ترامپ تعهد ایران به برجام را تأیید کرد و تحریم‌ها را افزایش داد!


سرویس سیاسی- دولت آمریکا صبح دیروز اعلام کرد که ایران به توافق هسته‌ای امضا شده در دولت «باراک اوباما» در سال 2015 میلادی پایبند بوده است اما واشنگتن در تلاش برای اجرای سرسختانه‌تر توافق و اعمال دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران به بهانه حمایت از تروریسم است.
طبق این گزارش علیرغم آنکه واشنگتن اعلام کرده است که ایران از برجام تبعیت کرده است اما مدعی شده است که به روح برجام پایبند نبوده است!
گزارش‌ها حاکی از آن است که در حین جلسه حدود یکساعته چهارشنبه هفته گذشته، تمامی مشاوران مهم امنیتی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد کردند که ترامپ در حال حاضر برجام را حفظ کند.
یکی از مقاماتی که این بحث‌های داخلی را تشریح کرده است، گفت که در میان آنهایی که علناً چنین خواسته‌ای را مطرح کردند، می‌توان به «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا،«جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا، «مک مستر» مشاور امنیت ملی آمریکا، «جوزف دانفورد» رئیس‌ستاد مشترک ارتش آمریکا اشاره کرد.


این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، ادامه داد که ترامپ 55 دقیقه از این نشست را صرف آن کرد که به اعضای نشست بگوید که تمایلی به حفظ برجام ندارد و بعد از آن قانع شد که برجام را حفظ کند.
وی تصریح کرد، که ترامپ حتی قصد نداشت همان اول، تبعیت ایران از برجام را تأیید کند اما به این شرط راضی شد که تیم وی با یک راهبرد جدید برای تقابل به ایران نزد وی بازگردند.
این مقام آمریکایی اینگونه گفت که هفته گذشته مشاوران ترامپ به وی گفتند که به زمان بیشتری برای همکاری با همپیمانان و کنگره نیاز دارند که ترامپ در پاسخ به آنها گفت اگر می‌خواهند که با خواسته‌اشان موافقت کند، باید از شروط خاصی پیروی کنند.
این مقام آمریکایی به‌طور واضح درباره این شروط شفاف‌سازی نکرد.
بنابر گزارش «واشنگتن تایمز»،‌ یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا اعلام کرد، «رکس تیلرسون»‌وزیر امور خارجه آمریکا به کنگره اطلاع داده که ایران همچنان به مفاد توافق برجام پایبند است.
بر اساس این گزارش، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا بارها از این توافق انتقاد کرده و آن را یک توافق بد خوانده است. وی حتی در زمان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 در آمریکا گفته بود که از این توافق عقب‌نشینی خواهد کرد اما با تأییدیه دیروز دولت آمریکا به نظر می‌رسد که وی دست از انتقادهای یکجانبه از این توافق کشیده است.
به گزارش فارس، یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته است: «وی (ترامپ) همواره بر تمایلات گسترده خود برای مانع‌تراشی بر سر راه برجام تأکید کرده بود. حالا این سیاست همچنان باقی است و همچنان تحت بازبینی. تعهد وی به ایجاد موانع نیز همچنان برقرار است.»
درباره تایید پایبندی ایران به برجام از سوی آمریکا این نکته مهم قابل توجه است که واشنگتن چاره‌ای دیگری جز این نداشته است چرا که دولت ایران به همه تعهدات خود در این زمینه عمل کرده و در برخی موارد مانند سقف 300 کیلو اورانیوم 3 و نیم درصد، حتی بیش از تعهد نیز عمل کرده و کمتر از این مقدار را ذخیره کرده است. با در نظر گرفتن این موضوع، آمریکا و برخی رسانه‌ها طوری موضع‌گیری می‌کنند که گویا تایید پایبندی ایران به برجام از سوی ترامپ، امتیازی از سوی واشنگتن به تهران است! موضوع و سؤال اینجاست که چه کسی مسئول رسیدگی به تعهدات آمریکاست و عدم پایبندی آن به برجام را پیگیری می‌کند؟!
اعمال تحریم همراه با تایید برجام!
همزمان با اعلام پایبندی ایران به برجام از سوی دولت ترامپ، دولت آمریکا 18 فرد و گروه را به بهانه‌های مختلف از جمله ارتباط با برنامه موشکی ایران در لیست تحریم‌های خود قرار داد.
وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده در تحریم‌های جدید هفت سازمان و پنج فرد به دلیل حمایت از نیروهای نظامی یا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هدف گرفته شده‌اند.
این تحریم‌ها همچنین یک سازمان چند ملیتی مستقر در ایران و سه فرد مرتبط با آن را شامل می‌شوند.
خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود مدعی شده «سه شبکه»‌ای که به‌تازگی تحریم شده‌اند، با ساخت پهپادها و تجهیزات نظامی برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تولید و نگهداری قایق‌های سریع برای نیروی دریایی سپاه یا تأمین قطعات الکتریکی برای نهادهای حامی نیروهای نظامی ایران اقدام به پشتیبانی از نیروهای نظامی ایران کرده‌اند.
شرکتی فراملیتی که با ادعای ارتکاب جرم در فهرست تحریمی واشنگتن قرار گرفته نیز به انجام هماهنگی‌های لازم برای سرقت برنامه‌های نرم‌افزاری آمریکا و کشورهای غربی متهم شده است. خزانه‌داری آمریکا مدعی شده که این نرم‌افزارها «گاهاً» به دولت ایران فروخته شده‌اند.
واشنگتن اعلام کرده یک نهاد و دو بازرگان ایرانی مرتبط با این شرکت اصطلاحاً مجرم هم در فهرست تحریم‌های جدید قرار گرفته‌اند.علاوه بر این 16 فرد و نهاد، وزارت خارجه آمریکا هم دو سازمان را به بهانه همکاری با برنامه موشکی ایران تحریم کرده است.
با اقدام روز سه‌شنبه، تمامی دارایی‌ها و سهام‌های متعلق به این 18 فرد و نهاد در حیطه قلمرو حاکمیتی آمریکا مسدود شده و افراد آمریکایی، از انجام مبادلات مالی با آنها منع می‌شوند.
 به علاوه، نهادهای مالی خارجی که اقدام به تسهیل مبادلات مالی با افراد و نهادهای مندرج در فهرست تحریمی امروز کنند و یا اشخاصی که به این نفرات و سازمان‌ها کمک مادی یا کمک‌های دیگر ارائه دهند، ممکن است با جرائمی از قبیل منع دسترسی به نظام مالی آمریکا یا مسدود شدن دارایی‌هایشان در قلمرو حاکمیتی آمریکا رو‌به‌رو شوند.  
ظریف: راه خروج ایران از برجام باز است
وزیر امور خارجه کشورمان که به آمریکا سفر کرده است در مصاحبه با نشریه آمریکایی نشنال‌اینترست گفت: اگر خروج از توافق یک گزینه است، راهش به سوی ما نیز باز است.
وزیر خارجه ایران در ادامه گفت: «ایران (با اجرای برجام) پای در مسیر تفاهم با آمریکا و 1+5 گذاشت و شورای امنیت هم از این مسئله حمایت کرد و در این مرحله، ما با اجرای این توافق، راضی خواهیم شد. قبلاً هم گفته‌ایم که می‌خواهیم این توافق مبنا باشد نه سقف ولی برای اینکه این توافق، به مبنایی محکم تبدیل شود، باید مطمئن شویم که همه طرف‌ها، تعهداتشان را صادقانه و تمام و کمال، اجرا کرده‌اند. اگر به این مرحله برسیم، منفذی به سوی پیشرفت بیشتر (در تفاهم) باز خواهد شد.»
وی در گفت‎وگو با شبکه الجزیره اعلام کرد که اگر دولت آمریکا به توافق هسته‎ای با ایران پایبند نباشد، تهران هم چندین سناریو دارد.
 ظریف تاکید کرد که تحریم‎ها علیه ایران فایده‎ای ندارد و واشنگتن باید در مواضع خود در قبال توافق هسته‌ای با ایران تجدید نظر کند.
وی گفت که اظهارنظر مقامات آمریکایی درباره تحریم‎های جدید «مردود» است و توافق هسته‎ای را تهدید می‎کند.
سخنرانی ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا
همچنین ظریف بامداد سه‌شنبه در شورای روابط خارجی آمریکا حاضر شد و به ایراد سخنرانی پرداخت. ظریف گفت آمریکا از زمان وقوع انقلاب در ایران، سیاست تغییر نظام را در دستور کار خود داشته است.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: «تغییر نظام در ایران جواب نمی‌دهد. آمریکا از تاریخ درس نمی‌گیرد. آمریکا در سال 1953 نظام حاکم را سرنگون کرد و ببینید که چه شد.»
رئیس‌ دستگاه دیپلماسی ایران همچنین ادامه داد:‌ «هنگامی که به ما با سلاح‌های شیمیایی حمله شد، این موضوع برای کسی مهم نبود....چرا ما دوام آورده‌ایم؟ چون می‌توانیم به مردممان تکیه کنیم.»
وزیر خارجه کشورمان همچنین گفت:‌ «(درباره اظهارات جانشین ولیعهد عربستان درباره کشاندن جنگ به داخل ایران) این یک تهدید بود، تهدیدی که آنها مدتی با حمایت از سازمان‌های تروریستی به دنبال تحقق آن بودند.»
رئیس‌دستگاه دیپلماسی ایران افزود: «شما آنها را می‌دیدید که شخصاً در راه ‌پیمایی‌های همین سازمان‌های تروریستی در پاریس که در بیرون این سالن هم شعار می‌دادند، شرکت می‌کردند. در نهایت آنها توانستند بعضی از آن تروریست‌ها را داخل پارلمان ما بیاورند، جایی که آنها بیشتر از همه جا از آن تنفر دارند چون چیزی است که ما داریم و آنها ندارند.»
«ریچارد هاس»‌ رئیس ‌شورای روابط خارجی آمریکا نیز در این نشست سؤالاتی را مطرح کرد و گفت: «برخی از شهروندان آمریکا در ایران زندانی هستند. آیا ایران حاضر است این افراد را به خاطر ژست بشردوستانه آزاد کند؟»
ظریف در پاسخ تأکید کرد: «ایران نظام قضایی مستقل دارد. ما در دولت، هیچ کنترلی روی تصمیم‌های قوه قضائیه  نداریم. میلیون‌ها  ایرانی‌‌-آمریکایی به ایران سفر می‌کنند و فقط شماری از آنها دستگیر شده‌اند. ضمن اینکه، ایرانی‌هایی هم هستند که در آمریکا با اتهامات ساختگی دستگیر می‌شوند.»
وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «هیچ ارتباطی بین من و رکس تیلرسون (وزیر خارجه آمریکا) وجود ندارد. این به معنی آن نیست که احتمال تعامل بین ما وجود ندارد.»
در حالی که دستگاه دیپلماسی آمریکا از لزوم تغییر رژیم در ایران می‌گوید و انواع و اقسام خصومت‌ها - از افزایش تحریم تا تدارک اقدامات خرابکارانه و حمایت از معاندین- را در دستور کار خود داشته و پیش می‌برد، سخن گفتن آقای ظریف از تعامل با تیلرسون جای تعجب و سؤال دارد!