تغییر سال پايه تورم

بانک مرکزي در راستاي حسن اجراي وظايف قانوني خود، طبق بند (پ) ماده (۱۰) قانون احکام دائمي‌برنامه‌هاي توسعه کشور، نرخ تورم را از مرداد ماه سال ۱۳۹۶ بر اساس سال پايه ۱۳۹۵ محاسبه و اعلام خواهد کرد. بر اين اساس نرخ تورم تير ماه که در مرداد ماه سال جاري اعلام خواهد شد، آخرين نرخ تورم اعلامي‌بر اساس سال پايه ۱۳۹۰ خواهد بود.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک مرکزي، معاون اقتصادي اين بانک در خصوص دليل به هنگام سازي سال پايه گفت: به طور کلي و با توجه به تجارب و رهنمود‌هاي بين‌المللي،‌ عواملي همچون «تغيير سليقه مصرفي خانوارها در طول زمان»، «تغييرات درآمد خانوارها»، «تغييرات نسبي قيمت کالاها و خدمات» و «نيازهاي جديد و تنوع کالاهاي توليد شده در جامعه» از جمله عللي هستند که باعث ايجاد اختلاف بين سبد مصرفي و ضرايب اهميت تعيين شده در سال پايه با الگوي مصرفي فعلي خانوارها خواهند شد و بر اين اساس، سال پايه هر چند سال يک‌بار نيازمند به هنگام‌سازي و روزآمد کردن است.
قرباني‌ افزود: بر اساس چنين ضرورتي و به منظور بهبود کيفيت آمار توليدي براي نرخ تورم، شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي که از سال ۱۳۱۵ تا کنون توسط بانک مرکزي محاسبه و منتشر مي‌شود، دستخوش تغييرات در سال پايه شده و پس از سال‌هاي ۱۳۱۵، ۱۳۳۸، ۱۳۴۸، ۱۳۵۳، ۱۳۶۱، ۱۳۶۹، ۱۳۷۶ و ۱۳۸۳، سال ۱۳۹۰ به ‌عنوان سال پايه جديد انتخاب شده است و در مردادماه سال جاري نيز، سال پايه به ۱۳۹۵ تغيير خواهد يافت.
وي تصريح کرد: به منظور تغيير سال پايه، در قدم نخست، از سال ۱۳۹۴ اصلاح و رفع مغايرت نقشه شهرهاي مورد بررسي انجام گرفت و پس از تعيين بلوک‌هاي جغرافيايي، فرآيند عمليات فهرست‌برداري اطلاعات کامل خانوار ساکن آغاز شد. با انتخاب بلوک‌هاي نمونه، انتخاب خانوار نمونه در هر بلوک انجام و مراجعه مستقيم به جهت کسب اطلاعات درآمد هزينه-خانوار بر اساس توزيع مناسب زماني در طول سال صورت پذيرفت. بر اين اساس در سال ۱۳۹۵، ۱۷۶۰۰ خانوار نمونه مورد پرسش آمارگيران اين بانک قرار گرفتند و پس از تعميم اطلاعات نمونه به کل کشور، اقلام سبد مصرفي خانوار و ضرايب اهميت آن‌ها در سال ۱۳۹۵ تعيين شد.