معرفی عامل مخرب بورس

یک نماینده مجلس عامل مخرب بورس را اعلام کرد. محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص وضعیت بورس کشور به خانه ملت گفت: با وجود اینکه ابزار بدهی، ابزار خوبی است اما صندوق‌هایی که رویکرد ابزار بدهی دارند خودشان به عامل مخرب برای بازار سهام، تبدیل می‌شوند. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص جذابیت‌های بازارهای دیگر نسبت به بازار بورس گفت: در حال حاضر وضعیت بازار مسکن در رکود بوده البته بازار طلا نیز تقریبا در آرامش است و با توجه به سیاست‌های دولت برای تعدیل نرخ ارز، بازار ارز نیز خیلی جایگاهی ندارد. پورابراهیمی داورانی گفت: اگر وضعیت رکودی در اقتصاد کشور بهبود یابد بازار سرمایه می‌تواند به جایگاه خوبی دست یابد و توانایی رقابت داشته باشد و مهم این است که اقتصاد از رکود خارج شود تا شرکت‌ها به سودآوری دست یابند.
عملکرد شاخص
شاخص بورس بیانگر سطح عمومی قیمت‌ها در حوزه سهام یا سایر فعالیت‌ها در بازار سرمایه محسوب می‌شود و بیانگر وضعیت قیمتی است. نماینده مردم کرمان و راور در مجلس ادامه داد: می‌توان عنوان کرد شاخص بورس بیانگر این است که متوسط افزایش و کاهش قیمت سهام به چه نحوی بوده و به عنوان معیار ارزیابی عملکرد محسوب می‌شود و افزایش آن معمولا به این معنی است که تقاضا نسبت به عرضه در بازار سرمایه بیشتر بوده و تاثیر آن افزایش سطح قیمت‌ها در حوزه بازار است. پورابراهیمی داورانی با بیان اینکه کاهش شاخص بورس به مفهوم افزایش عرضه نسبت به تقاضاست، گفت: روش‌ها و فرمول‌های متعددی برای محاسبه شاخص در بورس‌های دنیا اعمال می‌شود. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص نحوه محاسبه شاخص بورس در کشور گفت: فرمول محاسبه شاخص بورس در ایران متاثر از فرمول‌های بین‌المللی در این حوزه است. وی در این رابطه ادامه داد: در ایران شاخص‌هایی مانند شاخص قیمت، شاخص قیمت بازده و شاخص صنعت و سایر شاخص‌ها که در حوزه بازار سرمایه تعریف شده است البته برخی اوقات تعدیل‌هایی وجود دارد به دلیل اینکه در بازار سرمایه به طور مثال سهام شناور؛ دامنه حد مجاز نوسان و امثال موضوعات یادشده وجود دارد که قاعدتا تاثیرگذار است. پورابراهیمی داورانی گفت: محاسبه شاخص بورس با تعدیل‌هایی در ایران نسبت به شاخص‌هایی که در دنیا اعمال می‌شود، همراه است. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: شاخص بورس منعکس‌کننده وضعیت فعلی اقتصاد در حال رکود ایران است؛ عدم تغییر یا تغییرات جزیی که در شاخص اتفاق می‌افتد، بیانگر این است که روند بهبود اقتصاد کشور به واسطه سودآوری شرکت‌ها، روند مطلوبی نیست و شاخص بورس از وضعیت خوبی برخوردار نیست.
تاثیر تحولات سیاسی


رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه شاخص بورس تا چه حد بیانگر وضعیت عملکرد بازار بورس است، گفت: قاعدتا شاخص معیار قابل توجهی از وضعیت بازار است، البته در زمان و شرایط خاص ممکن است تاثیرپذیری‌هایی داشته باشد. وی در این رابطه افزود: تاثیرپذیری شاخص بورس از اتفاقات سیاسی جزیی از ذات بازار است و شاخص چیزی جدا از بازار نیست. پورابراهیمی‌داورانی در ادامه گفت‌وگوی خود در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه در نوسانات ارزی سال 91 آیا روند کلی شاخص بورس متاثر از عملکرد این بازار بود گفت: شاخص بورس علاوه بر اینکه متاثر از سودآوری است از قیمت سهام شرکت‌ها نیز تاثیرپذیر بوده که البته خود آن از تغییرات ناشی از قیمت دارایی پایه و تغییرات ناشی از سودآوری شرکت‌ها تاثیرپذیر است که پیش‌بینی سودها را همراه دارد و این موضوعات روی قیمت سهام شرکت‌ها تاثیرگذار است. وی با بیان اینکه تحلیل شاخص بورس بسیار مهم است، گفت: تحلیل وضعیت شاخص بورس از بُعد سودآوری بوده و افزایش قیمت دارایی‌ها نکته قابل تاملی است، گاهی شاخص بورس از افزایش قیمت دارایی پایه‌ای به طور مثال ساختمان، تجهیزات متاثر می‌شود اما نباید فراموش کرد تغییرات قیمت دارایی پایه شرکت‌های بورسی کم اتفاق می‌افتد. به طور مثال شوک ارزی در کشور کم اتفاق می‌افتد این در حالی است که سودآوری شرکت‌ها می‌تواند مستمر باشد. وی ادامه داد:سودآوری شرکت‌های بورسی، یک روش عملیاتی قابل اتکاست اما تغییرات قیمت دارایی پایه در اقتصاد کم اتفاق می‌افتد. پورابراهیمی داورانی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه افزایش نقدینگی جامعه چه تاثیری روی شاخص بورس دارد، گفت: افزایش نقدینگی اگر به نحوی مدیریت و هدایت شود که به سمت بازار سرمایه سوق داده شود، می‌تواند تاثیرات خوبی در مجموع اقتصاد داشته باشد. وی ادامه داد: اگر افزایش نقدینگی به سمت طرف تقاضا در بازار سرمایه باشد سبب می‌شود متوسط قیمت‌ها در بازار سرمایه افزایش پیدا کند اما اگر نقدینگی‌ها به سمت بازار سوداگری انتقال یابد به چالش منجر می‌شود بنابراین جهت هدایت نقدینگی مهم است.
ورود آزاد خارجی‌ها به بازار سهام
وی درخصوص حضور خارجی‌ها در بورس ایران گفت: نبود سهام شرکت‌های ایرانی در بورس خارجی یا فقدان سهام شرکت‌های خارجی در بورس کشور نکته قابل تاملی است به دلیل اینکه به لحاظ قانونی امکان‌پذیر است و آثار مثبتی در اقتصاد ایران به همراه خواهد داشت. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ایجاد ابزارها و تنوع‌بخشی در بورس می‌تواند مفید باشد، گفت: در حال حاضر به صورت غیررسمی میلیاردها تومان مبادلات ارز روزانه به صورت غیرشفاف انجام می‌شود که قابل رصد نیست و امکان پوشش ریسک نیز وجود ندارد، این در حالی است که اگر همه اتفاقات در بازار غیررسمی ارز از طریق بازار رسمی انجام شود نکته مطلوبی است.
پیگیری لایحه اصلاح قانون بازار سرمایه
از سویی دیگر، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:در حوزه قوانین و مقررات کارهای خوبی برای بازار سرمایه صورت گرفته و در برنامه ششم توسعه کشور احکام زیادی برای ارتقای وضعیت بازار سرمایه مصوب شده که بیشتر این احکام در رابطه با بورس کالاست. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مجلس از بُعد نظارتی نیز می‌تواند به بازار بورس کمک کند، ادامه داد: لایحه اصلاح قانون بازار سرمایه توسط سازمان بورس در حال تدوین بوده و مقرر شده بعد از ارسال لایحه از سوی دولت به مجلس، پیگیری‌های لازم انجام شود.