، باید برای از پیش روی برداشتن آن فکری اساسی کرد.
ابزار اقتصاد مقاومتی در دست دولت
مهمترین ابزار و سیاست‌هایی که دولت در اختیار دارد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است؛ این را رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی کشور گفت و توضیح داد: دولت پذیرفته که این سیاست‌ها می‌تواند در این مقطع گرهگشاي چالش‌های پیش روی کشور باشد و اجماعی هم در سطح اقتصاددانان کشور وجود دارد و همه قوا و ارکان حکومت معتقدند که از آنجا که این سیاست‌ها توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است آمادگی کمک به دولت را دارند. او تأکید کرد: بر اساس مهمترین محور اقتصاد مقاومتی، اقتصاد باید برون‌نگر و درون‌زا باشد و از تمام ظرفیت‌های درونی استفاده کند.