بعد از بادهای ۱۲۰ روزه، نوبت به سیل در سیستان‌و‌بلوچستان رسید؛

گروه جامعه- پس از توفان‌های 120 روزه شن و خاک در هر سال در استان سیستان‌و‌بلوچستان به خصوص مناطق زابل و زاهدان، این بار مردم نجیب و تلاشگر این مناطق به خصوص در شهرهای بلوچستان، وسط چله تابستان با سیلی ویرانگر از پس آن توفان‌ها روبه‌رو شده‌اند. سیلی در ایرانشهر ظرف سه روز گذشته با بارندگی که در 50 سال اخیر بی‌سابقه بوده است. توفان گردوخاک با سرعت 101 کیلومتر تا روز قبل از سیل جریان داشت اما به ناگاه با جاری شدن سیل، قطعی آب و برق شهرایرانشهر و ده‌ها روستا را در‌برگرفت. اینها بحران‌های زیست‌محیطی، طبیعی و غیر‌طبیعی بود که ظرف چند روز گذشته سیستان‌و‌بلوچستان را در برگرفته است. پس از این سیل، ستاد مدیریت بحران توسط مقامات دولتی هم تشکیل شد‌ اما همه چیز با تاخیر پیش رفت.
همچنین در منطقه غریب‌آباد ایرانشهر سیل‌بند تخریب شده و سیل به شهر رسید و باعث تخریب 1000 خانه روستایی و شهری شد. توفان و سیل علاوه بر خانه‌ها به نخلستان‌ها نیز خساراتی وارد کرد و این یعنی کسب و کار و فروش این مناطق نیز تحت تاثیر سیل قرار گرفت. در حالی‌که رسانه‌ها بسیار عادی از کنار سیل این منطقه از سیستان‌و‌بلوچستان عبور کرده‌اند و خبرگزاری‌ها تصاویر و اخبار بسیار کمی از این سیل و خسارات و اتفاقات آن ارائه دادند، هنوز آثار سیل در زندگی مردم ایرانشهر رخ‌نمایی می‌کند.
یکی از اثرات آسیب‌رسان این سیل نم کشیدن یک منزل خشت وگلی و فرو ریختن آن بود. عمده منازل این مناطق در سیستان‌و‌بلوچستان خشت و گلی است. همین چند ماه پیش بود که سیلی ویرانگرتر که تنها نکته مثبت آن برطرف کردن موقتی عطش خشکسالی‌های 18 ساله استان بود، اتفاق افتاد و در آن سیل هم، خانه‌ها و کپرهای بسیاری تخریب شد و اما مردم با وجود تخریب کپرهایشان باز هم از وجود آب راضی بودند، آنقدر که بی‌آبی مشکلات و فشار به مردم بلوچستان وارد کرده بود. در همین سیل اخیر ایرانشهر، یک نفر فوت کرده و سه نفر مصدوم شده‌اند. همچنین آب و برق برخی مناطق قطع شد و آب منطقه نیکشهر و ایرانشهر بعد از 30 ساعت در این گرمای سیستان‌و‌بلوچستان وصل شد. خاطرنشان می‌شود به گفته یکی از شهروندان منطقه بلوچستان، مردم بخش بمپور بعد از 30 ساعت توسط سپاه ایرانشهر و با تانکرهای آبرسانی، به آب رسیدند و این خود نشان‌دهنده ضعف دولت در امدادرسانی و آب‌رسانی به موقع است، با وجود اینکه نیروهای هلال احمر به حدود 500 نفر امدادرسانی و غذا‌رسانی کردند. به گفته راشکی، رییس هلال احمر سیستان‌و‌بلوچستان در زمینه امدادرسانی‌ گفت: به ۹۲ نفر از آسیب‌دیدگان اسکان اضطراری داده شد و ۲۱ خودروی گرفتار در سیلاب توسط نیروهای جمعیت هلال احمر رها شده‌اند.از سویی دیگر فرماندار ایرانشهر در خصوص وضعیت خسارت‌های وارده به شهر عنوان کرد: زیرساخت‌های شهرمان توان مقاومت دربرابر چنین بارندگی‌ها و توفان‌هایی را ندارد.یکی از شهروندان ایرانشهر نیز می‌گوید: برخلاف سیل زمستان سال گذشته در ایرانشهر، این بار هیچ‌یک از ارگان‌های مسوول آمادگی لازم برای مقابله با سیل را نداشتند و غافلگیر شدند. شاید به دلیل اینکه وسط تابستان انتظار توفان و سیل را نداشتند. به دلیل تغییر اقلیمی و با توجه به بروز سیل در شهرهای مختلف کشور در تابستان ظرف سال‌های اخیر، باید پیش‌بینی سیل در این فصل حتما وجود داشته باشد و تمهیدات لازم در خصوص آن اندیشیده شود‌ اما از آنجا که مدیریت بحران در کشور ما خود دچار بحران است و ناکارآمد و کم‌توان عمل می‌کند، امدادرسانی‌های آنان با تاخیر و مشکلات زیادی همراه است.از سویی دیگر این شهروند می‌گوید:جاده جدید ساختند، زمانی که دیدند خشکسالی است و امکان بروز سیل نیست، پل‌های قدیمی را حذف کردند. به همین دلیل سیل به سمت خانه‌های مردم گسیل شد. حالا متوجه شده‌اند باید شش پل بسازند. همین سوء‌مدیریت‌ها و بی‌تدبیری‌ها و عدم پیش‌بینی‌های به موقع باعث بروز این خسارات و آسیب‌ها به مردم سیستان‌و‌بلوچستان در طول این سال‌ها شده است.
وضعیت روستاها پس از سیل وخیم است


نماینده سیستان‌و‌بلوچستان در شورای عالی استان‌ها نیز در گفت‌وگو با میزان عنوان کرد‌: وضعیت خانه‌های روستایی در برخی از شهر‌های استان سیستان‌و‌بلوچستان به دلیل سیل اخیر در منطقه وخیم بوده و لازم است به روستاییان کمک شود.
مسعود دهمرده در این زمینه گفت: یکی از مشکلات اصلی شهروندان شهر‌های مختلف سیستان‌و‌بلوچستان باد‌های ۱۲۰ روزه است و به این خاطر، تعداد قابل توجهی از شهروندان استان را ترک کرده‌اند. با این اوصاف، وضعیت در استان سیستان‌و‌بلوچستان و شهر‌های مختلف استان در برخی روز‌ها به حدی وخیم است که اگر روزی سرعت توفان ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر در ساعت باشد، این سرعت برای شهروندان عادی به نظر می‌رسد.
سیل اخیر در استان سیستان‌و‌بلوچستان خسارت‌های زیادی را به خانه‌های شهروندان وارد کرده و به گفته نماینده سیستان‌و‌بلوچستان در شورای عالی استان‌ها، وضعیت در برخی از روستا‌های شهر‌هایی از قبیل ایرانشهر و قصرقند بسیار وخیم است.دهمرده توسعه اشتغال در استان سیستان‌و‌بلوچستان را یک الزام دانست و اظهارکرد: در حوزه اشتغال، فضای مناسبی در استان سیستان‌و‌بلوچستان موجود است‌ اما سرمایه‌گذاران به دلیل شرایط ویژه استان، این ریسک را نمی‌کنند که در سیستان‌و‌بلوچستان حضور پیدا کنند.
وی با اشاره به حضور گسترده ساکنان استان سیستان‌و‌بلوچستان در استان‌های دیگر به خصوص استان گلستان اذعان کرد: در حال حاضر شاهد هستیم که به دلیل معضل اشتغال در استان سیستان‌و‌بلوچستان، بسیاری از ساکنان این استان به سایر استان‌ها به خصوص استان گلستان عزیمت کرده و در این استان‌ها به مشاغل کاذب از جمله دستفروشی روی آورده‌اند.
دهمرده با بیان اینکه «به ظرفیت‌های استان سیستان‌و‌بلوچستان توجه نمی‌شود»، گفت: در استان سیستان‌و‌بلوچستان ظرفیت‌های زیادی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری وجود دارد‌ اما به این ظرفیت‌ها توجه نشده و تعداد گردشگران حاضر در استان چندان قابل توجه نیست.
35 روستای شهرستان هیرمند در محاصره شن‌های روان
محمدعلی پیری، فرماندارهیرمند: با وزش بادهای 120 روزه منطقه سیستان و حرکت شن‌های روان، 35 روستای این منطقه در محاصره این شن‌ها قرار گرفته‌اند. توفان همچنین خسارت‌هایی نیز به بخش کشاورزی و آب منطقه وارد کرده است. کار امدادرسانی به روستاهای منطقه در حال انجام است. بسیاری از مردم منطقه به علت وجود گرد وخاک شدید دچار بیماری‌های تنفسی و چشمی شده‌اند.مدیر عامل جمعیت هلال احمر سیستان‌و‌بلوچستان: 14 هزار و 800 عدد ماسک بین مردم توفان‌زده چهار شهرستان شمال استان توزیع شده است. همچنین 84 نجاتگر در سیستان به مردم توفان‌زده منطقه خدمات‌رسانی کردند.