نفوذ جاسوس روسی- آمریکایی در انتخابات

جنجال دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برای پیروزی دونالد ترامپ وارد فاز تازه‌ای شده است‌. مدت‌هاست ترامپ در فضای سیاسی آمریکا متهم است که برای پیروزی در انتخابات از روسیه کمک گرفته است‌. در این رابطه اف‌بی‌آی تحقیقاتی انجام داده و در همان روزهای ابتدایی آغاز به کار ترامپ مایکل فلین، مشاور امنیت ملی دولت او مجبور شد به خاطر ارتباط با روسیه استعفا دهد‌.
هویت مردی که در دیدار پسر ارشد ترامپ با وکیل روس، ناتالیا وسلنیتسکایا حضور داشته، مشخص شد‌. به گزارش تلویزیون ان‌بی‌سی این شخص رینات احمدشین‌، افسر پیشین ارتش روسیه و دارای تابعیت آمریکایی و روسی است‌.
در پی کشف هویت مردی که در گفت‌وگوی پسر ارشد دونالد ترامپ، با وکیل روس، ناتالیا وسلنیتسکایا، در روز ۹ ژوئن ۲۰۱۶ شرکت داشته، جزییات بیشتری در مورد چگونگی ارتباط نزدیکان رییس‌جمهور آمریکا با مقامات روس فاش ‌شد‌. بنا به نوشته واشنگتن‌پست، این مرد رینات احمدشین نام دارد و یک لابیست آمریکایی- روسی است که در ارتش روسیه خدمت کرده و گفته است که در مقام افسر ارتش، دوره‌های آموزش جاسوسی نیز دیده است‌.
ناتالیا وسلنیتسکایا پیشتر در مصاحبه‌ای با ان‌بی‌سی گفته بود به همراه یک مرد در دیدار با ترامپ جونیور حاضر شده است‌. او از فاش کردن نام همراه خود خودداری کرده بود‌. واشنگتن‌پست می‌نویسد رینات احمدشین در روز ملاقات به ناتالیا وسلنیتسکایا کمک کرده تا از یک تاجر روس که در دادگاهی به اتهام «پولشویی» محاکمه می‌شد، دفاع کند‌.


به گزارش دویچه‌وله، در ملاقات ترامپ جونیور با وکیل روس که در برج ترامپ صورت گرفته، جارد کوشنر، داماد ترامپ و پل مانافورت، رییس وقت کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ نیز حضور داشتند‌.
گسترش دامنه تحقیقات
گفته می‌شود کمیته‌ نمایندگان کنگره‌ آمریکا به زودی رینات احمدشین را برای پاسخگویی به پرسش‌های مربوط به این دیدار دعوت خواهد کرد‌. آدام شیف، یکی از اعضای بانفوذ کمیته در این راستا گفت که اطلاعات ضد و نقیض ترامپ جونیور در رابطه با موضوع‌های مورد گفت‌وگو در ملاقات با وکیل روس بسیار نگران‌کننده است‌. رینات احمدشین همزمان هرگونه ارتباط با سازمان جاسوسی روسیه را چه در گذشته و چه در زمان حال رد می‌کند و می‌گوید این شایعات غلط است‌.
پلیس فدرال آمریکا و کمیته‌ای متشکل از نمایندگان کنگره‌ این کشور چندی است که در حال تحقیق درباره احتمال تبانی تیم انتخاباتی ترامپ با روس‌ها به منظور تاثیرگذاری بر انتخابات ۲۰۱۶ به زیان هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها هستند‌. به نوشته واشنگتن‌‌پست، ملاقات پسر ارشد ترامپ با وکیل روس نیز در همین چارچوب صورت گرفته است‌.
ایمیل‌های افشاگر
ترامپ جونیور پس از بالا گرفتن جنجال این دیدار اعتراف کرده که به امید دستیابی به اطلاعات و مدارکی علیه هیلاری کلینتون در ملاقات حاضر شده است‌. او در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه خبری فاکس‌‌نیوز این دیدار را بی‌اهمیت خواند و پس از آن مجموعه ایمیل‌های رد و بدل شده با روزنامه‌نگار بریتانیایی، باب گلدستون را منتشر ساخت‌.
در این ایمیل‌ها یادآوری شده که کرملین مایل به حمایت از جمهور‌یخواهان است‌. کارشناسان می‌گویند این ایمیل‌ها نخستین شواهد مستندی است که نشان می‌دهند یک عضو خانواده ترامپ حاضر است با یک مقام دولتی روسیه در راستای کمک به پدر خود برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دیدار کند‌.
دادخواست به اتهام نقض قانون
در حال حاضر چندین نهاد غیرانتفاعی آمریکا، دادخواست مشترکی علیه ترامپ جونیور و کوشنر به اتهام نقض قانون انتخابات به کمیسیون مرکزی رسیدگی به انتخابات تسلیم کرده‌اند‌. براساس این قانون بهره‌گیری از حمایت‌های خارجی در جریان انتخابات ممنوع است‌. برخی از محافل دموکرات حتی از خیانت تیم انتخاباتی ترامپ سخن می‌گویند‌. کارشناسان حقوقی ولی این اتهامات را غیرقابل اثبات ارزیابی می‌کنند‌.
پرداخت 50 هزار دلاری کمپین ترامپ به وکیل ترامپ پسر
از طرفی به گزارش رویترز، کمپین رییس‌جمهور آمریکا ۵۰ هزار دلار در ماه ژوئن به دفتر حقوقی‌ای ‌که اکنون وکالت دونالد ترامپ جونیور را بر عهده دارد، پرداخت کرده است‌. این اقدام یک هفته پیش از انتشار اخباری درباره دیدار غیرمعمول دونالد ترامپ جونیور با یک وکیل روسی انجام شد که گمانه‌زنی جدید درباره احتمال همدستی آنها به وجود آورد‌.
پرداخت حق‌الوکاله به دفتر حقوقی الن اس‌ فوترفاس به تاریخ ۲۷ ژوئن، 13 روز قبل از افشای ایمیل‌های مربوط به دیدار ترامپ پسر با وکیل روس است‌. این مساله شنبه گذشته در پرونده‌ای که در کمیسیون انتخاباتی فدرال تشکیل شده، فاش شده است‌.
پسر ارشد ترامپ به دیدار با یک وکیل روس در نیویورک حین کمپین ریاست‌جمهوری اعتراف کرده است‌. به او گفته شده بود این وکیل اطلاعاتی درباره رقیب پدرش، هیلاری کلینتون دارد‌. پرداخت پول به این شرکت وکالت چند روز پیش از آن انجام شد که خبر دیدار جنجالی فاش شود‌. در پرونده مذکور ذکر نشده است که این شرکت نماینده چه کسی شده است‌. سخنگوی کمپین ترامپ و این شرکت در این باره اظهارنظری نکردند‌.
با این حال نیویورک‌تایمز با ذکر جزییاتی از دیدار مذکور میان پسر ترامپ و آن وکیل روسی گزارش داد فوترفاس، وکیل دونالد ترامپ جونیور است‌. این شرکت نگفته است که از چه زمانی این وکالت را بر عهده گرفته است‌.
علاوه بر این کمپین ترامپ بیش از ۵۳۸ هزار دلار به شرکت حقوقی جونز دی که وکالت کمپین ترامپ حین انتخابات را بر عهده داشت، پرداخت کرده است‌. این کمپین همچنین ۸۹ هزار و ۵۶۱ دلار بابت مشاوره حقوقی به شرکت ترامپ که متعلق به رییس‌جمهور آمریکاست، پرداخت کرده است‌. این پرداخت برای ۳۰ ژوئن بوده است‌.
یک شورای ویژه فدرال و چندین هیات کنگره آمریکا در حال تحقیق درباره اتهام مطرح‌شده از سوی آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا و همچنین ارتباط مقام‌های روسیه و کمپین ترامپ است‌.
حمایت مردمی از ترامپ در سراشیبی سقوط
نتایج نظرسنجی جدیدی نشان می‌دهد محبوبیت مردمی ترامپ میان آمریکایی‌ها به دلیل افول نقش رهبری واشنگتن در جهان، توقف دستور کار ریاست‌جمهوری در داخل و لایحه بهداشت و درمان نامحبوب جمهوریخواهان کاهش یافته است‌.
نظرسنجی جدید واشنگتن‌پست- ای‌بی‌سی‌نیوز درباره عملکرد دونالد ترامپ از بهار نشان می‌دهد که محبوبیت او رو به وخامت است‌. با گذشت شش ماه از روی کار آمدن، محبوبیت ترامپ از ۴۲ درصد ماه آوریل به ۳۶ درصد رسیده است‌. میزان نارضایتی از او هم با پنج درصد افزایش به ۵۸ درصد رسیده است‌. در مجموع ۴۸ درصد از عملکرد ترامپ قویا ناراضی هستند‌. این سطح از نارضایتی پیشتر هرگز برای بیل کلینتون و باراک اوباما دیده نشده بود و تنها در دور دوم ریاست‌جمهوری جورج بوش چنین موردی رخ داد‌.
تقریبا نیمی از آمریکایی‌ها (۴۸ درصد) معتقدند رهبری کشورشان در جهان از زمان تحلیف ترامپ ضعیف‌تر شده است‌. در مقابل، ۲۷ درصد گفته‌اند رهبری آمریکا قوی‌تر شده است‌. با وجود آنکه ترامپ حین کمپین‌های انتخاباتی وانمود می‌کرد برای رسیدن به توافق‌هایی در راستای منافع کشورش مهارت دارد، اکثریت می‌گویند به او در مذاکره با رهبران خارجی خصوصا ولادیمیر پوتین اعتماد ندارند‌.
تنها اندکی بیش از یک‌‌سوم تمام آمریکایی‌ها می‌گویند در مساله مذاکرات خارجی به رییس‌جمهور کشورشان زیاد یا نسبتا اعتماد دارند‌. حدودا دو نفر از سه فردی که از آنها خصوصا درباره مذاکرات پوتین – ترامپ سوال شد، گفتند چندان به رییس‌جمهور آمریکا اعتماد ندارند‌. از میان آنها ۴۸ درصد گفتند اصلا به ترامپ اعتماد ندارند‌.
از سوی دیگر یافته‌های نظرسنجی واشنگتن‌پست-ای‌بی‌سی نیوز نشان می‌دهد ۶۰ درصد آمریکایی‌ها معتقدند روسیه برای نفوذ در نتایج انتخابات تلاش کرد‌. این میزان پیشتر در ماه آوریل ۵۶ درصد بوده است‌. حدود ۴۴ درصد نسبت به مداخله روسیه تردید دارند و معتقدند ترامپ از اقدامات آنها سود برده است‌.
شرکت‌کنندگان همچنین درباره افشای دیدار پسر ارشد ترامپ با یک وکیل روس اظهارنظر کردند‌. بیش از شش نفر از ۱۰ پرسش‌شونده آمریکایی گفتند دیدار مذکور نامناسب بوده و تنها حدود یک‌چهارم آن را مناسب ارزیابی کردند‌. با این وجود نیمی از تمام جمهوریخواهانی که مورد سوال قرار گرفتند، این دیدار را مناسب دانسته‌اند‌. در همین حال ۵۲ درصد گمان می‌کنند ترامپ در روند تحقیقات درباره مداخله احتمالی روس‌ها در انتخابات نوامبر گذشته دخالت می‌کند‌. این میزان نسبت به آمار قبلی که ۵۶ درصد بود، کاهش نشان می‌دهد‌.
از طرف دیگر نیمی از آمریکایی‌ها می‌گویند عملکرد ترامپ در ایجاد اشتغال بدتر از رهبران سابق آمریکاست و تنها یک‌‌چهارم باور دارند که او خوب عمل کرده است‌. ۵۵ درصد هم می‌گویند ترامپ پیشرفت خوبی در رسیدن به اهدافش نداشته است‌.
معترضان خواستار استیضاح
صدها نفر از معترضان آمریکایی شنبه گذشته در اعتراض به سیاست‌های رییس‌جمهور کشور خود در خیابان‌های نیویورک‌ تظاهرات کردند و خواستار استیضاح دونالد ترامپ شدند‌.
این اعتراضات به عنوان بخشی از تظاهرات ملی است و تظاهرات مشابه آن هم در حدود 17 شهر در سراسر آمریکا از جمله لس‌آنجلس و شیکاگو و دیگر شهرهای آمریکا برگزار شد‌.
معترضان آمریکا پارچه‌نوشته‌هایی به دست داشتند که بر روی برخی از آنها نوشته شده بود: ما یک آمریکای فاشیست نمی‌خواهیم‌. از زمانی که ترامپ وارد کاخ سفید شده مردم بارها در شبکه‌های اجتماعی با راه‌اندازی هشتگ‌هایی مانند ترامپ را استیضاح کنید، خواستار استیضاح و عزل وی شده‌اند‌.
چند روز پیش، براد شرمن، یک نماینده دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا رسما طرحی برای استیضاح دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا معرفی کرد‌. این اولین باری است که یک نماینده کنگره آمریکا طرحی برای استیضاح ترامپ تقدیم کرده است‌. تقدیم چنین طرحی عزل رییس‌جمهور از قدرت را به دنبال نخواهد داشت اما مجلس مورد نظر را به تصمیم‌گیری درباره مراحل بعدی ملزم می‌کند‌.