در مراسم پنجاهمین سال تاسیس سازمان گسترش تاکید شد؛

گروه صنعت- مراسم نکوداشت پنجاهمین سال تاسیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) برگزار شد.
مشاور ارشد اقتصادی رییس‌جمهور در این مراسم طی سخنانی گفت: برای گذشتن از رکود به‌وجودآمده در دولت قبل، 7 تا 10 سال زمان نیاز است که حدود سه سال از آن گذشته است.
مسعود نیلی افزود: دگرگونی‌های زیادی در 15 سال اخیر در خصوص نقش ایدرو در توسعه صنعتی کشور به وجود آمد. سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی در زمان تاسیس ایدرو زیر سه درصد بود اما سهم صنعت هم‌اکنون 30 برابر شده است.
به‌سمت صنعتی برون‌گرا و پاسخگو به نیاز جهانی گام برداریم


وی با بیان اینکه باید به‌سمت صنعتی برونگرا و پاسخگو به نیاز جهانی گام برداریم، افزود: سطح درآمد خانوارهای ایرانی در سال 92 حدود 22 درصد پایین‌تر از سطح درآمد آنها در سال 86 بود که در همین بازه زمانی سطح درآمد یک خانوار روستایی 38 درصد کاهش پیدا کرد و این موضوع بر بازار تقاضای داخلی صنعت تاثیر گذاشت.
نیلی گفت: کاهش سرمایه‌گذاری در سال‌های 86 تا 92 بر رکود صنعت داخلی کشور تاثیر منفی داشت. برای گذشتن از رکود به وجود آمده در دولت قبل، 7 تا 10 سال زمان نیاز است که حدود سه سال از آن گذشته است.مشاور اقتصادی رییس‌جمهور افزود: در سال‌های 91 و 92 صنعت 17 درصد کوچک‌تر شد که رشد صنعتی در سال‌های 93 تا 95 بخشی از آن را جبران کرد و صنعت کشور هم‌اکنون 8/1 برابر صنعت در سال 83 است.
بازار داخلی کفاف صنعت را نمی‌دهد
نیلی ابراز کرد: در حال حاضر بازار داخلی کفاف صنعت را نمی‌دهد و باید به‌سمت بازارهای مطمئن خارج از کشور حرکت کنیم.
وی گفت: ایدرو باید به‌هم‌رسانی کسب‌وکارها و جذب سرمایه‌گذاری خارجی جهت ارتقای ساختار بنگاه‌های کشور را جزو برنامه‌های محوری خود قرار دهد.نیلی با اعلام اینکه هنوز یک مدل توسعه صنعتی در کشور وجود ندارد، اظهار داشت: در سال 80 اقداماتی برای تهیه یک مدل صنعتی برای کشور انجام شد اما هنوز نتوانسته‌ایم سندی یکپارچه در این بخش مصوب کنیم.مشاور اقتصادی رییس‌جمهور اضافه کرد: متاسفانه تاکنون صنعت برون‌گرا و صادرات‌محور نداشته‌ایم. صنعت باید برای توسعه خود علاوه بر بازار داخلی به‌فکر حضور پررنگ در بازارهای صادراتی نیز باشد. امروز باید به این موضوع توجه شود که تا چه‌میزان تقاضا با ظرفیت‌های فعلی صنعت مطابقت دارد.
مشاور اقتصادی رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه روند افزایش ظرفیت صنعت با میزان تقاضا همخوانی ندارد، گفت: در سال‌های 90 و 91 شاهد رشد منفی صنعت بودیم که این میزان در زمان جنگ نیز بی‌سابقه بوده اما در حال حاضر امروز صنعت کشور تقریبا به دو برابر سال 81 رسیده اما سطح تقاضا در سطح سال 81 است.
اقتصاد ایران چاره‌ای جز برون‌گرایی ندارد
نیلی متذکر شد: امروز شکافی بین ظرفیت صنعت و تقاضا وجود دارد که اثر عینی آن بروز مشکلات برای واحدهای تولیدی است، البته واحدهای تولیدی می‌گویند با کمبود نقدینگی روبه‌رو هستند و متقاضی منابع مالی‌اند اما مشکل جدی‌تر از این حرف‌هاست. اگر فکری به حال صنعت نشود، این بخش نصف و به‌مرور کوچک خواهد شد و مشکل بیکاری و مسایل دیگر اتفاق خواهد افتاد.
مشاور اقتصادی رییس‌جمهور با اعلام اینکه خود به خود اشتغال به وجود نمی‌آید، تصریح کرد: برای اینکه بنگاه‌ها به‌سمت صادرات پیش بروند باید تغییری در آنها ایجاد شود. در همین زمینه نقش سازمان گسترش و نوسازی بسیار پررنگ است و باید از این فرصت استفاده کند و با بهبود کسب‌وکار و جذب سرمایه‌گذاری خارجی اقدامات لازم را برای ارتقای بنگاه‌ها برای رقابت در بازارهای صادراتی انجام دهد.
نیلی با بیان اینکه اقتصاد ما چاره‌ای جز برونگرایی ندارد، تصریح کرد: نمی‌توانیم به بانک‌ها فشار آوریم که به واحدهای تولیدی پول بدهند و از آن طرف واحدهای تولیدی نتوانند پول بانک‌ها را بازگردانند. باید بازارهای صادراتی را گسترش دهیم.
اگر مدیری توانمندی لازم را ندارد، مسوولیت خود را واگذار کند
همچنین وزیر صنعت نیز در این مراسم با اشاره به اینکه اگر مدیری توانمندی لازم را ندارد، مسوولیت خود را واگذار کند، افزود: این موضوع را با مدیران مختلف از جمله خودروسازی‌ها اعلام کردم اما آنها پنبه در گوش گذاشتند و به این موضوع توجه نکردند.
محمد‌رضا نعمت‌زاده با اشاره به اینکه برخی سال‌ها این سازمان را سیاسی کردند، اظهارداشت: خواهش می‌کنم اجازه دهیم این سازمان در راستای اهداف خود برای توسعه صنعت انجام وظیفه کند.
وی با بیان اینکه از مجلس گذشته برای تصویب قانون بهبود فضای کسب‌وکار تشکر می‌کنم، افزود: در قانون رفع موانع تولید اختیارات اساسنامه‌ای سازمان احیا شد. البته نمایندگان موادی را هم به قانون اضافه کردند که برخی مفید و برخی دیگر مفید نبود.
نعمت‌زاده خطاب به حاضران در مراسم گفت: به همه مدیران توصیه می‌کنم وظایف و قوانین را فراموش نکنند. قوانین برای این است که برای توسعه تولید تلاش کنیم. البته از نمایندگان مجلس هم درخواست می‌کنم مقررات مانع کسب‌وکار مردم را حذف کنند و با استفاده از رهنمودهای مقام معظم رهبری قوانین مرتبط با کسب‌وکار را تسهیل کنند.وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه فقط با کتاب خواندن کسی مدیر نمی‌شود، گفت: تربیت و رشد توانایی مدیران و آموزش‌های مهارتی کارکنان و کارگران در سطح کشور باید مورد توجه قرار گیرد.
نعمت‌زاده بر لزوم توجه به تشکل‌های آموزشی برای مدیران تاکید کرد و گفت: به خصوص در خودرو‌سازی، تربیت مدیران صادراتی باید در دستور کار قرار گیرد. اگر ما مسوولان نمی‌توانیم به توسعه و رشد کمک و مشکل را حل کنیم، باید صندلی و میز خود را واگذار کنیم.
وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه اگر مدیری توانمندی لازم را ندارد، مسوولیت خود را واگذار کند، افزود: این موضوع را با مدیران مختلف از جمله خودروسازی‌ها اعلام کردم اما آنها پنبه در گوش گذاشتند و به این موضوع توجه نکردند. حتی برخی رسانه‌ها هم مرا بابت این صحبت‌ها مسخره کردند اما باز هم می‌گویم اگر کاربلد نیستید، مدیر وارد کنیم.
نمی‌شود هم کار کرد و هم فحش خورد
همچنین معاون وزیر صنعت نیز در این مراسم با اشاره به محدودیت‌های این سازمان گفت: نباید آنقدر دست و پای ما را ببندند. امروز چیزی که اتفاق می‌افتد، نظارت نیست؛ نمی‌شود هم کار کرد و هم فحش خورد.منصور معظمی با اشاره به مشکلات سازمان گسترش گفت: امروز سازمان‌های توسعه‌ای وارث بدهی شرکت‌های خود هستند که در این رابطه باید گشایش‌هایی ایجاد شود.
وی افزود: از سال ۸۰ به بعد سازمان‌های دولتی به جای خصوصی‌سازی به شبه‌دولتی‌ها یا خصولتی‌ها واگذار شدند.معاون وزیر صنعت با گلایه از محدودیت‌های این سازمان در اجرای وظایف گفت: اجازه دهید سازمان‌های توسعه‌ای بیشتر کار کنند. آنقدر دست و پای ما را نبندید. امروز چیزی که اتفاق می‌افتد نظارت نیست. به قول یکی نمی‌شود هم کار کرد و هم فحش خورد.
وی همچنین گفت: نمی‌خواهیم از منابع دولتی استفاده کنیم اما باید بگویم میلیاردها تومان طلب داریم که امیدواریم به زودی پرداخت شود.
تزریق ۲ هزار میلیارد دلار به اقتصاد کشور طی 50 سال گذشته
رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با طرح این سوال که آیا تزریق دو هزار میلیارد دلار منابع مالی به اقتصاد کشور طی ۵۰ سال گذشته به معنی توانمندتر شدن بخش‌خصوصی است از وجود برخی محدودیت‌ها از سوی نهادهای نظارتی انتقاد کرد.
منصور معظمی اظهار داشت: طی 50 سال گذشته حدود 250 طرح صنعتی توسط این سازمان اجرا شده و حالا در مرحله دوم عمر ایدرو نیازمند بازتعریف در وظایف سازمان هستیم.
وی با اشاره به واگذاری برخی شرکت‌های دولتی به بخش شبه‌دولتی، خصولتی‌ها یا نهادهای دیگر تصریح کرد: سازمان‌های توسعه‌ای وارث بدهی شرکت‌هایشان هستند و مطالبات و تعهداتی به آنها منتقل شده است.
وی با تاکید بر لزوم تعریف ماموریت‌های جدید برای سازمان‌های توسعه‌ای گفت: دنبال استفاده از منابع دولتی در ایدرو نیستیم بلکه می‌خواهیم ضوابط دست‌وپاگیری که حوزه مسوولیت سازمان‌ها را محدودتر می‌کند، برطرف شوند.