دانشگاه آزاد متفاوت

آفتاب یزد- گروه سیاسی: هیئت امنای دانشگاه آزاد، فرهاد رهبر را به عنوان رئیس دانشگاه آزاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کرد.
اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد در جلسه دیروز به اتفاق آرا تصویب کردند که فرهاد رهبر به عنوان رئیس دانشگاه آزاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شود. بر این اساس، موضوع ریاست او بر دانشگاه آزاد در اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح خواهد شد و پس از تصویب در این شورا، رسماً به عنوان رئیس دانشگاه آزاد منصوب می‌شود.
همچنین اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد در این جلسه تصویب کردند که فرهاد رهبر به عنوان سرپرست فعالیت خود را در دانشگاه آزاد آغاز کند. رهبر جای علی نوریان سرپرست پیشین دانشگاه که خود جای میرزاده عزل شده را گرفته بود؛ گرفت.
**فرهادرهبر حتمی‌شد


این یعنی رئیس دانشگاه تهران در دولت احمدی‌نژاد... هم پای حجت‌الاسلام رئیسی در زمان ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری و از منتقدین سرسخت انتخاباتی روحانی اکنون برای ریاست دانشگاه آزاد از سوی علی اکبر ولایتی برگزیده شده است. هر چند که خبر این انتصاب چند روز پیش‌تر در رسانه‌ها پیچیده بود .
علی اکبر ولایتی که با حضورش و انتصاب علی نوریان به عنوان سرپرست این دانشگاه دست به تغییرات عمده‌ای زده بود و یک دگردیسی اصولگرایی در دانشگاه آزاد پدید آوردو معاون پارلمانی، معاون پژوهش و فناوری، رئیس حراست، معاونت مالی و اداری، معاونت دانشجویی و فرهنگی و مدیرکل فرهنگی دانشگاه آزاد را از بیخ و بن تغییر داد
عزل و نصب‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی‌تا حدی به سرعت صورت گرفته که هر روز خبر یک تغییر در مدیران میانی و عالی این دانشگاه در استان‌های مختلف به گوش می‌رسد.
فرهاد رهبر اما رزومه خاصی دارد. زمانی که در هیبت مدیریت دانشگاه طرح‌های بحث برانگیزی چون لباس یک شکل در دانشگاه را عنوان یا موضوع گیت امنیتی را مطرح کرد، نگاه خاص او بر همگان هویدا شد. او در انتخابات 96، همراه و همگام با رئیسی، از زمان ثبت‌نام او در انتخابات تا حضور در ستاد انتخاباتی‌اش فعال و مستمر بود، فرهادرهبر آن وقت‌ها سودای وزارت علوم دولت رئیسی را در سر می‌پروراند .
با این حال، اکنون مشاور اقتصادی تولیت آستان قدس، قرار است رئیس دانشگاه آزاد اسلامی‌بشود، موضوعی که بیش از همیشه جو خاص دانشگاه آزاد اسلامی‌ را در این روزها نشان می‌دهد.
با آمدن فرهاد رهبر اکنون این سوال پیش خواهد آمد که دانشگاه عظیم آزاد اسلامی‌قرار است به چه روزی درآید آیا اختلافات وزارت علوم و این دانشگاه افزون می‌شود و یا دانشگاه آزاد در حاشیه‌ای رهانشدنی گرفتار خواهد آمد؟
**تغییر عمده نمی‌تواند بدهد
غلامرضا ظریفیان معاون وزیر علوم دولت اصلاحات با بیان اینکه دانشگاه آزاد یک دانشگاه بزرگ با تاریخی چند ده ساله است، به آفتاب‌یزد گفت: در طول این سال‌ها روسای دانشگاه‌ها با گرایش‌های مختلفی در راس کار حضور داشتند، اما افراد نمی‌توانند یک سیستم جا افتاده را دستخوش تحولات عمیق کنند. حضور نوریان و امروز انتصاب فرهاد رهبر در دانشگاه آزاد نشان می‌دهد که ما شاهد تغییرات مدیریتی گسترده همگام با گرایش‌های سیاسی و فکری آنها بوده و از این پس هم خواهیم بود. مطمئنا فرهاد رهبر هم مدیرانی با سلایق خاص خودش بر سر کار خواهد آورد."
وی ادامه داد: "اما حقیقت دانشگاه با خصوصیات علمی ‌و محتوایی قرین است. ممکن است با مدیریت فرهاد رهبر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دچار قبض شود- و یا ازدیدگاه هم عقایدش دچار بسط شود (!) - اما ماهیت دانشگاه در همه جای دنیا ماهیتی است که با تغییرات مدیریت دچار دگرگونی نمی‌شود. دانشگاه، محل پرسش، حل مسئله و ارتباط با جامعه، است، دانشگاه زمانی دانشگاه است که بتواند جامعه گستر باشد. کسی نمی‌تواند دانشگاه را از حقوق خودش سلب کند."
وی در عین حال تاکید کرد: " طبیعی است که فرهاد رهبر متعلق به جریان فکری اصولگراست و سابقه مدیریتی در دانشگاه تهران را داشته است، شاهد بودیم که نوع مدیریت او در دانشگاه تهران ، برخی روندهای فرهنگی و اجتماعی آنجا را تحت الشعاع قرارداد اما درنهایت دانشگاه تهران همان دانشگاه تهران با خصوصیات آکادمیک باقی ماند. "
ظریفیان اضافه کرد: "عرصه مدیریت دانشگاه آزاد با حضور و دیدگاه خاص فرهاد رهبر تغییراتی در بخش‌هایی خواهد کرد. اما دانشگاه آزاد به دلیل عظمتش و با وجود دانشجویانی امروزی و با سبک زندگی و خواسته‌های دنیای مدرن، دستخوش تغییر عمده نمی‌شود، مدیریت دانشگاه ، باید به جهان دانش و ارتباطات بین‌الملل توجه کند وگرنه آن مدیر، مدیر نیست."
معاون وزیر علوم گفت: "حضور فرهاد رهبر بی‌تردید در بحث‌هایی از دانشگاه آزاد تغییر ایجاد می‌کند اما مطمئنا در مسیر دانشگاه تغییر بنیادی رخ نخواهد کرد."
**تغییر در سیاست‌های فرهنگی
وی ادامه داد:" ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که گرایش‌های سیاسی آن کاملا مشخص است و فرهاد رهبر به طور آشکار در انتخابات 96 از یک جریان سیاسی حمایت کرد، فرهاد رهبر یک اصولگراست و طبیعتا نوع نگاه او در برخی از امور دانشگاه آزاد مانند سیاست‌های فرهنگی اجتماعی تاثیر خواهد گذاشت. "
معاون وزیر علوم دولت اصلاحات اضافه کرد:" اما او مسئولیت کیفیت بخشی به این دانشگاه را دارد. از سویی در برخی بخش‌ها شاهد اختلافات وزارت علوم و دانشگاه آزاد هستیم. فرهاد رهبر باید این اختلافات را کاهش دهد."
ظریفیان ادامه داد:" از زمانی که فرهاد رهبر مدیر دانشگاه تهران بوده سال‌ها گذشته است، اصولگرایان هم در این مدت تغییر دیدگاه‌هایی داده‌اند و حتی گاهی نتیجه دیدگاه‌شان شبیه به اصلاح‌طلبان شده است. از این رو نمی‌توانیم بگوییم فرهاد رهبر همان اندیشه‌های سابق و در زمان مدیریت دانشگاه تهران را دارد. "
وی گفت:" اگر دیدگاه رهبر در طول این سال‌ها تغییر نکرده باشد او به همان میزان در تغییرات دانشگاه موفق خواهد بود که در دانشگاه تهران است! با توجه به ویژگی دانشگاه تهران، امروز مسئولیت خطیری برعهده فرهادرهبر است، او می‌تواند دانشگاه را به یک جایگاه بسیار بزرگ برساند و یا کاری کند که سایه سیاست بر سر آن ریشه دوانده و به سقوط برسد. امیدوارم که فرهاد رهبر رویه معتدلی را در دانشگاه در پیش بگیرد."
**یک امیدواری
محمدصادق جوادی‌ حصار فعال سیاسی نیز با بیان اینکه پسوند دانشگاه آزاد، پسوند خیلی معناداری بود و از یک استقلال سخن می‌گفت، به آفتاب یزد می‌گوید: «روش و سابقه آقای فرهادرهبر، احتمالا سازگاری زیادی با این پسوند نشان نمی‌دهد، انتخاب فرهاد رهبر با اهداف موسسین این دانشگاه سنخیتی ندارد، با این حال امیدوارم که وی تغییر در روش و منش مدیریتی خودشان را طی این سال‌ها ایجاد کرده و تجربه‌های نوینی را آموخته باشند و جنس مدیریتی او در دانشگاه آزاد با جنس مدیریتی وی در دانشگاه تهران تفاوت جدی کرده باشد.»
وی در پاسخ به این سوال که چه طور می‌توان به تغییر و روش مدیریتی فرهادرهبر امیدوار بود آن هم در حالی ‌که او در انتخابات 96 تمام قد از حجت‌الاسلام رئیسی حمایت می‌کرد؟ گفت: «به هر حال در تحلیل سیاسی فرهاد رهبر تغییری رخ نداده است. از سویی عده‌ زیادی تصورشان آن بود که آقای روحانی، رئیس‌جمهور تک‌دوره‌ای است، خیلی‌ها تصورشان این بود که رئیسی، رئیس‌جمهور خواهد بود، بسیاری از آنها برای پیروزی آمده بودند و نه صرفا اجماع اصولگرایی بر روی یک نفر. "
وی ادامه داد:"تحلیل فرهاد رهبر در برهه انتخابات اشتباه بود. او تصور می‌کرد که قطعا رئیسی ،رئیس‌جمهور می‌شود و اگر وی این همراهی‌ها را با وی انجام دهد یکی از گزینه‌های وزارت علوم خواهد بود یا لااقل در کابینه‌ رئیسی جای می‌گیرد، بنابراین نباید به مسئله فعالیت انتخاباتی فرهاد رهبر در آن برهه خیلی سختگیرانه نگاه کرد."
جوادی حصار گفت: " شک نداریم که او یک گزینه اصولگراست و همانطور که تمام جریان اصولگرا از رئیسی حمایت کرد او نیز از رئیسی حمایت کرد. رهبر از اصولگرایی برنگشته است ولی ممکن است نگاه مدیریتی‌اش تغییر کرده باشد. امیدوارم که فرهاد رهبر اکنون که در دانشگاه آزاد ریاست می‌کند حضور سلایق وگرایش‌ها در بزرگترین دانشگاه خصوصی جهان را بربتابد و به آن احترام بگذارد ."