ميرزاخاني به مذهب دلبستگي عميق و حقيقي داشت

متین زاهدی خبر ناگهاني و غيرقابل انتظار بود؛ مريم ميرزاخاني نابغه رياضي كشورمان و استاد تمام دانشگاه استنفورد بر اثر بيماري سرطان در سن 40 سالگي درگذشت. ابهام‌ها درباره مرگ ناگهاني برنده اولين زن عضو آكادمي ملي علوم امريكا با رسانه‌اي شدن يك خبر جدي‌تر شد. خبر اما اين بود «سرويس‌هاي اطلاعاتي روسيه گفتند: امريكايي‌ها، خانم رياضيدان ايراني را ترور بيولوژيك كردند.»   اين منبع آگاه روسي در ادامه افزود: «ميرزاخاني قصد بازگشت به ايران را داشت.»
  ميرزاخاني كه بودمريم ميرزاخاني در دوران تحصيل در دبيرستان فرزانگان تهران، برنده مدال طلاي المپياد جهاني رياضي در سال‌هاي ۱۹۹۴ (هنگ‌كنگ) و ۱۹۹۵ (كانادا) شد و در اين سال به عنوان نخستين دانش‌آموز ايراني برنده جايزه نمره  كامل شد. وي نخستين دختري بود كه به تيم المپياد رياضي ايران راه يافت؛ نخستين دختري بود كه در المپياد رياضي ايران طلا گرفت؛ نخستين كسي بود كه دو سال مدال طلا گرفت و نخستين فردي بود كه در آزمون المپياد رياضي جهاني نمره كامل گرفت.  سپس در سال ۱۹۹۹ كارشناسي خود را در رشته رياضي از دانشگاه شريف و دكتراي خود را در سال ۲۰۰۴ از دانشگاه هاروارد به سرپرستي كورتيس مك‌مولن از برندگان مدال فيلدز گرفت.  از مريم ميرزاخاني به عنوان يكي از 10 ذهنِ جوان برگزيده  سال ۲۰۰۵ از سوي نشريه پاپيولار ساينس در امريكا و ذهن برتر در رشته  رياضيات تجليل شد.  ميرزاخاني برنده جوايزي چون جايزه ستر از انجمن رياضي امريكا در سال ۲۰۱۳، جايزه كلي و مدال فيلدز در سال ۲۰۱۴ است.
  يك مسلمان معتقد رسول جعفریان تاریخ‌دان در کانال خود نوشت:  دكتر حسين مدرسي طباطبايي، استاد دانشگاه پرينستون می‌گوید: «همسر دكتر ميرزاخاني مدتي پيش از ازدواج به اسلام گرويده بود. در دوره‌اي كه فوق دکترا دانشگاه پرينستون بود، روزي به دفتر من آمد و سؤالاتي در باب اسلام داشت. به روال همه موارد مشابه، دو مجموعه پر حجم از درس‌هاي پيشين خود در عقايد و حقوق اسلام به او دادم و از او خواستم به دقت و منتقدانه بخواند و انتقادات و نظرات خود را از ساده‌ترين تا خشن‌ترين و سهمگين‌ترين، صادقانه با من در ميان بگذارد. چنين كرد و مدتي عصرها ساعت 5/4 كه درسم تمام مي‌شد، به دفتر من مي‌آمد و صحبت مي‌كرديم. از بهترين و مهذب‌ترين دانشمندان جواني بود كه در طول 35 سال خدمت در اين دانشگاه ديده‌ام. عاقبت به قائد توفيق و نورانيت پيامبر اكرم به اسلام تشرف يافت. شهادت اسلام او را خود به خط و امضاي خويش نوشتم. مفتخرم كه زمينه‌ساز ازدواج او با مريم بودم.»
دكتر طباطبايي درباره اعتقادات عميق مذهبي پروفسور ميرزاخاني نيز اينگونه توضيح داده است: «مريم به مذهب دلبستگي عميق و حقيقي داشت. او كسي نبود كه كاري بدون رعايت دقيق موازين شرع كند. تنها مسئله پوشش موي سر بود كه بر آن مستمسكي شرعي داشت. شايد من با آن نظر موافق نبودم، اما او با خداي خود و با پيامبر و خاندان گرامي او راهي ديگر داشت. خدايش در سايه رحمت واسعه خود جاي دهاد. مريم به پاكي فرشتگان بود. داغ او بر دلم سنگيني مي‌كند. چه توانم كرد؟»


  تاريخچه جنگ‌افزارهاي بيولوژيكشايد برخي تصورشان درباره طرح ترور بيولوژيك توهم توطئه باشد، اما با نگاهي گذرا به تاريخچه عوامل بيولوژيك مي‌توان دريافت ترور بيولوژيك افسانه نيست و حقيقت دارد.  امريكا در سال ۱۹۴۳ برنامه تحقيقاتي خود را براي استفاده از عوامل بيولوژيك آغاز كرد كه اين برنامه به طور رسمي تا سال ۱۹۶۹ ادامه يافت. در آن سال نيكسون، رئيس‌جمهور وقت امريكا به اين برنامه پايان داد و مواد تهيه شده در بين سال‌هاي ۱۹۷۱ و ۱۹۷۲ با حضور نمايندگان وزارت‌هاي مربوط (دفاع و كشاورزي) از بين رفت، اين مواد شامل عامل سياه‌زخم، سم بوتوليسم، عامل تولارمي، عامل تب Q، ويروس انسفاليت ونزوئلايي، عامل بروسلوز و آنتروتوكسين B استافيلو كوكي بود و به طور همزمان با اين برنامه، ارتش امريكا برنامه دفاع ميكروبي در جنگ را از سال ۱۹۵۳ شروع كرد كه تاكنون نيز ادامه دارد.  موارد متعددي از استفاده سلاح‌هاي بيولوژيك در سال‌هاي اخير گزارش شده است كه يكي از موارد آن، «باران زرد» در آسياي جنوب شرقي بود كه به علت آزاد شدن تصادفي عامل سياه‌زخم از استان سوردلوفسك روسيه بود.   
  وظيفه وزارت علوم و قوه قضائيه حالا رسانه‌اي شدن خبر ترور بيولوژيك ميرزاخاني موضوعي است كه نمي‌توان بي‌تفاوت از كنار آن عبور كرد. حتي اگر تنها احتمال اين ترور وجود داشته باشد، وزارت علوم موظف است از مجاري بين‌المللي براي ممانعت از پايمال شدن خون اين نابغه ايراني پيگيري‌هاي لازم را انجام دهد.
همچنين قوه قضائيه مكلف است در راستاي وظايف خود در قبال ايفاي حقوق شهروندان ايراني تحقيق و تفحص درباره دلايل مرگ مريم ميرزاخاني را مطالبه كند و از خون اين نابغه ايراني به راحتي عبور نكند؛‌دانشمندي كه شايد هرگز در دنيا تكرار نشود.