شبـهه نـاداوری

گروه فرهنگی- علامه عزیزی: سی وپنجمین جشنواره فیلم فجر را می‌توان یکی از ضعیف ترین دوره‌های این جشنواره دانست. انتخاب هیات داوران، انتخاب  فیلم‌های راه‌یافته به بخش سیمرغ، نحوه بلیت فروشی و انتخاب نامزدهای سودای سیمرغ و... جزو نقاط ضعف این دوره از جشنواره فیلم فجر بوده است.بطوریکه با نگاهی به اعضا هیات داوران سی و چهارمین دوره  و مقایسه آن با سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر می‌توان به پایین بودن سطح داوران پی برد. ابوالحسن داوودی، محمد داوودی، مجتبی راعی، سید جمال ساداتیان، منوچهر شاهسواری، مهدی فخیم‌زاده و نیکی کریمی‌هیات داوران دوره قبل و «محمدرضا هنرمند»، «شهرام اسدی»، «محمدمهدی دادگو»، «محمدرضا تخت‌کشیان»، «رویا نونهالی»، «ایرج رامین‌فر» و «اکبر نبوی» هیات داوران این دوره بودند.ضعف انتخاب فیلم‌ها را نیز شاید بتوان ناشی از ضعف هیات داوران دانست.برای مثال انتخاب نشدن فیلم «کاناپه» کیانوش عیاری و راه یافتن فیلم‌های بی محتوا و همچنین انتخاب آنها بعنوان کاندیدای دریافت بهترین فیلم،کارگردان، فیلم‌نامه و ... نشان از ضعف هیات داوران این دوره  دارد. با نگاهی به فیلم‌های راه یافته به بخش سودای سیمرغ و کاندیدا شدن فیلم پوران درخشنده در بخش‌های بهترین کارگردانی و همچنین بهترین فیلم، انتخاب زیر سقف دودی شبهه‌هایی را در معیارهای هیات داوران  به وجودمی‌آورد. زیرا آخرین اثر پوران درخشنده  پایین‌تر از حد انتظار و هر استانداردی ظاهرشده است. شعارزدگی و دیالوگ‌های پرطمطراق فمینیستی باعث می‌شود احساس کنید در حال تماشای فیلمی‌از تهمینه میلانی هستید. نگاه کلیشه‌ای درخشنده به جوانان و زندگی امروزه‌شان چنان مضحک است که حتی خنده‌دار هم نیست.همچنین استفاده بی مورد از هلی شات‌ که هیچ نقشی در روایت ندارند،از پیش پا افتاده ترین ضعف‌های این فیلم است که هیات داوران چشم‌های خود را بر روی آنها بسته‌اند و فیلم پوران درخشنده را بعنوان کاندیدای دریافت بهترین فیلم  و بهترین کارگردانی انتخاب کردند! از دیگر فیلم‌های انتخاب شده توسط هیات داوران «نگار» است.  نگار از لحاظ کارگردانی ضعف‌های جدی دارد اما در اتفاقی عجیب بعنوان کاندیدای بهترین کارگردانی انتخاب شده است.این فیلم هیچ چیز جدیدی ندارد و یک اثر شبیه به «اعترافات ذهن خطرناک من» و آنهم خیلی ضعیف تر از آن است.از طرفی این فیلم فرمی‌ندارد و رخدادها در آن مبهم است در نتیجه بی‌محتواست. از سوی دیگر برخی فیلم‌ها که استحقاق قرار گرفتن در بخش‌های کارگردانی، صدا گذاری، صدابرداری، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین بازیگر نقش اول مرد و فیلم‌نامه را داشتند اما از نگاه  هیات داوران دور ماندند، می‌توان به فیلم  انزوا، رگ خواب،بیست و یک روز بعد، سدمعبر،ویلایی‌ها و آباجان اشاره کرد.
باران کوثری: کف کرده‌ام
از این رو محمدرضا شفاه تهیه‌کننده فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» به کارگردانی محمدرضا خردمندان با اعتراض به نامزدهای اعلام شده از سوی داوران سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به مهر گفت: ماجرای بی‌مهری به فیلم «بیست و یک روز بعد» از روز اعلام برنامه نمایش فیلم مشخص شد. کسانی که پیش از شروع جشنواره نسخه ای از فیلم را دیده بودند و مورد توجه آنها قرار گرفته بود بعد از دیدن جدول فیلم با من تماس می‌گرفتند که چرا چنین برنامه نمایشی را برای فیلم در نظر گرفته اند. در واقع همه می‌دانند اکران یک فیلم در ساعت ۱۸ آن هم در روز آخر جشنواره فیلم فجر به این معنا است که کسی این فیلم را نمی‌بیند و رسانه‌ها نیز به دلیل دیده نشدن فیلم، چیزی درباره آن نمی‌نویسند. باران کوثری نیز به نبودن نام حامد بهداد در لیست بهترین نقش اول مرد واکنش نشان داد و در صفحه اینستاگرام خود اینگونه نوشت: همیشه گفته‌ام که در جشنواره‌هایی که هیئت داوری، داوری می‌کند منتظر هَر نتیجه‌ای باید بود چون بحث سلیقه است.  هنوز هم، با نبودن یکی از فیلم‌های محبوب کارنامه‌ام (سدمعبر) در فهرست خیلی از رشته‌ها، همچنان به این حرفم معتقدم، اما از نبودن حامد بهداد  در بین نامزدهای بازیگر مرد «کف کرده‌ام». من امسال فیلم زیاد ندیده‌ام اما مطمئنم حامد لااقل به لحاظ تکنیک و ایفای نقش متفاوت از خیلی‌ها بهتر بود. متعجبم! و غمگین! خیلى زیاد! کارگردانی محسن و فیلمبرداری مرتضی و گریم محمود بماند...
اما خوشحالم که حتی در این داوری که آنقدر با سلیقه من متفاوت است، دشواری تولید فیلمی‌دیده شده که به ظاهر ساده است: فِراری. جهانگیر کوثری تهیه‌کننده خصوصی است، به معنای کلمه (بدون رانت و وام و نام حذف شده نهاد و سازمان). خودش هست و خودش، و همه اعتقادش به سینمایی که کمتر تهیه‌کننده‌ای، تولیدش را ریسک می‌کند.من، منِ بازیگر، منِ بارانِ بابا، دستش را می‌بوسم و به جسارتش افتخار می‌کنم.


بی‌عدالتی در فستیوال فجر
منوچهر‌هادی کارگردان «به کارگر ساده نیازمندیم»؛ منتقد جشنواره فیم فجر امسال از منظر داوری‌ها؛ در متنی در اینستاگرامش خطاب به دخترش سوفیا نوشت:سوفیای عزیزم؛ عشق بابایی؛ شرمنده تو و عوامل کارگر ساده شدم. الان با چشمانی پر از اشک این متن‌ و می‌نویسم. از این بی‌عدالتی در فستیوال فجر. بزرگی به من گفت تو این کشور باید یاد بگیری حقتو بخورن و هیچی نگی. عزیز بابا من حقمو از این سینما می‌گیرم. کاری می‌کنم که به غیرت پدرت افتخار کنی. متاسفم برای این داوری و این بی‌عدالتی. واگذارتان به سلطانِ عدالت هر کی که هست، چون واقعاً نمی‌دانم کیه.من منوچهر‌هادی با انگیزه‌ای مضاعف ادامه می‌دم و افتخار می‌کنم که افراد گروهم در بین این کاندیداها که همشون برام محترم هستن؛ نیستن.
سیمرغ کیلویی چند؟
همچنین محمد حسین مهدویان کارگردان فیلم «ماجرای نیمروز» که این فیلم در هشت رشته بخش مسابقه سیمرغ کاندیدا شده است نیز  در یادداشتی بسیار تند و تامل‌برانگیز که در صفحه اینستاگرام خودش منتشر کرده؛ به نحوه داوری اعتراض کرده و نوشته است:
«خدا رحمت کنه جلال‌آل احمد رو. به خواهرزاده‌اش آقای حسین دانائی که ظاهرا خیلی دوست داشته مقاله‌ای چیزی توی مجله‌ای چاپ کنه گفته بود: حرف‌ات اگه حرف باشه روی دیوار طویله اورازان هم که بنویسی، فرداش تا ته بندرعباس می‌ره و همه می‌شنون و روشون اثر هم می‌ذاره. اگر هم حرف نباشه، سیمین توی مجله فردوسی هم که چاپ کنه، مردم خیلی که به سرت منت بذارن توش سبزی پاک می‌کنن.
دوستان عزیزم‌هادی بهروز (مدیر فیلم‌برداری)، سجاد پهلوان‌زاده (تدوین‌گر)، ابراهیم امینی (نویسنده)، محسن دارسنج (طراح گریم)، حبیب خزایی‌فرفر (آهنگ‌ساز)، احمد مهران‌فر (بازیگر)، مهرشاد ملکوتی (صداگذار) و‌هادی ساعدمحکم (صدابردار)، زحمات شما رو اصحاب رسانه، منتقدان، هنرمندان و مهم‌تر از همه مردم عزیز و عاشقان سینما دیدند. سیمرغ کیلویی چند... همه جا حرف شماست.... برید خدا رو شکر کنید که حرف شما از روی دیوار این ... رفت تا همون‌جایی که باید بره».پرحاشیه‌ترین فیلم جشنواره یعنی «قاتل اهلی» به کارگردانی مسعود کیمیایی هم در هیچ بخشی شایسته دریافت جایزه و نامزدی دانسته نشد. از این میان منصور لشگری قوچانی تهیه کننده فیلم جنجالی «قاتل اهلی» به نامزد نشدن این فیلم در هیچ رشته ای به وضعیت داوری در جشنواره سی و پنجم اعتراض کرد و گفت: نمی‌دانم چرا فیلم قاتل اهلی در هیچ بخشی نامزد نشده و زمانی که اسامی‌نامزدها را خواندم حالم بد شد من معتقدم پرویز پرستویی و امیر جدیدی و همچنین طراحی صحنه و لباس فیلم و فیلمبرداری فیلم مستحق نامزدی بودند.
همچنین فیلم‌هایى چون «کارگر ساده نیازمندیم»، «شماره ١٧ سهیلا»، «کمدى انسانى»، «فصل نرگس»، «آذر» و «مادرى» و «خانه» در هیچ بخشی از سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر نامزد نشده‌اند.اسامی‌نامزدهای بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به شرح زیر است:
نامزدهای بهترین عکس
- امیرحسین شجاعی برای مجموعه عکس‌های فیلم رگ خواب
- امید صالحی برای مجموعه عکس‌های فیلم اسرافیل
- مریم تخت کشیان برای مجموعه عکس‌های فیلم نگار
-  احمدرضا شجاعی برای مجموعه عکس‌های فیلم خفگی
-  سحاب زری‌باف برای مجموعه عکس‌های فیلم ماجرای نیمروز
نامزدهای بهترین چهره‌پردازی
-  سودابه خسروی برای اسرافیل
-  عبدالله اسکندری برای خوب، بد، جلف     
-  ایمان امیدواری برای زیر سقف دودی    
-  مهرداد میرکیانی برای یک روز بخصوص    
- علی بهرامی‌فر برای ایتالیا ایتالیا     
نامزدهای بهترین جلوه‌های بصری
-  محمد لطفعلی برای آباجان
- مهدی قاسمی‌برای ویلایی‌ها   
- سینا قویدل برای رگ خواب    
- محمدرضا نجفی امامی‌برای بیست و یک روز بعد     
- کامران سحرخیز و امیر سحرخیز  برای پشت دیوار سکوت
 نامزدهای بهترین 
جلوه‌های ویژه میدانی
- آرش آقابیک برای خفگی / رگ خواب
- حمید رسولیان برای گشت ۲ / چراغ‌های ناتمام
- ایمان کرمیان برای ویلایی‌ها
- ارشا اقدسی برای سارا و آیدا / یک روز بخصوص
- محسن روزبهانی برای ماجرای نیمروز
نامزدهای بهترین طراحی صحنه
- کامیاب امین عشایری برای یک روز بخصوص
- امیرحسین قدسی برای نگار
- کیوان مقدم برای تابستان داغ
- محسن نصراللهی برای بدون تاریخ، بدون امضاء
-بهزاد جعفری طادی برای ماجرای نیمروز
نامزدهای بهترین طراحی لباس
-  نگار نعمتی برای نگار
-  نازنین خزاعی برای تابستان داغ
-  بهزاد جعفری طادی برای ماجرای نیمروز
-  مه لقا ناقد برای ویلایی‌ها
-  کامیاب امین عشایری برای یک روز بخصوص
نامزدهای بهترین صدابرداری
- عباس رستگارپور برای زیرسقف دودی
- پرویز آبنار برای فراری
- داریوش صادقپور و محمود کاشانی برای تابستان داغ
- امین میرشکاری برای بدون تاریخ، بدون امضا
- وحید مقدسی برای نگار
نامزدهای بهترین صداگذاری
- پرویز آبنار برای فراری
- سیدعلیرضا علویان برای بدون تاریخ، بدون امضا
- حسین ابوالصدق برای نگار
- محمدرضا دلپاک برای زیر سقف دودی
-  امیرحسین قاسمی‌برای تابستان داغ
نامزدهای بهترین موسیقی
-  حامد ثابت برای تابستان داغ
- پیمان یزدانیان برای بدون تاریخ، بدون امضا
- ستار اورکی برای ویلایی‌ها
- یحیی سپهری شکیب برای فراری
- کریستف رضاعی برای نگار
نامزدهای بهترین تدوین
- سپیده عبدالوهاب برای سدمعبر
- بهرام دهقان برای نگار
-  حسن حسندوست برای فراری
-  سهراب خسروی برای تابستان داغ
-  احمد مرادپور برای سارا و آیدا
نامزدهای بهترین فیلمبرداری
- مسعود سلامی‌برای گشت ۲
-  پیمان شادمانفر برای بدون تاریخ، بدون امضا
-  بهرام بدخشانی برای نگار
-  محمد آلادپوش برای سوفی و دیوانه
- هومن بهمنش برای تابستان داغ
نامزدهای بهترین بازیگر مکمل زن
- گیتی قاسمی‌برای سدمعبر و ویلایی‌ها
-  مینا ساداتی برای تابستان داغ
-  زکیه بهبهانی برای بدون تاریخ، بدون امضا
-  ثریا قاسمی‌برای ویلایی‌ها
- شبنم مقدمی‌برای آباجان
نامزدهای بهترین بازیگر مکمل مرد
- ساعد سهیلی برای گشت ۲
- نوید محمدزاده برای بدون تاریخ، بدون امضا
- ‌هادی حجازی‌فر برای ماجرای نیمروز
-  نادر فلاح برای سدمعبر و انزوا
-  جواد عزتی برای ماجرای نیمروز
نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول مرد
- امیر آقایی برای بدون تاریخ، بدون امضا
-  محسن تنابنده برای فراری
- مهرداد صدیقیان برای ماجرای نیمروز
- علی مصفا برای تابستان داغ
- حمید فرخ نژاد برای خوب، بد، جلف
نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول زن
- مریلا زارعی برای زیر سقف دودی
-  لیلا حاتمی‌برای رگ خواب
-  پریناز ایزدیار برای تابستان داغ
 - غزل شاکری برای سارا و آیدا
-  سارا بهرامی‌برای ایتالیا ایتالیا
- هدیه تهرانی برای اسرافیل
نامزدهای بهترین فیلمنامه
- منیر قیدی و ارسلان امیری برای ویلایی‌ها
-کامبوزیا پرتوی برای فراری
- پیام کرمی‌برای تابستان داغ
- سعید روستایی برای سدمعبر
-  وحید جلیلوند و علی زرنگار برای بدون تاریخ، بدون امضا
نامزدهای بهترین کارگردانی
 - وحید جلیلوند برای بدون تاریخ،بدون امضا
-  ابراهیم ایرج‌زاد برای تابستان داغ
-  پوران درخشنده برای زیر سقف دودی
-  حسین مهدویان برای ماجرای نیمروز
-  علیرضا داوودنژاد برای فراری
- رامبد جوان برای نگار
نامزدهای بهترین فیلم
- جهانگیر کوثری برای فراری
-  جواد نوروزبیگی برای تابستان داغ
- پوران درخشنده برای زیر سقف دودی
- سیدمحمود رضوی برای ماجرای نیمروز
- علی جلیلوند برای بدون تاریخ، بدون امضا
حال باید دید با انتخاب نامزد بخش‌های مختلف جشنواره سی و پنجم توسط هیئت داوران سیمرغ بر شانه کدام فیلم‌ها خواهد نشست.