سرپرست جدید ایران‌ایر برنامه‌های خود را اعلام کرد؛

گروه مسکن- سرپرست جدید ایران‌ایر روز گذشته در مراسم معرفی خود گفت: ایران‌ایر یک شرکت زیانده است و برآورد دقیقی از میزان این زیاندهی در دست نیست‌. فرزانه شرفبافی از برنامه‌ریزی برای کاهش زیان شرکت خبر داد و گفت‌: روش‌های ارتقای سرمایه ایران‌ایر را نیز خواهیم داشت‌. به گزارش «جهان‌صنعت» مراسم تودیع و معارفه سرپرست شرکت هواپیمایی هما روز گذشته با حضور وزیر راه‌وشهرسازی و برخی مقامات و مسوولان صنعت هوانوردی برگزار شد. بر همین اساس فرهاد پرورش، مدیرعامل سابق ایران‌ایر تودیع و فرزانه شرفبافی به عنوان سرپرست این شرکت معرفی شد‌. پرورش با موافقت وزیر راه و شهرسازی از این پس نماینده کشورمان در ایکائو خواهد بود‌. فرزانه شرفبافی نیز بیش از 20 سال است که در هما فعالیت دارد‌.
در این مراسم وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در دولت گذشته صد میلیارد دلار سرمایه را در قالب واگذاری شرکت‌ها یک‌شبه رها کردند، گفت‌: خصوصی‌سازی در دولت گذشته با نگاه دفع شر انجام شد‌. عباس آخوندی گفت‌: معتقدم در اجرای خصوصی‌سازی و اصل «44» قانون اساسی در سال‌های گذشته برداشت بدی شد و به شرکت‌های مادر و صنایع کشورمان در خصوصی‌سازی نگاه مادی داشته‌اند‌.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال 91 کتابی را درباره خصوصی‌سازی درایران نوشته‌ام، گفت‌: سرجمع سرمایه‌گذاری و انباشتی که ملت ایران در دنیای مدرن داشت حدود 100 میلیارد دلار بود که در قالب شرکت‌های مختلف از جمله هما در جریان خصوصی‌سازی و واگذاری
قرار گرفت‌.


آخوندی ادامه داد‌: نکته بسیار مهمی که در واگذاری‌ها وجود دارد که کمتر به آن توجه شده فرهنگ سازمانی و فرهنگ صنعتی و دانشی است که در این شرکت‌ها انباشته شده است‌. ایده خصوصی‌سازی این بود که چگونه راهکاری پیدا کنیم تا این ثروت ملی بتواند نرخ بهره‌وری بیشتری برای ملت ایران داشته باشد اما جفای بزرگی در حق صنعت روا داشته شد این بود که تمام ثروت این شرکت تبدیل شد به ثروت مادی و نگاه مادی در واگذاری‌ها وجود داشت و هدف از واگذاری‌ها رفع شر بود انگار نه انگار که درباره یک ثروت ملی حرف می‌زنیم‌.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد‌: درست است که دولت به سازمان تامین اجتماعی بدهکار بود و مشکلات زیادی در این سازمان وجود داشت اما بدترین کاری که انجام شد، این بود که دولت صنایع و ثروت ملی را بابت رد دیون به تامین اجتماعی واگذار کرد‌. آخوندی ادامه داد‌: امروز نه تنها بهره‌وری این شرکت‌ها پس از واگذاری افزایش نیافت بلکه با کاهش بهره‌وری هم مواجه شده‌ایم و در کنار کاهش بهره‌وری فرهنگ سازمانی و دانش خود را هم از دست داده‌اند‌.
وی با بیان اینکه در تمام دنیا قبل از واگذاری شرکت‌ها اصلاح ساختاری آن در دستور کار قرار می‌گیرد، گفت‌: قبل از واگذاری باید بازسازی ساختاری و اجرای اصول بازرگانی در دستور کار قرار بگیرد و پس از انجام این اقدامات نسبت به واگذاری و خصوصی‌سازی شرکت اقدام شود‌. آخوندی تاکید کرد‌: ‌در هیچ کشوری مخابرات آن برای دفع شر به بخش خصوصی واگذار نمی‌شود در هیچ کشوری تصمیمات عجولانه و یک‌شبه برای واگذاری صنایع گرفته نمی‌شود اما در ایران شاهد آن بوده‌ایم که در دولت گذشته صد میلیارد دلار یک‌شبه رها شد‌.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هما با صبوری این دوران را پشت‌سر گذاشت و همچنین چندین سال تجربه نیروی انسانی و تجربه فناوری دارد و به یک برند تبدیل شده است اما متاسفانه در دولت گذشته برای واگذاری این مجموعه تمام ارزش گذاری آن را به چند ساختمان و ماشین کاهش دادند‌. وی با تاکید بر اینکه همواره با خصوصی‌سازی در ایران موافق بوده‌ام و به این مقوله علاقه‌مند هستم، گفت‌:‌ پیش‌نویس اولیه اجرای اصل «44» قانون اساسی را من نوشتم اما تاکیدم این بوده که قبل از واگذاری اصلاح و بازسازی ساختاری در شرکت‌ها انجام شود‌.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد‌:‌ خوشبختانه توانسته‌ایم در دولت یازدهم هما را به چرخه بازسازی ساختاری وارد کنیم و این اقدام با کمک مدیران و کارکنان هما انجام شد‌. وی با بیان اینکه برای حفظ این موفقیت‌های هما باید به مدیرعامل جدید کمک کرد‌، گفت‌:‌ برای آقای پرورش در ماموریت جدید خود آرزوی توفیق و سرافرازی دارم‌.
زیاندهی ایران‌ایر
سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز در حاشیه مراسم از احتمال واگذاری صندوق بازنشستگی هما خبر داد و گفت‌:‌ برآورد دقیقی از میزان زیانده بودن ایران‌ایر ندارم‌. فرزانه شرفبافی در جمع خبرنگاران گفت‌: مشخصا به دنبال این هستیم که زیان را کاهش دهیم، روش‌های ارتقای سرمایه ایران‌ایر را نیز خواهیم داشت‌.
وی درخصوص احتمال واگذاری صندوق بازنشستگی ایران‌ایر نیز گفت‌:‌ چنانچه شرایط خوب باشد و بپذیرند صندوق بازنشستگی واگذار می‌شود‌. سرپرست هما همچنین گفت‌: برای عرضه هما در بورس باید اصلاح ساختار انجام شده و ارزش‌گذاری انجام شود‌. شرفبافی بازسازی اصلاح ساختاری هما، سیستم‌های مدیریتی هما، ارائه سطح کیفی خدمات برای ارتقای رقابت، بهبود روش‌های بازرگانی و‌.‌.‌. را از برنامه‌های خود در هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد‌.
وی گفت‌: برنامه راهبردی هما در شرف تدوین است و بازسازی ساختاری همه‌جانبه، اصلاح سیستم مدیریت ایمنی و کیفیت و افزایش سطح کیفی خدمات از برنامه‌های این شرکت است‌. وی آموزش منابع انسانی و استقرار نظام مدیریت عملکرد برای حقوق و دستمزد کارکنان را از دیگر محورهای برنامه خود در این شرکت اعلام کرد‌.
شرفبافی ادامه داد‌: بهبود روش‌های بازرگانی و بازاریابی نیز از دیگر برنامه‌های این شرکت است که باید با جدیت به آن پرداخته شود‌. سرپرست جدید شرکت هواپیمایی هما به گسترش شبکه پروازی این شرکت نیز اشاره کرد و گفت‌: در فضای جدید و تعاملات بین‌المللی در پی افزایش شبکه پروازی هما هستیم‌. وی افزود‌: ارتقای فرهنگ سازمانی شرکت هما نیز با جدیت در این شرکت دنبال می‌شود‌.
یک ایرباس ۳۲۰ رایگان دریافت کرده‌ایم
همچنین قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با بیان اینکه در طول دو سال گذشته ایران‌ایر و مسوولان وزارت راه و شهرسازی پیگیری‌های قابل توجهی برای به ثمر نشستن مذاکرات خرید هواپیما داشته‌اند، اعلام کرد‌: ما در جریان قطعی کردن قراردادها بیشترین تخفیف را دریافت کرده‌ایم و در این بین در آخرین لحظات، ورود یک ایرباس ۳۲۰ به کشور به شکل رایگان قطعی شد‌. اصغر فخریه کاشان با بیان این مطلب توضیح داد‌: آنچه بیشترین اهمیت را در طول دو سال گذشته داشت همکاری‌های همه‌جانبه تمام طرف‌های ایرانی برای به نتیجه رسیدن توافق‌ها بود‌. در این بین یکی از اصلی‌ترین مسایل گرفتن بیشترین تخفیف از ایرباس برای هواپیماهای جدید بود که خوشبختانه تمام تخفیف‌های ممکن برای ایران لحاظ شد‌.
وی ادامه داد‌: در تمام طول مذاکرات مدیرعامل ایران‌ایر نقشی اساسی در مذاکرات ایفا می‌کرد که در آخرین گام ایشان در جریان مذاکرات نهایی با مدیرعامل ایرباس یک هواپیمای ایرباس ۳۲۰ را به شکل رایگان به توافق ایران اضافه کرد‌. قائم مقام وزیر راه‌وشهرسازی در امور بین‌الملل با بیان اینکه در جریان مذاکرات، طرف ایرانی تلاش کرد بیشترین امتیازات را دریافت کند، عنوان کرد‌: امروز باید تلاش کنیم که این توافق و قراردادهای مهم پابرجا بماند و به مرحله اجرا برسد‌. ما توانستیم سد سنگین تحریم‌ها را بشکنیم و امیدواریم این روند در آینده نیز ادامه پیدا کند‌.