«رهبر» در دانشگاه آزاد

خبر اگرچه کوتاه بود ولی ساده نبود؛ در آخرین اقدام از سلسله اقدامات مسئولین جدید دانشگاه آزاد اسلامی در هرچه جناحی‌تر کردن میراث آیت الله هاشمی، فرهاد رهبر که از حامیان و مشاوران ابراهیم رئیسی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری بود به عنوان رئیس جدید این دانشگاه از سوی هیات امنا به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شد. بر این اساس،  موضوع ریاست او بر دانشگاه آزاد در اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح خواهد شد و پس از تصویب در این شورا، رسماً به‌عنوان رئیس دانشگاه آزاد منصوب می‌شود. همچنین اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد در این  جلسه تصویب کردند که فرهاد رهبر از امروز به‌عنوان سرپرست فعالیت خود را در دانشگاه آزاد آغاز کند.
جالب اینکه 4روز پیش و پس از انتشار خبر عضویت فرهاد رهبر و دو تن دیگر به عنوان اعضای جدید هیات امنا دانشگاه آزاد، رسانه‌ها گمانه هایی را در ارتباط با ریاست رهبر بر این دانشگاه مطرح کرده بودند که البته با واکنش تند علوی فاضل، سخنگوی دانشگاه آزاد روبه‌رو شد. فاضل در این ارتباط ضمن تکذیب این موضوع گفته بود: این صحبت‌ها ساخته و پرداخته برخی رسانه‌ها است و به هیچ وجه صحت ندارد و اظهار نظر خبرگزاری‌ها و افراد در این خصوص محلی از اعراب ندارد.
پیش از این و در آغاز پروژه هاشمی زدایی و جناحی کردن دانشگاه آزاد هیات امنای این دانشگاه در تاریخ سوم اردیبهشت ماه 96 با تشکیل جلسه‌ای فوق العاده، حمید میرزاده را عزل کرده و علی‌محمد نوریان را به عنوان سرپرست جایگزین میرزاده کرده بود و اکنون با گذشت کمتر از سه ماه از سرپرستی نوریان و تغییر و تحولات بسیار وی در سطوح مختلف این دانشگاه و خارج کردن جریان اعتدالی از آن جای خود را به فرهاد رهبر داده است؛ هرچند که نوریان به گفته سخنگوی دانشگاه آزاد و با تصمیم روز گذشته هیات امنا به عنوان دبیرکل هیات موسس این دانشگاه منصوب شد.
در پرونده کاری رهبر رئیس جدید دانشگاه آزاد که متولد 1338 در سمنان است معاون اقتصادی وزارت اطلاعات و ریاست سازمان مدیریت در دولت احمدی نژاد دیده می‌شود، وی همچنین در زمان رئیس دولت‌های نهم و دهم طی سال‌های 86 تا 92، به‌مدت 6 سال ریاست دانشگاه تهران را به‌عهده داشته است.


جالب‌ترین نکته در رابطه با رئیس جدید دانشگاه آزاد نه همراهی او با رئیس دولت‌های نهم و دهم در قامت معاون رئیس جمهور یا رئیس دانشگاه تهران از سوی وزارت علوم احمدی نژاد که همراهی ویژه وی با سید ابراهیم رئیسی کاندیدای اصولگرایان تندرو در انتخابات اخیر ریاست جمهوری و البته پیش از آن در قامت مشاور اقتصادی و دبیر کارگروه اقتصادی آستان قدس رضوی از خرداد ماه سال گذشته در این مجموعه است. او که برای همراهی رئیسی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری و ایستادن در برابر مسیر تدبیر و امید سر از پا نمی‌شناخت، با اینکه از سوی شورای نگهبان عضو هیات نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در استان تهران بود، در فروردین ماه از سمت خود استعفا داد و به کمپین انتخاباتی رئیسی پیوست. همراهی او البته با رئیسی در برابر رئیس جمهور روحانی آنقدر مهم بود که وی در زمان ثبت نام مسئول آستان قدس در انتخابات در کنار رئیسی بود و پس از آن هم به عنوان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها برای در دست گرفتن ریاست ستاد انتخاباتی وی مطرح بود. در آن زمان هرچند که بحث‌های جدی در مورد واگذاری مسئولیت ستاد رئیسی به فرهاد رهبر مطرح شده و او که طرفدارانی از جمله طیف نزدیک به حداد عادل و جبهه پایداری داشت در نهایت ریاست را به مسعود میرکاظمی واگذار کرد و در پشت صحنه رئیسی را همراهی کرد. همراهی که با شکست در انتخابات از میان نرفت و حال با حضور قدرتمند او در دانشگاه آزاد این گمان تقویت می‌شود که منویات تندرو‌های پایداری و شعارهای انتخاباتی رئیسی را در قالبی کوچک‌تر و این بار در دانشگاه آزاد پیاده کند. از دیگر وجوه قابل توجه رهبر پیشینه او در زمان ریاستش بر دانشگاه تهران است، ریاستی که خالی از حاشیه نبود. او در طول شش سال حضور در این دانشگاه اقداماتی بسیاری در محدودیت‌های هرچه بیشتر اساتید و دانشجویان داشت که بخشی از آنها به روایت نامه سرگشاده جمعی از دانشجویان اساتید این دانشگاه در پایان حضور وی در دانشگاه تهران به این شرح است:
عدم پیشرفت علمی دانشگاه تهران و کاهش کیفیت علمی دانشگاه: ، عدم حمایت از حقوق دانشجویان ستاره دار، ادامه‌ اخراج و یا بازنشستگی اجباری اساتید برجسته، تاکید بر سیاست پولی کردن تحصیلات عالیه و پیامدهای منفی آن، عدم داشتن برنامه برای جلوگیری از فرار مغزها و کمک غیرمستقیم به گسترش این پدیده، عدم تطبیق پیشینه و سبقه کاری –امنیتی وی برای ریاست یک دانشگاه، حاکم شدن فضای امنیتی و پادگانی بر دانشگاه تهران و کوی دانشگاه تهران، اعمال گرایشهای سیاسی در انتخاب و تعیین روسا و مقامات مختلف دانشگاه و دانشکده‌ها، اعمال تفسیرهای عمدتاً خلاف قانون و خلاف آیین نامه‌های مصرح در موارد مختلف، جذب قابل تامل اساتید تازه کار و بدون رزومه و سابقه علمی قابل دفاع در گروه‌های مختلف، عدم ارتباط مناسب با دانشجویان و دیدار و برخورد مناسب با آنان، عدم گسترش مناسب امکانات رفاهی برای اساتید و دانشجویان، کاهش قابل توجه فعالیت‌های صنفی دانشجویان و ایجاد محدودیت‌هایی برای آنان و. . . .
حال باید دید رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی با چنین پیشینه‌ای در ادامه مسیر خود چه بر سر دانشگاه آزاد که از درخشان‌ترین نقاط پرونده کاری آیت‌الله هاشمی است، خواهد آورد، ریاستی که نوریان راه اعمال هرچه کم حاشیه‌تر آن را زد و رهبر در ادامه با فراق بال بیشتری به پیشبرد اهداف عاری کردن دانشگاه آزاد از مسیر اعتدال گام خواهد برداشت.