پرستاران قربانی اختلاف نظر وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری در ارتباط با «کمبود پرستار» می شوند

علت مرگ، سختی کار!
پویان خوشحال
بیماری در اثر تصادف راهی بیمارستان می شود، پرستاران سریعاً اقدامات اولیه را انجام می‌دهند، به فکر شکستگی اندام های بیمار هستند، غافل از اینکه فرد بیمار دچار بیماری ایدز است و ...
مرگ 16 پرستار در یک سال و اندی


سختی کار پرستاران موضوعی است که تمامی ندارد در خارج از بیمارستان و درمانگاه همه مدافع حقوق پرستاران و معترف به سختی کارشان هستند اما زمانی که بیماری به سراغشان بیاید و راهی تخت بیمارستان می شوند، رفتارشان با پرستاران دیدنی است.
حقوق، سختی کار، بیمه، کارانه، اضافه کاری های سنگین و بسیاری دیگر را می‌توان از مشکلات پرستاران در کشور دانست. در این میان روز گذشته رئیس سازمان نظام پرستاری از مرگ 16 پرستار در کشور در مدت بیش از یک سال خبر داده است. پرستارانی که گفته می شوند به دلیل «سندروم سختی» جان خود را از دست داده اند.
علی‌محمد آدابی در این باره گفته بود: «طی یک سال و اندی گذشته 16 پرستار کشور به دلیل سندورم کار از دنیا رفتند در حالی که در دنیا سندورم سختی کار مهار شده است و در کشورهای دیگر پرستاران به دلیل سختی کار فوت نمی‌کنند.» گفتنی است این 16 پرستار از 25 تا 45 سال سن داشتند.
محمد شریفی مقدم، قائم مقام سازمان نظام پرستاری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی روزنامه «ابتکار» می گوید: «پرستاری شغل سختی است چرا که به طور مستقیم به سلامت مردم مربوط می شود. شیفت های طولانی و حتی حضور در بیمارستان اضطراب به وجود می آورد.»
شریفی مقدم با اشاره به اینکه این شغل علاوه بر سختی که دارد، پر خطر نیز است، می گوید: «برخی بیماران مریضی هایی مانند هپاتیت، ایدز و یا سل دارند؛ گاهی پرستار با بیماری مواجه می شود که از لحاظ ظاهری سالم است اما بیماری های مسری را دارد. فرد تصادف می کند و در بیمارستان زمانی که پرستار درگیر شکستگی بیمار است، خون او به پرستار منتقل می شود و پرستار دچار بیماری می شود. در نتیجه می توان گفت این شغل علاوه بر سختی هایی که دارد، بسیار پر خطر نیز است.»
قائم مقام سازمان نظام پرستاری ادامه می دهد: «روزهای تعطیل برای آن ها معنی ندارد و در مناسبت های مختلف با شیفت های طولانی پرستاران در حال خدمت کردن هستند؛ این موارد باعث تحلیل آن ها می‌شود و سختی کار آن ها را چندین برابر می کند. این در حالی است که در تمام دنیا هیچ پرستاری از سختی کار فوت نمی کند چرا که در این کشورها جذابیت هایی را برای این شغل به وجود آورده اند و تسهیلاتی را در اختیار آن ها قرار می دهند تا این شغل برای پرستاران جذاب شود.»
شریفی مقدم با اشاره به این موضوع که اخیرا 400 تا 500 نفر برای پرستاری به کشورهای استرالیا و کشورهای حوزه خلیج فارس و ... مهاجرت کرده اند، می گوید: «مسئولان وزارت بهداشت به جای ایجاد جذابیت برای پرستاران با ارائه طرح ها بیشتر میان جامعه پرستاران تنش ایجاد می‌کنند.»
راه حل وزارت بهداشت برای کمبود پرستار در کشور
یکی از تنش هایی که توسط وزارت بهداشت برای پرستاران ایجاد شده است مربوط به تربیت پرستار است. وزارت بهداشت با استناد به آیین نامه ای که اخیرا نوشته شده است قصد تربیت پرستار در بیمارستان را دارد. به عبارتی همه چیز به کمبود پرستار مربوط می شود. کمبودی که وجود دارد اما همین موضوع نقطه اختلاف «وزارت بهداشت» و «سازمان نظام پرستاری» است.
وزارت بهداشت می گوید، کمبود پرستار داریم و این موضوع را اینگونه عنوان می‌کند: «کمبود پرستار در کشور کاملا جدی است و حداقل ١٠٠ هزار نفر نیاز داریم. در حال حاضر اکثر پرستاران در بخش دولتی با خواهش وزارت بهداشت اضافه کار اجباری انجام می دهند. اضافه کاری ٨٠ ساعته پرستاران، ساعت عینی است. در برخی شهرها از جمله تهران، این کمبود جدی تر است.»
ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت راه حل را هم در تربیت پرستار خارج از فضای آکادمیک می‌داند و گفته بود: «از سال گذشته در اصفهان با مشارکت گروه های مختلف، برنامه ای برای این منظور تدوین کردیم. می خواهیم از امکانات و پرسنل بیمارستانی برای این منظور استفاده کنیم. البته باید ماهیت این کار به درستی تبیین شود. در فضای مجازی گروه هایی که قبلا قدرت داشتند، فکر می کنند می توانند با ایجاد محدودیت در ورود، قیمت خود و دریافتی شان را بالا ببرند. در رده های مختلف پزشکی و پرستاری با توجه به معیارهای روز دنیا و نیاز مردم باید نیرو جذب کنیم.»
امکانات تربیت پرستاران به مانند دانشکده‌ها در بیمارستان‌ها وجود ندارد
حال نگاهی که نظام پرستاری به این موضوع دارد متفاوت است. نظری کاملا مخالف با وزارت کشور! رئیس سازمان نظام پرستاری در این باره گفته بود: «کمبود پزشکی در کشور بسیار بیشتر از پرستار است ولی سوال اینجاست که چرا برای این رشته‌ها نیروی کمکی تربیت نمی‌شود ولی با تصمیمات در حوزه پرستاری باعث خانه‌نشینی پرستاران و مهاجرت آنان از کشور هستیم.»
آدابی درباره تفاوت آموزش پرستار در دانشکده‌های پرستاری با تربیت پرستاری در بیمارستان‌ها عنوان کرد: «امکانات تربیت پرستاران به مانند دانشکده‌ها در بیمارستان‌ها وجود ندارد، وقتی بیمارستان‌های ما این همه کمبود دارند مسلماً آموزش در بیمارستان‌ها جایگاه پرستاران را پایین می‌آورد. رئیس سازمان نظام پرستاری کشور بیان داشت: حرف ما این است برای تربیت پرستار بیمارستانی کارگروه مشخصی شکل بگیرد و پس از دریافت‌های مجوزهای لازم، روند تربیت پرستار بیمارستانی براساس ظرفیت‌های لازم انجام شود.»
توجیهاتشان از روی دلسوزی نیست!
حال برای روشن شدن موضوع سختی از قائم مقام سازمان نظام پرستاری پرسیدیم که مشکل طرحی که وزارت بهداشت داده است، در چیست؟ محمد شریفی مقدم در ادامه گفت وگو با «ابتکار» به این سوال پاسخ می دهد. قائم مقام سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه ما در بیمارستان با کمبود پرستار مواجه هستیم اما نظر سازمان نظام پرستاری با وزارت بهداشت متفاون است، می گوید: «وزارت بهداشت به خوبی روی این موضوع مانور می‌دهد و قصد حل کردن آن را دارد اما راهی که آن ها در پیش گرفته اند مورد تایید ما نیست.»
شریفی مقدم ادامه می دهد: «وزارت بهداشت می‌گوید در کشور به اندازه کافی پرستار وجود ندارد اما نظر نظام پرستاری و بررسی ما حاکی از این موضوع است که ما در تمام نقاط کشور پرستار کافی داریم اما جذب پرستار نداریم؛ به این معنی که مجوز استخدام صادر نمی‌شود که یکی از دلایل آن مربوط به بودجه وزارت بهداشت است.»
وی می افزاید: «اینکه آقای حریرچی می گوید کمبود پرستار داریم، برای این نیست که مشکل پرستاران فعلی و یا فارغ التحصیلان بیکار پرستاری حل شود بلکه به این دلیل است که طرحی که ارائه داده اند را توجیه کنند.»
شریفی مقدم در باره این طرح می گوید: «براساس دستور عمل که وزی بهداشت در 23 اردیبهشت ماه صادر کرد، بیمارستان ها می توانند پرستار تربیت کنند. این ابلاغیه با استناد به آیین نامه ای که در اصفهان نوشته شد، قرار است دست به این کار بزند. حال اینکه در هیچ جای دنیا بیمارستان حق این کار را ندارد. به عقیده ما این طرح به دور از چشم متخصصان ابلاغ شده است. در حالی که کار پرستاری در دنیا به سمت تخصصی شدن پیش می رود، وزارت بهداشت قصد دارد در بیمارستان پرستار تربیت کند. جالب است بدانید ما در شهرستان ها با تعدد پرستار فارغ التحصیل مواجه هستیم؛ به این معنی که هر دانشجوی پرستاری باید دو سال طرح اجباری در بیمارستان بگذراند اما بسیاری از دانشجویان
ماه ها است که منتظر خالی شدن بیمارستان برای گذراندن طرح هستند، پس کمبود پرستار نیز نداریم!»
این مقام مسئول می افزاید: «در کشورمان 185 دانشگاه پرستاری دولتی و غیر دولتی وجود دارد و در حال حاضر 60 هزار نفر در حال تحصیل در این رشته هستند و به زودی شاهد فارغ التحصیلی 10 هزار نفر خواهیم بود. در نتیجه تربیت پرستار در بیمارستان اصلا توجیه خوبی برای کمبود پرستار نیست.»
وی در پایان می افزاید: «ما فرم استخدام پرستار در سامانه قرار دادیم و در مدت 3 روز 10 هزار پرستار ثبت نام کردند در نتیجه کمبود پرستار در کار نیست و مشکل به مجوز استخدام و سایر موارد مربوط می شود. وزارت بهداشت می تواند با ارائه تسهیلات مناسب پرستاران فارغ التحصیل سایر استان ها را به تهران بیاورد و مشکل پرستاری را اینگونه حل کند.»
سایر اخبار این روزنامه
محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری از دلایل و شرایط بازداشت یار نزدیک احمدی‌نژاد گفت از بازداشت در سوییت هتل مانند تا بدهی خرید غذا از بیرون! جریان‌های سیاسی خواستار عدم استفاده از چهره‌های بی خط و نشان در کابینه شدند اتفاق دوجناح درباره دوزیست‌های سیاسی عباس غزالی در گفت‌وگو با «ابتکار» حقم را هنوز از سینما نگرفته‌ام محمد صادق جنان صفت اقتصاد ایران شیخ و بزرگ می خواهد پرستاران قربانی اختلاف نظر وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری در ارتباط با «کمبود پرستار» می شوند «ابتکار» مناسبات بین المللی ایران را در طول چهار سال گذشته بررسی می کند نگاه متوازن به کشورهای کوچک و بزرگ دوری والدین از داستان گویی چه چیزهایی را از کودکان می گیرد؟ قصه بود، قصه نبود! سازمان بورس اوراق بهادار تا چه میزان در راستای اقتصاد مقاومتی حرکت می کند؟ نمود «اقتصاد مقاومتی» در تابلوی بورس فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شد تکمیل هاشمی‌زدایی یا دهن‌کجی به رای مردم؟ درختان پایتخت در فصل گرما به خاطر بی‌آبی با برگ‌هایشان خداحافظی می‌کنند خزان تابستانی چنارها قاضی مقیسه در سومین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی: هیچ حزب‌اللهی در این دادگاه متهم نیست ظریف در مصاحبه با شبکه سی ان ان آمریکا: می‌دانیم تروریست‌ها از کجا می‌آیند سهم‌خواهی یا مطالبه‌گری؟